Ti-am scris formula "elementara" de calcul pentru cuplu la roata ... si tot degeaba.
Masina ta nu iti pune mereu acelasi cuplu in ambele roti si daca suspenzi o roata e posibil sa ramai acolo ... pentru ca in roata suspendata se duce aproape tot cuplu.
Se numeste cuplu la roata nu cuplu la roti !
Daca reusesti sa ai cat mai multe roti care sa traga atunci eficienta creste dar nu se dubleaza , nu se face x4 la un 4x4 e o prostie sa crezi asta , altfel isi puneau aia la F1 cate 10 roti la masina pentru demaraj
... sau ma depasea mos craciun cu sania pe A2 la cati reni are .
Masina cu putini cai e ca un cal lesinat , cea cu multi cai e ca un cal de competitie , cea fara sisteme (4x4 , LSD, quaife ...etc) care o ajuta sa puna puterea jos e ca un cal nepotcovit .
Rotile de pe puntea de tractiune nu au mereu aceeasi viteza si nici acelasi cuplu , tocmai DATORITA acestui lucru iei virajele mai bine .
Nu stiu daca ai auzit de el dar se numeste diferential .
Foarte multe masini nu au diferential blocabil sau cu alunecare limitata ci este deschis .
Diferentialul deschis aloca maximum de cuplu ce poate fi transferat la sol de roata cu cea mai SLABA aderenta.
EL incearca sa aloce acelasi cuplu in ambele problema e ca se intampla des sa ai viraje , schimbari de directie , transfer de mase si doar in cazul ideal de aderenta si in linie dreapta ai acelasi cuplu in ambele roti . O sa observi cand mergi cu diferentialul blocat pe drumuri virajate cu viteza ca e util acest diferential deschis si chiar se simte ca nu e "deschis" in viraje la viteza ca stabilitate si eliminare de subvirare.
Ca sa faci 400 Nm la roata:
- in treapta I iti trebuie 400 / (3.73 * 4.07) x2 = 52.7 Nm la motor ( NU 26Nm !!! )... iar in practica este posibil sa ai nevoie chiar de aprox 62Nm (15% pierderi)
- in treapta a VI-a iti trebuie 400 / (0.69 * 4.07) x2 = 284.8 Nm la motor (NU 143 !!!) ... iar in practica este posibil sa fie nevoie chiar de aprox 335Nm (15% pierderi)
(La rpm mare se poate ajunge uneori la >20% pierderi in transmisie , pentru accelerare puternica (in 5sec) este nevoie uzual de rpm mare.)
Pai eu zic sa te gandesti mai bine ca deja nu mai ajungi la ideea de la care ai plecat .
2-3 formule aruncate nu rezolva nimic , eu vorbesc de practica , cat consuma in realitate , cum trage in realitate masina x cu motorul y , cum arata un motor dupa 200k km in mediu urban si dupa 200k km pe autostrada ... sunt satul de teorie si date tehnice ce in practica "nu sunt chiar asa" .
Eu am plecat de la ideea ca motorul este mai solicitat in oras .
Voi de la ideea ca NU este mai solicitat in oras si in oras are "sarcini mici".
Acum ajungi la concluzia ca are ceva sarcini si prin oras ... chiar daca sunt puerile ultimele argumente si o sa iti zic si de ce.
1.Servodirectia Masini fara servo am condus destule si tot consumau dublu sau triplu in trafic de Bucuresti ! Pentru 0.1L% consum (sa fiu generos) , prefer sa am servo . Servo-directia si directia sunt mai stresate cand parchezi sau ai sub 10kmh , in mers nu depun mare efort ... am facut si 50km pe zi fara parcari si consumul a fost cam tot ala .
2.Detonatia Ai un senzor care se ocupa de acest lucru inclusiv la ralanti , si , daca e vorba de accelerat , poti accelera si in a6a si iti garantez ca nu consuma ca in tr 1 .
3. De acord ca frana "consuma carburant" pentru ca pierzi energia acumulata ... de altfel ordinea consumului e dictata de:
A. cuplu la roata necesar in demarajul A (treptele inferioare) + frana
B. cat de tare se apasa pedala de acceleratie (puterea solicitata)
C. A.C. - in mediu urban 0.5...max 1L si in mediu extraurban 0.3 ... max 0.7L la 100km parcursi
D. Altele ... latimea+duritatea suprafetei de contact a anvelopelor , servo,lumini ...etc
4."Si uite-asa in oras parcurg 100 m cu 20 kJ si in extraurban parcurg 100 m cu 10 kJ." Energia motorului fiind produsa de ... ? suplimentata de ... ? pe baza de carburant .
In concluzie e mai solicitat motorul in mediu extraurban ? Unde trebuie sa produca mai multa energie conform ultimei tale afirmatii ?
Discutia e mai complexa pentru ca nu tine doar de "putere" cand vorbim despre demaraje de pe loc ... tine de "nevoia de cuplu la roata" ... la viteze mici nu este neaparat nevoie de turatie la motor , e mai importanta "forta bruta" ... mai sunt si anumite rezistente ce , la plecare , solicita mult "cuplu la roata" pentru a fi invinse SI , drept urmare , fara sa franezi , masina tot consuma mai mult cu a1a decat cu a6a ... indiferent ca iti produce mai putina putere .
Cuplu la roata e BAZA cand vorbim de viteze mici , demaraje si consum !!! Cand vorbim de viteze peste 80-100kmh atunci clar puterea echilibreaza balanta si incepe sa isi spuna cuvantul.
Cuplul la roata mare folosit si frana consuma cel mai mult ... logic frana consuma tot pe intervale scurte daca se supara (pierde toata energia) .
Ok, energia cinetica asa este DAR eu ma refeream la practica ... deci transmisie+pierderi (cat mai ajunge la roata) ... am si scris acolo WHP nu HP , cuplu la roata nu la motor , preferabil masurat nu calculat pe foaie .
Pe foaie si in mediu urban consumul declarat e bun ... DAR in practica sunt multe "rezistente" si nu prea ajungi la el.
Cred ca ai inteles despre ce vorbesc , indiferent daca ACUM tu (sau voi) sunteti de acord referitor la afirmatiile mele ca "motorul este mai solicitat in oras" ...sau ca "motorul cand este solicitat consuma mai mult" si ca "motorul produce energie din carburant" .
Probabil o sa pun punct aici discutiei , daca cineva doreste sa dezvoltam pe privat daca mai e ceva de zis , astept MP.
Ontopic:
Despre apa in portbagaj: incearca metoda "pisica" cum se testa antifonarea la dacie , bagi pisica si vezi pe unde iese , ulterior astupi gaura .
Acum la modu' serios , verifica sa fie bine lipita luneta la cheder , eventual la service o "relipire" ... am vazut la ff2 cateva lipite pe fuga sau reparate in RO ce dadeau putina apa in partea dreapta din portbagaj .
Despre fiabilitate : ca motor pana acum e relativ ok , nu am auzit plangeri , consuma putin , degaja cam multa caldura iar problemele in general care au aparut nu au fost de la motorizare ci de alta natura si nu foarte grave.