Versus

Cutia manuala VS automata / automatizata

Care e mai buna? Comparatii intre diverse modele/marci de autoturisme.

Cutia manuala VS automata / automatizata

Mesajde morari leontin » 19 Oct 2014, 02:01

Informativ :
Ce merita mai mult: o cutie de viteze automata, sau o cutie de viteze manuala.(http://masinapotrivita.wordpress.com/20 ... vs-manual/). Cu timpul cutiile de viteze manuale au ramas la fel, dar cutiile automate s-au diversificat. De exemplu multe cutii de viteze automate clasice au functia “auto hold”  – adica la semafor nu mai trebuie sa tii piciorul pe frana – astfel disparand un inconvenient al cutiei automate. Articolul acesta are menirea sa aduca putin mai multa lumina in acest domeniu, sa ne ajute sa facem alegeri mai bune atunci cand vrem sa cumparam o masina second hand. Pentru cei pasionati de modul de functionare al cutiilor de viteze am pus cateva linkuri utile.

1. Cutie manuala

Apesi pedala de ambreiaj si ridici piciorul de pe pedala de acceleratie, schimbi viteza, ridici piciorul de pe pedala de ambreiaj si apesi pedala de acceleratie. In general masinile cu cutie in 6 trepte au o “etajare” a vitezelor mai scurta – adica trebuie sa schimbi viteza mai des si acceleratia in fiecare viteza este mai “insufletita”. O masina cu 5 trepte este mai lejer de condus in oras, deoarece poti rula mai mult intr-o anumita viteza, desigur insa cu o acceleratie mai putin “insufletita”. Dar diferentele cam astea sunt. Mai multe informatii aici.

Pro: usor de condus, “simti masina mai bine”, trainica, nu necesita mententanta laborioasa, consum mic, usoara pe masina.

Contra: inconfortabil de condus in oras, daca esti incepator poti strica ambreiajul destul de repede.

____________________________________________________________________________________________

2. Cutie manuala automatizata (sau secventiala)

Se gaseste pe mai multe masini si se numeste diferit – Honda Civic (iShift), pe Toyota Auris, pe Citroen C4 Picasso, Opel Corsa, Opel Zafira (Easytronic). Schema este simpla – ai 2 pedale ca la cutia automata, dar totusi exista un ambreiaj pe care nu il operezi direct. Un robot calca ambreiajul, schimba viteza si da drumul ambreiajului in locul tau. Tu percepi asta ca “o cutie automata”

Pro: cutie usoara, usor de condus, nu necesita lucrari de intretinere majore, nu necesita schimburi de ulei ca o cutie automata.

Contra: ambreiajul se uzeaza mai repede fata de cutia manuala, bruscheaza la schimbul de viteze. Ca sa nu bruscheze trebuie sa simti cand vrea sa schimbe viteza, apoi sa ridici piciorul de pe acceleratie si sa acelerezi din nou; fix ca la cutia manuala.

____________________________________________________________________________________________

3. Cutie manuala automatizata (sau secventiala) cu dublu ambreiaj

O variatie a acestei cutii o reprezinta PowerShift de la Ford – cutie manuala robotizata cu dublu ambreiaj. Schimba vitezele mai rapid ca o cutie automata, dar mai lent decat DSG de la VW. Totusi intretinerea este substantial mai mica. Pastreaza de asemenea mici dezavantaje ale cutiei robotizate (cum ar fi o mica bruscare) la schimbarea vitezelor.

Pro: cutie mai usoara decat o cutie automata, nu necesita lucrari de intretinere majore (uleiul se schimba la aprox 10 ani), usor de condus, nu prea bruscheaza, ambreiajele nu se uzeaza repede (fiind 2 la numar).

Contra: mai lenta fata de DSG de la Volkswagen. De asemenea este destul de noua pe piata si nu exista multe informatii referitoare la fiabilitate. Ford a pus aceasta cutie “automata” pe mai multe masini (Fiesta, Focus, Mondeo).

____________________________________________________________________________________________

4. Cutie automata clasica

Daca o cutie de viteze manuala poate fi deconectata in mers de motor prin intermediul ambreiajului, cutia automata – neavand ambreiaj – ramane conectata tot timpul. Si ca sa un o ia din loc foloseste un “torque convertor” sau “convertizor”. Mai multe poti afla apasand aici. Masina are 2 pedale pe care le operezi cu piciorul drept, anume acceleratie si frana. Astazi exista multe variatii ale acestei cutii de viteze – care initial avea 3 viteze, apoi 4, iar acum exista cutii de viteze automate cu 9 viteze.

Cutiile de viteze automate anticipeaza ce ai putea face ca sofer intr-o anumita situatie (viteza, rpm al motorului). Atunci cand faci ceva total neanticipat cutia de viteze devine lenta.

Pro: schimbul de viteze este rafinat, nu bruscheaza, este foarte confortabila

Contra: cutia de viteze cantareste mai mult, este mai scumpa la intretinere (necesita schimbul de ulei la 60.000 km), daca se strica este mai scumpa de reparat, schimba vitezele mai lent, consuma in general cu 1 litru in plus la 100 km fata de aceeasi masina cu cutie de viteze manuala.

____________________________________________________________________________________________

5. Cutie DSG 

(DKG – Doppel KupplungsGetriege - sau in engleza DSG -Direct Shift Gearbox din grupul Volkswagen). Cutia aceasta de viteze seamana cu o cutie manuala automatizata, doar ca de fapt sunt 2 cutii de viteze – fiecare cu cate un ambreiaj si fara “torque convertor” ca la o cutie automata. Se spune ca sunt cele mai bune cutii automate de pe piata deoarece schimba vitezele foarte foarte repede. Fata de cutia cu dublu ambreiaj de la Ford acestea de la VW au fost introduse pe piata in 2003. Cu privire la fiabilitate parerile sunt impartite.

Pro: rafinament si viteza, consum mai mic fata de o cutie automata clasica

Contra: 2 cutii sunt mai grele decat o cutie, schimb ulei la 60.000 km la reprezentanta, scumpa (o masina costa aprox 2000 EUR in plus). Probabil cutia DSG este cea mai scumpa la intretinere dintre toate cutiile de viteze prezentate aici.

____________________________________________________________________________________________

6. Cutie automata CVT (Continous Variable Transmission)

CVT este evolutia cutiei de viteze automate. Nu seamana cu nimic altceva. Nu foloseste roti dintate ci o curea si 4 conuri. Principiul de functionare seamana cu lantul de bicicleta, pinioanele si placile. Doar ca in loc de pinioane este un con iar in loc de placi este alt con. Are un ambreiaj principal diferit de de “ambreiaj” la toate celelalte cutii, si unul secundar. Mai bine va uitati la filmulet. Exista de asemenea noi progrese cu privire la aceste cutii de viteze – pentru asta exista alt filmulet.

Cutia CVT este folosita des la masini hibride sub forma de eCVT, dar am condus-o si pe un Mini Cooper din 2006.

Pro: este fiabila, nu necesita intretinere, nu sunt pierderi de putere, nu se uzeaza ambreiajul (ambreiajele).

Contra: cand conduci ai un sentiment ciudat, diferit fata de oricare alta cutie de viteze. Dupa un timp te obisnuiesti. Nu este ca pe scuter- unde ai o singura viteza, dar nu e nici ca si cand ai avea 6 viteze.

____________________________________________________________________________________________

Concluzie

Ca si principiu exista mai multe sub-categorii la ce am enumerat mai sus si tot felul de denumiri (multe dintre care se termina in “…tronic”. Inainte sa cumperi o masina e bine sa stii ce fel de cutie de viteze vrei. Daca vrei cutie manuala este mai simplu. Daca vrei cutie automata trebuie sa stii la ce sa te astepti, cati bani vrei sa dai pentru intretinere si cum vrei sa te simti in masina. De asemenea trebuie sa cunosti compromisurile pe care esti dispus sa le faci.
morari leontin
1nsane Member
 
Mesaje: 3141
Membru din: 11 Iul 2009, 09:53
Localitate: Milano-East Coast-Italy
Maşina: Ford Focus SW. Ghia din 2001 1800tdci 85kw 115cv,Ford Fiesta Plus din 2009 1.2 benzina 60kw 82cv
VIN: WFONXXWPDN1C39817

Re: Cutia manuala VS automata / automatizata

Mesajde cornel mondeo 97 » 08 Noi 2014, 13:37

In primul rand... nu am inteles. Ne intrebi sau ne spui? Inclin sa cred ca ne spui/informezi.

Nu sunt de acord cu afirmatia:
morari leontin scrie:... PowerShift de la Ford – ... Schimba vitezele... mai lent decat DSG de la VW.


M-am documentat! Parerile sunt impartite.

DAR cutia PowerShift este mult mai usoara, mult mai economica si mult mai durabila ca DSG de la VW.
Din ce m-am documentat, inconveniente pt PowerShift sunt doar 2:
- sunt montate doar pe masinile cu dotari de top (poti opta contra cost desigur pt aceasta cutie ...) si doar pe cateva motorizari (nu ca pe VW DSG-ul s-ar monta pe orice motorizare)
- lipsesc padelele de schimbarea vitezei din spatele volanului (sunt doar pe ST si RS). Ford spune ca clientii sai nu le doresc... Sa fim seriosi.

Nu zic ca DSG-ul este rau... spun doar ca PowerShift-ul este mai bun! :D

Stima!
Cine se scoala de dimineata, DOARME MAI PUŢIN !
cornel mondeo 97
Gold Member
 
Mesaje: 920
Membru din: 31 Iul 2009, 20:20
Localitate: Sibiu
Maşina: Mondeo mk5

Re: Cutia manuala VS automata / automatizata

Mesajde VladSoare » 08 Noi 2014, 14:51

Și mie îmi place PowerShift mai mult decît DSG. Am condus DSG și nu m-a impresionat. PowerShift schimbă mai lin și simulează mai bine comportamentul unei automate adevărate decît o face DSG-ul.
Cît despre padele, eu nu le vreau. Eu sînt mai conservator și îmi place să am modul manual tot pe levier. Nu-l vreau sub volan. Mai ales că nici n-am nevoie de el; în trei ani de cînd am mașina n-am trecut-o pe manual decît de vreo două ori.
Avatar utilizator
VladSoare
1nsane Member
 
Mesaje: 3939
Membru din: 11 Oct 2004, 10:49
Localitate: Voluntari
Maşina: Mustang GT 2020, Kuga 1.5 2016

Re: Cutia manuala VS automata / automatizata

Mesajde C_R_G » 30 Iun 2015, 15:11

intrebare pentru posesorii de powershift cu ambreiaj uscat, alias 6DCT250 produsa de Getrag: cat de fiabile sunt in timp? Intreb pentru ca intentionez sa achizitionez un 1.6 ti-vct, singurul motor aspirat ramas in oferta focus, dar care vine numai cu aceasta cutie. Opinii cons exista destule; intrebarea e cat de mare este de incidenta unui defect pe aceste cutii? Ma gandesc ca ford nu e idiot daca le-a lasat pe aceste motoare, cu cuplu mai redus ce-i drept.

Asadar, posesori de powershift uscat, cum va impacati cu aceste cutii de viteze?
C_R_G
Gold Member
 
Mesaje: 743
Membru din: 17 Dec 2014, 10:30
Maşina: Focus Titanium Estate MK3.5 1.5 eb a/t, Fiesta mk7 1.4 a/t
VIN: WF06XXGCC6GG51998


Înapoi la Versus

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 8 vizitatori

Cine este conectat

În total sunt 8 utilizatori conectaţi :: 0 înregistraţi, 0 invizibili şi 8 vizitatori (date care se bazează pe utilizatorii activi în ultimele 5 minute)
Cei mai mulţi utilizatori conectaţi au fost 1197 pe 04 Aug 2014, 15:23

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 8 vizitatori

Zile de naştere

Nicio zi de naştere astăzi

Site Login