$1 scrie:$2e da mai tare sau mai incet comutind o rezistenta care "papa" o anumita cantitate de curent astfel incit sa mearga mai incet. Astfel, teoretic cel putin ar trebui sa consume mai putin daca lasi ventilatorul la maxim pentru ca nu mai trece curent prin rezistenta respectiva, deci ai un consumator mai putin.
Aceasta afirmatie este complet eronata. Rezistenta pentru reducerea turatiei se leaga in serie cu ventilatorul. Considerand tensiunea de alimentare U = 14.4 V aproximativ constanta, notam cu Rv rezistenta bobinei ventilatorului, puterea disipata pe circuitul serie (ventilator + rezistenta) este urmatoarea:
Pe treapta 1: P1 = U^2 / (Rv + R1)
Pe treapta 2: P2 = U^2 / (Rv + R2)
Pe treapta 4: P4 = U^2 / Rv
Intrucat R1 > R2 > 0, este evident ca P4 > P2 > P1. Deci pe treapta mai mare se consuma o putere mai mare. Logic, nu?
Boon. Si acum partea a doua.
Consumul de energie (si deci combustibil) al compresorului de A/C depinde de turatia motorului, de turatia ventilatorului aerotermei, de temperatura exterioara si de temperatura setata la interior.
Practic sistemul de A/C functioneaza ca o pompa de caldura. Pompeaza caldura din habitaclu in afara. Caldura din habitaclu este absorbita de agentul refrigerant prin vaporizator (radiatorul de frig din interior) si este evacuata prin condensator (radiatorul de A/C din fata masinii, sub capota, langa radiatorul de racire a motorului).
Este evident ca cu cat vrei sa fie mai frig in interior, trebuie sa pompezi mai repede mai multa caldura. Ca orice pompa, cu cat are mai mult de lucru, cu atat are nevoie de mai multa energie, pe care si-o ia de la motor prin cureaua care invarte compresorul.
Cantitatea de caldura pe care o poate abosrbi agentul refrigerant depinde direct de cantitatea de aer pe care o sufla aeroterma prin vaporizatorul din habitaclu. Daca dai ventilatorul pe o treapta mai mica, se circula mai putin aer, deci vaporizatorul apuca sa absoarba mai putina caldura. Daca dai ventilatorul pe o treapta mai mare, se circula mai mult aer, deci vaporizatorul absoarbe mai multa caldura.
Asadar, daca vrei sa faci 19 grade in masina, se va consuma mai mult combustibil decat daca te-ai multumi cu 22.
Pe de alta parte, in functie de temperatura exterioara, s-ar putea ca diferentele de consum la 19 fata de 22 sa fie prea mici sa poata fi observate pe o perioada relativ scurta.
Si nu poti compara consumul cu A/C al unei masini cand afara sunt 35 de grade si cand afara sunt 40 de grade.
LE: Cititi si aici:
viewtopic.php?p=488600#p488600