vad ca sunt cateva confuzii pe aici, sper sa pot sa le clarific eu:
1. fiecare companie are propriul algoritm cand isi stabileste pretul final al carburantilor comercializati. Ce intra in alcatuirea algoritmului/pretului final?
a) darile la stat - peste 50% din pretul final ( tva, accize, toxa de drum, centul pe litru, etc)
b) costuri care tin de companie - aprovizionarea cu materia prima, rafinarea titeiului, transportul carburantilor si distributia acestora in statie (salarii, impozite pe cladiri, etc)
c) costuri care sunt indepedente de companie - cursul valutar ( materia prima e in USd iar produsele finite se vand in lei), scadere consumului/cererii ( cand rafinezi la 70% din capacitatea ta, iti determina costuri mai mari, exact ca la masina - daca supraturezi sau subturezi ai consum mai mare), etc
2. pretul carburantilor nu este influentat atat de repede de evolutia titeiului. Dureaza cam 45-60 de zile, un ciclu de productie - cumperi titeiul ( il cumperi intai pe hartie la bursa), apoi acesta se incarca, se transporta, se descarca, se rafineaza, se trasporta produsele rezultate in depozite si de acolo se duce in statii
3. carburantii sunt influentati rapid de evolutia cotatiilor internationale ale carburantilor, ca doar Romania face parte acum din Uniunea Europeana;
http://www.bursa.ro/on-line/?s=print&sr ... icol=81089 ;
4. comparatia cu 2008, cand s-a inregistrat cel mai mare pret al titeiului e un pic hazardata - atunci foloseaza Euro 4, acum Euro 5, atunci dolarul era la 2 lei, acum e la 3 lei, atunci erau alte accize - atat ca si cuantum cat si a cursul valutar la care se calculau ( accizele sunt exprimate in euro, cursul respectiv e fix si se stabileste la 1 octombrie pt anul urmator, de ex. cursul pt 2009 a fost de 3,72 lei, pt 2010 e 4,3 lei)
5. pt a avea o imagine de ansamblu a se vedea preturile carburantilor din UE -
http://www.energy.eu/#prices6. raportat la puterea noastra de cumparare sunt mari, dar cine este aici de vina?
7. cum poti scadea costurile?..de ex. printr-un sofat mai atent, nu e obligatoriu sa pleci primul de la itnersectie si cu scartait de roti. Un alt exemplu, cei din franta se organizeaza sa merga cate 3-4 persoane in masina, la noi fiecare e boier singur in masina lui...daca 3 oameni au drum spre munte, dece sa nu merga toti cu masina si sa imparta cheltuielile? Sau poate varianta din articolul urmator -
http://www.monitorulbt.ro/Actualitate/2 ... &tip=toate8. in ceea ce priveste intelegeri intre companii, de asta exista autoritatile statului - consiliul concurentei ancheteaza piata carburantilor din 2005, au ajuns la o concluzie?
http://www.bursa.ro/on-line/s=print&sr= ... 81090.htmlsper ca am reusit sa explica cateva din dilemele ce invaluie pretul carburantilor...