ATENTIE: topicurile care nu isi au locul aici sunt sterse sau inchise fara avertizare, iar userii care continua sa greseasca risca suspendarea contului !
Răspunde

04 Dec 2007, 02:27

daca in urma aplicarii franei de motor turatia nu ajunge in zona rosie, atunci e ok, nu se caleaza nimic.

sunt avantaje foarte multe in cazul franei de motor:
-elimini posibilele derapaje (frana de motor nu blocheaza rotile)
-protejezi franele (efectul de supraincalzire al placutelor de frana, ceea ce duce la scaderea drastica a performantelor lor)
-ai la dispozitie intreaga putere a motorului pentru eventuale manevre
-economisesti combustibil

eu prefer frana de motor celei de serviciu(picior) si pe ultima nu o folosesc decat atunci cand este cu adevarat nevoie(fie am viteza prea mica pentru ca frana de motor sa aiba efect, fie vreau sa reduc repede si mult viteza si frana de motor nu-i suficienta)

04 Dec 2007, 02:38

La unele modele nici nu te lasa sa bagi intr-o treapta inferioara daca ai viteza prea mare pentru treapta in care vrei sa intri. Asa ca nu prea ai cum sa strici ceva .

Inca o treaba foarte importanta. In anumite situatii cum ar fi coborarea pantelor mari (cele care le-ai urca cu I-a sau a II-a), nu este recomandabila, ci OBLIGATORIE frana de motor in treapta cu care ai urca panta respectiva (din punctul meu de vedere). In aceste situatii se simt cel mai bine avantajele franei de motor si dezavantajele franei de serviciu.

04 Dec 2007, 04:13

Vin si eu cu completari.

Frana de motor se foloseste in limite rezonabine. Eu zic ca e inutil sa exageram cu frana de motor, pentru ca e mai scump ambreiajul decat niste placute de frana.

Legat de ABS si cum blocheaza rotile, tin minte ca am citit in manual ca Focus 2 are circuitul de franare in X (roata stanga fata cu dreapta spate pe acelasi circuit, la fel pentru dreapta fata si stanga spate), astfel incat daca se intampla ceva la un circuit de franare nu pica franele pe toate rotile. In acest caz, mi-e greu sa cred ca ABS-ul poate actiona fiecare roata individual.

04 Dec 2007, 12:39

Pai discul ambreiajului nu prea e solicitat atunci cand pedala este apasat la maxim (se invarte in gol cu viteza de la roata; aici este solicitat rulmentul de presiune in schimb) sau nu este apasata de loc (se invarte o data cu volanta). El este solicitat cand viteza lui data de roata este alta de cat viteza volantei si trebuie sa adapteze una dintre ele la cealalta. Dar folosit normal si nu schimbat ca la nefese nu trebuie sa fie problema. In viata unei masini, cred ca dai de cate ori mai multi bani pe placute si discuri decat pe ambreiaj.

Si oricum, daca trebuie sa franezi, automat trebe sa schimbi si intr-o treapta inferioara, deci folosesti ambreiajul. De ce sa mai uzezi si placutele? :D

04 Dec 2007, 12:42

e foarte simplu ! cobori panta cu treapta de viteza cu care ai urcat rampa !
cat despre sezonul rece nu uitati sa va echipati corespunzator cu lanturi antiderapante ....... eventual pt drumuri lungi prin tara nu e rau sa va luati si vre-o 2 saci de dormit , un felinar si obligatoriu plinul cu combustibil cine stie ce blocaj intalniti in trafic !
bafta sanatate !
a! era sa uit ! daca esti tractat nu folosi avariile in mod excesiv ! pentru ca s-ar putea ca cel care te depaseste sa nu-ti cunoasca intentia de a face spre stanga sau spre dreapta !
va vorbeste un stangau cu experienta !

04 Dec 2007, 13:30

$1 scrie:$2Legat de ABS si cum blocheaza rotile, tin minte ca am citit in manual ca Focus 2 are circuitul de franare in X (roata stanga fata cu dreapta spate pe acelasi circuit, la fel pentru dreapta fata si stanga spate), astfel incat daca se intampla ceva la un circuit de franare nu pica franele pe toate rotile. In acest caz, mi-e greu sa cred ca ABS-ul poate actiona fiecare roata individual.


Daca imi aduc aminte bine, m-am uitat in TIS sau pe net pe undeva cum arata pompa de frana si am vazut ca de fapt sunt doua pistoane in acelasi cilindru.

Fiecare piston face presiune pentru doua roti (fata-stanga cu dreapta-spate si fata-dreapta cu stanga-spate). Inainte de circuitul fiecarei roti insa, se gaseste supapa ABS-ului (modulatorul).

05 Dec 2007, 19:41

Am si eu o intrebare. Neavand ABS, atunci cand e cazul sa franez brusc, normal mi se blocheaza rotile si de aici totul tine de starea cauciucurilor si a drumului , ca sa ma opresc. Deci masina se poate transforma usor intr-o sanie , daca carosabilul e alunecos din diferite motive, si derapez dupa cum vrea Dumnezeu. Eh, aici vreau sa va intreb: in caz de pierdere a stabilitatii masinii, si deci a deraparii, fie cu frana apasata fie pe liber, cum trebuie procedat pentru a readuce stabilitatea masinii, si a nu continua deraparea? Zicea cineva cateva pagini mai la stanga cum ca trebe sa tragi de volan in exact directia in care derapezi, nu invers cum am fi tentati.
O descriere mai exacta si buna ar fi folositoare...cam cum fac cei de la raliuri, sa se foloseasca de derapaje dar totusi sa nu iasa in decor ( cel putin nu de fiecare data :D :twisted: ).

05 Dec 2007, 20:24

In momentul in care derapezi, din cauza inertiei, masina se va duce in directia pe care o avea. Pentru a recapata controlul trebuie sa pui rotile in directia de derapare si sa incerci sa o repui pe directia dorita fara miscari bruste ale volanului. Ca la raliu nu prea cum ai cum sa faci daca nu ai aderenta necesara pe rotile motoare. Spre exemplu daca intri tare intr-o curba la stanga si pui frana inainte sa intri in viraj, se blocheaza rotile si te vei duce tot inainte chiar daca ai tras stanga de volan. In acel moment trebuie eliberata pedala de frana, puse rotile pe directia inainte si usor sa incerci sa iei stanga. Pentru asta trebuie sa ai si loc :) Daca ai avea aderenta, la o masina cu tractiune fata, dupa ce iei usor stanga de volan ai putea sa aceelerezi pt a recapata traiectoria dorita.

06 Dec 2007, 10:29

Recomandabil ar fi sa testezi inainte intr-o zona deschisa si la viteza mica pentru a simti si intelege fenomenul.
Faptul ca ai aflat o informatie nu te prea ajuta in situatii disperate, cand tot in baza reflexelor vei actiona...

06 Dec 2007, 11:07

Cel mai simplu e sa prinzi gheata! :lol: Testeaz-o cand ai chiar drum ud si liber. Se intampla urmatorul lucru. Daca franezi si frana functioneaza bine dar se blocheaza rotile, pierzi total directia. Pana te dezmeticesti de ce nu vireaza masina risti sa te lipesti deja de vreun gard-masina-pieton. De aceea trebuie sa constientizezi starea de drum. Pe gheata de exemplu e nasol ca uneori nici nu auzi ca sunt blocate rotile, observi numai ca ai pierdut directia. De aia foloseste frana de motor cat de mult poti(uneori mai ajuta motorul si cu un pic de frana de picior).

Daca patesti sa se blocheze rotile asa grav si ai nevoie de directie ce ai de facut e sa constientizezi foarte repede lucrul acesta, sa nu stai sa te intrebi ce s-a intamplat cu volanul :lol: ! Adica ridici frana de picior, iar cel mai rapid mod sa recapeti directia cam tot frana de motor ar fi pana la un punct, apoi dupa caz accelerezi sa stabilizezi masina(pentru ca daca tragi brusc de volan risti sa o bagi in balans si sa intri in derapaj).

06 Dec 2007, 11:44

Cand fundul masinii o ia la stanga (desi tu vroiai sa mergi in dreapta), daca esti pe carosabil UD sau cu GHEATA, se orienteaza ferm directia rotilor tractoare (fata) spre stanga pentru "ruperea" momentului de rasucire (pe axa 0Y- verticala). In punctul de maxim al curbei, ferm dar fara bruscare se orienteaza directia spre sensul de mers dorit (dreapta). Mare grija, cel putin fizic, unghiul facut de roata in perioada de derapaj trebuie sa fie aproape maxim fata de directia inainte! La redresare (punerea pe traiectorie), onghiul facut de roata spre dreapta trebuie sa fie ceva mai mic. Astfel forta rezultanta (vectorul fortei) te va plasa pe directia normala. Cresterea unghiului dintre derapare si redresare poate duce la rasturnare.
Sfaturi:
1. procedeul este valabil si pe noroi sau drumuri forestiere (tipice in raliu!!!!)
2. NU INCERCATI PE ASFALT USCAT! Lipseste alunecarea, creste forta de frecare LATERALA in timpul deraparii si apare "tangajul" de tip Daewo Damas, care duce la culcarea masinii pe o parte!
3. Tehnica se invata in timp si trebuie multa practica. Nu va hazardatzi, este periculos cel putin la inceput.
4. Pentru cei ce se cred MICHAEL SUMAHER pe sosele, fara a avea experienta, si care mai si incomodeaza circulatia si-mi pun familia in pericol, ii mangai pe parbriz sau pe cap, prieteneste cu o BATA!!! Sper ca printre forumisti nu se gasesc sosii ale vedetei sus amintite :-)
5. La fel si unii motociclisti risca o mangaiere...unii au vazut ca dupa o mangaiere trebuie sa-si schimbe motorul.....
6. Siguranta in trafic, nu se refera atat la noi, la soferii "individuali" cat si la ceilalti participanti la trafic. Ati observat ca de obicei, nu "MICHAEL SUMAHER" moare in accident, ci nevinovatii care mergeau regulamentar. De aceea sunt atat de pornit.

In rest.....sper sa nu aveti nevoie de redresare la derapare foarte des....contrasensul este si el full cu bibiuri de obicei!

(Nu-s nici asa mare si voinic...180m/104kg...da sunt foarte determinat....)

PENTRU CEI INTERESATI, MAI MULTE DETALII DESPRE UNDE PUTETI INVATA CEVA UTIL.....AICI:
http://www.titiaur.ro/cursuriscoala

Ciao

06 Dec 2007, 18:05

Merci de sfaturi. Cred ca le scot la imprimanta si mi le atarn la oglinda :D sa le am aproape in caz de. O sa incerc sa le si probez, intr-o parcare cu gheata.

05 Ian 2008, 02:03

Singurul si cel mai important tip:

STAI IN BANCA TA DACA NU TE TINE EXPERIENTA si MASINA!

Sunt si eu incepator dar nu-mi trebuie mult sa pricep ce sta scris mai sus.Mi-a fost intarita regula asta acum 2 saptamani cand ma intorceam in Bucuresti din Constanta.Pe langa traficul de acolo care mi se pare la orice ora MULT MAI HAOTIC decat cel din Bucuresti.La aprox. 10-15km de autostrada mergeam cuminte in spatele unui Focus cu nr. de Italia (irelevant daca soferul era roman sau nu).Cert este ca mergea foarte linistit (a nu se citi "lenes") asa ca am ales sa mentin ritmul lui.SUNT NOROCOS CLAR!

Brusc vad cum apare un camion din curba in care intram.Nu stiu cum de am vazut 2 faruri ce ieseau din spatele camionului, am franat din reflex si i-am dat flash-uri celui din fata (clar nu vazuse).Am ramas ca la film cand cel ce depasea camionul nu a mai avut putere sa treaca si a muscat din Focus (care evident a ajuns in sant cu partea stanga praf).

Misto a fost ca baiatul cu tente de raliu (masina era potrivita...Opel Corsa) a vrut sa se retraga in spatele camionului dar experienta in depasiri nu l-a ajutat sa aproximeze.

Am uitat sa spun ca ploua marunt de ceva ore bune si ca il puteam depasi oricand pe cel din Focus.

Este cel mai bun tip? :roll:

05 Ian 2008, 13:11

bine ca ai scapat nevatamat ! ala cu "crosa" si-a invatat lectia ?

05 Ian 2008, 13:12

Dintre cei cu experienta mai mare, mai ales iarna, poate cineva sa ne spuna cum sa facem sa nu ne omoram masinile prea tare (in speta ambreiajul, cauciucurile, motorul si consumul de combustibil) atunci cand ramanem impotmoliti in zapada?

Situatia clasica, in care este prins un sofer neexperimentat: cauciucuri de vara, fara lanturi, fara lopata, fara nisip, pe aleea nedezapezita din spatele blocului.

Din ce am invatat eu pe propria-mi piele:
Daca raman impotmolit, dau masinii treapta a 2-a (max. 3000 - 3500 rot/min) si balans fata-spate, evetual cu viraje lenta stanga dreapta, in cautarea unui punct de aderenta. Daca roata "sapa" pana la asfalt/beton, caut sa degajez cu ceva (cel mai des cu botul bocancului, mai rar cu o lopata) in fata si spatele fiecarei roti (nu numai cele motoare). Daca nici asa nu da rezultate, apelez la "cheama minim un prieten":D .

PS: Eu am cauciucuri vara-iarna pe rotile din fata, in portbagaj lopetica metalica de campanie si cablu de tractare.

PPS: A mea nu are zona rosie pe turometru si am citit undeva ca zona rosie incepe imediat ce se termina gradatiile de pe turometru. Deci 3000-3500 nu cred ca este o turatie suprasolicitanta in cazul descris mai sus.
Ultima oară modificat de mihai2k1 pe 05 Ian 2008, 13:16, modificat de 2 ori în total.

05 Ian 2008, 13:14

pai ai spus tu tot ce sa mai zicem si noi !

05 Ian 2008, 13:18

De ex: eu am benzinara. Nu am condus niciodata diesel si nu stiu daca motoarele alea mai au ceva secrete in plus.

In plus, fiecare invata din propria experienta si poate mai e ceva gen "tips & tricks" pe care nu-l cunosc nici eu.

Treaba asta cu experienta la volan este ceva "open-source" :).

05 Ian 2008, 13:22

hai sa nu fiu egoist iti spun cum sta treaba la un diesel daca ramai blocat in zapada singur ai ceva sanse sa iesi de acolo daca bagi in viteza 1 deschizi geamul , te dai jos din masina sa-i faci balans ! grija ft mare ca risti sa ramai pe dinafara si masina sa mearga fara sofer pana-n primul sant !

05 Ian 2008, 16:29

Ca tricuri as recomanda o rezerva de acceleratie si suficient spatiu ca sa ai o sansa cu reflexele in zonele periculoase totusi dupa mine norocul este de 90la suta sa scapi dintro situatie delicata

05 Ian 2008, 23:29

$1 scrie:$2a tricuri as recomanda o rezerva de acceleratie si suficient spatiu ca sa ai o sansa cu reflexele in zonele periculoase totusi dupa mine norocul este de 90la suta sa scapi dintro situatie delicata


Asta cu norocul intr-o situatie delicata s-a aplicat la mine azi, intr-unul din giratoriile de la carfur Otopeni: aveam 20 km/h si cand viram dreapta ca sa ies din giratoriu, ma trezesc ca imi fuge fundul masinii spre stanga, spre unul pejoul care venea din fata ca sa intre in giratoriu... A facut ala, saracul, ochii cam asa: :shock:

Noroc ca am avut reflexul sa accelerez un pic ca sa imi "adun" fundul masinii din fata pejoului si sa invart usor de volan stanga, astfel incat am sters cu botul masinii movila de zapada de pe margine... Cand am ajuns la destinatie m-am uitat la bara din fata a masinii. Am gasit zapada in gratarele de plastic din partea de jos si in cele de la proiectoare. Pfiu! :D

Nu am zis astea ca sa ma laud. Uneori fac si eu niste gafe la volan de mi se face mie pielea ca de gaina. Asa ca luati aminte:

1. Pe bretelele si in parcarea carfur nu au dat cu antiderapant ci doar au curatat cu lama, deci atentie la polei, desi se vede asfaltul negru!
2. Cei neexperimentati la volan: luati aminte cum am iesit din situatie si cautati sa "vizualizati" 3D ce am explicat. Eu am reflexul asta din simulatoarele auto :D.

12 Ian 2008, 04:55

$1 scrie:$2intre cei cu experienta mai mare, mai ales iarna, poate cineva sa ne spuna cum sa facem sa nu ne omoram masinile prea tare (in speta ambreiajul, cauciucurile, motorul si consumul de combustibil) atunci cand ramanem impotmoliti in zapada?

Situatia clasica, in care este prins un sofer neexperimentat: cauciucuri de vara, fara lanturi, fara lopata, fara nisip, pe aleea nedezapezita din spatele blocului.

Din ce am invatat eu pe propria-mi piele:
Daca raman impotmolit, dau masinii treapta a 2-a (max. 3000 - 3500 rot/min) si balans fata-spate, evetual cu viraje lenta stanga dreapta, in cautarea unui punct de aderenta. Daca roata "sapa" pana la asfalt/beton, caut sa degajez cu ceva (cel mai des cu botul bocancului, mai rar cu o lopata) in fata si spatele fiecarei roti (nu numai cele motoare). Daca nici asa nu da rezultate, apelez la "cheama minim un prieten":D .

PS: Eu am cauciucuri vara-iarna pe rotile din fata, in portbagaj lopetica metalica de campanie si cablu de tractare.

PPS: A mea nu are zona rosie pe turometru si am citit undeva ca zona rosie incepe imediat ce se termina gradatiile de pe turometru. Deci 3000-3500 nu cred ca este o turatie suprasolicitanta in cazul descris mai sus.


Sunt de acord cu ce ai zis mai sus in mare parte. DAR, din propie experienta (350000 Km pe toate tipurile de drum) iti zic ca nu trebuie turata masina.
Deci treapta 1 si balans in spate si turatia cat mai mica. Cu cat se invarte roata mai repede cu atat nu agata, sau ce agata rupe. Si apropo: lopata-i la putere. Degeaba ai tu lanturi si nisip si cauciucuri de iarna daca ramai suspendat pe un morman de zapada.

schimbarea vitezelor

23 Ian 2008, 18:20

imi cer scuze daca nu postez in topicul potrivit dar nu am reusit sa gasesc in alta parte.
la masina din semnatura, la ce turatii e bine sa schimb vitezele?
multumesc

23 Ian 2008, 19:07

Cand cere motorul :P

23 Ian 2008, 20:24

Eu schimb la 3000 cand nu ma grabesc si cand ma plimb,dimineata cand e rece schimb la 2500 si apas incet acceleratia iar cand ma grabesc schimb intre 5000-6500

Re: Tips&tricks in conducerea masinii

27 Noi 2009, 15:00

Foarte util topicul. Il pun la favorites :)
Eu tot nu am inteles faza cu serpentinele.
Sa o luam pe rand : frana de motor e aia in care din viteza a 3 a o bagi in a 2 a nu ?
Dar asta nu implica faptul ca ai o turatie mai mare pe viteza a 2 a?
Unii spun ca in curbe si panta sa se mearga cu frana de motor. Nu cred ca e suficient.
Asta nu cred ca implica faptul ca masina e in viteza a 2 a , panta si va merge automat mai incet. Nu cumva mai domoliti din avantul masinii si cu frana de serviciu (pedala) ?
Daca mi-e sila de ceva, mi-e de curbe , seprentine si parcari :))
A mea si daca o las in a 2 a fara sa apas acceleratia , merge singura.
Eu inca nu simt ca sta "sta masina bine in curbe" :( Iar asta e motivul pentru care am vrut FORD.
La depasiri si eu am festilit-o, in sensul ca daca vreau o depasire mai din scurt, si sa zicem sunt paralel, dau talpa pana la fund cum ziceti voi, nici macar nu se simte acceleratia :( Nu vrea sa treaca de pragul psihologic, asa ca fac depasirile in conditiile in care ma asigur bine si e mai liber, nu mor pt 5 minute in spatele cuiva.
Faza cu ambreiajul in curbe usor apasat... iar da, pentru ca asa am senzatia ca o controlez, daca frana nu se pune in curba..nu stiu, imi da senzatia de siguranta.

Re: Tips&tricks in conducerea masinii

27 Noi 2009, 15:22

nu stiu daca ai citit tot ce s-a scris pe aici. daca dai la fund brusc si nu simti acceleratia, inseamna ca esti intr-o plaja de turatii nefericita.
cand bagi in a doua din a treia, fara sa folosesti frana de serviciu, turatia creste, si puterea de franare in frana de motor creste (cel putin la benzinare, la diesel am inteles ca la turatii mai mari tinde sa scada). insa depinde ce viteza tre sa ai, daca tre sa ramana constanta sau sa scada,urce in timp ce cobori panta (mai ales in serpentine), si in functie de asta alegi treapta de viteze si implicit turatia, si evident dupa caz te mai ajuti si de frana de serviciu, mai ales la benzinare unde frana de motor e mai putin puternica.

Re: Tips&tricks in conducerea masinii

27 Noi 2009, 15:36

pai, pe rand:
frina de motor = retrogradarea in viteza, adica 3->2, 4->3 (sau 2, DAR MARE ATENTIE !!!) s.a.m.d.

care-i treaba cu mare atentie - sa zicem ca in vit 2 poti rula cu max 80 km/h; sa zicem ca mergi cu 130 km/h in vit 4 - NU retrograda in vit 2, pt ca iti explodezi singura motorul, el neputand sa se invarteasca la turatiile de 130 km/h in vit 2 !!! el poate asa ceva insa in vit 3

in afara de a merge in frina de motor in curbe, e important ce faci inainte de ele ... adica pregatirea: vezi k vine o curba in panta (panta = mergi in jos, rampa = urci) ... frinezi progresiv pana aduci masina la o viteza pe care o simti ca o poti controla ... inainte de curba retrogradezi daca e cazul si abordezi curba; daca nu esti la o viteza confortabila, mangai usor frina, daca totul e ok lasi masina sa curga, si la iesire din curba accelerezi

evident, mai tii cont si de starea carosabilului, incarcarea masinii, vizibilitate, trafic, etc

in orice viteza masina merge si daca nu apesi acceleratia ... iti propun sa incerci sa pleci de pe loc FARA sa apesi acceleratia (intr-o parcare libera, gen polivalenta)

cind te vei invata cu masina, o sa vezi ce frumos e cu fordu in curbe :)

ACCELERAREA
SFATUL NR ZERO: NU APASA BRUSC ACCELERATIA LA PODEA
fiind controlata electronic si nu pe cablu, va dura 2-3 sec pana cind computeru da comanda; nu face asta, mai ales daca motorul este subturat

la depasire, RETROGRADEAZA si apoi ACCELEREAZA progresiv

nu apasa ambreiajul in mod nenecesar, mai ales in curbe; orice mingaiere a ambreiajului iti reduce din contactul dintre cutie si motor, si face masina mai putin responsiva la acceleratie

si mai ales, NU SCOATE la PUNCTUL MORT pe frinari, tot din acelasi motiv

Re: Tips&tricks in conducerea masinii

27 Noi 2009, 15:52

>:D< adispan le explici clar, pe intelesul meu. am vazut asta din primul post. am citit si in experienta ta in bucuresti, de la inceput.
o sa fac si eu niste "experiente" noaptea, ca ziua in trafic, nu am chef de terti implicati in accident , in caz ca derapeaza masina int-o curba luata mai tare.
cornel, da, am citit tot.
dar mai am o intrebare, voi cand apasati frana de urgenta - apare ceva in fata - folositi frana+ambreiaj, sau doar frana ? :">

Re: Tips&tricks in conducerea masinii

27 Noi 2009, 15:57

+ ambreiaj, logic, altfel ti se opreste masina. Depinde de multi factori: cat e pana la obstacol, cat de tare franezi, ce viteza aveai, daca trebuie sa opresti sau doar sa reduci viteza etc.

Re: Tips&tricks in conducerea masinii

27 Noi 2009, 16:13

am facut eu niste teste de franare cu ff2 la 50 km/h frana+ambreiaj. caraia abs-ul (initial am crezut ca se harsaie scutul metalic de asfalt :"> ) dar... nu mi-a "sarit" pedala de frana inapoi cum zic unii.
hm.. mai testez.
si daca tot m-am facut de cacao, hai sa o fac pana la capat :)
m-a mancat intr-o seara sa vin la intalnirile de noapte la academie.
toate ca toate, dar ca sa ma intorc acasa, trebuia sa urc panta aia, si era o aglomeratie #-o
masina in fata, masina in spate. eu de frica sa nu ii dau un pupic celui din spate si sa nu scape masina ce era in panta, o turam cam mult.
la voi cum e ? e ascultatoare in panta cu grad mare de inclinare ? la o adica ar fi vina celui din spatele meu ca nu a pastrat distanta :-"
Răspunde