Discuţii despre legislaţia în vigoare, codul rutier, taxe, asigurări RCA sau Casco, etc
Răspunde

Omologare faruri aftermarket

27 Mai 2012, 12:42

Buna ziua,am postat la sectiunea legilstatie ca de ea tine.
Vreau sa-mi achizitionez pentru fiesta niste faruri aftermarket angel eyes pe fond negru.Nu m-am hotarat daca pun xenon sau nu,insa chiar daca l-as pune,as pune si lupa si spalator.
Intrebarea mea este daca am treaba cu politia cu aceste faruri(fara xenon deocamdata).Trebuie si ele omologate sau facut ceva sa intru in legalitate?
Ps:Sunt de pe telefon si functia de search imi face probleme,insa am cautat cat am putut.Ma scuzati daca a mai fost sau este un topic de acest fel.
Va multumesc!

Re: Omologare faruri aftermarket

28 Mai 2012, 08:07

din ce stiu eu, farurile (si orice alte piese pe care le pui pe masina) trebuie sa fie omologate de catre RAR. daca le cumperi din romania, aproape sigur sunt deja omologate.

Re: Omologare faruri aftermarket

28 Mai 2012, 11:26

Din cate stiu eu, dar trebuie verificat, trebuie omologate de o institutie abilitata din UE si sa aiba pe ele marcajul CE. Institutia abilitata pentru RO este RAR insa daca au fost omologate de o alta insitutie din UE nu au nevoie si de omologarea RAR.

Omologare faruri aftermarket

28 Mai 2012, 12:38

Va multumesc,o sa ma interesez si eu ce si cum.
O zi buna va doresc!

Re: Omologare faruri aftermarket

28 Mai 2012, 13:19

farurile AM au pe sticla un marcaj E si o cifra. cifra reprezinta tara europeana unde s-a facut omologarea lor de catre producator.

Re: Omologare faruri aftermarket

15 Dec 2014, 21:51

azi, prima data dupa aproape 8 ani de cand am masina asta, m-a oprit poiltia pt. ca farurile masinii mele nu sunt cele originale. mi s-a comunicat ca "pedeapsa" e retinerea certificatului de inmatriculare pana la remedierea "problemei" si o amenda de 540 lei cu plata in 48 de ore a 270 lei. politistul, cand a vazut ca nu-s tocmai pe langa subiect, eu insistand ca farurile nu-s niste chinezarii de 2 lei, ca nu le-am facut io in pivnita din PETuri si suruburi pt. ghips-carton si ca sunt facute de o firma de prestigiu special pt. modelul de masina pe care-l am, ca nu-s un cocalar pus pe scandal, purtandu-ma frumos si enuntand argumente cel putin plauzibile, mi-a zis sa astept in masina sa faca PV. a revenit cu o "surpriza" - nu m-a sanctionat pt. cele discutate ci pt. ca nu as fi avut luminile de intalnire aprinse (lucru neadevarat), fiind pe autostrada. usor nedumerit, dar cumva bucuros ca amenda s-a "redus" la 90 de lei, grabit fiind am acceptat, am semnat PV si am plecat.

farurile masinii mele sunt produse de hella. sunt asa: http://www.revizie-completa.ro/detalii- ... 0533_.html
cu aceste faruri am cumparat masina din germania in 2007.
din intamplare, pt. aceste faruri am un certificat nemteasc (mostenit odata cu cumpararea masinii de la fostul proprietar), in care se specifica ca farurile in cauza sunt omologate sub numarul E1 917, pt. fiecare element constructiv (faruri faza scurta, faruri faza scurta si lampi pozitii).

pe sticla fiecarui reflector apar inscrise numerele de omologare (un E1 in cerculet, urmat de numarul 917), alaturi de sigla hella.

ajuns acasa si inca marcat de discutia cu politistul cat si de sentimentul ca mi s-a facut o nedreptate, am "sapat" putin prin legea 195/2002 revizuita (legea rutiera). intr-adevar, la art. 101, pct 10, se spune:
"constitue contraventie si se sanctioneaza..."
"montarea la autovehicul, remorca sau tramvai a luminilor de alta culoare sau intensitate, a altor lumini ori
dispozitive de avertizare sonora sau accesorii ori modificari neomologate"

bun. nu stiu de ce atat in randul personalului politiei cat si printre utilizatorii de rand a unor repere auto se considera ca aceasta "omologare" trebuie facuta de catre RAR...
cautand in lege toate referirile la "omologari" am dat de mai multe lucruri care trebuie omologate: autovehicule, anvelope, truse sanitare, extinctoare, dispozitive de siguranta, centuri, mijloace de control folosite de politie, casti moto...
bineinteles ca toate-s omologate, ca altfel nu ar putea aparea pe piata... de exemplu, castile moto (cu care-s familiar) au, si ele, un numar de omologare. dar nu este dat de RAR!
situatia este exact cum a descris-o officer intr-un mesaj de mai sus.

imi pare rau de ceva: ca am acceptat PV in care nu se mentioneaza pt. ce am fost oprit de fapt... as fi facut contestatie si in instanta sigur mi s-ar fi dat dreptate... asta ar fi fost un precedent pt. tot natu'. acu' nu mai pot.

culmea e ca pe farurile mele se pot monta si lampi cu xenon, prin simpla indepartarea unui adaptor pt. becurile cu halogen, la reflecoarele pt. faza scurta. chiar am incercat asta, cu becuri D2S (am toata instalatia xenon pregatita, am si instalatia pt. spalare - n-am avut timp sa o montez pe asta si din acest motiv inca "port" halogen). in certificatul nemtesc la care m-am referit mai sus se spune ca in mod ideal lampile cu xenon se monteaza daca sunt prezente si celelalte doua sisteme. ok... certificatul e din 1999. cu toate astea, dupa legea de atunci (pe care o deduc din ce se spune incertificat), as putea sa montez in faruri becuri cu xenon fara alte modificari. e normal sa ma raportez la legea valabila in momentul cand masina mea a fost facuta.

cum credeti ca putem lupta cu zelul politiei de a ne sanctiona pt. ca masinile noastre nu au intotdeuna toate piesele originale dar au piese de calitate, omologate? cum ii determinam pe politisti sa stie ca omologarea nu inseamna numai atingerea cu o bagheta magica a RAR?

masina mea are mai multe modoficari: am lampi de semnalizare fata si laterale fumurii, am lampi spate monocrom-fumurii, teava de esapament e mai groasa decat a venit din fabrica. pt toate am acte de omologare nemtesti... toate au numere de omologare date de consiliul european, inscrise pe ele. mai mult, masina a avut arcuri sport (le-am schimbat cu originale) - am omologari. am omologare si pt. rotile de 17" pe care le port din cand in cand... pt. astea am trecut printr-un alt episod, acu's mentionate in civ si in talon...
ce ma fac daca sunt oprit din nou de catre politie sa mi se spuna ca una sau alta nu-s ok?

bafta!

Re: Omologare faruri aftermarket

15 Dec 2014, 23:24

salut octa,ai vazut daca vrei sa-ti montezi folii pe spate acestea sunt omologate de RAR si primesti certificat de omologare,daca vrei sa schimbi motorul te duci la RAR sa-l omologhezi asa si cu farurile.Sa te intreb ceva neamtul sau cine a facut masina, cand a scos-o pe portile fabricii avea montate farurile pe care le ai tu sau nu?
Iar ce zici tu de castile moto,trusa de prim-ajutor,extinctor etc sunt firme autorizate de RAR care produc asa ceva. In alta ordine de idei, daca vroia sa-ti faca rau politistul putea foarte simplu, iti lua talonu si as fi fost curios daca cei de la RAR ti-l inapoia cu actualele faruri.El te-a ajutat si ti-a dat cea mai mica amenda ca pe viitor sa fi constient ca poti ramane fara talon,iar daca faceai contestatie la PV nu cred ca aveai sansa de castig...e cuvantul tau impotriva cuvantului lui si pana la urma el e agentul constatator,iar politistii inca au credibilitate in fata instantei asa ca foarte greu sa castigi...am ratat sa-ti raspund la alta intrebare referitoare la certificatul tau nemtesc...fiecare tara are o constitutie diferita,alte legi,alt salariu minim pe economie etc...ideea e ca nu cred ca nimeni sa-ti ia in considerare certificatul, tu ai putea sa-l traduci si sa incerci sa vezi daca cei de la RAR ti-l iau in calcul...daca mai ai alte nelamuriri/probleme poti sa-mi dai un PM...bafta

Re: Omologare faruri aftermarket

16 Dec 2014, 00:08

Si taicamiu a fost oprit de politie si verificat de un inspector RAR pentru farurile cu xenon.
Insa fiind originale si negasind nici negasind nici un droser pe afara, toate fiind inauntru a si verificat asta, nu a avut ce sa-i faca.
Pe senzorii de nivel xenon de la bascule nu a stiut sa-i verifice\ gaseasca, sau nu a vrut.
Cu toate astea la urma spune:
- Da domnule, nu am ce sa-ti fac. Dupa care:
- Dar nici macar o amenda mica? :-L :-L :-L

@ Octa, din cate stiu eu cei de la Rar verifica modificarile aduse unei masini nu politia, iar ceea ce a facut politaiul imi suna a abuz, pe care din pacate nu cred ca il poti dovedi intrucat ai semnat PV pentru cu totul alt ceva.

Ce putem face e sa ne informam mai bine despre drepturile pe care le avem.
Spre exemplu, daca nu esti de acord cu ceea ce spune politaiul in PV nu esti obligat sa semnezi.

Re: Omologare faruri aftermarket

16 Dec 2014, 01:00

$1 scrie:$2...Iar ce zici tu de castile moto,trusa de prim-ajutor,extinctor etc sunt firme autorizate de RAR care produc asa ceva...

=)) =)) =))
Cu siguranta RAR de romanica da voie fabricatiei la niste Nolan,Reevu,Arai etc . Ca sa nu mai vorbim de alte marfuri pentru care cer omologare desi exista una UE , dar mai vor una loco pentru a mai atrage niste parnos .
RAR cel putin 25% este o institutie inutila , infecta spre cretinism cu cerinte stupide ce contravin pana si normativelor europene , o capusa ce paraziteaza orice activitate legata de autovehicole .
Isi aroga niste drepturi pe care nu le merita si fac legea in regim de monopol pe o arie mai larga decat competenta lor legala , acoperiti de autoritatile statului sub sloganul de siguranta rutiera .
Am avut de-a face cu un cretin de inspector RAR care a verificat la fel niste faruri cu xenon de fabrica si n-a fost in stare sa le identifice ca atare . Norocul a fost cu amicul proprietar de "utilaj" cu xenoane "neconforme" care i-a spus ca in cazul constatarii lui ramane fara talon , il va da in judecata si va plati fiecare minut de suspendare a talonului in urma unui abuz din incompetenta .
Daca va intrebati de ce costa piesele atat de mult la noi , raspunsul este ca RAR cere omologari suplimentare , desi piesele au omologari UE . Daca va intrebati de ce nu puteti cumpara legal o usa din dezmembrari , veti afla ca din cauza aceluiasi RAR care interzice asta desi , in Germania , Italia , Spania , UK etc asa ceva este posibil fara restrictii .
RAR este condusa o mafie in cardasie cu marile reprezentante auto si fac legea dupa cum le dicteaza aia .
In RAR ca institutie atat de necesara pentru domeniul rutier ar trebui facuta o mare curatenie inclusiv in legislatia lor de rahat , dar cine sa se lupte cu ei ?

Re: Omologare faruri aftermarket

16 Dec 2014, 01:05

cop, nu e corect ce zici.
intr-adevar, in legea 195 scrie ca pt. folii trebuie aplicat insemnul RAR. dar numai pt. acest aspect se spune de o omologare speciala.
cit priveste castile moto... eu unul nu am vazut nici macar una facuta de vreo firma aurorizata RAR. sunt extinctoare, truse sanitare pe care scrie ca-s autorizate RAR, dar nu toate. cele mai multe au doar un numar de omologare al consiliului european (CE sau E). si nu-s ilegale, dimpotriva. si n-am vazut macar un bec auto care sa aibe numar de omologare RAR, sau vreo alta piesa de schimb care sa-mi fi trecut prin mana. toate au, in schimb, un cod de omologare, dar nu RAR.
uite un alt exemplu: in legea 195/2002 se vorbeste de anvelope omologate. se foloseste clar cuvantul "omologate"... si spune apoi "conform cutare-cutare... consiliul european...". adica... RAR nu are nici o treaba cu asta.

faptul ca politistul a vrut sa fie indulgent cu mine nu-l contest. nu am zis nimic rau de el si nici nu as avea ce zice... el asta stie ca trebuie sa faca si asta face. dar nu-i corect. ar trebui sa stie altfel. sigur mai marii lui au interpretat asa legea si l-a trimis pe el, in frig, la vanatoare.

eu altceva vreau sa se intample: sa stie lumea, politisti si soferi laolata, ca "omologate" nu inseamna "omologate RAR". si asta reiese clar din lege: in afara de capitolul cu foliile aplicate unde scrie clar ca se cere omologare RAR, niciunde altundeva in lege nu scrie asa ci doar "omologare". bineinteles ca aici nu vorbim de capitolul autentificarii si inmatricularii autovehilulelor, unde RAR face tot felul de omologari.

bricy, farurile mele au un loc special in care se pun cutiutele cu electronica pt. xenon, in interiorul carcasei.

Re: Omologare faruri aftermarket

16 Dec 2014, 07:41

$1 scrie:$2...........
Spre exemplu, daca nu esti de acord cu ceea ce spune politaiul in PV nu esti obligat sa semnezi.


dar castigi ceva daca nu semnezi?

de vreo cativa ani pe PV-uri se semneaza la rubrica "am luat la cunostinta". semnatura respectiva nu inseamna o recunoastere a vinovatiei sau ceva de genul.
daca nu semnezi, nu primesti PV-ul pe loc. il vei primi prin posta si va fi ceva mai complicat sa-l contesti in instanta.

Re: Omologare faruri aftermarket

16 Dec 2014, 15:48

tot nu mi-ai raspuns la intrebare masina ta a iesit din fabrica cu farurile actuale?..Legislaţia rutieră interzice montarea la autovehicul a luminilor de altă culoare sau intensitate, a altor lumini, dispozitive ori accesorii de avertizare decât cele omologate, iar montajul instalaţiilor HID XENON aftermarket (retrofit) neomologate se încadrează în această prevedere.RAR acceptă modificarea ori înlocuirea dispozitivelor de iluminare şi semnalizare luminoasă NUMAI cu elemente care poartă marcaj de omologare specific şi dacă verificarea efectuată evidenţiază faptul că noile dispozitive îşi îndeplinesc rolul funcţional.

După aceste verificări, RAR-ul reomologhează vehiculul (oficial se numeşte "Omologare individuală"), iar în C.I.V. (cartea de identitate a vehiculului) aplică menţiunea "Echipare retrofit cu surse de lumină cu descărcare în gaz".
Înlocuirea farurilor iniţiale cu altele cu surse de lumină cu descărcare în gaz (tip Xenon) este acceptată de RAR numai dacă vehiculul este echipat cu tot kit-ul necesar, aşa după cum producătorul acestuia a prevăzut în fabricaţia curentă pentru respectivul tip de vehicul:
- faruri,
- surse de lumină cu descărcare în gaz,
- dispozitivul care declanşează arcul electric (ignitor) şi cel care stabilizează curentul electric (ballast),
- sistemul automat de reglaj în funcţie de sarcină,
- spălător pentru faruri, etc.

Dacă aceste componente sunt cele originale, pe care producătorul le montează în fabricaţia curentă, acestea trebuie montate în ateliere autorizate ale reprezentanţei constructorului în România, fapt dovedit prin emiterea unei adrese în care se enumeră elementele montate şi se menţionează că acestea sunt originale ("de prim montaj").
În cazul în care componentele sunt destinate montajului ulterior fabricaţiei (retrofit), echiparea vehiculului trebuie realizată în cadrul atelierelor autorizate pentru modificări constructive.
În acest caz se va solicita declaraţia de conformitate în care se vor enumera elementele montate, specificându-se după caz, numărul de omologare CE/ECE ONU ale acestor produse.
În concluzie, dacă în CIV există menţiunea "Echipare retrofit cu surse de lumină cu descărcare în gaz", xenonul montat este legal. Dacă nu există această menţiune, înseamnă au fost montate la autovehicul lumini de altă culoare sau intensitate, ori alte lumini, dispozitive etc. decât cele omologate....sursa politisti.ro

Re: Omologare faruri aftermarket

18 Dec 2014, 23:35

Salut!

Ieri dimineata am fost la RAR, reprezentanta Arad si am reusit sa am o discutie cu doi dintre inspectorii sai.
As fi vrut ca de ieri sa scriu aici, dar nu am apucat…

Pe scurt: am avut dreptate.

Mai lung…
Ajuns acolo, m-am infiintat la secretariat, unde am cerut sa fiu primit de catre director pentru o discutie lamuritoare asupra unor aspecte legale ce privesc omologarea de tip a unor piese pentru automobile. Am fost invitat in biroul mai marelui institutiei. Am expus pe scurt pasul meu. Domnul director s-a exprimat scurt zicand ca am dreptate si ca pentru alte lamuriri imi pune la dispozitie ajutorul unui inginer inspector al RAR.
In biroul unde am fost trimis, am avut sansa sa am parte, de fapt, de o discutie cu doi ingineri, inspectori RAR.
Discutia a fost purtata intr-un melanj de atitudini oficiale si colocviale. Eu am expus problema, am pus intrebari, inginerii au raspuns la subiect si, impreuna, am comentat.
Mentionez ca am avut asupra mea atat actele germane ce dovedesc ca blocurile optice ale masinii mele sunt certficiate si omologate (pt. toate blocurile optice ce nu sunt cele pe care le-a avut masina atunci cand a iesit din fabrica: faruri principale, lampi spate, semnalizari fata si laterale), cat si doua reflectoare modulare identice cu cele pe care le are un far de-al masinii mele (le am fiindca am schimbat in aceasta vara modulele). Am adus cu mine, pt. claritate, un extras din fisa tehnica a farurilor mele, asa cum e prezentat pe un site de vanzari piese auto (adica de aici). Nu ne-am deplasat la masina fiindca intamplarea a facut sa o parchez in campul vizual avut de la fereastra biroului si aproape.

Redau discutia noastra ca pe un dialog-interviu, excluzand partile care nu au interes general (partile “mai de sueta”).
O: eu
I: inspector (pentru simplitate, pun vorbele ambilor ingineri pe seama unui singur interlocutor, ei avand o participare in discutie individuala sau complementara, dar intotdeauna pusa de acord).

O: Am fost oprit ieri de catre un agent al Politiei Autostrazii pt. ca, chipurile, farurile masinii mele nu sunt legale (arat materiale). Apoi am fost sanctionat pt. acest lucru (nu am intrat in detaliile cu intorsatura cu amenda).
I: Faptul ca v-au oprit nu e de discutat, dar faptul ca v-au amendat este incorect. Aceste faruri sunt perfect legale.
O: Mi s-a spus ca, conform art. 101, pct. 10 din legea 195/2002 reactualizata, se sanctioneaza montarea la masina a orcarui fel de lumini altele decat cele omologate.
I: Da, asa zice legea. Dar materialele pe care le-ati adus sunt omologate.
O: Asa stiam si eu. Politistul insa, o tinea sus si tare ca nu sunt omologate, ca nu am acte date de RAR!
I: Aaa! Multe din produsele pentru masini nu sunt omologate RAR… dar, ca sa fie legale, trebuie omologate. Omologarea se face de catre RAR sau de catre o autoritate competenta a unui alt stat semnatar al Acordului de la Geneva din 1958, cu revizuirile sale.
O: unde scrie asta, oficial?
I: Actul, de fapt Ordinul, dupa care RAR lucreaza, in ce priveste orice tip de omologare pe care o face, este “RNTR 2” - Reglementări privind omologarea de tip şi eliberarea cărţii de identitate a vehiculelor rutiere, precum şi omologarea de tip a produselor utilizate la acestea. In acest Ordin veti gasi toate informatiile despre cum , ce si de ce RAR face omologari, cat si alte prevederi referitoare la produsele omologate din sfera auto.
O: Cum v-ati dat seama, dintr-o privire, ca materialul pe care vi l-am prezentat e omologat?
I: E clar: aici se vad insemnele de omolgare. Nici nu trebuia sa vad si actele pe care le-ati adus… acestea sunt foarte bune, sunt inca o atestare a faptului ca blocurile optice ale masinii sunt omologate si legale. Aceste insemne sunt facute de catre producatorul ansamblului, care a facut omologarea inainte de lansarea pe piata a produsului. Insemnele sunt greu falsificabile: in cazul blocurilor optice, aceste sunt trecute in interiorul geamului, tiparite. La blocurile cu gem din plastic pot fi in relief, in interior sau exterior.
O: Deci o omologare facuta in UE unui produs este valabila si in Romania si recunoscuta de RAR?
I: Atata timp cat omologarea a fost facuta de catre o autoritate competenta, da. Dar nu neaparat din UE, ci din orice stat semnatar al acordului de care v-am pomenit. Produsul nu trebuie sa fie facut intr-unul din statele semnatare ale acordului, ci doar omologat intr-unul din ele, de catre autoritati competente, in vederea punerii pe piata.
O: De ce agentul care m-a oprit ieri si m-a sanctionat nu stie aceste lucruri?
I: … Ar fi trebuie sa stie. Din pacate, calificarea Agentilor se opreste, de multe ori, doar la legea rutiera.
O: Dar legea rutiera nu contravine in nici un fel la ceea ce am discutat aici…
I: Intr-adevar. Nici eu nu stiu de ce unii politisti considera ca omologarea se face numai de catre RAR.
O: Exces de zel… reavointa… oridine de la superiori… ???
I: Nu comentez…
O: de ce RAR nu se implica? Ar putea fi atatea neplaceri evitate…
I: …
O: Ce pot face ca sa nu mai am probleme?
I: Nu ar trebui sa faceti nimic… Dar, ca sa aveti sustinere in fata unui agent de circulatie, in cazul in care situatia in care v-ati aflat ieri se repeta, puteti face o adresa catre RAR in care sa cereti adeverirea faptului ca blocurile optice ale masinii sunt conforme. Atasati adresei fotografii cu subansamblele in cauza, fotografii cu insemnele de omologare, documentele pe care le-ati adus. Dati date de identificare a masinii : VIN, numar CIV. Adresa o aduceti aici (la RAR Arad) sau o trimiteti prin posta sau fax la reprezentanta RAR Bucuresti. In termen de 30 de zile veti primi un raspuns. Mai simplu e sa veniti la noi. Comunicarea cu sediul central e mai rapida.
O: Numai la Bucuresti…
I: Numai la Bucuresti…
O: As putea sa am success in instanta de judecata daca contest PV primit ieri?
I: In mod sigur!



Aceasta a fost discutia despre farurile si celelalte blocuri optice ale masinii mele. Dupa cum am spus, am omis comentariile - unele nu v-ar fi de folos, altele nu se cuvine sa fie reproduse, altele nu au avut nici un rost.

Am continuat discutia si pe alte teme, dintre care vi-o rezum (de data asta intr-o forma povestita) pe cea care sigur va gasi interes: xenon aftermarket.
Am pornit de la bolocurile optice in cauza (ale Focusului meu) si de la faptul ca farurile masinii mele au reflectoare pt. faza scurta cu lupa si de la faptul ca in fisa tehnica apare ca dotare lampa cu xenon. In documentul de certificare nemtesc pe care-l am, e mentionat ca “se recomanda” ca montarea lampilor cu descarcare in gaze sa fie insotita si de montarea sistemelor de spalare a farurilor si de autonivel.
E un caz special – caracterul modular al farurilor Hella (din aceasta serie) ar permite asta, dupa producator. In 1999, cand a inceput seria pt. Focus (dar e cazul si altor serii pt. alte autovehicule, din diferiti ani dar pana la inceputul anilor 2000 – nu va pot da o data exacta), sistemele de autonivel si de spalare a farurilor nu erau obligatorii pt. farurile cu xenon. Mai mult, nici macar farurile cu lupa nu erau obligatorii, fapt adeverit (ca exemplu) de montarea din fabrica pe primele serii de Renault Laguna II a unor faruri cu xenon, fara lupa.
Daca as vrea sa pun lampi cu descarcare in gaze la farurile mele, trebuie sa am documentele urmatoare: certificat de conformitate kit retrofit blocuri optice cu xenon (intreg ansamblul: faruri, sistem spalare si sistem autonivel), act doveditor ca kitul a fost instalat de catre un service autorizat pt. astfel de operatiuni.
Daca as fi avut un act dat de catre un service de acest tip (fie el si din Germania), care sa mentioneze instalarea lampilor xenon si montajul ar fi avut loc in 2001 (asa cum si este cazul), totul ar fi fost ok chiar daca sistemele suplimentare lipsesc. Acum nu ar face nimeni asta, legile privitoare la acest aspect fiind schimbate. Din pacate, primul proprietar al masinii mele nu a optat pt. lampile cu descarcare in gaze D2S.
Deci, pentru toata lumea: montarea de lampi xenon aftermarket se face numai cu kituri complete, la serviceuri autorizate. Din pacate, in Romania NU exista asa ceva. Nu s-au omologat astfel de modificari... RAR nu are cunostinta de asa ceva. Asta fiindca... NU s-a cerut autorizarea nici unui service in acest sens.
Alt aspect: lampile xenon tip H (4,7 si altele) NU sunt omologate niciunde, astfel nu sunt legale. Deasemenea, becurile cu temperaturi de culoare mai mari de 5300 de gr. Kelvin nu sunt legale, chiar si in faruri cu xenon omologate.

Alt aspect de care am discutat si care sunt sigur ca va intereseaza: DRL (lumini de zi).
Din luna iunie a acestui an, in sfarsit, legislatia romaneasca permite instalarea pe autotursme (si pe alte autovehicule) a sistemelor DRL cu LED. Nu am primit date complete despre asta. Domnii inspectori RAR cu care am vorbit mi-au spus ca, probabil, gasesc toate datele si pe siteul RAR (rarom.ro). Pe scurt: lampile DRL cu LED trebuie sa fie certificate si omologate (aici vorbim de aceeasi omologare NU neaparat a RAR), sa fie la o anumita distanta minima fata de semnalizator (aici nu am date), si sa se stinga sau sa isi diminueze din intensitate per unitate pe partea pe care semnalizrea functioneaza sau ambele unitati cand sunt aprinse farurile. Daca sistemele DRL sunt conforme, in principiu, nu e nevoie de acte suplimentare date de RAR. Dar... experienta cu politia arata altceva. Ideea e ca se pot aviza RAR, prin procedura pe care am aratat-o mai sus. Aviz amatorilor…

Zilele astea voi face adresa de care am vorbit mai sus catre RAR, privitoare la conformitatea blocurilor optice ale masinii mele. Vreau sa fiu "acoperit" pe viitor. As vrea si sa-i “dau peste bot” politistului care m-a sanctionat fara motiv (intr-o intalnire amicala).
Ma intreb ce s-ar putea face ca Politia sa fie informata, de la comisar la agentul al mai mic, despre aceste aspecte… poate numai o campanie sustinuta. Dar cum? Eu unu’ sunt interesat si imi arat disponibilitatea pentru participare.

Cam asta ar fi…

Am facut fotografii tuturor actelor pe care le am si le-am prezentat si inspectorilor RAR, blocurilor optice si insemnelor de omologare. Am vrut sa vi le prezint. Din pacate nu stiu ce se intampla cu telefonul meu… nu “se pupa” cu compu’ de cateva zile…

Bafta!

Re: Omologare faruri aftermarket

16 Ian 2015, 04:42

@octa da spui ca aveai farurile respective de cand ai cumparat masina, din germania, atunci cand ai inamtriculat-o ai facut recunoasterea la rar, deci le iei ca si omologate parerea mea.

Re: Omologare faruri aftermarket

11 Feb 2015, 18:13

$1 scrie:$2.. iar daca faceai contestatie la PV nu cred ca aveai sansa de castig...e cuvantul tau impotriva cuvantului lui si pana la urma el e agentul constatator,iar politistii inca au credibilitate in fata instantei asa ca foarte greu sa castigi...

Foarte gresit!
In momentul in care tu contesti, ei trebuie sa vina cu proba/probe/martor (de ex de aceea au si camere omologate).

Eu zic de principiu, nu de speta...

De ex eu am fost amendat ca am mers cu 82 km/h in localitate. Am facut mentiune in pv ca ''nu am mers cu aceasta viteza ...'' (am facut pauza ca altfel politistul nu scria daca auzea ce urmeaza)... localitate'' (si zambetul politistului disparu subit).
Am contestat-o cerand probe ca am circulat in localitate (eu chiar iesisem din localitate de 300 m dar pe sensul de pe care venea politistul era localitate. Stiu... o prostie... Romania) si ce primesc? O poza cu masina mea in dreptul unui teren viran!

Si surpriza! am pierdut... politistul se cunoaste cu judecatorul intr-un oras mic ca Fagaras!

Si uite asa, de dragul relatiei, se pierde increderea in justitie.

Re: Omologare faruri aftermarket

11 Feb 2015, 20:40

te cam inseli.
procesul verbal de contraventie beneficiaza de niste prezumtii (legalitate, adevar etc). asta inseamna ca trebuie sa aduci tu probe cum ca nu s-a intamplat ce scrie in PV.

Re: Omologare faruri aftermarket

13 Feb 2015, 18:01

NU! Smiley... tu te inseli!

Sa inteleg ca cine este singur la volan in masina este sortit pieirii?

Procesul verbal de contraventie nu beneficiaza de nicio prezumtie (singura prezumtie este de legalitate a foii pt ca are serie si numar).

Citeste te rog OG 2 din 2001 privind regimul juridic al contreventiilor (toate din Romania) si ai sa vezi cate cayuri de nulitate absoluta sau relativa sunt numai la intocmirea procesului verbal, ce sa mai vorbim de adevarul celor inscrise la descrierea faptei.

P.S.: Daca ma supar o sa-ti spun ca lucrez in sistem, dar nu-ti spun pt ca ma fac de rusine pentru ca am fost amendat de un militian (care nu s-a putut abtine si mi-a precizat el ca a amendat si pe seful BCCO Alba... Atunci i-am zis: "Scrie! Scrie daca totul la dvs tine de orgoliu ... si ne intalnim in instanta").
Eu nu credeam ca justitia... asa ceva...

Re: Omologare faruri aftermarket

14 Feb 2015, 14:09

prezumtiile de care vorbesc eu n-au legatura cu intocmirea corecta a PV-ului.
daca ar fi cum spui tu, ar insemna ca un politist singur in intersectie e ignorabil, poti sa treci pe rosu linistit pentru ca el trebuie sa aduca dovezi (martori, poze etc.)

Re: Omologare faruri aftermarket

15 Feb 2015, 10:17

eu tot ce spun este ca prezumtiile de care vorbesti tu nu au nicio ancorare in legislatie.
Maxim este vorba de o cutuma... un spirit (spiritul legii).

Nu zic ca poti sa treci linistit pe rosu de fata cu el. Spun doar ca IN CAZUL IN CARE CONTESTI PROCESUL VERBAL DE CONTRAVENTIE institutia din care face parte, prin juristul ei, (doar nu credeati ca vine vreodata politistul care a aplicat amenda sa se justifice in instanta) este obligata (daca ceri acest lucru, desigur) sa aduca probe, inscrisuri sau martori.

Desigur, exista si reversul medaliei. Daca un politist isi face de cap si face ce vrea el, raspunde disciplinar sau penal: abuz in serviciu (prin comisiune), neglijenta in serviciu (prin omisiune), luare de mita, primirea de foloase necuvenite, etc.

Re: Omologare faruri aftermarket

15 Feb 2015, 10:35

pai de ce nu poti trece linistit pe rosu de fata cu un singur politist? el te amendeaza, tu contesti, el nu are martori/filmari si castigi, nu? :)


codul civil spunea intr-o perioada asa:
$1 scrie:$2Cel ce face o propunere inaintea judecatii trebuie sa o dovedeasca.

( http://legeaz.net/cod-civil-actualizat/art-1169 ; nu stiu daca asta e ultima versiune a codului civil)
asta inseamna ca tu nu poti contesta un proces verbal doar pe ideea "sa aduca politia dovezi". daca nu ai tu martori sau alte probe, plangerea iti va fi respinsa din start.

Re: Omologare faruri aftermarket

19 Feb 2015, 21:49

ori nu ști sa pierzi ori mergi pe "șeful (moderatorul) are întotdeauna dreptate".

dacă nici cu DOVEZILE acestea nu te lămuresc... ma las păgubaș.

Anexez documente cerute de MINE in instanta si depuse de POLITIE pentru demonstrarea faptei comise de MINE SINGUR in masina.
Fişiere ataşate
642.jpg
641.jpg
640.jpg
639.jpg
638.jpg
637.jpg

Re: Omologare faruri aftermarket

19 Feb 2015, 22:59

Cornele, din ce vad eu omologarea aparatului era expirata de mult, iar in cazul tau daca iti puneai avocat castigai, am un prieten care a patit exact ca tine.
Acum insa, chiar daca ai pierdut, nu i se poate face politaiului un raport de abuz si neglijenta in serviciu pentru folosirea unui aparat neomologat?
Eu zic ca da.

Re: Omologare faruri aftermarket

25 Feb 2015, 18:17

e din 2011 speta... era ok.

alta a fost problema:
eu am cerut sa se dovedeasca ca am mers cu viteza indicata in localitate si judecatorul nu l-a interesat de ce am cerut eu...
daca eram in sala alta ar fi fost situatia...
de, comoditatea...
se poate ataca si acum prin caile exceptionale de atac: contestaţia în anulare, revizuirea şi recursul în interesul legii (ar fi cazul meu), pt ca nu mi s-a respectat dreptul la aparare.

Re: Omologare faruri aftermarket

04 Mar 2015, 16:58

Aduc in discutie farurile diurne DRL(led), dotare din fabrica.
Am fost oprit de politie pe un drum national E pentru ca nu aveam luminile de intalnire pornite.
Eu circul de vreo cativa ani numai cu aceste faruri diurne pe autostrada/E/expres(inclusiv in Europa) si nu am avut nicio problema.
Dupa ce mi-a notat datele din CI, mi-a zis ca PV-ul il voi primi prin posta.
De vreo 2 zile caut ceva in legislatia romaneasca legat de DRL si se pare ca este un termen SF.
Ca sa nu mai dau peste astfel de "specimene", as dori sa stiu unde gasesc reglementarea DRL-urilor.

PS: trebuie sa ma pregatesc sa contest PV-ul

Re: Omologare faruri aftermarket

04 Mar 2015, 18:09

nu trebuie sa te obosesti...
tot ce vine pe masina din fabrica este omologat.
te interesezi de nr de omologare a marcii, tipului, variantei, etc. a masinii tale (care este scris in cartea de identitate a vehiculului) si asta e tot.
scuza-ma... dar te-a oprit un habarnavist...

Re: Omologare faruri aftermarket

04 Mar 2015, 21:50

Lamureste-ma si pe mine de ce era valabila omologarea, intrucat intr-un loc scrie "prezenta aprobare de model este valabila pana la 13-03-2014, iar pe alta hartie valabilitatea verificarii 1 an, iar testul a fost facut pe 01-02-2011.

Re: Omologare faruri aftermarket

05 Mar 2015, 17:39

nu prea inteleg eu bine ce intrebi...
ce valabilitate a verificarii?
ce test?
unde/pe ce scrie "prezenta aprobare de model..."?

Re: Omologare faruri aftermarket

05 Mar 2015, 19:50

642.jpg

641.jpg

Re: Omologare faruri aftermarket

05 Mar 2015, 20:38

Am gasit directiva care reglementeaza omologarea luminilor diurne 97/30/CE.
Azi am intrebat la un ITP de cartier si mi-au zis ca au functie de pozitii. Si a urmat intrebarea fara raspuns : daca sunt numai pe partea din fata, ce pozitii isi maresc automat intensitatea, in functie de zi/noapte ?
Se poate da in judecata politistul, care nu cunoaste reglementarile europene ?
Răspunde