consumul de carburant declarat de producator
Cu totii am vazut in reclamele diversilor producatori (inclusiv Ford) consumuri care ni se par incredibil de mici, dar pe care dorim sa le credem. De exemplu, cel mai mare consum urban pentru motorul de 2l diesel de 130 cp de pe mondeo este de 9.8 l/100 km, in conditiile in care autoturismul este echipat cu cutie automata (ceva mai gurmanda decat o cutie manuala). Datele se gasesc in briosura Ford, http://www.ford.ro/files/2007/06/25/232.pdf , la pagina 29. Suna bine, mai ales ca motorina s-a scumpit. Asa ca ar fi mai buna varianta cu cutie manuala, consuma un uimitor 7.6 l/100 km . Toate bune si frumoase, dar dupa cumparare urmeaza intrebarile de pe forum " de ce-mi consuma 12l/100 km in bucuresti? e normal?". raspunsul este Da, e normal. Si o sa incerc sa va explic de ce 
Consumurile si emisiile de gaze declarate de producatori sunt supuse si ele unor norme. Aceste norme sunt destul de vechi, de prin '70-'80 si acum toti le respecta. Sunt 2 directive mari si late care reglementeaza masurarea acestor consumuri.
Prima directiva (nu cronologic, ci in ordinea importantei) este Directiva CEE 80/1268, din 1980. Textul ei il puteti citi aici, in limba franceza: http://admi.net/eur/loi/leg_euro/fr_380L1268.html . Aceasta directiva are 2 mari idei principale, legate de subiectul acestui topic:
--1. stabileste conditiile de desfasurare a testelor de consum si emisii poluante : presiune atmosferica, temperatura, umiditate, vitezele pentru consumul extra-urban(90 si 120 km/h), modul de pregatire a testelor (incalzire motor, incarcare masina etc), precizia aparatelor de masura etc
--2. indica Directiva CEE 70/220 din 1970 ca fiind definitorie in ceea ce priveste stabilirea consumului urban
In general, consumurile specificate la categoria Extra Urban sunt regasite si in viata de zi cu zi, cu conditia mersului cu o viteza de ~100 km/h. Diferente majore apar la consumul urban.
Directiva CEE 70/220 poate fi citita aici: http://admi.net/eur/loi/leg_euro/fr_370L0220.html . Ea stabileste o gramada de lucruri, dintre care mai importante ar fi astea:
-testul se face cu motorul cald
-viteza de testare este de 50 km/h
-sunt specificate inclusiv conditiile atmosferice necesare testarii
Dintre toate lucrurile specificate de directiva 70/220, temperatura motorului si viteza de testare mi se par a fi cele mai importante. In realitate, consumurile "astronomice" se obtin in general iarna, cand o mare parte din drum motorul functioneaza la o temperatura mult sun temperatura de testare a consumului urban. Temperatura scazuta duce la consumuri mai mari, ungere insuficienta si o gramada de alte probleme (necesitatea folosirii aditivilor, de exemplu).
Faptul ca viteza de testare pentru consum urban este de 50 km/h justifica o mare parte din consumurile mari care nu pot fi puse in spinarea temperaturii. In multe orase, viteza medie de deplasare este mult sub cei 50 km/h si asta influenteza foarte mult consumul.
Uite, sa luam un exemplu: Fiesta mk6, cu motor 1.4 tdci. Consum urban: 5.3 l/100 km (http://www.ford.ro/files/2005/06/01/83.pdf , pagina 31). Consum in Bucuresti? Mult peste cei 5.3
.
In primul rand, un motor consuma la ralanti cam 0.8 l/h. In functie de temperatura si alti factori, consumul poate sa varieze (in + sau in -), dar putem considera o medie de 0.8l/h.
Sa presupunem ca avem de parcurs un traseu de 10 km in Bucuresti. Pentru cine nu stie, viteza medie de deplasare in Bucuresti e de 16 km/h (mult sub cei 50 din teste
).
Folosind cei viteza asta medie, rezulta ca cei 10 km ii parcurgi in 37.5 minute. La viteza din testele Ford, cei 10 km sunt parcursi in 12 minute. Diferenta de 25.5 minute o putem considera stat la semafor, cand consumul masinii este cel de ralanti.
deci, sa rezumam: traseul de 10 km in buc e echivalent cu mersul timp de 12 minute cu viteza de 50 km/h + stationarea la ralanti timp de 25.5 minute. hai sa vedem cat da consumul total:
-pentru cele 12 minute, masina consuma 0.53l combustibil (consum declarat de 5.3l/100 km, distanta de 10 km)
-pentru cele 25.5 minute, masina consuma 0.34l (intr-o ora cansuma 0.8 l)
consumul total calculat este de 0.87l pentru cei 10 km. asta inseamna un consum de 8.7 l/100 km, mult peste cel declarat oficial de producator.
si explicatia este simpla: viteza la care se masoara consumul declarat este mult superioara vitezei reale din bucuresti.
in multe orase din tara, viteza medie de deplasare este mai mare decat in bucuresti. cu cat este mai mare, cu atat consumul se aproprie de cel declarat de producator. teoretic, intr-un oras cu viteza medie de deplasare de 50 km/h s-ar putea atinge in mod uzual consumul declarat.
pe langa temperatura si treaba cu viteza, mai sunt si alti factori care influenteaza consumul:
-incarcarea masinii (la masuratorile oficiale, rezervorul este plin 90% si in masina e doar soferul)
-folosirea diverselor device-uri de prin masina (consumatori electrici - inclusiv faruri - sau aerul condfitionat)
-starea tehnica a masinii (presiune in pneuri, filtre schimbate recent etc)
-cat de grea e talpa soferului
(testul se face la viteza constanta, fara accelerari bruste); parerea mea e ca stilul de condus este aproape la fel de important ca si viteza medie de deplasare
din cauza tuturor chestiilr descrise mai sus, compararea consumurilor din orase diferite este, dupa parerea mea, inutila. in special cand viteza medie de deplasare din cele 2 orase este foarte diferita. cu cat orasul este mai mare, cu atat viteza de deplasare scade si asta este motivul pentru care un bucurestean nu va avea niciodata consumul unul ploiestean si cu atat maimult nu va avea consumul urban declarat de producator. desi cu totii asta ne-am dori
.

Consumurile si emisiile de gaze declarate de producatori sunt supuse si ele unor norme. Aceste norme sunt destul de vechi, de prin '70-'80 si acum toti le respecta. Sunt 2 directive mari si late care reglementeaza masurarea acestor consumuri.
Prima directiva (nu cronologic, ci in ordinea importantei) este Directiva CEE 80/1268, din 1980. Textul ei il puteti citi aici, in limba franceza: http://admi.net/eur/loi/leg_euro/fr_380L1268.html . Aceasta directiva are 2 mari idei principale, legate de subiectul acestui topic:
--1. stabileste conditiile de desfasurare a testelor de consum si emisii poluante : presiune atmosferica, temperatura, umiditate, vitezele pentru consumul extra-urban(90 si 120 km/h), modul de pregatire a testelor (incalzire motor, incarcare masina etc), precizia aparatelor de masura etc
--2. indica Directiva CEE 70/220 din 1970 ca fiind definitorie in ceea ce priveste stabilirea consumului urban
In general, consumurile specificate la categoria Extra Urban sunt regasite si in viata de zi cu zi, cu conditia mersului cu o viteza de ~100 km/h. Diferente majore apar la consumul urban.
Directiva CEE 70/220 poate fi citita aici: http://admi.net/eur/loi/leg_euro/fr_370L0220.html . Ea stabileste o gramada de lucruri, dintre care mai importante ar fi astea:
-testul se face cu motorul cald
-viteza de testare este de 50 km/h
-sunt specificate inclusiv conditiile atmosferice necesare testarii
Dintre toate lucrurile specificate de directiva 70/220, temperatura motorului si viteza de testare mi se par a fi cele mai importante. In realitate, consumurile "astronomice" se obtin in general iarna, cand o mare parte din drum motorul functioneaza la o temperatura mult sun temperatura de testare a consumului urban. Temperatura scazuta duce la consumuri mai mari, ungere insuficienta si o gramada de alte probleme (necesitatea folosirii aditivilor, de exemplu).
Faptul ca viteza de testare pentru consum urban este de 50 km/h justifica o mare parte din consumurile mari care nu pot fi puse in spinarea temperaturii. In multe orase, viteza medie de deplasare este mult sub cei 50 km/h si asta influenteza foarte mult consumul.
Uite, sa luam un exemplu: Fiesta mk6, cu motor 1.4 tdci. Consum urban: 5.3 l/100 km (http://www.ford.ro/files/2005/06/01/83.pdf , pagina 31). Consum in Bucuresti? Mult peste cei 5.3

In primul rand, un motor consuma la ralanti cam 0.8 l/h. In functie de temperatura si alti factori, consumul poate sa varieze (in + sau in -), dar putem considera o medie de 0.8l/h.
Sa presupunem ca avem de parcurs un traseu de 10 km in Bucuresti. Pentru cine nu stie, viteza medie de deplasare in Bucuresti e de 16 km/h (mult sub cei 50 din teste

Folosind cei viteza asta medie, rezulta ca cei 10 km ii parcurgi in 37.5 minute. La viteza din testele Ford, cei 10 km sunt parcursi in 12 minute. Diferenta de 25.5 minute o putem considera stat la semafor, cand consumul masinii este cel de ralanti.
deci, sa rezumam: traseul de 10 km in buc e echivalent cu mersul timp de 12 minute cu viteza de 50 km/h + stationarea la ralanti timp de 25.5 minute. hai sa vedem cat da consumul total:
-pentru cele 12 minute, masina consuma 0.53l combustibil (consum declarat de 5.3l/100 km, distanta de 10 km)
-pentru cele 25.5 minute, masina consuma 0.34l (intr-o ora cansuma 0.8 l)
consumul total calculat este de 0.87l pentru cei 10 km. asta inseamna un consum de 8.7 l/100 km, mult peste cel declarat oficial de producator.
si explicatia este simpla: viteza la care se masoara consumul declarat este mult superioara vitezei reale din bucuresti.
in multe orase din tara, viteza medie de deplasare este mai mare decat in bucuresti. cu cat este mai mare, cu atat consumul se aproprie de cel declarat de producator. teoretic, intr-un oras cu viteza medie de deplasare de 50 km/h s-ar putea atinge in mod uzual consumul declarat.
pe langa temperatura si treaba cu viteza, mai sunt si alti factori care influenteaza consumul:
-incarcarea masinii (la masuratorile oficiale, rezervorul este plin 90% si in masina e doar soferul)
-folosirea diverselor device-uri de prin masina (consumatori electrici - inclusiv faruri - sau aerul condfitionat)
-starea tehnica a masinii (presiune in pneuri, filtre schimbate recent etc)
-cat de grea e talpa soferului

din cauza tuturor chestiilr descrise mai sus, compararea consumurilor din orase diferite este, dupa parerea mea, inutila. in special cand viteza medie de deplasare din cele 2 orase este foarte diferita. cu cat orasul este mai mare, cu atat viteza de deplasare scade si asta este motivul pentru care un bucurestean nu va avea niciodata consumul unul ploiestean si cu atat maimult nu va avea consumul urban declarat de producator. desi cu totii asta ne-am dori

- Smiley
- Membru al Asociaţiei ClubFord
- Mesaje: 5457
- Membru din: 04 Mar 2005, 21:30
- Localitate: Bucuresti