bon, haideti sa vedem ce se intimpla la CASCO, in cazul unei daune pe masina noua = toate piesele noi, si pe o masina mai veche = toate piesele sunt uzate
1. MASINA NOUA
Daca masina e noua, prin deductie toate piesele sunt noi. Asta inseamna uzura 0%. In caz de dauna, asiguratorul trebe sa readuca masina/piesa la valoarea "de nou" - ceea ce inseamna ca orice dauna va fi despagubita integral. Din acest motiv, daca va faceti CASCO inainte de a ridica masina de la dealer, asiguratorul nu va face poze la ea.

2. MASINA mai veche
Desigur, in acest caz, inainte de incheierea asigurarii CASCO trebuie vazuta uzura. Din acest motiv se fac poze. Tot din poze/declaratii/inspectii de risc se identifica daunele DEJA existente, care evident NU VOR FI CUPRINSE IN ASIGURARE. Sa presupunem ca masina este veche, insa nu are daune vizibile - vopseaua e in buna regula, are doar "patina timpului".
Gasiti insa masina "raschetata" in parcare pe o aripa. Nu cunoasteti autorul - deci nu o puteti repara pe RCA-ul lui, asa ca o reparati pe CASCO-ul Dvs.
Acum ne putem confrunta cu 2 situatii:
a. e necesara revopsirea numai a unei portiuni din aripa
b. e necesara revopsirea intregii aripi.
Cum nu exista "revopsire cu vopsea deja uzata", evident masina va fi revopsita cu vopsea noua.
In cazul a) prezentat mai sus, este evident ca vor aparea diferente de nuanta; va rog sa retineti ca obligatia asiguratorului este de a readuce masina la o stare CAT MAI APROPIATA de starea anterioara, si nu de a asigura efectul vizual perfect - asta tine de tehnologia si priceperea service-ului care efectueaza lucrarea. Daca insa in aceasta situatie Dvs doriti revopsirea intregii aripi, atunci asiguratorul va suporta partea de cost aferenta portiunii care a suferit dauna, diferenta fiind in sarcina Dvs
In cazul b) asiguratorul va despagubi 100% operatiunea. Acesta este motivul pentru care chiar la acelasi asigurator veti gasi cote (procente) de prima mai mari pt masinile mai vechi, fata de masinile mai noi - adica asiguratorul nu va penalizeaza despagubindu-va prin retinerea unei cote de uzura din valoarea vopselei (diferenta suportand-o voi), ci prin perceperea unei prime de asigurare mai mari

Situatia e mai complicata in cazul unei daune rezolvate prin RCA. Ne-existind o stare cunoscuta a masinii inainte de eveniment (cazu pozelor la CASCO), inspectorul trebuie sa faca pe loc evaluarea de uzura. Astfel, el incadreaza aripa intr-o clasa de uzura (mica-medie-mare sa zicem, pe baza unor normative) si in fct de asta "da liber" unei despagubiri "procentuale", invers proportional cu gradul de uzura.