ACTA - Ce este si cum ne afecteaza
Ce este si ce nu este ACTA?
ACTA, spre diferenta de SOPA/PIPA, nu este si nu se vrea o lege in baza careia poti fi amendat, arestat sau care da autoritatilor drepturi sau putere. ACTA este o intelegere intre mai multe tari care se pun de acord ca legislatiile fiecarei dintre ele se intalnesc in cateva puncte esentiale. ACTA e ambigua sau generalista intentionat (cu exprimari de genul : "actele de incalcare a drepturilor de autor se pedepsesc astfel incat sa fie descurajate") - lasa fiecare tara semnatara sa stabileasca detaliile.
Practic, dupa ratificarea ei de catre PE si Parlamentul Romaniei, la posibilile puncte care nu se regasesc in legislatia romaneasca, ar trebui schimbate legi de catre Parlamentul Romaniei. Chiar si presupunand ca ACTA este asa cum o prezinta diverse persoane, este pur si simplu absurd sa crezi ca Parlamentul Romaniei va schimba in mod neconstituional legi fundamentale si organice, impotriva prevederilor acestor legi si impotriva zecilor de tratate internationale care protejeaza drepturile si libertatile umane in virtutea unei intelegeri internationale de comert generaliste.
Astfel, intregul scandal devine mai degraba o neincredere crunta in Parlament, o convingere ca Parlamentul vrea cu tot dinadinsul sa voteze legi care iti violeaza intimitatea si iti limiteaza dreptul la exprimare libera. Ori, dragii mei, nu-i trebe ACTA ca sa faca asta, daca ar fi vrut deja! Vezi legea retinerii pe termen lung de catre furnizori a datelor referitoare la activitatea utilizatorilor, declarata neconstitutionala. Mie scandalul asta imi suna un pic a altceva.
Dar sa vedem concret ce zice ACTA inainte sa ne aruncam in afirmatii fabuloase.
Ce zice ACTA referitor la mediul digital? Click pentru versiunea originala : romana si engleza.
SECŢIUNEA 5 - APLICAREA DREPTURILOR DE PROPRIETATE INTELECTUALĂ ÎN MEDIUL DIGITAL
ARTICOLUL 27 - Aplicarea legii în mediul digital
Prefer sa cititi voi insiva documentul, dar daca vi se pare greu de citit, am tradus-o in "romana simpla". Abreviere : AIDA = acte de incalcare a drepturilor de autor
1. Fiecare tara va avea legi eficiente impotriva AIDA in mediul digital, in conformitate cu Sectiunea 2 (Contraventii) si Sectiunea 4 (Infractiuni), incluzand sanctiuni rapide pentru a preveni AIDA si destul de puternice cat sa descurajeze AIDA
2. Prevederile par. 1 se vor aplica si AIDA facute folosind retelele digitale, ce pot include folosirea mijloacelor de distribuire la scara larga pentru trimiterea de opere obitnute prin AIDA. Aceste proceduri se vor face fara a bloca activitatea normala si, in concordanta cu legile din tara respectiva, respectand drepturile fundamentale, cum ar fi libertatea de exprimare, un proces corect si intimitatea.
3. Fiecare tara va promova eforturi de cooperare in mediul de afaceri, pentru a preveni AIDA in timp ce pastreaza o competitia libera si, in concordanta cu legile din tara respectiva, respectand drepturile fundamentale, cum ar fi libertatea de exprimare, un proces corect si intimitatea.
4. O tara, in conformitate cu legile sale existente, ar putea sa dea puterea unei autoritati de a cere furnizorului unui serviciu informatii referitorare la identitatea si activitatea unui utilizator suspectat de AIDA. Autoritatea va face aceasta cerere catre furnizor doar in urma unei plangeri suficiente din partea detinatorului dreptului de autor si cand plangerea este facuta cu scopul de a-si proteja sau pune in aplicare dreptul de autor. Aceste proceduri vor fi implementate fara sa impiedice activitatea normala, si, in concordanta cu legile din tara respectiva, respectand drepturile fundamentale, cum ar fi libertatea de exprimare, un proces corect si intimitatea.
5. Fiecare tara va prevede sanctiuni impotriva evitarii neautorizate a masurilor de protectie folosite de autori pe operele lor (crackuire, spargere, coduri pe net, etc).
6. In scopul aliniatului 5, fiecare tara va prevedea protectie impotriva :
- a) in masura in care legile sale permit acest lucru :
-- i) evitarea intentionata a masurilor de protectie;
-- ii) oferirea catre publicului a unui produs ce evita masurile de protectie;
- b) fabricarea sau distribuirea unui produs care :
-- i) este conceput pentru a evita masurile de protectie;
-- ii) are rol comercial restrans in afara folosirii ca solutie de evitare a masurilor de protectie;
7. Pentru a proteja informatiile legate de drepturile operei (tipul licentei, detinatorul drepturilor, persoane de contact, etc), fiecare tara va pedepsi persoana care, cu buna stiinta si fara permisiune, determina, permite sau faciliteaza :
- a) stergerea sau modificare acestor informatii de pe opere;
- b) face accesibila publicului larg opere cu buna stiinta ca aceste informatii au fost sterse sau modificate;
8. O tara poate adopta sau mentine exceptii sau limitari la punerea in aplicare a par. 5, 6 si 7. Obligatiile din paragrafele 5, 6 si 7 nu aduc atingere drepturilor, limitarilor, exceptiilor sau apararii legata de AIDA prevuzate in legile tarii respective.
Interpretari
Paragraful 4
Am vazut tot felul de interpretari halucinante ale paragrafului 4, cum ca ISP ar fi obligati sa monitorizeze permanent toti abonatii. Procedura descrisa acolo este perfect compatibila cu o procedura care exista de 5 ani in legislatia romaneasca (vezi legea drepturilor de autor). Un detinator de drepturi poate face plangere impotriva unui incalcator a dreptului de autor, iar daca plangerea este sustinuta, un procuror poate cere ISP-ului datele incalcatorului si ii poate face dosar penal pentru incalcarea dreptului de autor.
Exemplu, legat de niste actiuni ale autoritatilor din Iasi, referitoare la piraterie si drepturi de autor de acum cativa ani :
evenimentul.ro in 2009 scrie:Purtătorul de cuvînt al Tribunalului Iasi, dna Daniela Amancei : "În majoritatea situaţiilor este vorba despre comercializări de CD-uri şi DVD-uri cu filme şi muzică. A fost însă şi un caz în care o persoană s-a folosit de un chestionar care aparţinea altei firme. Societatea a făcut plîngere la poliţie, iar persoana vinovată s-a ales cu dosar penal. Ambele părţi s-au speriat, căci nu ştiau că aceasta este o infracţiune. În final, bărbatul a fost condamnat la închisoare cu executare.".
Parerea mea : prevederea p. 4 este optionala si are mentiunea protejarii drepturilor persoanelor, iar in nota de subsol, are mentinerea limitarii raspunderii furnizorul de servicii asupra continutului postat de utilizatori. In rest, este similara cu legile de azi din Romania.
Paragraful 3
O alta interpretare halucinanta, de data asta a paragrafului 3, mai exact a expresiei "eforturi de cooperare", prin care chipurile detinatorii de drepturi de autor isi iau asupra lor putere legislativa si executiva, civila si penala in legatura cu continutul transmis prin ISP.
Am sa revin si cu date despre Sectiunile 2 si 4, precum si cele referitoare la masuri la granite.
Acum 2-3 ani, criticile aduse ACTA erau valide. De atunci, s-a schimbat multe in document, dar criticile citate sunt tot cele de atunci.
Este riscant sa te pui impotriva unui val de nemultumire cum este acesta. Una dintre cele mai mari calitati al internetului, viteza informatiei, este si unul dintre marile sale dezavantaje : surse (chipurile) de incredere ajung sa preia si sa dea mai departe informatii neverificate, expirate sau false.
Eu nu sunt nici pro ACTA. Sunt doar contra dezinformarii si manipularii maselor. Critica trebuie adusa pe argumente corecte. De exemplu, la 6.b.ii ar merge clarificari despre 'rolul comercial restrans'. Sau, mai bine, lasam fiecare tara sa il defineasca?
-
toxicristi - Membru al Asociaţiei ClubFord
- Mesaje: 7689
- Membru din: 02 Ian 2007, 23:53
- Localitate: Bucuresti / Brasov
- Maşina: Focus 2002 1.8TDDi 90CP Bouvagon