@Zaboss
Eu nu m-am gandit initial sa dezbatem problema la nivel macro pentru ca oamenii obisnuiti nu dau doi bani pe asta. Repet, liberalismul e bun cand esti puternic, cand esti slab trebuie sa te protejezi ca sa prinzi si tu cheag. Italienii (de ex) tin enorm la capitalul lor si vor face tot ce le sta in putinta ca sa impiedice preluarea bancilor italiene de catre banci straine. Daca o banca italiana are probleme, atunci ea va fi vanduta numai catre alta banca italiana. Alitalia (companie falimentara cu un an in urma) a fost preluata de catre un grup de oameni de afaceri italieni care ulterior s-au asociat cu Air France-KLM care a cumparat 25% din actiunile companiei (
http://www.zf.ro/companii/air-france-kl ... a-3752464/).
Aveam in minte discutarea protectionismului dintr-o perspectiva micro, usor de inteles pentru toata lumea si voi da exemple in acest sens:
- la hypermarket aleg sa cumpar ciupercile champignon produse in Romania si daca gasesc numai d-alea din Polonia, imi sun consoarta sa-mi propuna alte ingrediente; schimbam meniul.
- evit toate dulciurile Kraft Foods (Milka, Poiana, Chokotoff, Smash si Toblerone) pentru ca au inchis fabrica din Brasov si isi muta utilajele in Bulgaria(am inteles ca o parte din productie va fi preluata de catre o companie din Brasov). Prefer sa iau dulciuri de la Cadbury (Kandia-Excelent) ca astia mai produc si aici (imi plac batoanele ROM si Fagaras
) iar pe segmentul premium iau de la Ferrero (o mare afacere de familie, italiana).
- aceiasi poveste si cu produsele Colgate-Palmolive. Au inchis fabrica din Brasov, duca-se pe pustii, prefer sa platesc orice alt importator (P&G, Glaxo, Henkel, etc).
- intotdeauna Napolact e prima optiune in familia noastra. Apoi lactatele Dorna. Niciodata nu cumpar lactate din afara Romaniei (nici daca respectiva companie produce si in Romania).
- Jolidon, Mondex de asemenea sunt de baza la capitolul "consumabile intime".
- de camasile Braiconf s-a saturat deja doamna mea.
- costumele provin de la Satu Mare sau Sibiu.
- gecile de piele provin de la Geronimo Orastie (o data pe an se intampla, garantat, sa am drum pe acolo si o iau si pe doamna mea cu mine).
- parte din mobila provine de la Elvila sau a fost facuta pe comanda.
- DVD-ul e Eboda.
- prefer sa pun doua pliculete de ceai Fares in ibric, in loc sa pun unul de Lipton pentru a obtine o anumita concentratie. Chiar daca pun 2 pliculete, financiar tot ies cel putin la jumatate fata de Lipton, la aceiasi cantitate de ceai
. Urasc Celmar, Belin si alte d-astea
.
Si exemplele pot continua.
Desigur, schiuri "made in Romania" nu stiu daca-mi voi putea lua vreodata dar multi clapari Atomic, Salomon, Nordica sunt produsi in Romania
.
La fel cum unele produse nu cunosc sa aiba substituent in zona "made in Romania" (uleiul de masline).
Iar in alte zone, produsele romanesti sunt foarte slab competitive sau si-au pierdut locul pe rafturile magazinelor (mor de ciuda cand vad piata invadata de prize&intrerupatoare "made in Turkey").
Dar ideea e sa avem mai multa incredere in brandurile romanesti ori in produsele realizate in Romania. Sa citim pe eticheta aceste aspecte si sa includem in setul de criterii pe baza caruia alegem ce punem in cosul de cumparaturi si criteriul "provenienta produsului".Sunt multe lucruri pe care intr-adevar piata le reglementeaza si pentru care producatorii romani trebuie sa lupte, sa se asocieze, sa-si apere drepturile, sa puna presiune pe retaileri, sa-si promoveze valorile, sa sensibilizeze publicul sau sa-si puna in evidenta realizarile. Dar ar fi si mai bine daca si noi am constientiza sprijinul marunt pe care-l putem acorda productiei autohtone prin micile alegeri pe care le facem zilnic.
A fost candva un proiect frumos intitulat "FIR - Fabricat in Romania". Cred ca a murit...Pacat.
LE: E posibil ca delimitarea dintre nationalism si protectionism sa nu fie clara (si nici nu e) dar List asta le spunea oamenilor obisnuiti "cumparati produse germane ca sa stimulati productia interna si dezvoltarea companiilor germane". Eu ma refer la acea componenta a protectionismului, care pe un fond nationalist daca vrei, sa schimbe putin atitudinea de consum a oamenilor, pentru ca ei (milioane) fac diferenta prin alegerile lor.