ATENTIE: topicurile care nu isi au locul aici sunt sterse sau inchise fara avertizare, iar userii care continua sa greseasca risca suspendarea contului !
masina ti se opreste doar daca nu apesi de loc ambreiajul. adica poti sa nu-l apesi simultan. insa VIPER spunea ca cica din niste teste rezulta ca franeaza mai bine daca apesi ambreiajul de la inceput, desi logic nu pare asa. daca ai viteza suficient de mica la intrarea in curba in raport cu tipul curbei, poti sa accelerezi chiar si la intrarea in curba , cel putin la focus eu si alti posesori am constatat ca parca se lipeste si mai bine de asfalt in cazul asta (insa a nu se incerca pe suprafete alunecoase !). Iar cat despre progresivitate, corect, cu mentiunea ca depinde si de turatie/treapta de viteza cat de lunga/inceata tre sa fie progresivitatea. asta se invata in timp in mod adaptiv, din experienta.
PS care se ofera sa-i arate lui chefdejoaca o demonstratie pe viu ?
MaÅŸina: Ford Focus 2007, 1.6i 100 CP, Trend Collection
VIN: WF05XXGCD57L20779
Re: Tips&tricks in conducerea masinii
27 Noi 2009, 17:10
$1 scrie:$2..e ascultatoare in panta cu grad mare de inclinare ? la o adica ar fi vina celui din spatele meu ca nu a pastrat distanta
Pai si unde sa astepte ala, jos in fata platoului? Daca vrei sa te obisnuiesti cu plecarea din rampa fara a folosi frana de mana, iti recomand una din bretelele Podului Grand, la o ora cat mai tarzie din noapte. Panta nu e asa mare acolo, insa suficienta cat sa deprinzi plecarea din rampa doar din ambreiaj si acceleratie. Sa zicem ca ai oprit in spatele unuia intr-o rampa. Aici ai totusi grija sa lasi juma de metru intre tine si cel din fata, nu se stie, poate dai peste un "profesionist" si vine el peste tine... Deci esti oprita acolo, in rampa. Cu masina in treapta I ridica incetisor piciorul de pe pedala de ambreiaj, pana simti ca "ar da sa plece". Daca vei continua ridicarea si nu vei accelera, motorul se va opri si daca nu ai piciorul drept pe frana o vei lua la vale cu spatele. Daca vei continua ridicarea si concomitent vei accelera, masina va merge inainte. Daca te opresti cu cursa ambreiajului in momentul acela cand "parca ar pleca, parca ar mai sta", masina exact asta va face, va ramane in pozitia aia. Oricum, sa ai la indemana tot timpul piciorul drept pt frana! Hai mai baietii astia mai tineri, ajutati colega intr-o seara dupa ce terminati de vorbit la Academie! Am asteptari mari de la voi!!!
Pai sa ma dau si eu cu parerea, desi am km considerabili facuti cu masina imi place sa folosesc frana de mana la pornirea din panta (atunci cand este in stare de fuctionare ). Este extrem de simplu sa jonglezi cu o mana pe 'frana de mana' tinind tot timpul butonul de siguranta apasat(astfel o poti conecta sau deconecta fara emotii) si cu o mana pe volan. Mai simplu de atat nu se poate chiar si pentru incepatori care nu au simtul ambreiajului cum trebuie.
Plecatul din rampă a fost şi coşmarul meu. Şi ca să ajungi în drumul taberei, ai dealul de urcat, fie că o iei pe Grant, pe la Academie, pe la Grozăveşti (pe vremea aia se putea) sau pe la Cotroceni aşa că, de voie-de nevoie, m-am antrenat. Cred că, înainte de jocul pedalelor, trebuie să-ţi stăpâneşti emoţiile. Într-adevăr, pare că maşina fuge la vale, dar, în realitate, se deplasează mai puţin decât pare şi este timp suficient să o manevrezi.
da exact despre emotii este vorba , si ai surpins esenta "Într-adevăr, pare că maşina fuge la vale, dar, în realitate, se deplasează mai puţin decât pare şi este timp suficient să o manevrezi." cand ma uit la altii mi se pare ca se misca f putin, dar mie cand conduc mi se pare ca se duce la vale. pana acum, nicio problema de pupici . am lucrat si cu frana de mana, mi s-a parut ok. teoria o stiu, cu practica (teama) e mai greu dar o sa exersez, si o sa pun in aplicare sfaturile voastre. va multumesc ca ati fost alaturi de ... o fordista
$1 scrie:$2asina ti se opreste doar daca nu apesi de loc ambreiajul. adica poti sa nu-l apesi simultan. insa VIPER spunea ca cica din niste teste rezulta ca franeaza mai bine daca apesi ambreiajul de la inceput, desi logic nu pare asa.... PS care se ofera sa-i arate lui chefdejoaca o demonstratie pe viu ?
Da, asa este, testele sunt facute atat pe auto cat si pe moto. Decuplarea cutiei de motor ajuta la o franare mai rapida. Nu ma puneti sa zic de ce, nu sunt mecanic, au explicat aia de au facut testele foarte bine (testele sunt multiple, nu facute doar de unii). Eu personal am testat si asa este. Normal ca daca ai de franat brutal poate nu mai stai sa apesi si ambreiajul si nu conteaza ca iti moare motorul. Eu si la franare brutala ma sprijin cu ambele picioare pe ambele pedale.
Eu ma ofer sa ii arat o demonstratie pe viu. Cu masina mea insa, nu ma bag la demonstratii de acest gen cu masina altora...
MaÅŸina: Ford Mondeo wagon 2002 2.0 TDCI 131CP gri metalizat
VIN: WFOWXXGBBW1E43387
Re: Tips&tricks in conducerea masinii
27 Noi 2009, 22:07
Si cum demonstrezi tu, ca apesi cu aceiasi forta pe pedala, si cu, si fara, frana de motor?? Ne pui un indicator de presiune pe pompa de frana??? Ne-am mai contrazis o data pe chestia asta si nu cred ca o sa reusesc sa o inghit vreo data. Am prea multe frane puse, ca sa fiu de acord cu tine.
Nu trebuie sa fii de acord cu mine Sunt altii care se ocupa de teste si asta le e meseria. O sa caut cand o sa am un pic de timp, discutia de pe alt forum. Acolo sunt si linkurile la teste facute de firme specializate.
MaÅŸina: Ford Mondeo wagon 2002 2.0 TDCI 131CP gri metalizat
VIN: WFOWXXGBBW1E43387
Re: Tips&tricks in conducerea masinii
27 Noi 2009, 22:47
Pai pe astia cu testele lor, cred ca o sa-i iau eu la unul mai simplu. Ne urcam in varful Trasfagarasanului si ne dam drumul cu masinile de acolo. Ei, numai cu frana de serviciu si eu cu frana combinata. Si vedem jos, (care mai ajunge) din a cui roti iese fum. Eu zic ca este cel mai simplu test.
Interesanta tema cu sau fara frana de motor, dar am o intrebare... daca cineva a experimentat senzatia de "brake fading" atunci cand gonesti pe o minunatie de drum de munte cu serpentine. Cei care au avut tangente cu moto-sportul sigur au sa spuna un "da" pentru folosirea franei de motor. Folosirea excesiva a franei de picior duce la pierderea eficientei de franare exact atunci cand ai nevoie de ea mai mult (mai ales la frinele "stock"care vin cu masina). Sa nu mai vorbim de controlul imbunatatit pe viraje cand beneficiezi de un aport mai substantial din partea motorului in cazul in care retrogradezi. Cred ca testul de care vorbeai se referea strict la franare de urgenta pe linie dreapta... desi si asta mi se pare ca e tras de par. ( ca si franare cu sau fara abs pe suprafata uscata, evident castigator e fara abs)
Pai ai, dar eu nu imi permit sa fac teste cu masina altora. Orice sofer cu capul pe umeri intai se obisnuieste cu alta masina si apoi face teste. Cine zice altceva ori braveaza ori e inconstient (si sunt destui).
MaÅŸina: Ford Mondeo wagon 2002 2.0 TDCI 131CP gri metalizat
VIN: WFOWXXGBBW1E43387
Re: Tips&tricks in conducerea masinii
28 Noi 2009, 09:58
Adica frana aia disperata? Aia care o pui fara sa gandesti? In care pleaca piciorul sau picioarele singure? Si dupa ce cobori din masina, iti tremura genunchii?? La asemenea frana, tind sa cred, ca nu mai conteaza! Chiar e posibil la masinile pe care le avem acum, sa fie ceva probleme daca calci numai frana, deoarece la un moment dat ramai fara motor si de aici implica si presiunea de la servo si abs.
Imi permit sa impartasesc o parte din lucrurile pe care le-am aflat de cand conduc. La frana de motor am observat ca atunci cand avand piciorul pe pedala de ambreiaj in momentul schimbarii treptei de viteza se pisca putin acceleratia, la eliberarea pedalei de ambreiaj socul va fi mult mai mic sau chiar va lipsi. Un fel de heel and toe .
In cazul depasirilor obisnuiesc sa pregatesc depasirea retrogradand si mentinand o turatie mai mare pana in momentul in care observ ca am loc sa incep depasirea. De exemplu la o viteza de deplasare de 60 km/h (de obicei sunt in treapta a IV-a la viteza asta) retrogradez in III iar turatia o mentin la aproximativ 3000 rot/min cand deja incepe sa se simta cuplul la motorul meu pe benzina. Si sa nu uit, s-a mai spus asta insa o repet si eu, pedala de acceleratie se apasa progresiv.
Am intalnit multe persoane, posesori de masini pe benzina, care au "mila" de motor si nu folosesc intreaga plaja de turatii pentru ca motorul "urla". De aici cred ca pleaca si preconceptia ca dieselurile sunt mai rapide sau mai sprintene. Sunt de parere ca la o utilizare corecta a motorului si a cutiei de viteze, la puteri egale, un motor pe benzina nu ar sta la discutii cu un diesel (sper sa nu se nasca o polemica diesel vs benzina din afirmatia asta). Sfatul meu ar fi sa nu va temeti de turatiile ridicate.
Plecarile din rampa se fac foarte usor daca se cunoaste pozitia pedalei de ambreiaj in momentul in care incepe sa prinda. Pozitia e usor identificabila daca se exerseaza plecarea de pe loc fara acceleratie, doar din eliberarea ambreiajului. Singura problema ar reprezenta-o uzarea discului in momentul in care este lasat sa alunece la aceste "exercitii".
Am si doua filmulete interesante legate de ABS, EBD si ESP, ca tot am vazut ca s-a discutat cu ceva timp in urma.
Cu plecarile din rampa m-am imprietenit definitiv atunci cand instructorul la scoala de soferi m-a pus sa stau in rampa fara sa folosesc nici un fel de frana. chefdejoaca, incearca urmatoarea chestie: gasesti o rampa putin inclinata undeva unde nu ai trafic si exersezi statul pe loc fara sa folosesti nici frana de mana nici cea de picior. Adica pui frana ca sa opresti si apoi tii masina pe loc (sau cat mai pe loc) doar din ambreiaj si acceleratie. In acest mod iti dai seama perfect: - de punctul de pe cursa pedalei de abreiaj in care motorul incepe sa traga - cat trebuie sa apesi acceleratia pentru ca sa nu iti moara motorul in acelasi punct Odata obisnuita cu manevra asta e chiar distractiv sa pleci din rampa: stai la un semafor in rampa, e rosu - esti cu pedala de frana apasata. Se schimba verde, pana pleaca cei din fata ta - bagi in viteza 1 si aplici manevra de mai sus. Cand iti vine randul sa pleci - apesi acceleratia si dai drumul de tot la ambreiaj. Bafta!
bun, si acum sa punem plaja de viteze. pentru ca mie mi se pare mult in a IV a la 60 km deci viteza I de la ... la x /km/h a II a de la.. la ... si mie imi pare cam galagioasa uneori, si ca sa nu o mai aud o duc o treapta de viteza mai sus. momentan o tin in jur de intre 2500-3000 de rotatii. voi cu cat mergeti sa zicem la drum in afara? masina are 2000 km, mai e cazul de rodaj? iar cu frana... sunt in teste mi-a zis un nene , dar nu il cred, ca abs-ul mareste distanta de franare pe asfalt uscat, si ca in principiu de aia apasa de 2 ori frana, daca are timp; iar ca abs-ul ar fi bun pe timp de ploaie, zapada, polei.
Ar trebui sa-l crezi . Mai putin partea cu apasa de doua ori. ABS-ul e eficient doar daca apesi puternic si tii jos pedala de frana. In rest, da, mareste distanta de franare (ceea ce e logic, prin natura ABS-ului se blocheaza/se deblocheaza rotile, iar pe suprafata uscata asta nu face decat sa mareasca distanta de franare pentru ca in loc sa exista frecare continua cu asfaltul, rotile se opresc, iar se invart, iar se opresc, iar se invart) si e mai eficient pe zapada/ploaie/polei pentru ca acolo nu ai avea frecare si te-ai duce sanie. Astfel ABS-ul te ajuta sa franezi rotile fara sa pierzi controlul masinii (ma rog, daca ai si ESP chiar o controlezi perfect).
Parerea mea este ca nu exita plaja de turatie recomandata sau si mai rau, in viteza x mergi de la y km pana la z km. Cea mai mare greseala in traficul nebun de astazi e sa stai cu nasul in bord sa urmaresti turatii, km etc... mai bine esti atent la drum si conduci dupa feeling. Prea multe varabile gen: tipul de drum , motorizare, stare psihica etc. Cat timp turometrul nu sta mult pe zona rosie poti folosi ce turatie vrei deoarece motorul nu se strica. (mai putin cei cu diesel care zic ca dauneaza in timp motorului daca mergi subturat). Abs-ul mareste distanta de franare pe uscat, daca stii sa franezi progresiv fara sa blochezi franele ca altfel se intampla contrariul, in alte conditii meteo e mult mai bine cu abs. Iar faza cu apasatul de 2 ori e pierdere din timpul efectiv de franare si reactie deci nu e o metoda buna.
Singurul caz in care ABS-ul mareste distanta de franare e pe materiale moi (nisip, pietris sau zapada), pe care blocarea rotilor la franare ar provoca si afundarea acestora in materialul pe care rulezi, iar materialul care se va aduna in fata rotilor va ajuta la franare. ABS-ul previne blocarea, deci previne afundarea.
Pe suprafata cu aderenta buna, forta cea mai mare a franarii este inregistrata fix inainte de blocarea rotilor, iar ABS-ul, fortand roata sa treaca repetat prin zona respectiva, va reduce distanta de franare.
Franarea de urgenta la masinile cu ABS se face cu pedala la podea pe toata distanta franarii, cu f mici exceptii (aici intrand gheata - nu zapada).
$1 scrie:$2......mi-a zis un nene , dar nu il cred, ca abs-ul mareste distanta de franare pe asfalt uscat........
sa nu-l crezi chiar mai sus ai un filmulet pus de colegul Zupp, foarte edificator, in special cel de-al doilea, de pe la min. 2.40 urmareste-l atenta si vei vedea ce mare diferenta e intre distantele de franare pe asfalt uscat intre o masina cu ABS si una fara, plus ca masina fara ABS nu-si pastreaza traiectoria, nici in linie dreapta si nici in curba
intra, intra, Mihai, la franare violenta cu pedala la fund mie mi-a intrat chiar azi, pe asfalt uscat, la o temp de cca 7 grade Celsius, cu anvelope de iarna si la o viteza de cca 40km/h am franat violent pt. ca cel din fata mea s-a hotarat brusc sa se opreasca
Ca sa nu mai lungim discutia prea mult, nenea avea oarecare dreptate; situatia e sa nu dai cu piciorul in pedala ca ciobanul cu bata la oi.
" An alert skilled driver without ABS should be able, through the use of techniques like cadence braking or threshold braking, to match or improve on the performance of a typical driver with an ABS-equipped vehicle. However, for a majority of drivers, in most conditions, in typical states of alertness, ABS will reduce their chances of crashing, and/or the severity of impact." ...
"Conversely, lighter vehicles, especially sports cars with highly-developed braking systems without ABS can outbrake comparable vehicles even with ABS."