Help/Troubleshooting

Cum este repartizata forta de franare ?

Eventualele probleme/nelamuriri tehnice generale.

Moderator: Huffy

Reguli forum
Dacă aveţi defecţiuni sau nelămuriri cu privire la maşina dumneavoastră, vă rog să căutaţi răspunsuri sau să deschideţi un subiect nou în Secţiunea dedicată modelului dumneavoastră. Această secţiune este doar pentru generalităţi.

Cum este repartizata forta de franare ?

Mai mare pe fata, mai slaba pe spate
45
98%
Mai slaba pe fata, mai mare pe spate
1
2%
 
Voturi totale : 46

Cum este repartizata forta de franare ?

Mesajde DanielArdelian2 » 16 Apr 2008, 16:03

Recent am inceput o dezbatere tehnica pe tema repartizarii fortei de franare intre rotile din fata si cele din spate.

Parerea mea este urmatoarea: forta de franare este mai mare pe fata si mai redusa pe spate.

La franare, botul masinii se lasa in fata - prima miscare. Apasarea pe fata creste. Apasarea pe spate scade. Asta se produce prin rotirea masinii in plan vertical in jurul puntii fata. Masinile usoare cu suspensii moi (Logan) sunt mai predispuse la aceasta miscare.

Dar odata cu ridicarea spatelui de pe asfalt, aderenta rotilor din spate scade foarte mult, deci daca franezi cu forta la fel de mare si pe fata si pe spate, rotile de pe spate se blocheaza foarte repede si incep sa mearga sanie.

A doua miscare (dupa ce rotile pe spate s-au blocat): Una dintre rotile din spate are aderenta cu o fractiune mai buna decat cealalta, masina se va roti in plan orizontal in jurul acelei roti (asa iei curbele si cu sania, franezi cu piciorul pe interiorul curbei).

Alta varianta pentru a doua miscare: chiar daca rotile de pe spate au exact aceeasi aderenta, masina nu era pe o traiectorie perfect rectilinie in momentul blocarii rotilor => se va roti de fund (asa se face intoarcerea cu frana de mana).

In filmul cu Audi-ul, cred ca se vede destul de clar ca din cauza aderentei diferite la rotile din spate dupa ce acestea s-au blocat, fundul vrea sa o ia inaintea masinii, sa o depaseasca prin dreapta :) deci masina se roteste acum si in plan orizontal.

Practic ai doua alternative:

1) Franarea limitata pe fata in asa fel incat spatele sa nu se ridice => nu utilizezi la maxim conditiile pe care le ai la dispozitie (aderenta mare pe fata) => creste distanta de franare pentru ca nu vei mai putea pune frane bruste.

2) Exploatezi la maxim conditiile pe care le ai la dispozitie (aderenta mare pe fata, aderenta scazuta pe spate) => optimizezi franarea, scazi distanta de franare.

BTW, pe masinile din generatia "Dacia 1300", functia EBD-ului (electronic brake force distribution) era realizata de un distribuitor mecanic legat intre caroserie si puntea din spate. Cu cat caroseria era mai apropiata de punte se permitea o franare mai puternica pe spate. Cu cat caroseria se ridica mai sus de punte, se reducea presiunea pe circuitul de pe spate.

BTW 2: Oare de ce masinile "cost-sensitive" au discuri+placute de frana pe fata si saboti+ferodouri pe spate ??
Daca vroiau frana mai moale pe fata si mai tare pe spate, oare nu le-ar fi pus invers ?

Pentru exemplificare, vedeti aici: http://www.youtube.com/watch?v=6vJQr_ZzTRQ

Astept si alte pareri, ca doar e an electoral, nu ?
Puteti cauta pe forum direct de pe Google. Exemplu: [ revizie ford fiesta site:clubford.ro ]
Avatar utilizator
DanielArdelian2

Brainiac
 
Mesaje: 10723
Membru din: 19 Feb 2007, 18:11
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Mondeo 2004, Sedan, Trend, 1.8i 125 CP, pachet nefumatori.
VIN: WF04XXGBB44E42077

Re: Cum este repartizata forta de franare ?

Mesajde Mihai L » 16 Apr 2008, 16:26

E ciudata intrebarea, sau nu ai suficiente raspunsuri... Nu poti spune ca 3/4 din forta de franare se duce pe fata si restul pe spate, e aiurea. Din punct de vedere mecanic si fizic cred ca pot fi egale fortele pe fiecare roata.
Raspunsul meu ar fi:
La masinile cu EBD, forta de franare este repartizata optim... :D
(ca idee, Focusul meu franeaza mai eficient decat Matizul, desi diferenta de greutate este mai mult decat semnificativa - fara sa fie activat ABS-ul sau sa fim in curba... :)) )
Focus. Ford Focus. Sea Grey.
2006 Ford Focus Wagon TDCi, 1.6/109 CP
Imagine
Imagine
My pictures on Flikr
Avatar utilizator
Mihai L
 
Mesaje: 10794
Membru din: 25 Apr 2006, 17:53
Localitate: Bucuresti
Maşina: Ford Focus Wagon Trend CL 2006, 1.6l/109CP, Sea Grey

Re: Cum este repartizata forta de franare ?

Mesajde DanielArdelian2 » 16 Apr 2008, 16:35

Forta de franare este de fapt tocmai forta de frecare dintre placuta si disc, respectiv dintre sabot si ferodou. Deci se masoara in newtoni si are valoarea invatata la fizica in clasa a VI-a:

Ff = u * N

u = Coeficientul de frecare dintre cele doua suprafete, depinde de materiale (si temperaturi in cazul de fata)
N = apasarea normala (perpendiculara) dintre cele doua suprafete, egala cu p * S, p = presiunea din pistonas, S = suprafata pistonasului.

Deci, modificand presiunea de franare modificam forta de franare.
Putem asadar sa spunem ca se franeaza cu 1000 Newtoni pe fata si cu 750 Newtoni pe spate, sau ca forta de franare pe spate este 3/4 din forta de franare pe fata.
Puteti cauta pe forum direct de pe Google. Exemplu: [ revizie ford fiesta site:clubford.ro ]
Avatar utilizator
DanielArdelian2

Brainiac
 
Mesaje: 10723
Membru din: 19 Feb 2007, 18:11
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Mondeo 2004, Sedan, Trend, 1.8i 125 CP, pachet nefumatori.
VIN: WF04XXGBB44E42077

Re: Cum este repartizata forta de franare ?

Mesajde toxicristi » 16 Apr 2008, 17:39

Dar eu nu inteleg rostul sondajului. Eventual a doua cand franezi din marsarier.

Si de ce nu ai vrea sa se ridice spatele? Ca nu ridicatul spatelui ii influenteaza aderenta rotilor din spate. Cred ca problema cu invartirea masinilor vechi era de la faptul ca franau diferit pe fiecare roata (se blocheaza doar stanga-spate si nu si dreapta-spate, de exemplu - stiu cum e, ca am condus Papuc). Dar la o masina noua, fara ABS si pe suprafete egale, ar trebui sa se opreasca perfect rectiliniu. Normal, pe suprafete diferite, o sa actioneaza ca in film.

Eu zic ca 60-80% din franare o preia fata, spatele restul (depinde si de aderenta, ca daca nu ai forta de franare mare (ca pe gheata), nu va fi inertie mare si masa nu va migra spre fata). EBD parca masoara incarcarea pe fiecare punte si repartizeaza forta in consecinta (la cele mai noi chiar pe fiecare roata). ABS-ul parca masoara viteza de rotatie.
Imagine "Aici, pe forum, eşti ceea ce scrii!"
Avatar utilizator
toxicristi
 
Mesaje: 7689
Membru din: 02 Ian 2007, 23:53
Localitate: Bucuresti / Brasov
Maşina: Focus 2002 1.8TDDi 90CP Bouvagon

Re: Cum este repartizata forta de franare ?

Mesajde DanielArdelian2 » 16 Apr 2008, 18:06

$1 scrie:$2ar eu nu inteleg rostul sondajului. Eventual a doua cand franezi din marsarier.


Pai nu toti sunt de acord, exista si suporteri ai ideii ca franarea pe fata trebuie redusa: viewtopic.php?f=5&t=14889

$1 scrie:$2ar la o masina noua, fara ABS si pe suprafete egale, ar trebui sa se opreasca perfect rectiliniu. Normal, pe suprafete diferite, o sa actioneaza ca in film.


In conditii ideale, ai perfecta dreptate.
In practica, insa:
- suprafete usor diferite se intalnesc destul de frecvent si nu cred ca trebuie prea mare diferenta ca sa fuga spatele
- in multe cazuri, masina nu merge perfect drept in momentul blocarii rotilor din spate, deci rezulta ceva ca o intoarcere cu frana de mana
- daca incarcarea pe spate nu este uniform distribuita, situatia iti este defavorabila (ex. daca ai un singur pasager in spate care sta intr-o parte, nu pe mijlocul banchetei)

De aceea, repartizarea corecta a fortei de franare este foarte importanta pentru o franare cat mai eficienta in conditii de siguranta.
Eu, mai curios din fire, vreau sa aflu cum anume se face repartizarea.
Puteti cauta pe forum direct de pe Google. Exemplu: [ revizie ford fiesta site:clubford.ro ]
Avatar utilizator
DanielArdelian2

Brainiac
 
Mesaje: 10723
Membru din: 19 Feb 2007, 18:11
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Mondeo 2004, Sedan, Trend, 1.8i 125 CP, pachet nefumatori.
VIN: WF04XXGBB44E42077

Re: Cum este repartizata forta de franare ?

Mesajde 4focus » 16 Apr 2008, 19:12

$1 scrie:$2u, mai curios din fire, vreau sa aflu cum anume se face repartizarea.

poate pana la urma ne lumineaza si pe noi cineva pt ca si pe mine ma intereseaza...am vazut un drive test intre un i30 si un 308 si spunea acolo ca i30 franeaza mai bine datorita discurilor spate mai mari...inseamna ca pana la urma si spatele are un rol imp in franare
la ff1 EBD cum lucreaza?...franeaza cel mai tare roata cu aderenta max...sau cand e incarcata masina franeaza puntea spate mai tare?
numa bine!
ford focusfinesse1,8 TDDi 90calutzi:)+WEBASTO pt cunoscatori:)
"Pentru ca raul sa triumfe este destul ca oamenii buni sa nu faca nimic"
Cea mai mare ispita in viata este...sa te multumesti cu putin by THOMAS MERTON

Cum recunosti un om de exceptie...cand toti imbecilii se unesc impotriva lui vorba unui coleg de forum
Avatar utilizator
4focus
1nsane Member
 
Mesaje: 1511
Membru din: 20 Feb 2007, 09:22
Localitate: Cand REGENSBURG,cand SIBIU si Cisnadie:)

Re: Cum este repartizata forta de franare ?

Mesajde Mihai L » 16 Apr 2008, 23:46

Of, of of...
$1 scrie:$2orta de franare este de fapt tocmai forta de frecare dintre placuta si disc, respectiv dintre sabot si ferodou. Deci se masoara in newtoni si are valoarea invatata la fizica in clasa a VI-a:

Ff = u * N

u = Coeficientul de frecare dintre cele doua suprafete, depinde de materiale (si temperaturi in cazul de fata)
N = apasarea normala (perpendiculara) dintre cele doua suprafete, egala cu p * S, p = presiunea din pistonas, S = suprafata pistonasului.

Deci, modificand presiunea de franare modificam forta de franare.
1) E corect, asta e motivul pentru care la masinile mari se folosesc ferodouri (suprafata fiind mult mai mare ca la placute pot folosi forte mai mari)
2) E vorba de forta de franare pe janta, ca sa zic asa, pentru ca proasta aia de roata din cauciuc nu suporta intotdeauna aceasta forta si de aceea patineaza rotile pe asfalt uscat daca viteza este foarte mare.

Putem asadar sa spunem ca se franeaza cu 1000 Newtoni pe fata si cu 750 Newtoni pe spate, sau ca forta de franare pe spate este 3/4 din forta de franare pe fata.

Eu prefer sa ma gandesc ca se pleaca de la varianta optima (astfel incat sa nu se ridice masina de fund)...
Focus. Ford Focus. Sea Grey.
2006 Ford Focus Wagon TDCi, 1.6/109 CP
Imagine
Imagine
My pictures on Flikr
Avatar utilizator
Mihai L
 
Mesaje: 10794
Membru din: 25 Apr 2006, 17:53
Localitate: Bucuresti
Maşina: Ford Focus Wagon Trend CL 2006, 1.6l/109CP, Sea Grey

Re: Cum este repartizata forta de franare ?

Mesajde Mihai L » 16 Apr 2008, 23:53

$1 scrie:$2..
In conditii ideale, ai perfecta dreptate.
In practica, insa:
- suprafete usor diferite se intalnesc destul de frecvent si nu cred ca trebuie prea mare diferenta ca sa fuga spatele
- in multe cazuri, masina nu merge perfect drept in momentul blocarii rotilor din spate, deci rezulta ceva ca o intoarcere cu frana de mana
- daca incarcarea pe spate nu este uniform distribuita, situatia iti este defavorabila (ex. daca ai un singur pasager in spate care sta intr-o parte, nu pe mijlocul banchetei)

De aceea, repartizarea corecta a fortei de franare este foarte importanta pentru o franare cat mai eficienta in conditii de siguranta.
Eu, mai curios din fire, vreau sa aflu cum anume se face repartizarea.

Pai fara ESP (care poate remedia erorile din situatiile expuse de tine) repartizarea ar trebui sa se faca in functie de pozitia masinii (trebuie pastrata pozitia orizontala pentru distributia cat mai echilibrata a fortei de frecare dintre roti si asfalt) si de aderenta la sosea.
Ti-e clar ca daca franezi cu rotile din stanga pe asfat uscat si cele din dreapta pe gheata si nu ai ESP te rasucesti instant, nu?
Suplimentar, daca nu s-ar incerca repartizarea uniforma pe TOATE rotile, tendinta de rasucire in cazul de mai sus ar fi mult mai accentuata.
Focus. Ford Focus. Sea Grey.
2006 Ford Focus Wagon TDCi, 1.6/109 CP
Imagine
Imagine
My pictures on Flikr
Avatar utilizator
Mihai L
 
Mesaje: 10794
Membru din: 25 Apr 2006, 17:53
Localitate: Bucuresti
Maşina: Ford Focus Wagon Trend CL 2006, 1.6l/109CP, Sea Grey

Re: Cum este repartizata forta de franare ?

Mesajde DanielArdelian2 » 17 Apr 2008, 08:17

$1 scrie:$2) E corect, asta e motivul pentru care la masinile mari se folosesc ferodouri (suprafata fiind mult mai mare ca la placute pot folosi forte mai mari)


Foarte corect, Mihai. Adica masinile mari gen Fiesta, Clio, Logan au ferodouri pe spate, ca sa poata folosi forte de franare mai mari.

Masinile mici, gen Mondeo si Passat, au discuri pe spate. Sau nu ? :-/

$1 scrie:$22) E vorba de forta de franare pe janta, ca sa zic asa, pentru ca proasta aia de roata din cauciuc nu suporta intotdeauna aceasta forta si de aceea patineaza rotile pe asfalt uscat daca viteza este foarte mare.


Faptul ca rotile patineaza nu are nici o legatura cu viteza. Rotile pot sa patineze si la 0.001 RPM.

In rationamentul meu initial s-a strecurat o gresala: la franare, masina se va roti in jurul centrului de greutate, nu in jurul puntii din fata. Daca intamplator portbagajul este gol si nu sunt pasageri pe locurile din spate, centrul de greutate va fi mai aproape de puntea din fata, depinde cum este repartizata masa masinii. Miscarea de rotatie apare cam indiferent de felul in care este distribuita forta de franare.

$1 scrie:$2u prefer sa ma gandesc ca se pleaca de la varianta optima (astfel incat sa nu se ridice masina de fund)...

Asta se intampla numai daca franezi incet, limitand decelerarea.

Pentru mai multe amanunte, va recomand sa cititi si aici:

http://www.stoptech.com/tech_info/wp_br ... ance.shtml
http://www.stoptech.com/tech_info/tech_ ... pers.shtml
Fişiere ataşate
brakebias_1.jpg
brakebias_2.jpg
brakebias_3.jpg
Puteti cauta pe forum direct de pe Google. Exemplu: [ revizie ford fiesta site:clubford.ro ]
Avatar utilizator
DanielArdelian2

Brainiac
 
Mesaje: 10723
Membru din: 19 Feb 2007, 18:11
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Mondeo 2004, Sedan, Trend, 1.8i 125 CP, pachet nefumatori.
VIN: WF04XXGBB44E42077

Re: Cum este repartizata forta de franare ?

Mesajde DanielArdelian2 » 17 Apr 2008, 08:25

Si inca ceva:
$1 scrie:$2uprafata fiind mult mai mare ca la placute pot folosi forte mai mari


F = p * S

S este suprafata pistonasului care este in contact cu lichidul de frana, nu vorbeam de suprafata placutei de frana sau a ferodoului.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_press
Fişiere ataşate
Hydraulic_Force.png
Puteti cauta pe forum direct de pe Google. Exemplu: [ revizie ford fiesta site:clubford.ro ]
Avatar utilizator
DanielArdelian2

Brainiac
 
Mesaje: 10723
Membru din: 19 Feb 2007, 18:11
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Mondeo 2004, Sedan, Trend, 1.8i 125 CP, pachet nefumatori.
VIN: WF04XXGBB44E42077

Re: Cum este repartizata forta de franare ?

Mesajde claudiu* » 17 Apr 2008, 08:53

$1 scrie:$2n rationamentul meu initial s-a strecurat o gresala: la franare, masina se va roti in jurul centrului de greutate, nu in jurul puntii din fata. Daca intamplator portbagajul este gol si nu sunt pasageri pe locurile din spate, centrul de greutate va fi mai aproape de puntea din fata, depinde cum este repartizata masa masinii. Miscarea de rotatie apare cam indiferent de felul in care este distribuita forta de franare.

In rationamentul tau initial aproape o nimerisei, acum ai stricat-o din nou. Centrul de greutate se muta spre puntea fata indiferent de incarcatura masinii. Mai exista o forta invizibila p'acolo si se numeste inertie. Excludem din start posobilitatea ca franezi cand mergi cu spatele.
Miscare de rotatie apare doar in cazul unei inegalitati de franare stanga-dreapta, si aici luam in calcul directia masinii fata de directia de franare (adica cat ai tras de volan ianinte de franare si in timpul), cat de bine isi echilibreaza masina fortele de franare stanga dreapta, starea cauciucurilor si starea suprafetei de rulare. E aproape imposibil sa le nimeresti pe toate.
Acum concluzia, scurt si la obiect: Fiesta franeaza mai putin pe spate decat pe fata. O sa vedeti asta cand va faceti itp-ul.
Imagine
Imagine

When there's a wet pussy, there's a happy cock!
Avatar utilizator
claudiu*
Gold Member
 
Mesaje: 741
Membru din: 06 Sep 2006, 12:50
Localitate: Bucuresti
Maşina: Ford Fiesta - 1,4 tdci B-01-LEC

Re: Cum este repartizata forta de franare ?

Mesajde DanielArdelian2 » 17 Apr 2008, 09:02

$1 scrie:$2entrul de greutate se muta spre puntea fata indiferent de incarcatura masinii.


Centrul de greutate nu se muta decat daca muti lucruri prin masina, de exemplu daca muti motorul in spate.
Centrul de greutate al unui corp este o proprietate "geometrica", depinde de cum este repartizata masa in interiorul corpului. El exista si se poate determina indiferent de starea de miscare sau de repaus a corpului.

$1 scrie:$2The center of gravity is a geometric property of any object. The center of gravity is the average location of the weight of an object.


Ceea ce se schimba este apasarea pe cele doua punti, datorita rotirii masinii in jurul centrului de greutate.

$1 scrie:$2ai exista o forta invizibila p'acolo si se numeste inertie.


Inertia nu este o forta. Inertia este tendinta unui corp de a-si pastra starea curenta de miscare sau de repaus. Masa este marimea fizica ce arata inertia unui corp.
Puteti cauta pe forum direct de pe Google. Exemplu: [ revizie ford fiesta site:clubford.ro ]
Avatar utilizator
DanielArdelian2

Brainiac
 
Mesaje: 10723
Membru din: 19 Feb 2007, 18:11
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Mondeo 2004, Sedan, Trend, 1.8i 125 CP, pachet nefumatori.
VIN: WF04XXGBB44E42077

Re: Cum este repartizata forta de franare ?

Mesajde Mihai L » 17 Apr 2008, 09:12

$1 scrie:$2
$1 scrie:$2) E corect, asta e motivul pentru care la masinile mari se folosesc ferodouri (suprafata fiind mult mai mare ca la placute pot folosi forte mai mari)


Foarte corect, Mihai. Adica masinile mari gen Fiesta, Clio, Logan au ferodouri pe spate, ca sa poata folosi forte de franare mai mari.

Masinile mici, gen Mondeo si Passat, au discuri pe spate. Sau nu ? :-/

Vorbim de eficienta sau de low-cost aici?
Masinile "mici" de care zici tu merg cu viteza mai mare (si placutele de frana se pot raci mai bine); suplimentar, placutele de frana raspund mai bine la comenzi decat ferodourile, dar la masinile mici nu renteaza sa le puna placute.


$1 scrie:$22) E vorba de forta de franare pe janta, ca sa zic asa, pentru ca proasta aia de roata din cauciuc nu suporta intotdeauna aceasta forta si de aceea patineaza rotile pe asfalt uscat daca viteza este foarte mare.


Faptul ca rotile patineaza nu are nici o legatura cu viteza. Rotile pot sa patineze si la 0.001 RPM.
Pot patina, dar... patinarea apare in momentul in care forta de deplasare a masinii este mai mare decat forta de frecare. Practic, pe asfalt uscat daca ai viteza foarte mica, oricat de brutal ai apasa frana nu mai patinezi.


In rationamentul meu initial s-a strecurat o gresala: la franare, masina se va roti in jurul centrului de greutate, nu in jurul puntii din fata. Daca intamplator portbagajul este gol si nu sunt pasageri pe locurile din spate, centrul de greutate va fi mai aproape de puntea din fata, depinde cum este repartizata masa masinii. Miscarea de rotatie apare cam indiferent de felul in care este distribuita forta de franare.
In primul rationament erai mai aproape de adevar, asta cu centrul de greutate e gresit.
Masina se va roti in jurul unui "punct" fix.
Am pus intre ghilimele pentru ca nu este chiar un punct; putem abstractiza astfel: din cele patru roti una singura prinde (putem socoti pentru usurinta ca ramane pe loc). Masina se va roti in jurul ei daca toate celelalte roti nu au aderenta deloc.
In realitate acel punct fix va fi o curba.
Iar daca masina este echilibrata bine si rotile au aderenta, nu ar trebui sa apara nici un fel de miscare de rotatie in momentul franarii, pentru ca nu are cine sa i-o imprime...


$1 scrie:$2u prefer sa ma gandesc ca se pleaca de la varianta optima (astfel incat sa nu se ridice masina de fund)...

Asta se intampla numai daca franezi incet, limitand decelerarea.
Ba deloc...
Ce se intampla daca suprimam complet frana pe fata si actionam doar pe spate? Crezi ca se mai ridica masina???
=))

Pentru mai multe amanunte, va recomand sa cititi si aici:

http://www.stoptech.com/tech_info/wp_br ... ance.shtml
http://www.stoptech.com/tech_info/tech_ ... pers.shtml
Focus. Ford Focus. Sea Grey.
2006 Ford Focus Wagon TDCi, 1.6/109 CP
Imagine
Imagine
My pictures on Flikr
Avatar utilizator
Mihai L
 
Mesaje: 10794
Membru din: 25 Apr 2006, 17:53
Localitate: Bucuresti
Maşina: Ford Focus Wagon Trend CL 2006, 1.6l/109CP, Sea Grey

Re: Cum este repartizata forta de franare ?

Mesajde Mihai L » 17 Apr 2008, 09:17

$1 scrie:$2i inca ceva:
$1 scrie:$2uprafata fiind mult mai mare ca la placute pot folosi forte mai mari


F = p * S

S este suprafata pistonasului care este in contact cu lichidul de frana, nu vorbeam de suprafata placutei de frana sau a ferodoului.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_press


Ce crezi ca se intampla daca ai avea placute de frana cu suprafata de 1cm patrat? Nu s-ar topi pe discul de frana?
Daca ne uitam la ce diametre s-a ajuns la discurile de frana, cam ce discuri si placute de frana ar trebui sa foloseasca un camion?
Eu ma refeream la suprafata de contact dintre elementul de franare (placuta/ferodou) si disc/tambur. Ca sa folosesti o forta cat mai mare acea suprafata trebuie marita.
Daca ne uitam la ce avem prin jur, din start ferodourile au suprafata mai mare decat placutele de frana...

LE: La discuri trebuie marita suprafata pentru a putea disipa energia termica rezultata in urma franarii.
Focus. Ford Focus. Sea Grey.
2006 Ford Focus Wagon TDCi, 1.6/109 CP
Imagine
Imagine
My pictures on Flikr
Avatar utilizator
Mihai L
 
Mesaje: 10794
Membru din: 25 Apr 2006, 17:53
Localitate: Bucuresti
Maşina: Ford Focus Wagon Trend CL 2006, 1.6l/109CP, Sea Grey

Re: Cum este repartizata forta de franare ?

Mesajde DanielArdelian2 » 17 Apr 2008, 09:34

$1 scrie:$2e se intampla daca suprimam complet frana pe fata si actionam doar pe spate? Crezi ca se mai ridica masina???


Da. Cred in continuare ca va avea tendinta de a se roti mai intai in plan vertical in jurul centrului de greutate.

$1 scrie:$2ar la masinile mici nu renteaza sa le puna placute.


Da' atunci oare de ce se pun placute pe fata si ferodouri pe spate ? De ce nu invers ? De ce nu pun ferodouri pe toate 4 rotile?
De ce la masinile cu repartitor mecanic (proportioning valve) - inainte de aparitia EBD-ului - acesta se monteaza pe puntea spate, pentru a limita presiunea in circuitele de franare ale rotilor din spate ?
Puteti cauta pe forum direct de pe Google. Exemplu: [ revizie ford fiesta site:clubford.ro ]
Avatar utilizator
DanielArdelian2

Brainiac
 
Mesaje: 10723
Membru din: 19 Feb 2007, 18:11
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Mondeo 2004, Sedan, Trend, 1.8i 125 CP, pachet nefumatori.
VIN: WF04XXGBB44E42077

Re: Cum este repartizata forta de franare ?

Mesajde Mihai L » 17 Apr 2008, 10:10

$1 scrie:$2
$1 scrie:$2e se intampla daca suprimam complet frana pe fata si actionam doar pe spate? Crezi ca se mai ridica masina???


Da. Cred in continuare ca va avea tendinta de a se roti mai intai in plan vertical in jurul centrului de greutate.
Exista vreo forta care conduce la aceasta comportare??? (in afara de Sf. Duh... :D )

$1 scrie:$2ar la masinile mici nu renteaza sa le puna placute.


Da' atunci oare de ce se pun placute pe fata si ferodouri pe spate ? De ce nu invers ? De ce nu pun ferodouri pe toate 4 rotile?
... E clar ca ferodourile raspund mai greu (si la cuplare si la decuplare); rotile din fata sunt roti directoare.
Ar putea fi o problema cu folosirea perechii tambur/ferodou pe rotile care preiau miscarea de la motor? Hai sa ne gandim cum s-ar face prinderea tamburului ca sa permita si miscarea rotilor stanga/dreapta. :D
Perechea fata/disc si spate/tambur pare a fi varianta de mijloc, si functional si low-cost.

De ce la masinile cu repartitor mecanic (proportioning valve) - inainte de aparitia EBD-ului - acesta se monteaza pe puntea spate, pentru a limita presiunea in circuitele de franare ale rotilor din spate ?

Aici te-as putea intreba de ce nu se mai foloseste repartitorul mecanic, nu? :D
Focus. Ford Focus. Sea Grey.
2006 Ford Focus Wagon TDCi, 1.6/109 CP
Imagine
Imagine
My pictures on Flikr
Avatar utilizator
Mihai L
 
Mesaje: 10794
Membru din: 25 Apr 2006, 17:53
Localitate: Bucuresti
Maşina: Ford Focus Wagon Trend CL 2006, 1.6l/109CP, Sea Grey

Re: Cum este repartizata forta de franare ?

Mesajde DanielArdelian2 » 17 Apr 2008, 10:28

$1 scrie:$2 clar ca ferodourile raspund mai greu (si la cuplare si la decuplare); rotile din fata sunt roti directoare

Nu, mie nu mi-e clar deloc de unde ai dedus tu asta.
Ferodourile au alte dezavantaje fata de placute, dar asta nu cred ca e unul dintre ele.
Si ce legatura are faptul ca sunt roti directoare cu timpul de raspuns al franelor ? Nu inteleg.

$1 scrie:$2r putea fi o problema cu folosirea perechii tambur/ferodou pe rotile care preiau miscarea de la motor? Hai sa ne gandim cum s-ar face prinderea tamburului ca sa permita si miscarea rotilor stanga/dreapta.

Chiar nu vad absolut nici o problema din acest punct de vedere in a folosi ferodouri pe fata. Zeci de ani s-au facut masini cu tamburi pe toate 4 rotile.
Tamburul este solidar cu roata, ca si pe spate.

$1 scrie:$2ici te-as putea intreba de ce nu se mai foloseste repartitorul mecanic, nu?

Mai intai raspunde-mi de ce se punea pe puntea spate. La toate masinile, timp de zeci de ani.

$1 scrie:$2erechea fata/disc si spate/tambur pare a fi varianta de mijloc, si functional si low-cost.

Functional = oricum franarea mai puternica este pe fata, asa ca pe spate merge si cu tamburi.
Puteti cauta pe forum direct de pe Google. Exemplu: [ revizie ford fiesta site:clubford.ro ]
Avatar utilizator
DanielArdelian2

Brainiac
 
Mesaje: 10723
Membru din: 19 Feb 2007, 18:11
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Mondeo 2004, Sedan, Trend, 1.8i 125 CP, pachet nefumatori.
VIN: WF04XXGBB44E42077

Re: Cum este repartizata forta de franare ?

Mesajde BogdanF » 17 Apr 2008, 13:26

De obicei rotile din fata preiau din cate stiu eu mai mult de 60% din forta de franare. Cin vrea sa faca un experiment simplu: sa ia o bicicleta sa mearga cu 30km/h si sa franeze in primul caz cu roata fata (bine inteles sa nu cada in cap) si pe urma sa repete experimentul cu roata spate si sa compare distantele de franare.. Franele trebuie sa fie bine inteles la fel de bune.
La masinile cu motor pe fata este clar ca apasarea pe puntea fata este mai mare, deci nu este o repartitie 50-50 pe punti.
Daca vrei sa nu se mai incline masina cand franezi pui frumos niste suspensii calumea si rezolvi problema.
FORD FOCUS 2007 1.6 TI-VCT FUN X Imagine
DACIA DUSTER 2012 1.5 dCi Imagine
Avatar utilizator
BogdanF
 
Mesaje: 2104
Membru din: 05 Mar 2005, 13:24
Localitate: Bucuresti
Maşina: Focus al II-lea

Re: Cum este repartizata forta de franare ?

Mesajde bocu » 17 Apr 2008, 13:37

deci dak esti singur in masina fara bagaje greutate etc. spatele nici nu franeaza pentru ca pe spate exista un cantar asa ii zice prin popor care deschide circuitul lichidului de frana doar in momentul cand este greutate pe spate.Cand incepe uzarea placutelor si a sabotilor in momentul cand pui greutate pe masina simti diferenta un pic pe cursa pedalei.Nu vati pus intrebarea de ferodourile sau placutele punte spate tin mai mult ??????
Avatar utilizator
bocu
Gold Member
 
Mesaje: 641
Membru din: 31 Ian 2008, 02:28
Localitate: oradea
Maşina: ford fiesta 1.4TDCI 2004 68cp

Re: Cum este repartizata forta de franare ?

Mesajde bocu » 17 Apr 2008, 13:39

plus am citit mai sus ca se punea repartitor pe spate mai demult ca frana cu ferodouri raspunde mai greu etc. prostii si dak tragi frana de mana dintro data si blocheaza roata carei faza????
Avatar utilizator
bocu
Gold Member
 
Mesaje: 641
Membru din: 31 Ian 2008, 02:28
Localitate: oradea
Maşina: ford fiesta 1.4TDCI 2004 68cp

Re: Cum este repartizata forta de franare ?

Mesajde DanielArdelian2 » 17 Apr 2008, 14:25

$1 scrie:$2e spate exista un cantar asa ii zice prin popor care deschide circuitul lichidului de frana doar in momentul cand este greutate pe spate.


$1 scrie:$2a se punea repartitor pe spate mai demult ca frana cu ferodouri raspunde mai greu etc. prostii


Cantarul si repartitorul sunt acelasi lucru. In literatura tehnica in engleza l-am intalnit sub denumirea de "proportioning valve".

Si nu se deschide doar cand este incarcare pe spate ci se inchide in functie de cat se ridica masina de spate - in functie de distanta dintre puntea spate si caroserie. Cu cat spatele este mai ridicat (caroseria fata de punte), cu atat mai mult se reduce presiunea de franare pe spate. Evident, cu cat este mai incarcata pe spate masina, cu atat se ridica mai putin, deci aderenta pe spate este mai buna, deci se poate da drumul la mai multa presiune pe spate.

$1 scrie:$2i dak tragi frana de mana dintro data si blocheaza roata carei faza????


Frana de mana actioneaza mecanic direct asupra sabotilor, nu trece prin repartitor, deci actiunea franei de mana nu poate fi limitata de repartitor sau de catre EBD.
Puteti cauta pe forum direct de pe Google. Exemplu: [ revizie ford fiesta site:clubford.ro ]
Avatar utilizator
DanielArdelian2

Brainiac
 
Mesaje: 10723
Membru din: 19 Feb 2007, 18:11
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Mondeo 2004, Sedan, Trend, 1.8i 125 CP, pachet nefumatori.
VIN: WF04XXGBB44E42077

Re: Cum este repartizata forta de franare ?

Mesajde bocu » 17 Apr 2008, 14:30

poi da si eu ce am zis ? si ii spuneam la cel care a zis ca frana pe tambur prinde mai greu ii dadeam un exemplu simplu cu frana de mana iar cu cantaru sau repartitoru acelasi lucru am zis si eu doar ca poate nu sa inteles asa bine.;)
Avatar utilizator
bocu
Gold Member
 
Mesaje: 641
Membru din: 31 Ian 2008, 02:28
Localitate: oradea
Maşina: ford fiesta 1.4TDCI 2004 68cp

Re: Cum este repartizata forta de franare ?

Mesajde Adriancar » 17 Apr 2008, 14:38

Permiteti-mi sa fac cateva observatii.
1.Folositi termenul de ferodouri (Firma care produce garnituri de frictiune FERODO) in locul denumirii de garnituri sau placute.Daca vrem sa dam un aer de curs didactic acestor post-uri cred ca ar trebui sa folosim denumirile consacrate, care sa nu creeze confuzii.
2.Forta de inertie =Marime fizica vectoriala egala cu produsul dintre acceleratia unui corp si masa acestuia (se studiaza in clasa a IX-a)
3.Forta de inertie care porneste din centrul de greutate genereaza un moment care incarca puntea fata si descarca puntea spate.
4. ´´A doua miscare (dupa ce rotile pe spate s-au blocat): Una dintre rotile din spate are aderenta cu o fractiune mai buna decat cealalta, masina se va roti in plan orizontal in jurul acelei roti (asa iei curbele si cu sania, franezi cu piciorul pe interiorul curbei).
Deci centrul de giratie este o roata de pe spate...???
5.Franele cu saboti si tambur sunt mai eficiente decat cele cu discuri (eficienta maxima avand-o cele cu banda) datorita supafetelor mai mari de contact dintre cele duoa suprafete si implicit prin scaderea presiunii din sistemul de franare.
Franele cu discuri au avantajul unei constructii mai simple,a unei raciri mai bune si nu in ultimul rand a unor mase in miscare mai mici decat in cazul tamburilor.
Intr-adevar si inertia (intarzierea) franarii prin intermediul sabotilor este mai mare.
Acestea fiind zise iata motivele pentru care majoritatea constructorilor de autoturisme s-au indrepatat spre sistemele de franare cu discuri.Tamburii sunt insa suverani in cazul vehiculelor cu o capacitate mare de incarcare.
6.EBD inlocuieste supapa de control a presiunii si supapa de proportionalitate (sensorul de incarcare) iar rolul ei este acela de a preveni franarea excesiva pe puntea spate ianite de interventia ABS-ului.
Adriancar
Gold Member
 
Mesaje: 630
Membru din: 12 Sep 2007, 16:23

Re: Cum este repartizata forta de franare ?

Mesajde bocu » 17 Apr 2008, 14:53

foarte corect bravo :) bine zis asta ziceam si noi doar ca mai necioplit ;)
Avatar utilizator
bocu
Gold Member
 
Mesaje: 641
Membru din: 31 Ian 2008, 02:28
Localitate: oradea
Maşina: ford fiesta 1.4TDCI 2004 68cp

Re: Cum este repartizata forta de franare ?

Mesajde DanielArdelian2 » 17 Apr 2008, 14:59

$1 scrie:$2.Forta de inertie =Marime fizica vectoriala egala cu produsul dintre acceleratia unui corp si masa acestuia (se studiaza in clasa a IX-a)

Eu n-am mai auzit pana acum de notiunea de forta de inertie. Poti sa o definesti, te rog ? Eventual o referinta bibliografica ?

Legea F = m * a este valabila pentru rezultanta tuturor fortelor care actioneaza asupra unui corp. Aceasta este legea a doua a dinamicii (a lui Newton).

$1 scrie:$2eci centrul de giratie este o roata de pe spate...???

Eu asa cred, in fractiunea de secunda imediat urmatoare dupa ce ti s-au blocat rotile pe spate. Chestiune denumita popular "iti fuge spatele", sau "intoarcere cu frana de mana", sau vezi filmuletul cu Audi-ul din primul post care face piruete dupa ce i se blocheaza rotile pe spate pe suprafete cu aderenta diferita.

Acolo, diferenta de aderenta stanga-dreapta este exagerata intentionat, dar si derapajul se petrece la viteze relativ mici.

$1 scrie:$2ranele cu saboti si tambur sunt mai eficiente decat cele cu discuri.

Atunci de ce Fiesta, Polo si Logan au frane cu tamburi pe spate iar Mondeo si Passat au frane cu discuri pe spate ? Nu e o intrebare retorica, ci chiar as vrea sa stiu.

Banuiala mea este ca in aplicatii pe autoturisme, dezavantajul celor cu tamburi predomina (incalzirea si fading-ul care urmeaza).

$1 scrie:$2.EBD inlocuieste supapa de control a presiunii si supapa de proportionalitate (sensorul de incarcare) iar rolul ei este acela de a preveni franarea excesiva pe puntea spate ianite de interventia ABS-ului.

Perfect de acord, acesta este si punctul meu de vedere.
Puteti cauta pe forum direct de pe Google. Exemplu: [ revizie ford fiesta site:clubford.ro ]
Avatar utilizator
DanielArdelian2

Brainiac
 
Mesaje: 10723
Membru din: 19 Feb 2007, 18:11
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Mondeo 2004, Sedan, Trend, 1.8i 125 CP, pachet nefumatori.
VIN: WF04XXGBB44E42077

Re: Cum este repartizata forta de franare ?

Mesajde Mihai L » 17 Apr 2008, 16:05

$1 scrie:$2oarte corect bravo :) bine zis asta ziceam si noi doar ca mai necioplit ;)

... mai necioplit, e adevarat; doar ca nu prea le spuneai la fel... =))
De ex. un citat din postul tau de mai sus:
"plus am citit mai sus ca se punea repartitor pe spate mai demult ca frana cu ferodouri raspunde mai greu etc. prostii si dak tragi frana de mana dintro data si blocheaza roata carei faza????"
Focus. Ford Focus. Sea Grey.
2006 Ford Focus Wagon TDCi, 1.6/109 CP
Imagine
Imagine
My pictures on Flikr
Avatar utilizator
Mihai L
 
Mesaje: 10794
Membru din: 25 Apr 2006, 17:53
Localitate: Bucuresti
Maşina: Ford Focus Wagon Trend CL 2006, 1.6l/109CP, Sea Grey

Re: Cum este repartizata forta de franare ?

Mesajde Adriancar » 17 Apr 2008, 16:08

1. http://www.daviddarling.info/encycloped ... force.html
Inertial Force

A fictitious force that arises in accelerating (noninertial) reference systems. For an accelerating body, the inertial force is considered as a body force whose resultant acts at the object's centre of gravity in a direction opposite to the acceleration. The magnitude of the force is the mass of the object times the magnitude of the acceleration.

2.Trebuie sa ma repet : franele disc au o constructie adecvata autoturismelor cum ar fi greutatea redusa a maselor in miscare,o racire mai buna si o reactie mai prompta.
Adriancar
Gold Member
 
Mesaje: 630
Membru din: 12 Sep 2007, 16:23

Re: Cum este repartizata forta de franare ?

Mesajde DanielArdelian2 » 17 Apr 2008, 19:21

Observ ca toata lumea a acceptat ca la franare, masina se apleaca in fata si ca trebuie ca forta de franare sa fie mai mare pe rotile din fata decat pe cele din spate, ca sa nu se blocheze spatele, ca sa nu o ia inainte sa te depaseasca spatele prin dreapta, ca de aici a pornit discutia (scorul este de 23:0 la voturi).

Sunt de acord cu forta inertiala intr-un sistem de referinta neinertial.

$1 scrie:$2.Forta de inertie care porneste din centrul de greutate genereaza un moment care incarca puntea fata si descarca puntea spate.


Dupa ce am acceptat aceasta forta inertiala (care are aceeasi directie ca si cea de deplasare a masinii dar are sensul exact invers la franare, deoarece avem de a face cu o decelerare), tot incerc sa-mi imaginez cum anume se roteste masina in plan vertical in jurul centrului de greutate sub actiunea acestei forte. Si nu prea reusesc.

O singura forta care actioneaza asupra centrului de greutate al unui corp nu prea are cum sa imprime rotatie acelui corp, cel mult o miscare de translatie pe directia si sensul fortei.

Treaba asta se aplica si la accelerare. Cred ca nu exista dubii ca daca accelerezi, masina se ridica de fata si se lasa pe spate. Deci in cazul acesta, forta inertiala este orientata in sensul de deplasare, iar efectul este invers celui de la franare. Dar apare aceeasi problema, nu inteleg cum o singura forta actionand asupra centrului de greutate imprima o miscare de rotatie in plan vertical.

I'm working on it, daca imi vine vreo idee va voi tine la curent :)

LE:
Ceea ce pot sa "vizualizez" deocamtata arata cam asa:

Roata se invarte fata de masina. Frana, prin placuta sau sabot, incearca sa aduca roata in aceeasi stare cu masina, sa le faca solidare - deci cele doua sa fie in repaus una fata de cealalta.
Dar, in acelasi timp in care roata tinde catre starea masinii, reactiunea din partea rotii tinde sa aduca masina in miscare de rotatie. Evident, componenta cea mai usoara cedeaza pana la urma :)

Imaginati-va o rotita de 3 cm diametru legata de un mic motoras, cu un maner. Puneti mana pe maner. Ce se intampla ? Se opreste rotita - ajunge in aceeasi stare cu dvs.

Imaginati-va acum o roata de 4 m diametru si 1200 Kg, invartita de un motor de 100 CP. Puneti mana pe maner. Ce se intampla ? Va puneti dvs. in miscare solidara cu roata, dar din nou cele doua corpuri ajung in aceeasi stare, deci in repaus unul fata de celalalt.

Concluzia ar fi ca de fapt totusi masina nu se roteste in jurul centrului de greutate ci in jurul osiei. Hmm... :|
Puteti cauta pe forum direct de pe Google. Exemplu: [ revizie ford fiesta site:clubford.ro ]
Avatar utilizator
DanielArdelian2

Brainiac
 
Mesaje: 10723
Membru din: 19 Feb 2007, 18:11
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Mondeo 2004, Sedan, Trend, 1.8i 125 CP, pachet nefumatori.
VIN: WF04XXGBB44E42077

Re: Cum este repartizata forta de franare ?

Mesajde toxicristi » 17 Apr 2008, 19:26

Eu cred ca cea mai mare problema a tamburilor era faptul ca, dupa franari puternice repetate si, implicit, incalzirea foarte puternica a acestora, isi pierdeau drastic din capacitatea de franare. Nu putem sa nu observam superioritatea de proiectare a franelor pe disc, care sunt expuse la mediul exterior, deci expuse la racire, caci nu permite mentinerea temperaturilor ridicate in interior, cum se intampla la tamburi.

Chiar as fi curios sa fac un test de franare (o liniuta de franare :D) cu cineva care are un model ca al meu, dar cu discuri pe spate.
Imagine "Aici, pe forum, eşti ceea ce scrii!"
Avatar utilizator
toxicristi
 
Mesaje: 7689
Membru din: 02 Ian 2007, 23:53
Localitate: Bucuresti / Brasov
Maşina: Focus 2002 1.8TDDi 90CP Bouvagon

Re: Cum este repartizata forta de franare ?

Mesajde Mihai L » 17 Apr 2008, 19:35

Nu te mai gandi... :D
Nu e clar motivul daca zici ca forta de frecare pe fata este mai mare decat cea de pe spate? :)

LE: Ne aducem aminte de acea expresie celebra (citat din memorie): "Dati-mi un punct de sprijin si rastorn lumea"...?
Focus. Ford Focus. Sea Grey.
2006 Ford Focus Wagon TDCi, 1.6/109 CP
Imagine
Imagine
My pictures on Flikr
Avatar utilizator
Mihai L
 
Mesaje: 10794
Membru din: 25 Apr 2006, 17:53
Localitate: Bucuresti
Maşina: Ford Focus Wagon Trend CL 2006, 1.6l/109CP, Sea Grey

Următorul

Înapoi la Help/Troubleshooting

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 4 vizitatori

Cine este conectat

În total sunt 4 utilizatori conectaţi :: 0 înregistraţi, 0 invizibili şi 4 vizitatori (date care se bazează pe utilizatorii activi în ultimele 5 minute)
Cei mai mulţi utilizatori conectaţi au fost 2573 pe 30 Sep 2024, 17:07

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 4 vizitatori

Zile de naştere

Nicio zi de naştere astăzi

Site Login