$1 scrie:$2derenta se pierde cand pui contactul sau la o anumita turatie?
Intrebarea este un nonsens. Aderenta (o forta sau un moment al fortei) nu are absolut nici o legatura cu turatia.
Aderenta se pierde cand asupra masinii actioneaza o forta mai mare decat forta de frecare dintre anvelopa si zapada.
Forta apare asupra masinii cand vrei sa imprimi masinii o acceleratie, adica o
variatie a vitezei (acceleratia este derivata de ordinul 1 a vitezei).
Aceasta forta poate sa provina din cuplul motorului - cuplu prea mare aplicat rotii => wheelspin, sau din cuplul de franare prea mare => blocarea rotilor
$1 scrie:$2derenta se pierde cand pui contactul sau la o anumita turatie?
Aderenta se pierde la o anumita acceleratie. Nu conteaza viteza (turatia) ci conteaza amplitudinea variatiei vitezei.
Sa analizam niste posibile situatii neplacute pe zapada:
(1) aderenta foarte mica la roti
- pentru ca masina a ramas cu burta suspendata pe zapada
- pentru ca e zapada batatorita sub roti
- pentru ca trebuie sa urci o panta acoperita de zapada
(2) aderenta foarte mica la roti, zapada inalta in fata masinii
(3) aderenta "nelimitata" la roti, zapada inalta in fata masinii
In cazul (1) sunt avantajate masinile care iti permit un control cat mai fin al cuplului, dar si cele cu greutate mai mare pe puntea motoare.
In cazul (2) ai incurcat-o cu si cu diesel si cu benzina.
In cazul (3) este avantajat dieselul pentru ca are cuplu mare si, daca are "de ce sa se tina", poate sa impinga mai tare.
Ei bine, eu zic ca un sofer cu o masina normala ca ale noastre cel mai frecvent se intalneste cu situatia (1).
Slabe sanse sa se intalneasca cu situatia (3), deoarece in conditii de zapada, chiar si un motor de 1.25 benzina are cuplu peste posibilitatile de aderenta ale anvelopelor noastre.
$1 scrie:$2aca nu ma insel, consumul redus este datorat tocmai cuplului mare la turatii mici

Consumul redus este datorat in principal urmatoarelor chestiuni:
(1) lipsa clapeta de acceleratie => admisie aer libera, motorul nu trebuie sa depuna efort suplimentar sa traga aer
(2) raportul de expansiune mare (raportul dintre volumul cilindrului la sfarsitul combustiei si volumul cilindrului la inceputul combustiei) => a nu se confunda cu raportul de compresie
In cazul motoarelor diesel, raportul de compresie mare este "un rau necesar" pentru a avea un raport de expansiune mare fara alte complicatii.
Exista insa si motoare care au un raport de compresie mai mic si un raport de expansiune mai mare (ex. ciclul Atkinson), dar motoarele sunt mai complicate.
Puteti cauta pe forum direct de pe Google. Exemplu: [ revizie ford fiesta site:clubford.ro ]