de Extremero » 31 Dec 2007, 04:37
Rolul unui ulei e sa lubrifieze cat mai bine in conditiile in care este folosit. Iar aceste conditii depind de mai mai multi factori, dar in special de temperatura (clima) si de regimul de exploatare al motorului.
Pt ca oamenii sa aiba de unde alege, s-au inventat uleiurile multigrad. Astea cica isi mentin proprietatile pe o plaja mai larga de temperaturi.
La fel s-au inventat si uleiurile sintetice, care isi mentin proprietatile mai mult timp, nu lasa depuneri etc.
Astfel, pe de o parte mi se pare un nonsens ca un producator sa recomande acelasi tip de ulei si pentru Finlanda si pentru Grecia, pe de alta parte n-are rost sa se complice si sa lase mana libera consumatorului, a carui treaba e sa foloseasca masina un timp si apoi sa-si ia alta, nu sa-si puna intrebari inutile (?).
Concret, daca privesc prin ochiul unui pasionat de masini, mi se pare o imbecilitate ca Ford recomanda o marca de ulei "inexistenta" (Motorcraft), cu vascozitatea de 5w30 indiferent de clima sau motorizare.
Daca insa privesc cu ochiul unui consumator obisnuit, care isi ia o masina noua, merge cu ea cat e in garantie, ii mai pune apa la stergatoare, apoi o schimba, atunci aceasta politica e chiar relaxanta. Ai Ford => folosesti 5w30 Motorcraft. Simplu, fara batai de cap si meditatii in fara raftului cu uleiuri.
Dpdv al producatorului, acesta are nevoie de un ulei care:
- sa fie suficient de bun pentru a tine masina in forma ceva mai mult decat perioada de garantie (dar sa nu devina un nou "mercedes cobra" ca la ce concurenta e pe piata reparatiile fac parte din pretul masinii)
- sa scada consumul cat mai mult
- sa mentina emisiile si celelalte specificatii ale masinii cat mai apropiate de cele trecute in fisele tehnice
- sa fie suficient de ieftin pentru a nu crea perceptia de masina ieftina dar consumabile scumpe
- sa fie un produs ok (corect) pentru pietele care aduc majoritatea vanzarilor
Una peste alta, producatorul are nevoie de un ulei care sa fie suficient de bun pentru majoritatea unitatilor vandute, tinand cont de zone si exploatare.
Dar asta nu inseamna ca 5w30 este "THE Oil".
Personal cred ca oricine care tine la masina sa mai mult decat la un mijloc de deplasare din pct A in pct B ar trebui sa-si aleaga uleiul in functie de unde/cum/cand foloseste masina.
In primul rand as alege un ulei sintetic.
Apoi...
- daca as sta intr-un oras mai mic, unde fac 2-3-4km cu masina => merg cu motorul 70% din timp rece, as alege un ulei mai subtire, de exemplu un 0w30 iarna sau 0w40 vara [daca nu-l papa motorul]
- daca masina ar avea deja ceva km la bord si ar manca uleiurile de mai sus, as merge pe 5w30 / 5w40.
- daca as avea o benzinara si as plimba-o des cu 6000rpm, as alege un 5w50 iarna si un 10w60 vara, chit ca mi-ar creste consumul.
- daca as folosi masina pt drumuri lungi => porniri putine comparativ cu nr de km si rulat mult timp in turatii ridicate as alege un 5w50 / 5w40 / 0w40 in functie de cat de noua ar fi masina si cat de tare as da in ea.
E drept, am omis pretul. Uleiurile mai serioare (Mobil, Castrol.. de 0w40 / 5w50 / 10w60) se invart intre 50-60lei/l.
Sunt avantaje si dezavantaje.
Ideea e ca fiecare sa-si gaseasca formula optima tinand minte rolul uleiului: sa unga cat mai bine IN CONDITIILE IN CARE ESTE FOLOSIT.
Daca e prea complicat, exista si varianta simpla: 5w30 "Motorcraft" (btw... ce marca de ulei se ambaleaza sub label Motorcraft? E full sintetic sau semi?)