de DanielArdelian2 » 17 Ian 2009, 18:02
1) sa-ti ofere putere mare pe o gama cat mai larga de turatii (power-band)
E frumos criteriul, din pacate benzinarul nu prea are putere sub 3000 rpm. Cu alte cuvinte ai 7000 rpm disponibile, dar nu-ti sunt utile decat cele peste 3500 rpm.
Criteriul este consacrat, nu doar frumos. Nu l-am inventat eu, a existat inca de pe vremea cand diesel se punea numai pe tractoare. Comentariul cu benzinarele trebuie pus un paragraf mai jos. Aici nu are nici o legatura cu nimic.
2) sa-ti ofere putere mare la turatiile obisnuite de condus, sa nu trebuiasca sa retrogradezi la depasiri
3) puterea sa creasca liniar cu turatia (motor "intuitiv" care nu te ia prin surprindere, nu te bruscheaza)
De ce? La fel exista potentiometre lineare si logaritmice... Eu as zice ca depinde cu ce esti obisnuit.
Din nou, criteriul de liniaritate nu-mi apartine. Caracteristica potentiometrelor nu are nici o legatura cu discutia noastra. Poate ca eu si cu tine am putea sa invatam sa stapanim un motor neliniar, dar nevasta-mea cu certitudine l-ar gasi drept really really annoying. Iar maica-mea cu certitudine nu s-ar putea duce cu el la supermarket. Asa ca, vorbind de masini de strada, pentru oameni obisnuiti, liniaritatea este de dorit.
Benzinarele stau asa:
(1) foarte bine
Oare? De fapt iti ofera putere cu atat mai mare cu cat turatia este mai mare... In principiu cam ambele motoare iti furnizeaza putere cam intr-o plaja de 2500-3000 rpm
Aici vorbim de benzinare. Ai putere semnificativa intre 3000 si 6000 RPM, deci o latime de aproximativ 3000 RPM.
(2) foarte prost
Cred ca depinde de turatiile la care obisnuit sa conduci; pentru cineva care il tine peste 3500 rpm este foarte OK. Corect?
Un om normal ca nevasta sau ca mama nu merge nici macar in croaziera la 3500 RPM, ci pana pe la 3000 RPM, motorul abia incepe sa-si arate puterile (110 Km/h in treapta V). Evident, mersul pe autostrada este separat. Cei care tin un motor peste 3500 RPM intra intr-o categorie mult mai restransa de soferi.
(3) bine
Dieselul sta asa:
(1) slab
Eu as socoti un avantaj ca-ti da putere mare intr-o gama reduse de turatii.
Din nou, gresit. Dieselurile uzuale au putere intre aproximativ 2000 si 3500 RPM (deci 1500 RPM). Cu cat gama este mai redusa, cu atat ai nevoie de cat mai multe trepte la cutia de viteze si sa schimbi vitezele mai des. TIR-urile au cutii cu cel putin 12 trepte tocmai din cauza asta. Nevasta-mea nu s-ar descurca cu o cutie cu 12 trepte.
Repet, nu eu am inventat acest criteriu.
(2) foarte bine
(3) slab
In final, vreau sa adaug ca motoarele Renault sau Kia de genul 1.4 benzina / 90 CP, sau 1.6 benzina / 125 CP au power-band-ul si mai ingust. Trebuie turate si mai tare ca sa ai acces la o bucata cat mai mare din puterea aceea.
Puteti cauta pe forum direct de pe Google. Exemplu: [ revizie ford fiesta site:clubford.ro ]