16 Apr 2008, 16:03
16 Apr 2008, 16:26
16 Apr 2008, 16:35
16 Apr 2008, 17:39
16 Apr 2008, 18:06
$1 scrie:$2ar eu nu inteleg rostul sondajului. Eventual a doua cand franezi din marsarier.
$1 scrie:$2ar la o masina noua, fara ABS si pe suprafete egale, ar trebui sa se opreasca perfect rectiliniu. Normal, pe suprafete diferite, o sa actioneaza ca in film.
16 Apr 2008, 19:12
$1 scrie:$2u, mai curios din fire, vreau sa aflu cum anume se face repartizarea.
16 Apr 2008, 23:46
$1 scrie:$2orta de franare este de fapt tocmai forta de frecare dintre placuta si disc, respectiv dintre sabot si ferodou. Deci se masoara in newtoni si are valoarea invatata la fizica in clasa a VI-a:
Ff = u * N
u = Coeficientul de frecare dintre cele doua suprafete, depinde de materiale (si temperaturi in cazul de fata)
N = apasarea normala (perpendiculara) dintre cele doua suprafete, egala cu p * S, p = presiunea din pistonas, S = suprafata pistonasului.
Deci, modificand presiunea de franare modificam forta de franare.
1) E corect, asta e motivul pentru care la masinile mari se folosesc ferodouri (suprafata fiind mult mai mare ca la placute pot folosi forte mai mari)
2) E vorba de forta de franare pe janta, ca sa zic asa, pentru ca proasta aia de roata din cauciuc nu suporta intotdeauna aceasta forta si de aceea patineaza rotile pe asfalt uscat daca viteza este foarte mare.
Putem asadar sa spunem ca se franeaza cu 1000 Newtoni pe fata si cu 750 Newtoni pe spate, sau ca forta de franare pe spate este 3/4 din forta de franare pe fata.
16 Apr 2008, 23:53
$1 scrie:$2..
In conditii ideale, ai perfecta dreptate.
In practica, insa:
- suprafete usor diferite se intalnesc destul de frecvent si nu cred ca trebuie prea mare diferenta ca sa fuga spatele
- in multe cazuri, masina nu merge perfect drept in momentul blocarii rotilor din spate, deci rezulta ceva ca o intoarcere cu frana de mana
- daca incarcarea pe spate nu este uniform distribuita, situatia iti este defavorabila (ex. daca ai un singur pasager in spate care sta intr-o parte, nu pe mijlocul banchetei)
De aceea, repartizarea corecta a fortei de franare este foarte importanta pentru o franare cat mai eficienta in conditii de siguranta.
Eu, mai curios din fire, vreau sa aflu cum anume se face repartizarea.
17 Apr 2008, 08:17
$1 scrie:$2) E corect, asta e motivul pentru care la masinile mari se folosesc ferodouri (suprafata fiind mult mai mare ca la placute pot folosi forte mai mari)
$1 scrie:$22) E vorba de forta de franare pe janta, ca sa zic asa, pentru ca proasta aia de roata din cauciuc nu suporta intotdeauna aceasta forta si de aceea patineaza rotile pe asfalt uscat daca viteza este foarte mare.
$1 scrie:$2u prefer sa ma gandesc ca se pleaca de la varianta optima (astfel incat sa nu se ridice masina de fund)...
17 Apr 2008, 08:25
$1 scrie:$2uprafata fiind mult mai mare ca la placute pot folosi forte mai mari
17 Apr 2008, 08:53
$1 scrie:$2n rationamentul meu initial s-a strecurat o gresala: la franare, masina se va roti in jurul centrului de greutate, nu in jurul puntii din fata. Daca intamplator portbagajul este gol si nu sunt pasageri pe locurile din spate, centrul de greutate va fi mai aproape de puntea din fata, depinde cum este repartizata masa masinii. Miscarea de rotatie apare cam indiferent de felul in care este distribuita forta de franare.
17 Apr 2008, 09:02
$1 scrie:$2entrul de greutate se muta spre puntea fata indiferent de incarcatura masinii.
$1 scrie:$2The center of gravity is a geometric property of any object. The center of gravity is the average location of the weight of an object.
$1 scrie:$2ai exista o forta invizibila p'acolo si se numeste inertie.
17 Apr 2008, 09:12
$1 scrie:$2$1 scrie:$2) E corect, asta e motivul pentru care la masinile mari se folosesc ferodouri (suprafata fiind mult mai mare ca la placute pot folosi forte mai mari)
Foarte corect, Mihai. Adica masinile mari gen Fiesta, Clio, Logan au ferodouri pe spate, ca sa poata folosi forte de franare mai mari.
Masinile mici, gen Mondeo si Passat, au discuri pe spate. Sau nu ?![]()
Vorbim de eficienta sau de low-cost aici?
Masinile "mici" de care zici tu merg cu viteza mai mare (si placutele de frana se pot raci mai bine); suplimentar, placutele de frana raspund mai bine la comenzi decat ferodourile, dar la masinile mici nu renteaza sa le puna placute.$1 scrie:$22) E vorba de forta de franare pe janta, ca sa zic asa, pentru ca proasta aia de roata din cauciuc nu suporta intotdeauna aceasta forta si de aceea patineaza rotile pe asfalt uscat daca viteza este foarte mare.
Faptul ca rotile patineaza nu are nici o legatura cu viteza. Rotile pot sa patineze si la 0.001 RPM.
Pot patina, dar... patinarea apare in momentul in care forta de deplasare a masinii este mai mare decat forta de frecare. Practic, pe asfalt uscat daca ai viteza foarte mica, oricat de brutal ai apasa frana nu mai patinezi.
In rationamentul meu initial s-a strecurat o gresala: la franare, masina se va roti in jurul centrului de greutate, nu in jurul puntii din fata. Daca intamplator portbagajul este gol si nu sunt pasageri pe locurile din spate, centrul de greutate va fi mai aproape de puntea din fata, depinde cum este repartizata masa masinii. Miscarea de rotatie apare cam indiferent de felul in care este distribuita forta de franare.
In primul rationament erai mai aproape de adevar, asta cu centrul de greutate e gresit.
Masina se va roti in jurul unui "punct" fix.
Am pus intre ghilimele pentru ca nu este chiar un punct; putem abstractiza astfel: din cele patru roti una singura prinde (putem socoti pentru usurinta ca ramane pe loc). Masina se va roti in jurul ei daca toate celelalte roti nu au aderenta deloc.
In realitate acel punct fix va fi o curba.
Iar daca masina este echilibrata bine si rotile au aderenta, nu ar trebui sa apara nici un fel de miscare de rotatie in momentul franarii, pentru ca nu are cine sa i-o imprime...$1 scrie:$2u prefer sa ma gandesc ca se pleaca de la varianta optima (astfel incat sa nu se ridice masina de fund)...
Asta se intampla numai daca franezi incet, limitand decelerarea.
Ba deloc...
Ce se intampla daca suprimam complet frana pe fata si actionam doar pe spate? Crezi ca se mai ridica masina???![]()
Pentru mai multe amanunte, va recomand sa cititi si aici:
http://www.stoptech.com/tech_info/wp_br ... ance.shtml
http://www.stoptech.com/tech_info/tech_ ... pers.shtml
17 Apr 2008, 09:17
$1 scrie:$2i inca ceva:$1 scrie:$2uprafata fiind mult mai mare ca la placute pot folosi forte mai mari
F = p * S
S este suprafata pistonasului care este in contact cu lichidul de frana, nu vorbeam de suprafata placutei de frana sau a ferodoului.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_press
17 Apr 2008, 09:34
$1 scrie:$2e se intampla daca suprimam complet frana pe fata si actionam doar pe spate? Crezi ca se mai ridica masina???
$1 scrie:$2ar la masinile mici nu renteaza sa le puna placute.
17 Apr 2008, 10:10
$1 scrie:$2$1 scrie:$2e se intampla daca suprimam complet frana pe fata si actionam doar pe spate? Crezi ca se mai ridica masina???
Da. Cred in continuare ca va avea tendinta de a se roti mai intai in plan vertical in jurul centrului de greutate.
Exista vreo forta care conduce la aceasta comportare??? (in afara de Sf. Duh...)
$1 scrie:$2ar la masinile mici nu renteaza sa le puna placute.
Da' atunci oare de ce se pun placute pe fata si ferodouri pe spate ? De ce nu invers ? De ce nu pun ferodouri pe toate 4 rotile?
... E clar ca ferodourile raspund mai greu (si la cuplare si la decuplare); rotile din fata sunt roti directoare.
Ar putea fi o problema cu folosirea perechii tambur/ferodou pe rotile care preiau miscarea de la motor? Hai sa ne gandim cum s-ar face prinderea tamburului ca sa permita si miscarea rotilor stanga/dreapta.![]()
Perechea fata/disc si spate/tambur pare a fi varianta de mijloc, si functional si low-cost.
De ce la masinile cu repartitor mecanic (proportioning valve) - inainte de aparitia EBD-ului - acesta se monteaza pe puntea spate, pentru a limita presiunea in circuitele de franare ale rotilor din spate ?
17 Apr 2008, 10:28
$1 scrie:$2 clar ca ferodourile raspund mai greu (si la cuplare si la decuplare); rotile din fata sunt roti directoare
$1 scrie:$2r putea fi o problema cu folosirea perechii tambur/ferodou pe rotile care preiau miscarea de la motor? Hai sa ne gandim cum s-ar face prinderea tamburului ca sa permita si miscarea rotilor stanga/dreapta.
$1 scrie:$2ici te-as putea intreba de ce nu se mai foloseste repartitorul mecanic, nu?
$1 scrie:$2erechea fata/disc si spate/tambur pare a fi varianta de mijloc, si functional si low-cost.
17 Apr 2008, 13:26
17 Apr 2008, 13:37
17 Apr 2008, 13:39
17 Apr 2008, 14:25
$1 scrie:$2e spate exista un cantar asa ii zice prin popor care deschide circuitul lichidului de frana doar in momentul cand este greutate pe spate.
$1 scrie:$2a se punea repartitor pe spate mai demult ca frana cu ferodouri raspunde mai greu etc. prostii
$1 scrie:$2i dak tragi frana de mana dintro data si blocheaza roata carei faza????
17 Apr 2008, 14:30
17 Apr 2008, 14:38
17 Apr 2008, 14:53
17 Apr 2008, 14:59
$1 scrie:$2.Forta de inertie =Marime fizica vectoriala egala cu produsul dintre acceleratia unui corp si masa acestuia (se studiaza in clasa a IX-a)
$1 scrie:$2eci centrul de giratie este o roata de pe spate...???
$1 scrie:$2ranele cu saboti si tambur sunt mai eficiente decat cele cu discuri.
$1 scrie:$2.EBD inlocuieste supapa de control a presiunii si supapa de proportionalitate (sensorul de incarcare) iar rolul ei este acela de a preveni franarea excesiva pe puntea spate ianite de interventia ABS-ului.
17 Apr 2008, 16:05
$1 scrie:$2oarte corect bravobine zis asta ziceam si noi doar ca mai necioplit
17 Apr 2008, 16:08
17 Apr 2008, 19:21
$1 scrie:$2.Forta de inertie care porneste din centrul de greutate genereaza un moment care incarca puntea fata si descarca puntea spate.
17 Apr 2008, 19:26
17 Apr 2008, 19:35