Help/Troubleshooting

jantele mai mari cresc consumul?

Eventualele probleme/nelamuriri tehnice generale.

Moderator: Huffy

Reguli forum
Dacă aveţi defecţiuni sau nelămuriri cu privire la maşina dumneavoastră, vă rog să căutaţi răspunsuri sau să deschideţi un subiect nou în Secţiunea dedicată modelului dumneavoastră. Această secţiune este doar pentru generalităţi.

jantele mai mari cresc consumul?

Mesajde vlad1984 » 25 Apr 2008, 13:24

mi-am pus jante borbet pe 17 cu gume pirelli, 225/45, si consumul mi-a crescut substantial. de la 6 la drum intins, nu am putut sa-l cobor sub 7,1... ati patit la fel? inainte aveam jantele de tabla pe 16, cu 205/55 hankook, adica alea aiurea din fabrica...
Avatar utilizator
vlad1984
Ford Freak
 
Mesaje: 146
Membru din: 04 Iul 2006, 11:16
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Mondeo 2006 TDCi 115CP

Re: jantele mai mari cresc consumul?

Mesajde Alma » 25 Apr 2008, 13:32

e normal zic eu.
in primul rand s-a ingreunat nitel masina (jantele de aliaj fiind mai grele)
in al doi-lea rand s-a marit circumferinta rotilor cat si suprafata de aderenta a pneurilor banuiesc :-??
Carputer/CarPC - 8" TFT Touchscreen, Celeron 1,2Ghz, 1024MB DDR II, 2,5" HDD 40GB SATA, M2-ATX 6-24V DC/DC 160 W
________________________
We are what we do. If we want to change what we are, we must begin by changing what we do.
Avatar utilizator
Alma
1nsane Member
 
Mesaje: 3875
Membru din: 31 Ian 2008, 01:00
Localitate: Bucuresti
Maşina: FocuS II, 2005 - 1,6 TDCi 80Kw

Re: jantele mai mari cresc consumul?

Mesajde BogdanF » 25 Apr 2008, 15:33

Un calcul de pe http://www.miata.net/garage/tirecalc.html arata o diferenta a diametrului de 2.4 mm. Ce modificari sa aduca o asemenea diferenta...? Singura diferenta oarecum notabila ar fi cea de latime Eu nu am sesizat nici o diferenta de consum intre 185/65/14 rotile de iarna si 205/50/16 rotile de aliaj de vara.
FORD FOCUS 2007 1.6 TI-VCT FUN X Imagine
DACIA DUSTER 2012 1.5 dCi Imagine
Avatar utilizator
BogdanF
 
Mesaje: 2104
Membru din: 05 Mar 2005, 13:24
Localitate: Bucuresti
Maşina: Focus al II-lea

Re: jantele mai mari cresc consumul?

Mesajde Chipu » 25 Apr 2008, 15:38

E destul de normal ca odata cu rezistenta la frecare sa creasca si solicitarea motorului.
am patit-o si eu, dar cresterea parca nu erea de un litru
...standing by
Avatar utilizator
Chipu
Gold Member
 
Mesaje: 770
Membru din: 25 Feb 2008, 10:53
Localitate: Bucharest
Maşina: DSN si Mondeo Mk3 Duratec

Re: jantele mai mari cresc consumul?

Mesajde octa » 25 Apr 2008, 16:50

da! e normal sa creasca consumul...
asta nu datorita latimii cauciucului, fiindca suprafata de contact este identica cu cea a cauciucurilor mai inguste, ci datorita greutatii mult mai mari a rotiilor. masa acesta nu se socoteste la masa totala a masinii, procentul adaugat fiind foarte mic, ci se considera greutate in plus pe care motorul trebuie sa o miste (roata - piesa in miscare!). odata cu rotile mai mari se pierde putin si din demarajul masinii (chiar daca multi ar zice ca e invers...). se castiga insa mult la stabilitate, nu fiindca suprafata de contact cu asfaltul ar fi mai mare (nu e), ci fiindca talonul anvelopei fiind mai mic, deformarile ce apar la nivelul rotii sunt muuult mai mici!

rezistenta la inaintare o regasim la cauciucurile de iarna, datorata profilului mai 'cret'. de aceea, de obicei, rotile de iarna recomandate de constructori au un 'numar' mai mic, poate chiar doua (relativ la latime - talonul e mai mare sa compenseze diametrul)... in principiu, cu cat mai mute striatii trenzversale are anvelopa, cu atat rezistenta la inaitare e mai mare, cu cat mai multe striatii pe circumferinta are anvelopa, cu atat rezistenta la inaintare e mai mica...

bafta!
ford focus turnier ghia 1,6 16v duratec ti-vct 2005 GPL
ford focus turnier ghia exclusive 1,8 16v zetec 2002 GPL
awo simson 425s super custom - 'lucille' - 1961
yamaha virago xv535 custom low rider - 1993

Imagine >>> REGULAMENT FORUM
Avatar utilizator
octa
1nsane Member
 
Mesaje: 4231
Membru din: 01 Mai 2007, 09:24
Localitate: Arad
Maşina: Ford Focus Turnier 1,6l ti-vct 115 cp, Ghia 2005; 1,8l zetec 115 cp, Ghia Exclusive 2002

Re: jantele mai mari cresc consumul?

Mesajde vlad1984 » 25 Apr 2008, 18:02

mersi de raspunsuri...da, parca porneste un pic de tot mai greu, dar e mult mai stabila...curbe luate pe autobahn la >160 kmh pot dovedi asta...cat despre consum, asta e...
Avatar utilizator
vlad1984
Ford Freak
 
Mesaje: 146
Membru din: 04 Iul 2006, 11:16
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Mondeo 2006 TDCi 115CP

Re: jantele mai mari cresc consumul?

Mesajde Mihai L » 25 Apr 2008, 19:40

$1 scrie:$2a! e normal sa creasca consumul...
asta nu datorita latimii cauciucului, fiindca suprafata de contact este identica cu cea a cauciucurilor mai inguste
Esti sigur de asta??? :D
ci datorita greutatii mult mai mari a rotiilor. masa acesta nu se socoteste la masa totala a masinii, procentul adaugat fiind foarte mic, ci se considera greutate in plus pe care motorul trebuie sa o miste (roata - piesa in miscare!).
Cate sute de kg au in plus aceste roti??? :D
odata cu rotile mai mari se pierde putin si din demarajul masinii (chiar daca multi ar zice ca e invers...). se castiga insa mult la stabilitate, nu fiindca suprafata de contact cu asfaltul ar fi mai mare (nu e), ci fiindca talonul anvelopei fiind mai mic, deformarile ce apar la nivelul rotii sunt muuult mai mici!

E adevarata partea cu demarajul dar motivul este ca rezistenta transmisa prin roata este mai mare din cauza latimii, iar legat de stabilitate din ratiuni de deformare... Hmmm, sa ne gandim ca avem o masina echipata cu cauciucuri de 205/50/16 si una echipata cu roti cu dimensiuni exterioare echivalente (si la greutate, si la diametru si la latime!!!), dar constructiv sa fie o banda de cauciuc plina, de 2-3 cm in loc de cauciuc normal.
Esti convins ca va fi mai stabila? :)
Focus. Ford Focus. Sea Grey.
2006 Ford Focus Wagon TDCi, 1.6/109 CP
Imagine
Imagine
My pictures on Flikr
Avatar utilizator
Mihai L
 
Mesaje: 10794
Membru din: 25 Apr 2006, 17:53
Localitate: Bucuresti
Maşina: Ford Focus Wagon Trend CL 2006, 1.6l/109CP, Sea Grey

Re: jantele mai mari cresc consumul?

Mesajde octa » 25 Apr 2008, 22:17

ei bine mihai, asta era postul in care voiam sa revin cu explicatii si timpul limitat nu m-a lasat...

la prima 'intrebare rosie' nu stiu sa explic stiintific, nu sunt fizician, dar iata cum stau lucrurile spuse la modul profan: daca o masina are n kg si anvelopa are presiunea de x atm, oricare ar fi latimea ei distributia greutatii se face la fel, uniform, deci daca ai o anvelopa ingusta, urma lasata e mai ingusta transversal (perpendicular pe axa directiei de mers) dar mai lunga (in axa directiei de mers), daca ai o anvelopa mai lata urma e mai lata transversal dar mai scurta longitudinal. oricum le-ai intoarce, suprafata de contact (urma de care ziceam mai sus) e EGALA.

a doua 'intrebare rosie': exemplu - eu am doua seturi de roti, ambele de aluminiu: de 15" (pe care le folosesc iarna) si pe 17" (pt. vara). iti vine sa crazi sau nu, diferenta intre o roata si alta, echipata fiecare cu anvelopa, e de 4,3 kg! (am avut curiozitatea asta...). ca explicatia sa fie mai simpla privind deficienta de randament pentru roata mai grea fac o comparatie exagerata ca sa iti dai seama mai bine: ia doi cilindrii de aceleasi dimensiuni dar unul de plastic gol si unul de lemn plin. impinge-i si vezi care e mai greu de urnit. tu esti 'motorul'. si intr-un caz si in celalalt ai aceeasi putere. trebuie sa spun care pleaca mai repede? asa e si la masini.

in ce priveste ultima problema pe care ai pus-o: in sectiune, perna de aer pe care o formeaza anvelopa e un dreptunghi (+/-). pune o cutie inalta pe masa (fara capace) si deformeaz-o in asa fel incat sa devina un paralelogram cu unghi de 45 grade (exemplu). masoara in planul proiectiei (pe masa) cat s-a deplasat in lateral muchia pe care ai impins-o. notam cu x. acum pune o cutie mai scunda si repeta experimentul. ce-ti iese notam cu y. in mod sigur x e mai mare decat y! ei bine, la masini, cand iei o curba si guma se deformeaza (in sectiune face exact ca si cutiile noastre), cu cat diferenta intre x si y e mai mare, cu atat masina tinde sa o ia razna, fiindca punctul maxim exterior de sprijin 'intra' sub masina deci stabilitatea e mai mica cu atat mai mult cu cat masina, in curba, vrea sa treaca peste acest punct de sprijin, spre exterior. e ca si cum atunci cand te dezechilibrezi si tinzi sa cazi conteaza unde pui piciorul sa nu cazi - si in acest caz chiar ca nu conteaza numarul de la pantof!

rezistenta la inaintare (din cauza fortei de frecare) exista la orice anvelopa (oricum, fara acesta forta n-ar exista masini, ba mai mult, nici macar n-am reusi sa pasim!), dar in functie de desenul striatiilor si de tipul cauciucului aceasta rezistenta poate fi mai mica sau mai mare. dupa cum am zis, cu cat mai mute striatii transversale sunt, cu atat rezistenta creste, fiindca toate acele striatii sunt de fapt piedici in inaintare. cu cat mai mute striatii pe circumferinta sunt (si cu cat mai late) cu atat rezistenta scade, fiindca suprafata de contact cu asfaltul este mai mica si astfel rezistenta e mai mica. pe de alta parte, cu cat cauciucul e mai moale el se muleaza pe orice denivelare - suprafata de contact mai mare - rezistenta mai mare. cu cat cauciucul e mai tare, la denivelari nu copiaza perfect suprafata - mai putina atingere - mai putina frecare - mai putina rezistenta. de aici si vesnica problema a producatorilor de anvelope: cauciuc prea moale - uzura mare, zgomot, rezistenta prea mare la inaintare; cauciuc prea tare - uzura mai mica, putin zgomot, rezistenta mica la inaintare dar (!), tocmai fiindca fara aceasta frecare misca si opreste masina, demaraj slab si frane lungi...

sper ca m-am facut inteles. scuze pt. modul profan de a explica... la orele de fizica desenam masini, balauri si gagici...

noroc!
ford focus turnier ghia 1,6 16v duratec ti-vct 2005 GPL
ford focus turnier ghia exclusive 1,8 16v zetec 2002 GPL
awo simson 425s super custom - 'lucille' - 1961
yamaha virago xv535 custom low rider - 1993

Imagine >>> REGULAMENT FORUM
Avatar utilizator
octa
1nsane Member
 
Mesaje: 4231
Membru din: 01 Mai 2007, 09:24
Localitate: Arad
Maşina: Ford Focus Turnier 1,6l ti-vct 115 cp, Ghia 2005; 1,8l zetec 115 cp, Ghia Exclusive 2002

Re: jantele mai mari cresc consumul?

Mesajde octa » 25 Apr 2008, 23:21

$1 scrie:$2...)la orele de fizica desenam masini, balauri si gagici... (...)


dar asta nu inseamna ca n-am tras cu urechea!!! :D oricum, mi-a prins bine ca desenam si la orele de fizica... si-acu' pe calea asta pedalez. :-"

hai noroc!
ford focus turnier ghia 1,6 16v duratec ti-vct 2005 GPL
ford focus turnier ghia exclusive 1,8 16v zetec 2002 GPL
awo simson 425s super custom - 'lucille' - 1961
yamaha virago xv535 custom low rider - 1993

Imagine >>> REGULAMENT FORUM
Avatar utilizator
octa
1nsane Member
 
Mesaje: 4231
Membru din: 01 Mai 2007, 09:24
Localitate: Arad
Maşina: Ford Focus Turnier 1,6l ti-vct 115 cp, Ghia 2005; 1,8l zetec 115 cp, Ghia Exclusive 2002

Re: jantele mai mari cresc consumul?

Mesajde vlad1984 » 26 Apr 2008, 10:04

:-O unora le-a placut scoala se pare :))
Avatar utilizator
vlad1984
Ford Freak
 
Mesaje: 146
Membru din: 04 Iul 2006, 11:16
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Mondeo 2006 TDCi 115CP

Re: jantele mai mari cresc consumul?

Mesajde fasconal » 27 Apr 2008, 07:22

$1 scrie:$2i bine mihai, asta era postul in care voiam sa revin cu explicatii si timpul limitat nu m-a lasat...

la prima 'intrebare rosie' nu stiu sa explic stiintific, nu sunt fizician, dar iata cum stau lucrurile spuse la modul profan: daca o masina are n kg si anvelopa are presiunea de x atm, oricare ar fi latimea ei distributia greutatii se face la fel, uniform, deci daca ai o anvelopa ingusta, urma lasata e mai ingusta transversal (perpendicular pe axa directiei de mers) dar mai lunga (in axa directiei de mers), daca ai o anvelopa mai lata urma e mai lata transversal dar mai scurta longitudinal. oricum le-ai intoarce, suprafata de contact (urma de care ziceam mai sus) e EGALA.

a doua 'intrebare rosie': exemplu - eu am doua seturi de roti, ambele de aluminiu: de 15" (pe care le folosesc iarna) si pe 17" (pt. vara). iti vine sa crazi sau nu, diferenta intre o roata si alta, echipata fiecare cu anvelopa, e de 4,3 kg! (am avut curiozitatea asta...). ca explicatia sa fie mai simpla privind deficienta de randament pentru roata mai grea fac o comparatie exagerata ca sa iti dai seama mai bine: ia doi cilindrii de aceleasi dimensiuni dar unul de plastic gol si unul de lemn plin. impinge-i si vezi care e mai greu de urnit. tu esti 'motorul'. si intr-un caz si in celalalt ai aceeasi putere. trebuie sa spun care pleaca mai repede? asa e si la masini.

in ce priveste ultima problema pe care ai pus-o: in sectiune, perna de aer pe care o formeaza anvelopa e un dreptunghi (+/-). pune o cutie inalta pe masa (fara capace) si deformeaz-o in asa fel incat sa devina un paralelogram cu unghi de 45 grade (exemplu). masoara in planul proiectiei (pe masa) cat s-a deplasat in lateral muchia pe care ai impins-o. notam cu x. acum pune o cutie mai scunda si repeta experimentul. ce-ti iese notam cu y. in mod sigur x e mai mare decat y! ei bine, la masini, cand iei o curba si guma se deformeaza (in sectiune face exact ca si cutiile noastre), cu cat diferenta intre x si y e mai mare, cu atat masina tinde sa o ia razna, fiindca punctul maxim exterior de sprijin 'intra' sub masina deci stabilitatea e mai mica cu atat mai mult cu cat masina, in curba, vrea sa treaca peste acest punct de sprijin, spre exterior. e ca si cum atunci cand te dezechilibrezi si tinzi sa cazi conteaza unde pui piciorul sa nu cazi - si in acest caz chiar ca nu conteaza numarul de la pantof!

rezistenta la inaintare (din cauza fortei de frecare) exista la orice anvelopa (oricum, fara acesta forta n-ar exista masini, ba mai mult, nici macar n-am reusi sa pasim!), dar in functie de desenul striatiilor si de tipul cauciucului aceasta rezistenta poate fi mai mica sau mai mare. dupa cum am zis, cu cat mai mute striatii transversale sunt, cu atat rezistenta creste, fiindca toate acele striatii sunt de fapt piedici in inaintare. cu cat mai mute striatii pe circumferinta sunt (si cu cat mai late) cu atat rezistenta scade, fiindca suprafata de contact cu asfaltul este mai mica si astfel rezistenta e mai mica. pe de alta parte, cu cat cauciucul e mai moale el se muleaza pe orice denivelare - suprafata de contact mai mare - rezistenta mai mare. cu cat cauciucul e mai tare, la denivelari nu copiaza perfect suprafata - mai putina atingere - mai putina frecare - mai putina rezistenta. de aici si vesnica problema a producatorilor de anvelope: cauciuc prea moale - uzura mare, zgomot, rezistenta prea mare la inaintare; cauciuc prea tare - uzura mai mica, putin zgomot, rezistenta mica la inaintare dar (!), tocmai fiindca fara aceasta frecare misca si opreste masina, demaraj slab si frane lungi...

sper ca m-am facut inteles. scuze pt. modul profan de a explica... la orele de fizica desenam masini, balauri si gagici...

noroc!



Super explicatia.

Amprenta egala sau nu :
Amprenta este aprox. egala dar totusi ceva mai mare la R17/205 vs R16/195 pentru ca la deplasare cu viteza, anvelopa cu talonul mai inalt ( deci un cauciuc mai deformabil ) se "subtiaza". Amprenta mai mare = rezistenta mai mare la inaintare = consum mai mare.

Diametru mai mare:
Ati incercat sa rotiti o roata de bicicleta tinand axul acesteia intre maini? Ati observat ce dificil este sa miscati stanga - dreapta ? Daca da, atunci tocmai ati descoperit rezistenta intampinata de roata la deplasare dpdv a frecarii cu aerul. Din nou o roata cu diametrul mai mare intampina o rezistenta mai mare.

Profilatura si "moliciunea" anvelopei.
Va place sportul pe doua roti ? Cand rulati cu o bicilcleta de teren, cu anvelope cu profilatuta inalta ati observat ca pedalati mai din greu ? Ciclistii "de asfalt" au anvelope subtiri cu striatii mici spre deloc...
Ati gasit din nou un raspuns...cauciuc "moale", cu multe striatii =frecare mai mare = consum mai mare.

Concluzie:
Este foarte plauzibil ca la schimbarea rotilor consumul sa creasca, dar priveste altfel problema.
Acum ai o stabilitate ridicata, o aderenta mai buna.
Inainte aveai doar consum mai mic......... ;)

Bafta!
fasconal
1nsane Member
 
Mesaje: 1471
Membru din: 05 Oct 2007, 23:37
Localitate: Tg-Mures

Re: jantele mai mari cresc consumul?

Mesajde ionutz » 27 Apr 2008, 09:41

rezistenta la rulare ("inaintare") creste prea putin din cauza latimii petei de contact dintre anvelopa si calea de rulare. Rezistenta la rulare (care in dinamica autovehiculelor este data de formula Rrul=f*Ga, f~0,016) se mareste cresterii greutatii totale a autovehiculului, iar puterea necesara invingerii acestei rezistente(la o anumita viteza), se mareste si ea: Prul[kw]=f*Ga*V/360. Un calcul simplu arata ca ptr un mondeo de 1485 kg la 60km/h Prul~39,6kw, iar cand punem jante mai mari (si mai grele, sa zicem masa=1505kg) Prul ~40,13kw. Deci avem o crestere de aproximativ 1,32%, care este infima. Eu sunt de parere ca pentru cresterea consumului nu este responsabila marimea rotii, ci doar masa ei, momentul necesar pentru rotire fiind oarecum mai mare.
Parcul meu auto: Mondeo mk5 2.0 TDCi AWD; Escort XR3i Cabrio 130cp; Consul 2300V6; Sierra RS Cosworth 4x4; Scorpio 24v Cosworth Ultima; Fiesta RS1800; Escort RSturbo; Puma 1.7 VCT; Fiesta mk1 0.9 - Albalux
Avatar utilizator
ionutz
 
Mesaje: 4528
Membru din: 18 Dec 2004, 20:44
Localitate: Bucuresti
Maşina: Ford
VIN: WF0EXXGBBEAA11103

Re: jantele mai mari cresc consumul?

Mesajde DanielArdelian2 » 27 Apr 2008, 10:32

Confirm si eu cele spuse mai sus.
Am avut pe Fiesta roti de iarna de 175/65 R14. Acum am trecut la roti de vara de 195/50 R15. Diametrul exterior al rotilor difera cu vreo 2 - 3 mm.
Ce am constatat:
- demaraj mai greoi, mai ales la viteze mici, trebuie s-o turez o idee mai tare la plecarea de pe loc
- stabilitate in curbe net superioara, si eu sunt de parere ca e din cauza talonului mai mic
- directia parca raspunde mult mai precis fara ca masina sa se balanseze stanga-dreapta la manevre bruste
- scutura cam tare pe drumuri proaste
- consumul urban a crescut cu aprox. 1 L / 100 Km, cel extraurban cam cu 0.5 L / 100 Km


Nota: la cresterea consumului a contribuit si faptul ca am inceput sa cam folosesc si A/C-ul, nu am masuratori cu jantele de vara fara A/C :D
Puteti cauta pe forum direct de pe Google. Exemplu: [ revizie ford fiesta site:clubford.ro ]
Avatar utilizator
DanielArdelian2

Brainiac
 
Mesaje: 10723
Membru din: 19 Feb 2007, 18:11
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Mondeo 2004, Sedan, Trend, 1.8i 125 CP, pachet nefumatori.
VIN: WF04XXGBB44E42077

Re: jantele mai mari cresc consumul?

Mesajde toxicristi » 27 Apr 2008, 10:56

Raspunsul meu la intrebarea din titlu, "Jantele mai mari cresc consumul?" ar fi "Jantele mai grele cresc consumul". Jantele mai grele pierd din aderenta (deoarece nu mai au capacitatea sa urmareasca la fel de bine denivelarile drumului). Totusi, jantele mai mari sporesc performantele. Asadar, daca doresc performante (pe asfalt) merg pe mai usoare si mai mari (care sunt si implicit mai scumpe).
Imagine "Aici, pe forum, eşti ceea ce scrii!"
Avatar utilizator
toxicristi
 
Mesaje: 7689
Membru din: 02 Ian 2007, 23:53
Localitate: Bucuresti / Brasov
Maşina: Focus 2002 1.8TDDi 90CP Bouvagon

Re: jantele mai mari cresc consumul?

Mesajde vlad1984 » 29 Apr 2008, 10:17

am avut drum timisoara - resita, la intoarcere am lasat-o mai moale ca eram obosit, 100-130 in afara localitatilor si am scos 5,5 consum, asa ca totul e in regula...
Avatar utilizator
vlad1984
Ford Freak
 
Mesaje: 146
Membru din: 04 Iul 2006, 11:16
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Mondeo 2006 TDCi 115CP


Înapoi la Help/Troubleshooting

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 7 vizitatori

Cine este conectat

În total sunt 7 utilizatori conectaţi :: 0 înregistraţi, 0 invizibili şi 7 vizitatori (date care se bazează pe utilizatorii activi în ultimele 5 minute)
Cei mai mulţi utilizatori conectaţi au fost 2573 pe 30 Sep 2024, 17:07

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 7 vizitatori

Zile de naştere

Nicio zi de naştere astăzi

Site Login