Cele mai urâte, neinspirate sau proaste masini din istorie
În rest, cu toţii au ratat, de-a lungul timpului, ba construcţia cu totul a unui model, ba designul, ba motorul. Unele dintre maşinile incluse în top n-au fost neapărat atât de rele, dar s-au remarcat ca adevărate dezastre financiare, din cauza strategiilor proaste de marketing, în vreme ce altele nu şi-au găsit pur şi simplu locul pe piaţă
Prost construite
La secţiunea �prost construite�, lista este deschisă de Alfa Romeo Alfasud (1972-84) şi Austin Allegro (1973-82), despre care autorul englez spune �că este, probabil, cea mai ridicolă maşină din Marea Britanie, dacă nu chiar din Europa, dar şi un dezastru în termeni de construcţie�. Francezii sunt şi ei bine reprezentaţi. Primul model propus este Peugeot 604 (1975-86). �Cu un styling plictisitor, dar totuşi încăpător, 604 nu excela la capitolul construcţie. Caroseria era atât de proastă, încât ruginea din interior spre exterior, iar când îţi dădeai seama, era deja prea târziu. Partea bună este că a fost printre primele maşini diesel comercializate. Cu titlul de cea mai ruginită maşină franceză, Renault 14 (1977-83) avea probleme la partea electrică şi la instalaţie, ceea ce îi cauza din când în când focuri instantanee. Avea un styling urât, plictisitor, iar distanţa dintre roţi era mai mare într-o parte. Ciudat, dar adevărat�. De la Renault, la aceeaşi categorie, mai apare Fuego, dar sunt prezente şi Rover SD1, Skoda Estelle, Triumph Stag şi TR7.
Dezastre în design
�Unele maşini sunt atât de groaznice, încât nu ar trebui lăsate să iasă pe porţile fabricii�, este de părere autorul. Din nou, pe locuri fruntaşe, sunt mărcile Austin, cu modelele 3-litre, Ambassador şi Princess 18-22 Series (numele fac ca ele să pară şi mai caraghioase), Cadillac Seville, care, în ciuda urâţeniei, a fost fabricat din 79 până în 2003.
Nu lipsesc Citröen GS Birotor (bine măcar că a fost construit doar timp de un an, între 74-75) şi Excalibur SSK, �genul de maşină pentru îmbogăţiţii fără pic de gust�. Era imposibil să lipsească din topul urâţeniei Fiat Multipla (1998-2004). Când a fost lansat, în 1998, Fiat Multipla a produs ceva agitaţie. În ciuda faptului că era o maşină decentă din multe puncte de vedere, înfăţişarea stranie a alungat pur şi simplu cumpărătorii. Până şi cei de la Fiat au fost pregătiţi să mărturisească că nu este tocmai o maşină atrăgătoare.
Îl are în topul hidoşeniei pe Mustang MK II, Pinto, Classic/Capri 109E, dar şi pe Scorpio (1994-2000) sau Escort (1990-93). Este vorba, desigur, despre Ford. După ce, predecesorul său s-a bucurat de nouă ani de producţie, Ford Escort a dezamăgit. Înainte ca jurnaliştii să apuce să o testeze, criticii deja spuneau că designul acestei maşini este prea mohorât pentru a susţine reclama exagerată. Zgomotoasă, puţin echipată şi lipsită de rafinament, maşina a avut parte de un facelift după doi ani.
La �urâte� sunt prezente şi mărci premium, precum Jaguar, cu modelul XJ40, Mercedes, cu Vaneo şi mai tânăra Lexus SC430. �Deşi Lexus face maşini reuşite, SC430 este departe de a fi astfel. Este total lipsită de bun gust, deşi bine echipată şi are o direcţie foarte rigidă. Deşi una din cele mai puternice ale timpului ei, Lamborghini Espada (1969-78) nu avea esenţialul în ceea ce priveşte puterea - şi anume control. Volanul mergea extrem de greu. Consuma mult ulei şi construcţia era cam fragilă, iar după câţiva ani abia dacă mai funcţionau butoanele�. Mitsubishi Carisma nu e un nume tocmai potrivit pentru un top al urâţeniei, dar numele nu intră la criterii de selecţie. Maşina se fabrică din 1996. Nu lipsesc de la secţiunea urâte Nissan Serena, Renault Avantime sau Volvo 262C şi 340.
Eşecuri financiare
La �eşecuri financiare� le găsim pe Bugatti Royale, Ford Explorer, Rolls-Royce Camargue şi VW K70, iar la categoria �maşini rătăcite� le găsim pe ale noastre, Dacia şi Daewoo. În legătură cu Dacia (Denem, cum a ieşit la export, 1983-84) autorul spune că �Totul a mers foarte bine pentru Dacia în perioada comunistă. Maşinile aveau succes, erau ieftine şi uşor de întreţinut. Dar, odată ce au încercat să dea lovitura şi în Europa, lucrurile nu au mers aşa bine. Daewoo Racer/Nexia (1995-1999) a fost ieftină de construit, inspirându-se din Vauxhall Astra/Opel Kadett, iar producătorii nici nu au încercat să ascundă acest lucru. În Europa, Daewoo a încercat să vândă maşina direct cumpărătorilor, nederanjându-se cu dealer-ii, dar nu au avut mare succes�.
Doar numele de ele!
Au avut nume de scenă inspirate, dar asta nu a însemnat nimic. Este vorba de Kia Pride şi MG Maestro. Consolarea multor constructori se numeşte Porsche Cayenne (2003-prezent), singura maşină de lux a zilei din acest top. �Din perspectiva şoferului, această maşină nu are nici o problemă. Dar există atât de multe! Începând de la styling, o îmbinare între trăsăturile clasice Porsche şi cele ale off-roaderelor. Deşi este, poate, considerată o maşină bună, VW Touareg este mult mai bună�, e de părere Cheetham.
Motoare monstruoase
La �motoare monstruoase�, printre tot felul de nume obscure le găsim pe Citröen Bijou, dar şi pe Dacia Duster (1983- 90), adică ARO-ul nostru. Cunoscut în străinătate drept Dacia Duster, ARO este descris ca �o tentativă de a intra pe piaţa SUV-urilor. Construcţia din panouri ondulate şi plafon din metal sunt principalele motive pentru care nu a avut succes. Cumpărătorii nu au fost impresionaţi de motorul de 1,4 l Renault, mult prea mic pentru o maşină atât de mare, şi nici de performanţe, de aceea Dacia Duster a fost repede uitat. Lista este completată de: Alfa Romeo 6, Hyundai Atoz, Lotus Seven S4, Maserati Biturbo şi Qattroporte, Seat 1200 Sport, Subaru XT Coupe, Suzuki X90, Trabant 501 (1965-1991), Lada Niva şi altele. Când părea că a scăpat, Toyota a apărut în top la cea din ultimă secţiune, cu modelul Crown, construit între 1967 şi 74. Dovadă că nimeni nu face maşini perfecte. (A.E.M, A.C.N.)
INFO PLUS
Cine este Craig Cheetham
Autorul volumului �The World's Cars� este o adevărată enciclopedie în materie de maşini- Tot el semnează, printre altele, şi titlurile �The World�s Most Exotic Sports Cars�, �The Encyclopedia of Classic Cars� (două ediţii), �Ultimate Muscle Cars�, �Ultimate American Cars�, �Vintage Cars� şi �Supercars: The World�s Most Exotic Sports Car�
Motiv: editat titlul
-
DanielT - Ford Freak
- Mesaje: 174
- Membru din: 01 Apr 2006, 12:21
- Localitate: Brasov