de Officer » 05 Aug 2010, 14:15
Condoleante!
Exact... practica la noi nu este unitara... depinde de la instanta la instanta... chiar acum cateva zile citeam intr-o speta faptul ca s-au acordat daune morale de 26000 ron si daune materiale de 20 000 ron intr-un caz asemanator... numai ca acolo parintii isi pierdusera unicul copil intr-un accident auto si nu mai putea avea alt copil... tribunalul bacau a obligat asiguratorul la plata sumei de 26000 ron drept daune morale... partile vatamate au atacat deciza tribunalului iar curtea de apel bacau a considerat ca daunele de 26000 ron sunt prea mici, a casat in parte decizia tribunalului si a trimis-o spre rejudecare pt a majora daunele morale... e o speta recenta din 2010... din ce am intalnit in practica si din ce am mai citit am observat ca in astfel de cazuri s-au acordat daune morale de la 5000 la 85000 ron (suma din urma s-a acordat in parte si datorita gravitatii foarte mari a accidentului , sofer baut care a luat un grup intreg de oameni pe capota, omorand pe 3 dintre ei). Asta nu inseamna ca nu se poate da mai mult... cam astea sunt cunostintele mele pe subiectul acesta. Asa cum bine ai spus, pierderea unei vieti omenesti nu poate fi cuantificata in bani si nu cred ca banii te vor alina in vreun fel. Ramane la latitudinea ta sa ceri cat crezi si a instantei sa iti acorde suma pe care o considera raportat la cazul tau.
PS uitati aici cazul in care s-au acordat 85000 ron daune morale pt fiecare familie vatamata. Poate iau aminte si unii viteji ai soselelor care consuma alcool si se urca la volan.
Ajungând în zona km 119, în afara localitatii Muntenii de Jos, inculpatul Borta Petru, care circula cu faza de întâlnire, urma sa parcurga o curba la dreapta (potrivit directiei sale de mers), respectiva curba fiind semnalizata cu indicator "Curba la dreapta", marcajul longitudinal fiind discontinuu.
Ca urmare a consumului de bauturi alcoolice (inculpatul a consumat în data de 13 septembrie 2008 diferite cantitati de bauturi alcoolice, printre care si 400 de ml de bere, 300 de ml de vin, sampanie în intervalul orar 15.00-17.30 - rezultând o alcoolemie de 1,85 de grame la mie alcool în sânge la ora producerii accidentului: 20.56), a starii de oboseala accentuata (generata de implicarea inculpatului în cursul zilei de 13 septembrie 2008 în pregatirile pentru cununia civila si religioasa a surorii sale, precum si de participarea sa efectiva la aceste evenimente), a circulatiei pe timp de noapte, într-o zona fara iluminat artificial, a neadaptarii vitezei la conditiile concrete în care circula pe drumul public, inculpatul Borta Petru nu a reusit sa se înscrie în virajul sus-mentionat cu pastrarea benzii de circulatie aferente sensului sau de mers, astfel încât a parasit în mod nejustificat sensul sau de circulatie si a patruns pe contrasens, observând în fata sa persoanele care se deplasau catre Motelul Everest.
Borta Petru a încercat sa evite intrarea autoturismului pe care îl conducea în persoanele respective, astfel ca a rotit dreapta de volan, în dorinta de a îi ocoli, însa spatiul foarte mic avut la dispozitie asociat cu viteza de deplasare (87 km/h - viteza de deplasare la momentul impactului) nu a permis schimbarea de traiectorie, fara ca vreunul dintre pietoni sa fie lovit.
În aceste conditii, au fost loviti, mai întâi, Cotnareanu Dumitru si Irimie Marius-Alexandru, primul cu partea laterala stânga a autoturismului, iar cel de-al doilea cu partea frontala a autoturismului. Cotnareanu Dumitru a fost proiectat oblic spre stânga, iar Irimie Marius-Alexandru a fost preluat cu partea frontala, basculat pe capota motorului, corpul acestuia ajungând în parbriz si ramânând agatat în aceasta pozitie. În urmatoarea fractiune de secunda, tot cu partea frontala, a fost izbit si Rîndunica Ion, corpul acestuia fiind însa proiectat catre înainte.
Pe distanta existenta între Irimie Marius-Alexandru si Rîndunica Ion, autoturismul si-a modificat traiectoria spre dreapta, suficient încât sa nu o loveasca în plin, ci doar sa o "stearga" pe Rîndunica Emilia, aflata în stânga sotului sau. În urma impactului, care desi usor totusi a existat, aceasta a suferit leziuni traumatice de tipul plagilor contuze, care necesitau 8-9 zile de îngrijiri medicale de la data producerii leziunilor, care nu au pus în primejdie viata acesteia si care nu au produs nici un alt efect prevazut de art. 182 Cod penal.
Locul primului impact (dintre autoturismul inculpatului si victimele: Cotnareanu Dumitru si Irimie Marius-Alexandru) a fost situat, în plan longitudinal, la o distanta de cca. 44-45 de metri, spre Vaslui, fata de urmele de sânge provenite de la victima Rîndunica Ion. În plan transversal, Irimie Marius-Alexandru si Rîndunica Ion se deplasau la o distanta de cca. 0,8 metri - 1,2 metri, primul în spatele celui de-al doilea, iar Cotnareanu Dumitru se deplasa la cca. 0,1 metri - 0,2 metri de marginea carosabilului.
În afara celor trei victime, care au decedat, restul pietonilor se deplasau în afara partii carosabile.
Dupa lovirea lui Rîndunica Ion, autoturismul, condus de catre inculpat, nu a mai lovit direct pe niciunul dintre ceilalti pietoni, fragmente desprinse din caroserie lovind totusi în zona picioarelor pe Stoica Oana-Petronela si pe Dutu Andreea-Daniela. Volkswagen-ul Golf cu numar de înmatriculare VS-80-PTR si-a continuat deplasarea oblic spre dreapta, Irimie Marius-Alexandru ramânând "agatat" în continuare de autoturism, în timp ce corpul lui Rîndunica Ion s-a desprins de caroserie si a zburat prin aer, fiind proiectat pe o distanta de 42 de metri.
Dupa parcurgerea în diagonala a latimii carosabilului, partea din dreapta a autoturismului inculpatului, în special roata dreapta-fata a acestuia, a lovit violent ultima roata din dreapta a ultimei punti din spate a semiremorcii unui autocamion, care stationa regulamentar în afara partii carosabile.
Forta dezvoltata în urma acestui impact coroborata cu faptul ca rotile erau bracate spre dreapta (vectorul fortei centrifuge orientat spre stânga) au condus la rasturnarea autoturismului Volkswagen Golf pe partea stânga si proiectarea acestuia în gramada de pietris existenta la fata locului. Corpul lui Irimie Marius-Alexandru s-a desprins de caroseria autoturismului, si a cazut în locul în care a si fost gasit, iar autoturismul s-a deplasat rasturnat pe pietris, lovind, cel mai probabil, cu stâlpul din stânga-spate un arbore, iar în final s-a rasturnat pe cupola.
În urma producerii accidentului, Cotnareanu Dumitru, Rîndunica Ion si Irimie Marius-Alexandru au suferit traumatisme care au condus la deces (Rîndunica Ion a decedat la Spitalul Judetean de Urgenta Vaslui).
La cercetarea efectuata la fata locului, efectuata în data de 13 septembrie 2008, s-au constatat urmatoarele: accidentul a avut loc pe DN 24, kilometrul 119, în afara localitatii Muntenii de Jos, la iesirea dintr-o curba la dreapta, potrivit directiei de mers a autoturismului, carosabilul asfaltat având o latime de 7 metri; circulatia se desfasoara în zona respectiva în doua sensuri, existând câte o banda pe sens - marcajul longitudinal fiind discontinuu; la data si ora producerii accidentului, carosabilul era uscat, vizibilitatea fiind specifica traficului pe timp de întuneric, la lumina farurilor, fara iluminare artificiala. De o parte si de alta a drumului, exista acostament, acesta având o latime de 2,30 metri pe sensul de mers Vaslui-Bârlad si de 2,10 metri pe sensul de mers Bârlad-Vaslui, si fiind acoperit cu pietris, continuând cu spatiu verde.
La fata locului nu s-au identificat urme de frânare, derapare sau rulare produse de autoturismul implicat în accident; pozitionarea victimelor si a mijloacelor materiale de proba, identificate în zona respectiva, a fost redata în schita întocmita de organele de cercetare penala, fiind totodata reliefata si de fotografiile judiciare efectuate în cauza.
Din raportul de expertiza medico-legala nr. 236/N/2008 încheiat de Serviciul Medico-Legal Judetean Vaslui, a rezultat ca: "moartea numitului Irimie Marius-Alexandru a fost violenta; ea s-a datorat insuficientei cardio-respiratorii acute, survenita ca urmare a unui politraumatism cu hemoragie subarahnoidiana, inundatie ventriculara, fracturi costale, perforatie pleuro-pulmonara bilaterala si hemo-pneumo-torax consecutiv, fractura dubla de coloana toracica, ruptura de ficat si splina, hemoperitoneu, contuzie cardiaca; leziunile s-au putut produce cel mai probabil prin lovire, basculare si proiectare de catre un autovehicul aflat în miscare; între politraumatism si moarte exista o legatura de cauzalitate directa, si neconditionata; sângele, umoarea vitroasa si urina recoltate de la cadavru nu contineau alcool; examenul toxicologic efectuat din probele recoltate de la cadavru nu a pus în evidenta formaldehida, alcool metilic".
Obsedat de ordine si disciplina.