Cum este repartizata forta de franare ?
Parerea mea este urmatoarea: forta de franare este mai mare pe fata si mai redusa pe spate.
La franare, botul masinii se lasa in fata - prima miscare. Apasarea pe fata creste. Apasarea pe spate scade. Asta se produce prin rotirea masinii in plan vertical in jurul puntii fata. Masinile usoare cu suspensii moi (Logan) sunt mai predispuse la aceasta miscare.
Dar odata cu ridicarea spatelui de pe asfalt, aderenta rotilor din spate scade foarte mult, deci daca franezi cu forta la fel de mare si pe fata si pe spate, rotile de pe spate se blocheaza foarte repede si incep sa mearga sanie.
A doua miscare (dupa ce rotile pe spate s-au blocat): Una dintre rotile din spate are aderenta cu o fractiune mai buna decat cealalta, masina se va roti in plan orizontal in jurul acelei roti (asa iei curbele si cu sania, franezi cu piciorul pe interiorul curbei).
Alta varianta pentru a doua miscare: chiar daca rotile de pe spate au exact aceeasi aderenta, masina nu era pe o traiectorie perfect rectilinie in momentul blocarii rotilor => se va roti de fund (asa se face intoarcerea cu frana de mana).
In filmul cu Audi-ul, cred ca se vede destul de clar ca din cauza aderentei diferite la rotile din spate dupa ce acestea s-au blocat, fundul vrea sa o ia inaintea masinii, sa o depaseasca prin dreapta

Practic ai doua alternative:
1) Franarea limitata pe fata in asa fel incat spatele sa nu se ridice => nu utilizezi la maxim conditiile pe care le ai la dispozitie (aderenta mare pe fata) => creste distanta de franare pentru ca nu vei mai putea pune frane bruste.
2) Exploatezi la maxim conditiile pe care le ai la dispozitie (aderenta mare pe fata, aderenta scazuta pe spate) => optimizezi franarea, scazi distanta de franare.
BTW, pe masinile din generatia "Dacia 1300", functia EBD-ului (electronic brake force distribution) era realizata de un distribuitor mecanic legat intre caroserie si puntea din spate. Cu cat caroseria era mai apropiata de punte se permitea o franare mai puternica pe spate. Cu cat caroseria se ridica mai sus de punte, se reducea presiunea pe circuitul de pe spate.
BTW 2: Oare de ce masinile "cost-sensitive" au discuri+placute de frana pe fata si saboti+ferodouri pe spate ??
Daca vroiau frana mai moale pe fata si mai tare pe spate, oare nu le-ar fi pus invers ?
Pentru exemplificare, vedeti aici: http://www.youtube.com/watch?v=6vJQr_ZzTRQ
Astept si alte pareri, ca doar e an electoral, nu ?
-
DanielArdelian2 - Membru al Asociaţiei ClubFord
Brainiac - Mesaje: 10723
- Membru din: 19 Feb 2007, 18:11
- Localitate: Timisoara
- Maşina: Ford Mondeo 2004, Sedan, Trend, 1.8i 125 CP, pachet nefumatori.
- VIN: WF04XXGBB44E42077