Am luat un Explorer. Un Explorer. Un Explorer.
Chiar daca am mai schimbat Fordurile-mi fara sa le povestesc pe forum, acum parca mi-a venit cheful sa va spun despre o achizitie (relativ) recenta: Ford Explorer din 1993 (prima generatie), echipare Eddie Bauer (echiparea de top la momentul respectiv).
Am primit anuntul de pe olx prin aprilie anul trecut (da, in lock-down) de la colegul Ionutz si de cand am vazut primele poze nu am mai putut sa ma gandesc la altceva (poate si pentru ca in acel lock-down toate activitatile imi erau suspendate). N-am avut prea mult de negociat, dar mai complicat a fost sa gasesc o varianta de transport de langa Oradea pana la Pitesti. 2250 de euro mai tarziu (1800e Explorer-ul + 450e transportul) am devenit un foarte curios posesor de Explorer si l-am cunoscut asa:
Ford Explorer
Echipare Eddie Bauer (scrie pe lateralul masini + pe scaune, ca nu cumva sa uit)
Motor: 4.0 V6 OHV benzina (~155CP la origine)
Transmisie: cutie automata (4 trepte cu over-drive, 3 fara), punte "principala" spate, cuplare 4x4 electrica (raport 50-50), reductor, diferential LSD puntea spate.
Dotari: scaune electrice (fara spatar), aer conditionat, geamuri + oglinzi electrice, cruise control (functional) si cam atat.
Istoric: bordul arata aproape 90.000km (da, este in km/mile), dar nu am de unde sa stiu daca sunt "adevarati" sau nu. Masina este produsa in decembrie 1992 (model 1993, din ce am aflat de la pasionatii din SUA: se pare ca au fost anumite modificari estetice, dar si faptul ca ABS-ul este pe toate cele 4 roti, nu doar pe spate cu a fost la modelele 1991 si 1992), ajunsa in Belgia in 1994, apoi in Romania in aprilie 2019 unde a mers vreo 3 luni cat a avut numere rosii. Marele sau avantaj: in Belgia a fost inmatriculat ca autoutilitara ceea ce mi-a permis sa-l inmatriculez si eu tot ca autoutilitara (parca e mai fain un impozit de 700lei fata de unul de ~6500lei).
Din primele cercetari, masina avea nevoie de mici reparatii, dar principalul (aproape) functiona. Motorul se aude/comporta ok, cutia parea ca schimba (1-2 fiindca nu era inmatriculata si testam doar pe alee), dar nu cupla 4x4. Am gasit toate informatiile necesare pe un forum din State si, cu indicatiile de acolo, am rezolvat problema. In continuare, noroc cu lock-down-ul ca nu aveam alte activitati si puteam sa-mi fac de cap la masina. A urmat demontarea instalatiei de gaz, montarea unui radio-casetofon "din epoca", schimburi de diverse (stergatoare, becuri, filtru aer).
Sistemul rotii de rezerva lipsea cu desavarsire fiindca aceasta fusese inlocuita cu butelia de GPL. Am reusit sa procur unul (o sa precizez in curand cum) si, dupa ce i-am acordat putina ingrijire, l-am montat pe masina:
Si janta rotii de rezerva a avut parte de putina ingrijire:
A urmat pregatirea pentru inspectia si identificarea RAR adica:
- sudat toba esapament (da, suna bine finala, dar nu era normal)
- amortizoare noi
- verificat frane (surprinzator erau in regula)
- montat grilaj (pentru a deveni autoutilitara cu 2 locuri)
- "montat" podea (o placa de tego)
Concomitent, am trimis si jantele de pe masina la SRZ Powder Coating pentru reconditionare (vopsire si diamond cut pentru a le readuce la aspectul original):
Am trecut fara probleme de RAR, a sosit CIV-ul, am inmatriculat masina, iar apoi am continuat cu mentenanta normala:
- am reconditionat compresorul de AC (pierdea freon)
- am schimbat toate filtrele (combustibil, ulei motor, ulei transmisie)
- am schimbat toate lichidele ce puteau fi schimbate (ulei motor, ulei transmisie, ulei diferential fata, ulei diferential spate, lichid de frana, lichide racire... sper ca nu am uitat vreunul)
- am schimbat bujiile si fisele
Cand tocmai ma bucuram ca pot, in final, sa scot masina pe tarla, o bucsa a decis sa ma paraseasca. La propriun. Am mai gasit doar o bucata din ea. Asa ca am amanat iesirea pe camp pana cand au sosit piesele necesare din SUA (din pacate foarte putine se gasesc in Europa). A urmat o operatiune de inlocuire, documentata foarte bine aici:
https://youtu.be/Ti14BqWe2qk
Ulterior, pe 30 decembrie, s-a blocat pistonul etrierului stanga fata, asa ca a urmat un nou clip despre cum sa il schimbi:
https://youtu.be/vtzN-NydZXA
La final (inainte de partea cu franele) masina arata asa:
Daca ati citit titlul, sa stiti ca nu m-am balbait in scris. Atunci cand am luat masina, ea a venit la pachet cu o donatoare de piese aka Cadavrul1.
Nu am avut nevoie de piese de pe el (este intr-o stare mult mai rea decat Eddie), dar m-a ajutat foarte mult fiindca am putut sa imprumut cate ceva si sa reconditionez fara sa-l blochez pe Eddie pe vreun elevator, cric, capre sau mai stiu eu ce. Planul initial era ca dupa ce Eddie devine deplasabil si inmatriculat, Cadavrul1 sa ia drumul REMAT-ului. Dar rareori planul initial se intampla, astfel ca, placut surprinz de cat de mult imi place Eddie, am decis sa nu-l abandonez. Principala lui lipsa pentru a deveni functional: rezervorul. Care lipseste cu desavarsire. Pe langa multe alte lipsuri minore, faptul ca nu il pot alimenta m-a oprit pana acum din a incerca sa-l pornesc. Am tot cautat un rezervor, dar modelul acesta este foarte rar la noi in tara, iar rezervorul de pe Generatia a doua (mult mai des intalnita) nu se potriveste. Am tot cautat, am tot cautat pana cand am gasit unul si n-am mai stat pe ganduri. Problema lui: este atasat de un Explorer. Tot model 1993. Si asa a ajuns in grija-mi si Cadavrul2.
Dupa o viata petrecuta in Spania, C2 a zacut intr-o curte din Romania, la... Oradea (incep sa cred ca e ceva pepiniera de Explorer Gen1 pe acolo). Fiind un model facut pentru Europa, el prezinta cateva schimbari fata de modelul american:
- bara fata incorporeaza proiectoare de ceata
- bara spate are bec de ceata (la cel american este atasata ulterior pentru a fi omologat)
- farurile sunt diferite fiind incastrate intr-o rama (si au si reglaj pe inaltime, din interior, reglaj ce lipseste la modelul de state)
- grila este diferita
Cu ceva piese de rezerva luate de pe C1, am reusit sa-i fac un facelift, dar asta mai mult ca sa imi iau gandul de la faptul ca, momentan, porneste greu.
Faptul ca porneste greu tot e bine fata de momentul initial cand nu pornea deloc. Si avea si franele spate blocate. Asa ca dupa deblocarea franelor, a urmat o impingere pe elevator, la caldura, si de acolo multe cercetari si experiemente. Am reusit sa-l fac sa porneasca, relativ usor, dar inca nu vrea sa se accelereze ceea ce ma duce cu gandul spre pompa de benzina. Momentan am luat o pauza din incercari (pompa de benzina nu se gaseste in Europa, trebuie comandata din State), dar urmeaza sa reiau operatiunea de resuscitare. Fara sa-l accelerez brusc (ceea ce nu ii place deloc), am reusit sa merg cu el prin curtea ce-l gazduieste si cutia pare ok. Evident, cuplarea 4x4 era defecta si la el, dar am devenit expert la astfel de reparatii asa ca acum functioneaza.
Cam atat despre cele trei Ford Explorer (Eddie + Cadavrul1 + Cadavrul2). Sper, in curand, sa reusesc sa aduc inca unul in stare suficient de buna pentru a fi inmatriculat deoarece este pacat ca astfel de masini sa ajunga la fier vechi.
Am primit anuntul de pe olx prin aprilie anul trecut (da, in lock-down) de la colegul Ionutz si de cand am vazut primele poze nu am mai putut sa ma gandesc la altceva (poate si pentru ca in acel lock-down toate activitatile imi erau suspendate). N-am avut prea mult de negociat, dar mai complicat a fost sa gasesc o varianta de transport de langa Oradea pana la Pitesti. 2250 de euro mai tarziu (1800e Explorer-ul + 450e transportul) am devenit un foarte curios posesor de Explorer si l-am cunoscut asa:
Ford Explorer
Echipare Eddie Bauer (scrie pe lateralul masini + pe scaune, ca nu cumva sa uit)
Motor: 4.0 V6 OHV benzina (~155CP la origine)
Transmisie: cutie automata (4 trepte cu over-drive, 3 fara), punte "principala" spate, cuplare 4x4 electrica (raport 50-50), reductor, diferential LSD puntea spate.
Dotari: scaune electrice (fara spatar), aer conditionat, geamuri + oglinzi electrice, cruise control (functional) si cam atat.
Istoric: bordul arata aproape 90.000km (da, este in km/mile), dar nu am de unde sa stiu daca sunt "adevarati" sau nu. Masina este produsa in decembrie 1992 (model 1993, din ce am aflat de la pasionatii din SUA: se pare ca au fost anumite modificari estetice, dar si faptul ca ABS-ul este pe toate cele 4 roti, nu doar pe spate cu a fost la modelele 1991 si 1992), ajunsa in Belgia in 1994, apoi in Romania in aprilie 2019 unde a mers vreo 3 luni cat a avut numere rosii. Marele sau avantaj: in Belgia a fost inmatriculat ca autoutilitara ceea ce mi-a permis sa-l inmatriculez si eu tot ca autoutilitara (parca e mai fain un impozit de 700lei fata de unul de ~6500lei).
Din primele cercetari, masina avea nevoie de mici reparatii, dar principalul (aproape) functiona. Motorul se aude/comporta ok, cutia parea ca schimba (1-2 fiindca nu era inmatriculata si testam doar pe alee), dar nu cupla 4x4. Am gasit toate informatiile necesare pe un forum din State si, cu indicatiile de acolo, am rezolvat problema. In continuare, noroc cu lock-down-ul ca nu aveam alte activitati si puteam sa-mi fac de cap la masina. A urmat demontarea instalatiei de gaz, montarea unui radio-casetofon "din epoca", schimburi de diverse (stergatoare, becuri, filtru aer).
Sistemul rotii de rezerva lipsea cu desavarsire fiindca aceasta fusese inlocuita cu butelia de GPL. Am reusit sa procur unul (o sa precizez in curand cum) si, dupa ce i-am acordat putina ingrijire, l-am montat pe masina:
Si janta rotii de rezerva a avut parte de putina ingrijire:
A urmat pregatirea pentru inspectia si identificarea RAR adica:
- sudat toba esapament (da, suna bine finala, dar nu era normal)
- amortizoare noi
- verificat frane (surprinzator erau in regula)
- montat grilaj (pentru a deveni autoutilitara cu 2 locuri)
- "montat" podea (o placa de tego)
Concomitent, am trimis si jantele de pe masina la SRZ Powder Coating pentru reconditionare (vopsire si diamond cut pentru a le readuce la aspectul original):
Am trecut fara probleme de RAR, a sosit CIV-ul, am inmatriculat masina, iar apoi am continuat cu mentenanta normala:
- am reconditionat compresorul de AC (pierdea freon)
- am schimbat toate filtrele (combustibil, ulei motor, ulei transmisie)
- am schimbat toate lichidele ce puteau fi schimbate (ulei motor, ulei transmisie, ulei diferential fata, ulei diferential spate, lichid de frana, lichide racire... sper ca nu am uitat vreunul)
- am schimbat bujiile si fisele
Cand tocmai ma bucuram ca pot, in final, sa scot masina pe tarla, o bucsa a decis sa ma paraseasca. La propriun. Am mai gasit doar o bucata din ea. Asa ca am amanat iesirea pe camp pana cand au sosit piesele necesare din SUA (din pacate foarte putine se gasesc in Europa). A urmat o operatiune de inlocuire, documentata foarte bine aici:
https://youtu.be/Ti14BqWe2qk
Ulterior, pe 30 decembrie, s-a blocat pistonul etrierului stanga fata, asa ca a urmat un nou clip despre cum sa il schimbi:
https://youtu.be/vtzN-NydZXA
La final (inainte de partea cu franele) masina arata asa:
Daca ati citit titlul, sa stiti ca nu m-am balbait in scris. Atunci cand am luat masina, ea a venit la pachet cu o donatoare de piese aka Cadavrul1.
Nu am avut nevoie de piese de pe el (este intr-o stare mult mai rea decat Eddie), dar m-a ajutat foarte mult fiindca am putut sa imprumut cate ceva si sa reconditionez fara sa-l blochez pe Eddie pe vreun elevator, cric, capre sau mai stiu eu ce. Planul initial era ca dupa ce Eddie devine deplasabil si inmatriculat, Cadavrul1 sa ia drumul REMAT-ului. Dar rareori planul initial se intampla, astfel ca, placut surprinz de cat de mult imi place Eddie, am decis sa nu-l abandonez. Principala lui lipsa pentru a deveni functional: rezervorul. Care lipseste cu desavarsire. Pe langa multe alte lipsuri minore, faptul ca nu il pot alimenta m-a oprit pana acum din a incerca sa-l pornesc. Am tot cautat un rezervor, dar modelul acesta este foarte rar la noi in tara, iar rezervorul de pe Generatia a doua (mult mai des intalnita) nu se potriveste. Am tot cautat, am tot cautat pana cand am gasit unul si n-am mai stat pe ganduri. Problema lui: este atasat de un Explorer. Tot model 1993. Si asa a ajuns in grija-mi si Cadavrul2.
Dupa o viata petrecuta in Spania, C2 a zacut intr-o curte din Romania, la... Oradea (incep sa cred ca e ceva pepiniera de Explorer Gen1 pe acolo). Fiind un model facut pentru Europa, el prezinta cateva schimbari fata de modelul american:
- bara fata incorporeaza proiectoare de ceata
- bara spate are bec de ceata (la cel american este atasata ulterior pentru a fi omologat)
- farurile sunt diferite fiind incastrate intr-o rama (si au si reglaj pe inaltime, din interior, reglaj ce lipseste la modelul de state)
- grila este diferita
Cu ceva piese de rezerva luate de pe C1, am reusit sa-i fac un facelift, dar asta mai mult ca sa imi iau gandul de la faptul ca, momentan, porneste greu.
Faptul ca porneste greu tot e bine fata de momentul initial cand nu pornea deloc. Si avea si franele spate blocate. Asa ca dupa deblocarea franelor, a urmat o impingere pe elevator, la caldura, si de acolo multe cercetari si experiemente. Am reusit sa-l fac sa porneasca, relativ usor, dar inca nu vrea sa se accelereze ceea ce ma duce cu gandul spre pompa de benzina. Momentan am luat o pauza din incercari (pompa de benzina nu se gaseste in Europa, trebuie comandata din State), dar urmeaza sa reiau operatiunea de resuscitare. Fara sa-l accelerez brusc (ceea ce nu ii place deloc), am reusit sa merg cu el prin curtea ce-l gazduieste si cutia pare ok. Evident, cuplarea 4x4 era defecta si la el, dar am devenit expert la astfel de reparatii asa ca acum functioneaza.
Cam atat despre cele trei Ford Explorer (Eddie + Cadavrul1 + Cadavrul2). Sper, in curand, sa reusesc sa aduc inca unul in stare suficient de buna pentru a fi inmatriculat deoarece este pacat ca astfel de masini sa ajunga la fier vechi.
If in doubt... flat out! (Colin McRae)
'10 Ford Kuga '05 Ford Focus '01 Ford Focus
'06 Ford Focus ST
'89 Ford Escort RSturbo
'93 Ford Explorer Eddie Bauer (link)
'16 Ford Edge Sport
'06 Ford Focus ST
'89 Ford Escort RSturbo
'93 Ford Explorer Eddie Bauer (link)
'16 Ford Edge Sport
-
zvony - Membru al Asociaţiei ClubFord
- Mesaje: 3917
- Membru din: 18 Oct 2006, 19:07
- Localitate: Pitesti
- Maşina: Ford Focus Mk2 ST
- VIN: WF05XXGCD56B06673