http://www.newz.ro/stiri/escrocheriile- ... 43552.html
Escrocheriile prin SMS fraieresc mii de romani 10 august 2007
Mobil - SMS
209
Escrocheriile tip SMS iau amploare: companiilor a caror imagine a fost deja afectata - 'Flanco', 'Metro' - li se adauga, de cateva zile, 'Panasonic', dar si unul dintre marii operatori de telefonie mobila, 'Orange'. Desi avertizati in repetate randuri, mii de romani continua sa se lase pacaliti, sub promisiunea unor castiguri de cateva sute de euro. In realitate, ei sunt, de fapt, cei pagubiti, ce-i drept cu sume mai mici, de obicei contravaloarea unor cartele reincarcabile.
Devenita fenomen, in pofida nenumaratelor avertismente lansate de autoritati, escrocheria de tip SMS continua sa functioneze si sa aduca banuti frumosi romanilor inventivi care au pus-o in scena. Plictisiti, probabil, de a se folosi numai de renumele companiei 'Flanco', indivizii cu veleitati infractoricesti si-au extins aria de actiune, recomandandu-se, ulterior, drept reprezentanti ai 'Metro'. Mai nou, nici marca 'Metro' nu mai este 'la moda', teparii avansand, deja, la renumele companiei 'Panasonic'. Aceasta din urma companie a denuntat, la randu-i, ieri, tentativa de frauda pusa in scena de catre indivizi care se folosesc de numele ei pentru a obtine bani, dar si informatii cu caracter personal, folosite pentru intocmirea de baze de date. Si, ca o ironie, romanasii inventivi au catadicsit sa se foloseasca si de marca 'Orange', ca tot nu intreprinde nimeni activitati pentru a-i depista.
Printre 'atacurile de tip phishing' lansate, cel mai probabil, doar din dorinta de a sfida, la adresa 'Orange' se numara SMS-urile gen: 'Ai castigat cu Western Union si Orange suma de 1000 euro! Suna reprezentantul Western Union la 0752 661 435 si revendica-ti premiul! Felicitari!'.
Cum functioneaza smecheria
Smecheria este una pe cat de banala, pe atat de banoasa: se trimit SMS-uri la intamplare prin care se anunta ca destinatarul ar fi castigat, chipurile, un oarecare premiu. Destinatarului ii este insuflata, initial, ideea ca tot ceea ce ar trebui sa faca pentru a intra in posesia atragatorului premiu ar fi sa sune la numarul de telefon de la care a fost expediat mesajul. Aici, insa, alte indicatii: destinatarului i se solicita datele personale si i se comunica sa achizitioneze o cartela reincarcabila, sa o razuiasca si sa comunice codul de reincarcare, chipurile pentru ca acesta sa fie verificat. Ei bine, nerabdator sa intre in posesia premiului, destinatarul il comunica inainte de a-l folosi, iar escrocheria si-a atins scopul.