Salut!
Ieri dimineata am fost la RAR, reprezentanta Arad si am reusit sa am o discutie cu doi dintre inspectorii sai.
As fi vrut ca de ieri sa scriu aici, dar nu am apucat…
Pe scurt: am avut dreptate.
Mai lung…
Ajuns acolo, m-am infiintat la secretariat, unde am cerut sa fiu primit de catre director pentru o discutie lamuritoare asupra unor aspecte legale ce privesc omologarea de tip a unor piese pentru automobile. Am fost invitat in biroul mai marelui institutiei. Am expus pe scurt pasul meu. Domnul director s-a exprimat scurt zicand ca am dreptate si ca pentru alte lamuriri imi pune la dispozitie ajutorul unui inginer inspector al RAR.
In biroul unde am fost trimis, am avut sansa sa am parte, de fapt, de o discutie cu doi ingineri, inspectori RAR.
Discutia a fost purtata intr-un melanj de atitudini oficiale si colocviale. Eu am expus problema, am pus intrebari, inginerii au raspuns la subiect si, impreuna, am comentat.
Mentionez ca am avut asupra mea atat actele germane ce dovedesc ca blocurile optice ale masinii mele sunt certficiate si omologate (pt. toate blocurile optice ce nu sunt cele pe care le-a avut masina atunci cand a iesit din fabrica: faruri principale, lampi spate, semnalizari fata si laterale), cat si doua reflectoare modulare identice cu cele pe care le are un far de-al masinii mele (le am fiindca am schimbat in aceasta vara modulele). Am adus cu mine, pt. claritate, un extras din fisa tehnica a farurilor mele, asa cum e prezentat pe un site de vanzari piese auto (adica de
aici). Nu ne-am deplasat la masina fiindca intamplarea a facut sa o parchez in campul vizual avut de la fereastra biroului si aproape.
Redau discutia noastra ca pe un dialog-interviu, excluzand partile care nu au interes general (partile “mai de sueta”).
O: eu
I: inspector (pentru simplitate, pun vorbele ambilor ingineri pe seama unui singur interlocutor, ei avand o participare in discutie individuala sau complementara, dar intotdeauna pusa de acord).
O: Am fost oprit ieri de catre un agent al Politiei Autostrazii pt. ca, chipurile, farurile masinii mele nu sunt legale (arat materiale). Apoi am fost sanctionat pt. acest lucru (nu am intrat in detaliile cu intorsatura cu amenda).
I: Faptul ca v-au oprit nu e de discutat, dar faptul ca v-au amendat este incorect. Aceste faruri sunt perfect legale.
O: Mi s-a spus ca, conform art. 101, pct. 10 din legea 195/2002 reactualizata, se sanctioneaza montarea la masina a orcarui fel de lumini altele decat cele omologate.
I: Da, asa zice legea. Dar materialele pe care le-ati adus sunt omologate.
O: Asa stiam si eu. Politistul insa, o tinea sus si tare ca nu sunt omologate, ca nu am acte date de RAR!
I: Aaa! Multe din produsele pentru masini nu sunt omologate RAR… dar, ca sa fie legale, trebuie omologate. Omologarea se face de catre RAR
sau de catre o autoritate competenta a unui alt stat semnatar al Acordului de la Geneva din 1958, cu revizuirile sale.
O: unde scrie asta, oficial?
I: Actul, de fapt Ordinul, dupa care RAR lucreaza, in ce priveste orice tip de omologare pe care o face, este
“RNTR 2” - Reglementări privind omologarea de tip şi eliberarea cărţii de identitate a vehiculelor rutiere, precum şi omologarea de tip a produselor utilizate la acestea. In acest Ordin veti gasi toate informatiile despre cum , ce si de ce RAR face omologari, cat si alte prevederi referitoare la produsele omologate din sfera auto.
O: Cum v-ati dat seama, dintr-o privire, ca materialul pe care vi l-am prezentat e omologat?
I: E clar: aici se vad insemnele de omolgare. Nici nu trebuia sa vad si actele pe care le-ati adus… acestea sunt foarte bune, sunt inca o atestare a faptului ca blocurile optice ale masinii sunt omologate si legale. Aceste insemne sunt facute de catre producatorul ansamblului, care a facut omologarea inainte de lansarea pe piata a produsului. Insemnele sunt greu falsificabile: in cazul blocurilor optice, aceste sunt trecute in interiorul geamului, tiparite. La blocurile cu gem din plastic pot fi in relief, in interior sau exterior.
O: Deci o omologare facuta in UE unui produs este valabila si in Romania si recunoscuta de RAR?
I: Atata timp cat omologarea a fost facuta de catre o autoritate competenta, da. Dar nu neaparat din UE, ci din orice stat semnatar al acordului de care v-am pomenit. Produsul nu trebuie sa fie facut intr-unul din statele semnatare ale acordului, ci doar omologat intr-unul din ele, de catre autoritati competente, in vederea punerii pe piata.
O: De ce agentul care m-a oprit ieri si m-a sanctionat nu stie aceste lucruri?
I: … Ar fi trebuie sa stie. Din pacate, calificarea Agentilor se opreste, de multe ori, doar la legea rutiera.
O: Dar legea rutiera nu contravine in nici un fel la ceea ce am discutat aici…
I: Intr-adevar. Nici eu nu stiu de ce unii politisti considera ca omologarea se face numai de catre RAR.
O: Exces de zel… reavointa… oridine de la superiori… ???
I: Nu comentez…
O: de ce RAR nu se implica? Ar putea fi atatea neplaceri evitate…
I: …
O: Ce pot face ca sa nu mai am probleme?
I: Nu ar trebui sa faceti nimic… Dar, ca sa aveti sustinere in fata unui agent de circulatie, in cazul in care situatia in care v-ati aflat ieri se repeta, puteti face o adresa catre RAR in care sa cereti adeverirea faptului ca blocurile optice ale masinii sunt conforme. Atasati adresei fotografii cu subansamblele in cauza, fotografii cu insemnele de omologare, documentele pe care le-ati adus. Dati date de identificare a masinii : VIN, numar CIV. Adresa o aduceti aici (la RAR Arad) sau o trimiteti prin posta sau fax la reprezentanta RAR Bucuresti. In termen de 30 de zile veti primi un raspuns. Mai simplu e sa veniti la noi. Comunicarea cu sediul central e mai rapida.
O: Numai la Bucuresti…
I: Numai la Bucuresti…
O: As putea sa am success in instanta de judecata daca contest PV primit ieri?
I: In mod sigur!
Aceasta a fost discutia despre farurile si celelalte blocuri optice ale masinii mele. Dupa cum am spus, am omis comentariile - unele nu v-ar fi de folos, altele nu se cuvine sa fie reproduse, altele nu au avut nici un rost.
Am continuat discutia si pe alte teme, dintre care vi-o rezum (de data asta intr-o forma povestita) pe cea care sigur va gasi interes: xenon aftermarket.
Am pornit de la bolocurile optice in cauza (ale Focusului meu) si de la faptul ca farurile masinii mele au reflectoare pt. faza scurta cu lupa si de la faptul ca in fisa tehnica apare ca dotare lampa cu xenon. In documentul de certificare nemtesc pe care-l am, e mentionat ca
“se recomanda” ca montarea lampilor cu descarcare in gaze sa fie insotita si de montarea sistemelor de spalare a farurilor si de autonivel.
E un caz special – caracterul modular al farurilor Hella (din aceasta serie) ar permite asta, dupa producator. In 1999, cand a inceput seria pt. Focus (dar e cazul si altor serii pt. alte autovehicule, din diferiti ani dar pana la inceputul anilor 2000 – nu va pot da o data exacta), sistemele de autonivel si de spalare a farurilor nu erau obligatorii pt. farurile cu xenon. Mai mult, nici macar farurile cu lupa nu erau obligatorii, fapt adeverit (ca exemplu) de montarea din fabrica pe primele serii de Renault Laguna II a unor faruri cu xenon, fara lupa.
Daca as vrea sa pun lampi cu descarcare in gaze la farurile mele, trebuie sa am documentele urmatoare: certificat de conformitate kit retrofit blocuri optice cu xenon (intreg ansamblul: faruri, sistem spalare si sistem autonivel), act doveditor ca kitul a fost instalat de catre un service autorizat pt. astfel de operatiuni.
Daca as fi avut un act dat de catre un service de acest tip (fie el si din Germania), care sa mentioneze instalarea lampilor xenon si montajul ar fi avut loc in 2001 (asa cum si este cazul), totul ar fi fost ok chiar daca sistemele suplimentare lipsesc. Acum nu ar face nimeni asta, legile privitoare la acest aspect fiind schimbate. Din pacate, primul proprietar al masinii mele nu a optat pt. lampile cu descarcare in gaze D2S.
Deci, pentru toata lumea: montarea de lampi xenon aftermarket se face numai cu kituri complete, la serviceuri autorizate. Din pacate, in Romania NU exista asa ceva. Nu s-au omologat astfel de modificari... RAR nu are cunostinta de asa ceva. Asta fiindca... NU s-a cerut autorizarea nici unui service in acest sens.
Alt aspect: lampile xenon tip H (4,7 si altele) NU sunt omologate niciunde, astfel nu sunt legale. Deasemenea, becurile cu temperaturi de culoare mai mari de 5300 de gr. Kelvin nu sunt legale, chiar si in faruri cu xenon omologate.
Alt aspect de care am discutat si care sunt sigur ca va intereseaza: DRL (lumini de zi).
Din luna iunie a acestui an, in sfarsit, legislatia romaneasca permite instalarea pe autotursme (si pe alte autovehicule) a sistemelor DRL cu LED. Nu am primit date complete despre asta. Domnii inspectori RAR cu care am vorbit mi-au spus ca, probabil, gasesc toate datele si pe siteul RAR (rarom.ro). Pe scurt: lampile DRL cu LED trebuie sa fie certificate si omologate (aici vorbim de aceeasi omologare NU neaparat a RAR), sa fie la o anumita distanta minima fata de semnalizator (aici nu am date), si sa se stinga sau sa isi diminueze din intensitate per unitate pe partea pe care semnalizrea functioneaza sau ambele unitati cand sunt aprinse farurile. Daca sistemele DRL sunt conforme, in principiu, nu e nevoie de acte suplimentare date de RAR. Dar... experienta cu politia arata altceva. Ideea e ca se pot aviza RAR, prin procedura pe care am aratat-o mai sus. Aviz amatorilor…
Zilele astea voi face adresa de care am vorbit mai sus catre RAR, privitoare la conformitatea blocurilor optice ale masinii mele. Vreau sa fiu "acoperit" pe viitor. As vrea si sa-i “dau peste bot” politistului care m-a sanctionat fara motiv (intr-o intalnire amicala).
Ma intreb ce s-ar putea face ca Politia sa fie informata, de la comisar la agentul al mai mic, despre aceste aspecte… poate numai o campanie sustinuta. Dar cum? Eu unu’ sunt interesat si imi arat disponibilitatea pentru participare.
Cam asta ar fi…
Am facut fotografii tuturor actelor pe care le am si le-am prezentat si inspectorilor RAR, blocurilor optice si insemnelor de omologare. Am vrut sa vi le prezint. Din pacate nu stiu ce se intampla cu telefonul meu… nu “se pupa” cu compu’ de cateva zile…
Bafta!