de Y-GreK » 17 Oct 2012, 12:46
Sarbii inca mai folosesc IAR-93, la ei numindu-se Orao.Cand am fost intr-o misiune de transport cu An-26 la Batajnica (baza militara a sarbilor de langa Belgrad) colegii sarbi ne-au facut un tur al avioanelor din dotarea Fortelor Aeriene Sarbesti.Imediat am recunoscut IAR-93-ul, de fapt, am zis cu voce tare, la care sarbii au inceput sa zambeasca, zicand ca ei il numesc Orao.A fost un sentiment inediat, nu ma mai urcasem intr-unul din 97-98, de cand eram un copil.Tata fiind tot aviator, de cate ori se ivea ocazia de a ateriza alte avioane de la alte baze din tara, ma lua la serviciu cand nu avea zbor sa le vad si sa ma sui in ele (incepand de la o varsta foarte frageda).Ba chiar ma grabeam sa invat sa citesc cand eram mic, ca sa pot citi revistele de specialitate gen Top Gun, Modelism, Air Tattoo, etc.Oricum, din cate stiu, Orao asta al sarbilor e mai bun dpdv calitativ decat ce am avut noi, a trecut si printr-un proces de modernizare, pe cand la noi IAR-ul avea nevoie de piese noi pe comanda la dimensiuni ca nu se potriveau de la unul la altul din cauza costurilor de fabricate reduse, implicit avand o calitate mai slaba decat varianta vecinilor nostri sarbi.De asemenea mi-a parut rau ca a fost un avion submotorizat, motoarele Rolls-Royce pe care ni le-au dat englezii erau niste antichitati pe atunci, de la sfarsitul anilor 50.Chiar si asa, sarbii se laudau ca Orao a contribuit enorm la doborarea rachetelor Tomahawk de pe timpul bombardamentelor coalitiei NATO.