DanielArdelian2 scrie:Cuplul la roata nu reprezinta corect sarcina pe motor.
Puterea reprezinta corect sarcina pe motor.
Poate sa fie cuplu mare, dar turatie mica => putere mica => sarcina mica pe motor.
In mesajul anterior. - "Turatia e importanta pentru a transmite energie daca nu ai cuplu."
Acum . - Transferul de energie presupune
atat cuplu cat si turatie.
Incearca sa fii consecvent !!! ...si sa stapanesti notiunile cuplu-turatie-energie !
Poti sa transferi o anumita cantitate X de energie cu cuplu mic si turatie mare sau cu cuplu mare si turatie mica. Iar puterea este viteza cu care se transmite aceasta energie.
Insa toata legatura cu "eficienta" este un talmes-balmes de idei.
cip02 scrie:zici ca sarcina pe motor tr4>tr1)... plecarea de pe loc nu reprezinta "un efort prea mare"
Sarcina pe motor la plecarea de pe loc este atat de "MARE" ca un om de 65 Kg poate sa puna in miscare o masina de 1400 Kg.
Crezi ca un om de 65 Kg poate sa imprime masinii aceeasi acceleratie pe care o simti in spatarul scaunului cand te lansezi in depasire la 60 Km/h?
Buba este ca n-ai citit mai la inceputul discutiei unde am postat vreo 5 motive pentru care consumul urban este mai mare decat consumul extraurban .
Buba este ca tu selectezi si decupezi pasaje si raspunzi doar la ce vrei ... daca ne decupam cate 3-4 cuvinte din fiecare context ne "certam" pana maine si interpreteaza fiecare cum vrea .
1. Nici puterea nu reprezinta exact sarcina pe motor ... daca e legat la cutie si apar forte de rezistenta.
A 1a la Pmax e diferita de a6a la Pmax ...chiar daca tu ai zice ca sarcina e " la Pmax motor" , e o sarcina diferita sa urci pe munte si alta sarcina sa mergi cu Vmax.
Si pentru tine e o sarcina diferita sa cari 2 saci cu cartofi 2km cu V1 ...decat sa alergi 2km cu V2 (fara saci) ...chiar daca in ambele situatii esti solicitat la maximum.
"Poate sa fie cuplu mare, dar turatie mica => putere mica => sarcina mica pe motor"
Si ce , daca era cuplu mic si turatia mare => putere mare ? ... nu cumva P =( ct) × cuplu x rpm ... 3x2 sau 2x3 tot 6(x ct) fac (cel putin pentru mine) .
Nu cumva puterea e aceeasi ? Si spuneai chiar tu ca " puterea reprezinta corect sarcina pe motor" ... sau uneori 6 > 6 ?
2.La "eficienta" e foarte important sa ai:
a. Pentru motor - cuplu corelat la turatie in functie de viteza (nevoia mai mare de cuplu la plecare/nevoia mai mare de turatie spre Vmax)
b. Pentru masina (implicit motor) - o cutie de viteze bine etajata si optimizata pentru ce a fost conceputa (ex: demaraj bun+consum mare ...demaraj slab + consum mic ... top speed mare ...consum mic ...sau solutia de compromis )
Performantele masinii sunt date de "ce ajunge la roata" si cat consuma L% (cifrele motorului nu reprezinta 100% realitatea)... daca o cutie nu este bine optimizata consumul este mare (pentru acel demaraj) si sarcina suplimentara "cade pe motor" , motorul consuma mult carburant si se uzeaza repede ...daca sunt pierderi pana "la roata" sarcina suplimentara cade tot pe motor ...
trage "usor" cu a1a la 3000rpm consuma cat ? Si daca trage "greu" cu a4a la 3000rpm consuma cat ?
Nu ai raspuns nici acum la intrebarea asta !
Ti-am mai zis de 7 ori ca iti elimin aproape toate variabilele si o sa vezi ca in tr1 consumul e mai mare decat in tr4 cu rpm=ct sau in acceleratii cu 40% pedala calcata (de ex) .
Te-ai uitat vreodata pe CB la consum instant ? Ai vazut diferentele de la tr1 la tr4 - 5 - 6 ?
Excludem pornirea sau mers la ralanti ... si ajungem in sarcini partiale 20-80% unde amestecul este saracit DAR creste odata cu cresterea sarcinii !!!
De ce cand calc acceleratia in tr1 ajung la 35% consum si in tr5 ajung la 15% (fara sa trec de 80% din pedala) ?
Nu cumva creste si sarcina , nu doar consumul ?
Nu cumva ECU stie sa dicteze cat carburant sa bage conform sarcinii ?
De ce la mers constant consumul in tr1 > tr5 ? teoretic necesarul de CP e mai mare in tr5 (implicit si sarcina dupa teoria ta) ... nu trebuia sa fie si consumul mai mare ???
(Repet (a8a oara) , FARA ambreiaj frecat , oprire la semafor, frana ,servodirectie ... doar acceleratie sau rulare cu trepte diferite pentru comparatie.)
"Sarcina pe motor la plecarea de pe loc este atat de "MARE" ca un om de 65 Kg poate sa puna in miscare o masina de 1400 Kg."
Eu zic ca trebuie sa fie bine lucrat acel om de 65kg daca vrea sa propulseze masina de 1400kg ! Foarte probabil nu are forta necesara de "propulsare" (sau tractiune )si se chinuie prin balans sa ii invinga starea de repaus . O sa impinga destul de greu pe 0-5kmh dar pe 5-10kmh impinge mai usor (masina deja in miscare) ... chiar daca tu ai zice , conform formulelor, ca foloseste mai multi CP si SARCINA e mai MARE pe 5-10kmh . (puterea folosita fiind mai mare => sarcina mai mare)
Explica "fenomenul" ... si nu incerca sa imi zici ca am servodirectie la curea sau imi patineaza adidasii la plecarea de pe loc si , din acest motiv , am consumul caloric mai mare pe 0-5kmh decat pe 5-10kmh .
3."Crezi ca un om de 65 Kg poate sa imprime ... "
Cred ca un om de 65 Kg poate sa imprime aceeasi acceleratie pe care o simti in spatarul scaunului daca sta pe bancheta din spate cand franezi brusc la 60 Km/h !
Tu crezi ca un om poate sa opreasca o masina ce ruleaza cu 60kmh ? DAR una cu 5kmh ?
Ce simti tu , acel soc , e dat de cuplu si de reprize scurte(cutie) ... as zice "cuplu la roata" mare solicitat si livrat ... "forta livrata cu brutalitate" ... te lansezi degeaba in depasire la 60kmh daca ai tr4 si motor pe benzina (cutie mai "lunga") cu cuplu destul de mic NU simti mai nimic "in spatar" . Aici nu e vorba de 100cp vs 90 cp , e vorba de cum "livreaza" motorul cuplu si cum "amplifica" cutia acest lucru (etajata scurt) ... mai precis "cuplu la roata" il simtim in spatar la acceleratia de la 60kmh NU puterea !!!
Iti dau si exemple din practica , am mers la intervale scurte de timp cu focus 3 1.0 100cp , 1.6tdci 95cp si 1.6 150cp ecoB iar ca senzatie in "spatar" 1.6tdci era "baza" ... 1.6 150cp era pe aproape daca aveai cel putin 3000 rpm (chiar daca are cutia lunga) ... si 1.0 100cp era "lesinat" , chiar daca are acelasi demaraj cu tdci 95cp "livreaza un cuplu mai mic" intr-un mod mai finut /uniform /liniar specific benzinarelor . Si uite-asa pe 50-100kmh 1.6tdci 95cp il face detasat pe 1.0 100cp , si ca timp nu doar ca "senzatie" ca te baga-n scaun.
CP nu conteaza asa mult cand vorbim de demaraje de la 60kmh sau de "senzatia" din spatar !
Daca ne referim la timpul de acceleratie peste 100-120kmh atunci conteaza mai mult DAR si aici e importanta cutia.
Erai dator cu cateva calcule "eronate" pentru dacie ... sau ai auzit ca am cartea si ai "decupat" mesajul ?
Eram si eu curios cam ce diferente sunt intre teoria ta si practica .
Am cifre pentru demarajul in sec pe intervalul 0-40-60-80-100-120-140kmh cu 1060kg si 54cp ... hai sa facem experimentul ! (atentie cu "doar" 54 CP , nu cu 270cp
)