Help/Troubleshooting

Cuplu si Putere - 3

Eventualele probleme/nelamuriri tehnice generale.

Moderator: Huffy

Reguli forum
Dacă aveţi defecţiuni sau nelămuriri cu privire la maşina dumneavoastră, vă rog să căutaţi răspunsuri sau să deschideţi un subiect nou în Secţiunea dedicată modelului dumneavoastră. Această secţiune este doar pentru generalităţi.

Cuplu si Putere - 3

Mesajde DanielArdelian2 » 15 Ian 2009, 23:34

$1 scrie:$2ai nu vreau sa ii spun prostii.

$1 scrie:$2mportant este cuplul si nu puterea dezvoltata de un motor

$1 scrie:$2mbele motoare sa intre in cuplu in acelas timp


Hmm...am impresia ca acolo undeva este o contradictie in termeni :)
Uite...de exemplu, asa, ipotetic, intre un motor de 185 Nm si unul de 215 Nm, pe care l-ai prefera? De ce?
Puteti cauta pe forum direct de pe Google. Exemplu: [ revizie ford fiesta site:clubford.ro ]
Avatar utilizator
DanielArdelian2

Brainiac
 
Mesaje: 10723
Membru din: 19 Feb 2007, 18:11
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Mondeo 2004, Sedan, Trend, 1.8i 125 CP, pachet nefumatori.
VIN: WF04XXGBB44E42077

Re: 2.0 140 cp sau 175 cp

Mesajde BestROC » 16 Ian 2009, 02:29

Depinde foarte mult de plaja de turatii in care acel cuplu este disponibil pt. fiecare motor.

Cuplul este cel care te pune in miscare si puterea este cea care te tine acolo.
Puterea este doar cuplul x rpm x constanta.

Revenind la intrebarea ta intre 215Nm pentru doar 1000rpm as alege unul de 185Nm dar disponibil pe o plaja de 3000 - 4000rpm.
Fiesta ST Frozen White 180CP
Mondeo Titanium 4x4 Magnetic Grey 210CP
Alfa Romeo Stelvio Blu Montecarlo 310CP
Renault Clio TCe 220 R.S. Trophy White 240CP
BMW M2 Blue Long beach 410CP
_______________________________________________________________________
IF IT HAS TITS OR WHEELS IT WILL GIVE YOU PROBLEMS ! http://www.it2go.ro
Avatar utilizator
BestROC
Gold Member
 
Mesaje: 756
Membru din: 15 Sep 2006, 17:20
Localitate: Bucuresti
Maşina: Fiesta ST Frozen :)

Re: 2.0 140 cp sau 175 cp

Mesajde DanielArdelian2 » 16 Ian 2009, 09:33

Pai de ce, pentru ca celalalt are 215 Nm?
Mai inainte am cazut de acord ca cuplul conteaza, ca cine are cuplu mai mare este mai tare...Deci acum, daca ma pun in situatia unui vizitator ocazional si nepriceput, sunt complet confuzat.
Puteti cauta pe forum direct de pe Google. Exemplu: [ revizie ford fiesta site:clubford.ro ]
Avatar utilizator
DanielArdelian2

Brainiac
 
Mesaje: 10723
Membru din: 19 Feb 2007, 18:11
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Mondeo 2004, Sedan, Trend, 1.8i 125 CP, pachet nefumatori.
VIN: WF04XXGBB44E42077

Re: 2.0 140 cp sau 175 cp

Mesajde BestROC » 16 Ian 2009, 12:28

brr .. :( chiar nu e clar. Daca doi oameni dau la pedale unul pedaleaza cu o putere un pic mai mare decat celalalt dar pe o perioada de 4 min si celalalt pe o perioada de 7 min care crezi ca va ajunge primul la sosire ?

Eu am crezut ca e destul de clar. Cuplul e cel care pune in miscare masina ( misca masa ) si este important in special in reprize ( dar conteaza fff mult repriza respectiva daca e facuta in momentul in care motorul e sau nu in cuplu ) si puterea e cea care tine masina in miscare.


Revenind la discutia legata de reprize :) uite una facuta repede cu telefonul http://www.youtube.com/watch?v=fkE95E2z7p4
Fiesta ST Frozen White 180CP
Mondeo Titanium 4x4 Magnetic Grey 210CP
Alfa Romeo Stelvio Blu Montecarlo 310CP
Renault Clio TCe 220 R.S. Trophy White 240CP
BMW M2 Blue Long beach 410CP
_______________________________________________________________________
IF IT HAS TITS OR WHEELS IT WILL GIVE YOU PROBLEMS ! http://www.it2go.ro
Avatar utilizator
BestROC
Gold Member
 
Mesaje: 756
Membru din: 15 Sep 2006, 17:20
Localitate: Bucuresti
Maşina: Fiesta ST Frozen :)

Re: Cuplu si Putere - 3

Mesajde DanielArdelian2 » 16 Ian 2009, 13:20

Deci tot nu e clar ce are pedalatul cu ce spui tu (in afara de faptul ca ti-a scapat un porumbel pe gura si nici nu ti-ai dat seama :) )

Prima si a treia data spui asa: Cuplul conteaza, cuplul este important.
A doua oara spui asa: dintre o masina cu 185 Nm si una cu 210 Nm, eu o aleg pe aia cu 185 Nm.

Si apoi o dam in chestii filozofice, ca cuplul conteaza, ca puterea tine masina in miscare, samd, care, sincer, n-am inteles de unde si pana unde. De ce puterea conteaza numai de la un moment dat? Care este acel moment? Cine decide cand conteaza cuplul si cand conteaza puterea?

Care este regula, pana la urma? Eu inca nu sunt lamurit :)

Adica...eu sunt lamurit...dar ma amuza explicatii de genul "cuplul conteaza, puterea doar te tine in miscare".


LE:

Ca sa directionez putin discutia in directia in care vreau eu, astept raspunsuri la urmatoarea intrebare:

Ce caracteristica fizica a performantelor motorului controlam noi din pedala de acceleratie?

Tensiunea, Presiunea, Cuplul, Puterea, Viteza? Care?
Puteti cauta pe forum direct de pe Google. Exemplu: [ revizie ford fiesta site:clubford.ro ]
Avatar utilizator
DanielArdelian2

Brainiac
 
Mesaje: 10723
Membru din: 19 Feb 2007, 18:11
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Mondeo 2004, Sedan, Trend, 1.8i 125 CP, pachet nefumatori.
VIN: WF04XXGBB44E42077

Re: Cuplu si Putere - 3

Mesajde andu_012 » 16 Ian 2009, 15:57

parerea mea e ca, cuplul e important, cuplu e cel ce te baga in scaun si te scoate din depasiri in situatii limita ca sa zic asa. eu clar as prefera 215 Nm, se duce mai frumos cu cuplu mai mare. eu acu ma refer la diesel ca asta am.
Evo Lancer 4 Life

new subaru impreza looks like a smashed bullterier
Avatar utilizator
andu_012
Gold Member
 
Mesaje: 536
Membru din: 12 Dec 2008, 21:26
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Focus 1.6 tdci,2 usi, 2005, 109 hp
VIN: WF03XXGCD35M08217

Re: Cuplu si Putere - 3

Mesajde mondeo.ro » 16 Ian 2009, 18:03

Tensiunea soferului la volan,presiunea cu care este injectat combustibilul.
Soferul controleaza cuplul cu care masina circula.Puterea e dezvoltata infunctie de acceleratie,
la fel si viteza maxima.Un motor cu cp mai multi are o viteza maxima mai mare.Un motor cu cuplu mai mare si cp mai putini are forta mai mare 'la roata',dar daca acel motor cu cp mai multi si cuplu mai mic(adica benzinarul)dispune de acesti cai pe o perioada mai lunga de timp,atunci cel cu cuplu mare(diesel)va ramane in urma.Putere mare si cuplu mediocru ii permite motorului sa atinga viteze mai mari.E simplu,degeaba ai putere pe moment,daca adversarul tau are putere constanta.Benzinarul are o plaja de turatie mai mare fata de diesel si urca mai repede in ture.Aceste ture ii permit sa mentina un cuplu destul de mare pe o perioada foarte lunga.Din aceasta cauza el este mai sportiv,deci mai rapid.Dieselul este mai rapid doar in turatia de cuplu maxim,dar si aici depinde de mai multi factori.De ex.un diesel 180cp cu cuplu de 450nm disponibil intre 1.500-4.500rpm este mai rapid decat un benzinar cu 150 cp si un cuplu de 200nm disponibili intre 3.000-5.000rpm.DAR,daca acel diesel are doar 400nm si benzinarul are multi cp,sa zicem 220 si ~300nm,acest benzinar este capabil sa mentina acel cuplu o perioada mai lunga de timp,pana cand dieselul va iesii din cuplu maxim si ramane in urma.Deci idea la care vreau sa ajung este urmatoarea->Benzinarul are cuplu mic,dar este ajutat de plaja de turatie mare pe care il are.Daca mai tinem cont si de faptul ca benzina arde mai repede si permite motorului sa urce repede in ture+faptul ca difera cutia(poate nu chiar la toate),atunci e logic ca benzinarul compenseaza acea diferenta de cuplu.
Ideal ar fi un motor undeva 'pe la mijloc'.Trebuie sa aiba si ceva cuplu,dar si cp care sa-l sustina in turatii mari.Degeaba ai cuplu daca n-ai putere.Dieselul este dezavantajat de arderea lenta a motorinei care nu-l ajuta sa urce in ture.Asta-i secretul la benzina.Nu e violenta,dar constanta.Eu prefer un benzinar cu cuplu de 250-300nm si cp multi,unui dieselar cu cuplu imens dar cu plaja de cuplu muca.Benzinarul poate fi condul mai sportiv.Dupa logica mea,benzinarul poate fi 'calcat' mai mult ca un diesel.Dieselul se plafoneaza repede.Reprizele sunt mai violente la diesel,dar nu neaparat mai bune.
Atat pe moment ca deja incep sa ma incurc.Situatia de sus difera de la un model la altu si de la un motot la altu.Eu am dta doar un exemplu.Eu as alege un compromis intre putere(cp) si cuplu (nm).=> 2.5T mai bun decat 2.2TDCI,daca nu te deranjeaza consumul. :))
Mondeo MK3 2.0TDCI 116cp HB
16.10.2016 = 366.780km! Turbo original, pompa inalta original. Injectia schimbata la 305.000km(!) si revopsita partial in 2014. In medie 500e/an filtre, ulei,piese si manopera(3 revizii/an). Arata si merge aproape ca in 2008 cand am luat-o.
Consum minim, calculat la pompa=5.8l/100km(urban, extraurban, autostrada) Viteza 80-140km/h pe nationale si 140-210km/h pe autostrada.
Consum mixt in prezent=6.9-7.3l/100km
Consum record:202km cu 8l =>4l/100km!!
Avatar utilizator
mondeo.ro
Gold Member
 
Mesaje: 533
Membru din: 15 Noi 2008, 15:54
Localitate: Timisoara(de fapt aproape de)
Maşina: Mazda 6 Sport GT CD140, 2008 / Ford Mondeo 2.0TDCi 116hp Ghia 2004/Ford Ka 1.3i 2006
VIN: wfblabnustiusorry

Re: Cuplu si Putere - 3

Mesajde DanielArdelian2 » 16 Ian 2009, 18:12

Deci totusi cuplul conteaza, nu?

Motorul de 185 Nm trage asa:
0 - 100 Km/h in 9.3 sec
50 - 100 Km/h in treapta 4 in 12.0 sec

Motorul de 215 Nm trage asa:
0 - 100 Km/h in 12.7 sec
50 - 100 Km/h in treapta 4 in 12.8 sec

Motorul cu cuplu mai mic este mai sprinten, in toate pozitiile.
DE CE?

Deci oare cuplul conteaza? :-??


PS: Mai astept si alte raspunsuri referitor la pedala de acceleratie. Deocamdata sunt profund dezamagit.


LE: Cam la toate motoarele, inginerii se chinuie de vai mama lor sa mentina constanta presiunea combustibilului.
Puteti cauta pe forum direct de pe Google. Exemplu: [ revizie ford fiesta site:clubford.ro ]
Avatar utilizator
DanielArdelian2

Brainiac
 
Mesaje: 10723
Membru din: 19 Feb 2007, 18:11
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Mondeo 2004, Sedan, Trend, 1.8i 125 CP, pachet nefumatori.
VIN: WF04XXGBB44E42077

Re: Cuplu si Putere - 3

Mesajde mondeo.ro » 16 Ian 2009, 18:20

Bun,am inteles treaba cu presiunea.De ce nu vrei tu sa ne lamuresti?Eu mi-am dat cu parerea,
acum hai si tu cu exploicatii.Eu nu sunt nici fizician,nici chimist,am spus doar cum percep eu raportul cuplu-putere.Sunt chiar curios care-i adevarul. :-??
Mondeo MK3 2.0TDCI 116cp HB
16.10.2016 = 366.780km! Turbo original, pompa inalta original. Injectia schimbata la 305.000km(!) si revopsita partial in 2014. In medie 500e/an filtre, ulei,piese si manopera(3 revizii/an). Arata si merge aproape ca in 2008 cand am luat-o.
Consum minim, calculat la pompa=5.8l/100km(urban, extraurban, autostrada) Viteza 80-140km/h pe nationale si 140-210km/h pe autostrada.
Consum mixt in prezent=6.9-7.3l/100km
Consum record:202km cu 8l =>4l/100km!!
Avatar utilizator
mondeo.ro
Gold Member
 
Mesaje: 533
Membru din: 15 Noi 2008, 15:54
Localitate: Timisoara(de fapt aproape de)
Maşina: Mazda 6 Sport GT CD140, 2008 / Ford Mondeo 2.0TDCi 116hp Ghia 2004/Ford Ka 1.3i 2006
VIN: wfblabnustiusorry

Re: Cuplu si Putere - 3

Mesajde odin » 16 Ian 2009, 18:23

puterea=forta x viteza.
Adica un focus de 80 cai nu merge cu aceeasi viteza maxima ca cel de 100 cai.(ala de 100 merge mai repede LA UN MOMENT DAT)
Ce e important in demaraje, esta ca cuplul sa dea destul avant masinii(sa puna repede rotile in miscare),pt ca cuplul motor invinge rezistenta la roata. Ca sa faci o repriza buna,trebuie sa urce repede viteza,deci sa se invinga repede forta de rezistenta la inaintare care apare LA ROATA.
Ai nevoie de cuplu,dar si de turatie de la un moment dat, pt ca viteza se obtine prin revolutia rotii pe circumferinta.
Daca ati observat, cand faci un demaraj,daca ajungi la 4000 ture, daca o tii acolo(dupa o perioada) si nu schimbi in sus,pierzi timp, pt ca pierzi avantul,demarajul,acceleratia liniara.Ca sa obtii o repriza buna,masina trebuie sa accelereze tot timpul, sa urce mereu in ture.O masina degeaba are cuplul mare de 200 la 1000 ture,pt ca nu poate obtine viteze mari de rotatie a rotii.La un moment dat ai nevoie pur si simplu de turatie(adica putere).Un cuplu bun e ala care e mare pe o plaja de turatii(de asta a zis omu' ca prefera 185Nm intre 3 si 4 mii-ca mai are rezerva de CUPLU si la 3500 si mai poate accelera,la turatia aia inca mai trage bine motorul).Dupa o anumita viteza,nu mai conteaza f mult cuplul,pt ca masina e in miscare si rezistenta la roata e mica(deci nevoia de cuplu e mica).
Cutia de viteze e un variator de cuplu.la vit mici>cuplu mare,la viteze mari>cuplu mic.la vit mari conteaza puterea.
Ca sa te pui in miscare repede ai nevoie de cuplu bun,dar la un moment dat ai nevoie de rotatia rapida a rotii-si de aici vine nevoia de putere.
In concluzie o masina buna e aia echilibrata bine cuplu/putere.
Sper ca ati inteles ceva din ce am scris.
Astept observatii sau nelamuriri.
Ultima oară modificat de odin pe 16 Ian 2009, 18:28, modificat 1 dată în total.
Ford Fusion 2005 1.4-16V benzina, ABS, AC, 2airbag, 4 portiere, 4 roti, caroserie, etc...
odin
Member
 
Mesaje: 374
Membru din: 08 Sep 2006, 18:58
Localitate: Alba

Re: Cuplu si Putere - 3

Mesajde CTT » 16 Ian 2009, 18:24

Intre putere si cuplu exista o relatie de proportionalitate, puterea fiind dependenta de cuplus si turatie.

P = C * 2 * pi * N / 60

P = puterea [W]
C = cuplu [N*m]
pi = 3.14159...
N = turatia [RPM]

Spre exemplu masina mea dezvolta (cand a fost conceputa) la turatia de cuplu maxim (3750 RPM):
P = 155 * 2 * 3.14 * 3750 / 60 = 60868 W (adica 60868/736 = 82.7 CP)

Cuplul insa nu creste liniar cu turatia si nici nu ramane constant, de aceea conteaza regimul de turatie la care e disponibil cuplul.

Un cuplu mare la o turatie mica implica o rezerva de putere, adica o putere a motorului disponibila mai mare decat e necesar pentru a invinge fortele mecanice/de frecare rezistente. Aceasta rezerva de putere se dovedeste utila in cazul acceleratiilor.

In momentul in care dorim sa acceleram in primul rand trebuie sa modificam impulsul vehiculului. Pentru aceasta avem nevoie de o forta proportionala cu masa vehiculului si acceleratia dorita F = m * a. Aceasta forta este generata de cuplul motorului (cuplu de forte) si este proportionala cu diferenta dintre cuplul disponibil si cuplul necesar mentinerii vitezei constante.
CTT
Member
 
Mesaje: 254
Membru din: 03 Noi 2006, 12:06
Localitate: Arad/Timisoara
Maşina: Mondeo 2.0i, 2004, automatic

Re: Cuplu si Putere - 3

Mesajde paulica » 16 Ian 2009, 18:30

CP = (Cuplul x RPM) / 5252
Pe stand se masoara de fapt cuplul, si se calculeaza puterea.
Daca toti termenii sunt exprimati in SI (Sistemul International), formula nu are nici o constanta "corectiva" (cum e 5252 mai sus, unde t este in RPM, CP in cai-putere etc.).
Formula exprima puterea instantanee, in functie de cuplul si turatia instantanee.
A nu se confunda P cu puterea maxima a motorului, C cu cuplul maxim al motorului si t cu turatia maxima a lui.
Mai departe, formula este valabila pentru orice "obiect" care se roteste cu o turatie t si impune un cuplu C.
In ceea ce priveste intrebarea pusa de DanielArdelian, Ce am scris mai sus priveste DOAR MOTORUL. Cutia de viteze nu intra in calcul, si nici masa masinii implicit masa motorului.
Afara de asta eu banuiesc asa:
185 Nm este 2.0 benzina, iar 215 Nm este 1.6 TDCi (si inca ala de 90 CP). Vezi ca in formula intra in calcul si RPM. Ia fa tu comparatie intre 1.6 Ti-VCT si 1.8 TDCi (ambele) 115 CP. Stii ce gasesti ?
0-100 km/h 10,8 sec ambele :-O
Ultima oară modificat de paulica pe 16 Ian 2009, 18:40, modificat de 2 ori în total.
Avatar utilizator
paulica
1nsane Member
 
Mesaje: 1375
Membru din: 07 Dec 2007, 06:55

Re: Cuplu si Putere - 3

Mesajde odin » 16 Ian 2009, 18:33

@bestROC> fain Mondeo-ul ala cu volan pe dreapta-e al tau?la un moment dat a intrat si TCSul?sau mi s-a parut?
Ford Fusion 2005 1.4-16V benzina, ABS, AC, 2airbag, 4 portiere, 4 roti, caroserie, etc...
odin
Member
 
Mesaje: 374
Membru din: 08 Sep 2006, 18:58
Localitate: Alba

Re: Cuplu si Putere - 3

Mesajde odin » 16 Ian 2009, 18:48

chiar,care e faza cu presiunea benzinei?presiunea de unde?
Ford Fusion 2005 1.4-16V benzina, ABS, AC, 2airbag, 4 portiere, 4 roti, caroserie, etc...
odin
Member
 
Mesaje: 374
Membru din: 08 Sep 2006, 18:58
Localitate: Alba

Re: Cuplu si Putere - 3

Mesajde paulica » 16 Ian 2009, 18:52

Numai ca la 50-100 km/h in a 4-a dieselul de 1.8 este clar câstigator.
Zice bine BestROC depinde si pe ce plaja de turatii este disponibil cuplul ala.
Daca compari 1.6 TDCI (109CP) si 1.8 TDCI ai sa vezi diferente f mici la performante, desi sunt 6CP si 40 Nm in plus la 1.8. Dar motor mai greu (fonta), deci masina mai grea si nu se mai respecta nici raportul CP/Kg-> 0.081 la 1.6 si 0.08 la 1.8. Sunt f multe variabile luat in calcul si nici nu sunt LINIARE. Se inmultesc intre ele ceea ce e si mai groaznic.
Avatar utilizator
paulica
1nsane Member
 
Mesaje: 1375
Membru din: 07 Dec 2007, 06:55

Re: Cuplu si Putere - 3

Mesajde DanielArdelian2 » 16 Ian 2009, 19:19

Deci domnilor,

Fiecare dintre voi a fost foarte foarte foarte aproape de raspuns. Fiecare il intuieste, il simte, dar nu-l exprima complet. Nu-i nimic, eu mai astept. :)

$1 scrie:$2.6 Ti-VCT si 1.8 TDCi (ambele) 115 CP. Stii ce gasesti ?
0-100 km/h 10,8 sec ambele


No fir-ar sa fie...pai cum asa? Ca doara unul are un cuplu minuscul, 155 Nm, iar celalalt are aproape dublu, 280 Nm.

Deci inca nu m-a lamurit nimeni de ce, daca cuplul conteaza, un motor cu cuplu mic demareaza cel putin la fel de tare ca un motor cu cuplu mare.

Raspunsul meu va veni probabil maine. Astazi sunt prea obosit :D

Referitor la presiunea combustibilului: Se incearca mentinerea unei presiuni constante la intrarea in injector fata de iesirea din injector. De exemplu, motoarele pe benzina au de obicei un regulator de presiune pe rampa de benzina conectat la galeria de admisie, astfel incat presiunea pe injector sa fie constanta fata de presiunea din galerie.
Puteti cauta pe forum direct de pe Google. Exemplu: [ revizie ford fiesta site:clubford.ro ]
Avatar utilizator
DanielArdelian2

Brainiac
 
Mesaje: 10723
Membru din: 19 Feb 2007, 18:11
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Mondeo 2004, Sedan, Trend, 1.8i 125 CP, pachet nefumatori.
VIN: WF04XXGBB44E42077

Re: Cuplu si Putere - 3

Mesajde DanielArdelian2 » 16 Ian 2009, 19:21

LE:
$1 scrie:$2ice bine BestROC depinde si pe ce plaja de turatii este disponibil cuplul ala.

Ahh...daca ai sti ce aproape esti de raspuns...un milimetru mai lipseste... ~X(
Puteti cauta pe forum direct de pe Google. Exemplu: [ revizie ford fiesta site:clubford.ro ]
Avatar utilizator
DanielArdelian2

Brainiac
 
Mesaje: 10723
Membru din: 19 Feb 2007, 18:11
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Mondeo 2004, Sedan, Trend, 1.8i 125 CP, pachet nefumatori.
VIN: WF04XXGBB44E42077

Re: Cuplu si Putere - 3

Mesajde mondeo.ro » 16 Ian 2009, 19:25

Aha,..da..bine..la mine tot mai e un pic de ceata. :(
Hai sa va spun o impresie despre doua motoare Ford.
M-am plimbat cu 2.0Pfi si 2.0TDci.
TDCI-ul accelereaza putin mai lenes,dar este mai comod de condus.PFi-ul are cuplu mai mic,dar
are o acceleratie mai brutala,cel putin asa mi se pare mie.Benzinarul pare mai sportiv,dieselul mai comfortabil.Practic n-am observat o diferenta de performanta mare.Benzinarul are nevoie de turatie,e adevarat.Dieselul are cuplu mare si trebuie mai putine ture.Nu stiu ce este mai important dar cred ca trebuie luat un motor cu un echilibru intre forte.
Si cp si cuplu sunt importante,cred ca depind una de alta.Diferentele apar ptr. faptul motoarele
lucreaza cu combustibili de caracteristici diferite.De aceea motoarele sunt concepute altfel si de aceea unul are nevoie de mai mult cuplu si celalt de mai multi cai puteri.

Nu stiu,are benzina cumva explozia mai puternica si de aceea poate compensa valoarea calorica mai mare a motorinei?.....sau am spus o prostie?
Cred ca mai depinde si de turatia motorului.Degeaba ai cuplu,daca n-ai ture.
Mondeo MK3 2.0TDCI 116cp HB
16.10.2016 = 366.780km! Turbo original, pompa inalta original. Injectia schimbata la 305.000km(!) si revopsita partial in 2014. In medie 500e/an filtre, ulei,piese si manopera(3 revizii/an). Arata si merge aproape ca in 2008 cand am luat-o.
Consum minim, calculat la pompa=5.8l/100km(urban, extraurban, autostrada) Viteza 80-140km/h pe nationale si 140-210km/h pe autostrada.
Consum mixt in prezent=6.9-7.3l/100km
Consum record:202km cu 8l =>4l/100km!!
Avatar utilizator
mondeo.ro
Gold Member
 
Mesaje: 533
Membru din: 15 Noi 2008, 15:54
Localitate: Timisoara(de fapt aproape de)
Maşina: Mazda 6 Sport GT CD140, 2008 / Ford Mondeo 2.0TDCi 116hp Ghia 2004/Ford Ka 1.3i 2006
VIN: wfblabnustiusorry

Re: Cuplu si Putere - 3

Mesajde BestROC » 16 Ian 2009, 21:06

http://www.epi-eng.com/piston_engine_te ... torque.htm
http://www.carkeys.co.uk/features/technical/636.asp
http://www.straightdope.com/columns/rea ... and-torque

Exemple pot fi multiple; ce e important e unde vrei tu sa ajungi? ... chiar nu e necesar sa ne dam tezele pe forum. Daca ai o parere cred ca e mai bine sa o expui nu sa incepi cu tot felul de tertipuri pt. a face lumea sa astepte cu nerabdare opinia ta.

Scuze daca am fost prea "iute" dar eu nu sunt genul care sa lungeasca prea mult discutiile.


Odin :) din pacate nu am stiut cum sa tin telefonul sa se vada ok :P si e intoarsa imaginea. Asa cum se vede da intra TCS si in treapta III pt. ca e ud asfaltul si rupe aderenta rau in treapta III chiar si cu gumele de iarna. Ce e misto e ca nu trebuie neaparat sa apesi pedala la fund si atunci nici o prob. dar daca te dai la ea rupe.
Fiesta ST Frozen White 180CP
Mondeo Titanium 4x4 Magnetic Grey 210CP
Alfa Romeo Stelvio Blu Montecarlo 310CP
Renault Clio TCe 220 R.S. Trophy White 240CP
BMW M2 Blue Long beach 410CP
_______________________________________________________________________
IF IT HAS TITS OR WHEELS IT WILL GIVE YOU PROBLEMS ! http://www.it2go.ro
Avatar utilizator
BestROC
Gold Member
 
Mesaje: 756
Membru din: 15 Sep 2006, 17:20
Localitate: Bucuresti
Maşina: Fiesta ST Frozen :)

Re: Cuplu si Putere - 3

Mesajde andu_012 » 16 Ian 2009, 21:32

tdci-ul are avantajul ca, cuplul maxim sa fie disponibil pe o plaja f mare de turatie. cu cat plaja de turatie pe care actioneaza cuplul maxim este mai mare, cu atat masina accelereaza mai bine
Evo Lancer 4 Life

new subaru impreza looks like a smashed bullterier
Avatar utilizator
andu_012
Gold Member
 
Mesaje: 536
Membru din: 12 Dec 2008, 21:26
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Focus 1.6 tdci,2 usi, 2005, 109 hp
VIN: WF03XXGCD35M08217

Re: Cuplu si Putere - 3

Mesajde CTT » 17 Ian 2009, 00:37

$1 scrie:$2eci totusi cuplul conteaza, nu?

Motorul de 185 Nm trage asa:
0 - 100 Km/h in 9.3 sec
50 - 100 Km/h in treapta 4 in 12.0 sec

Motorul de 215 Nm trage asa:
0 - 100 Km/h in 12.7 sec
50 - 100 Km/h in treapta 4 in 12.8 sec

Motorul cu cuplu mai mic este mai sprinten, in toate pozitiile.
DE CE?

Deci oare cuplul conteaza? :-??

1. Cuplul nu este o valoare absoluta/constanta, ci o curba in functie de turatie; cuplul specificat de tine este cuplul maxim care nu e disponibil pe intreaga plaja de turatii.
2. Dupa toate probabilitatile cutiile de viteze au rapoarte diferite de demultiplicare (poate si numar de trepte diferite) si/sau raportul de demultiplicare final este diferit, deci e o comparatie mere cu pere. Pentru performantele autovehiculului conteaza cuplul la roata, cuplu care se calculeaza in functie de cuplul motorului si raportul final de transmisie.

$1 scrie:$2
PS: Mai astept si alte raspunsuri referitor la pedala de acceleratie. Deocamdata sunt profund dezamagit.


LE: Cam la toate motoarele, inginerii se chinuie de vai mama lor sa mentina constanta presiunea combustibilului.

Presiunea constanta este necesara pentru a asigura un debit calculabil (si ajustabil intr-un mod consistent) prin injectoare pentru o dozare cat mai corecta a acestuia.

$1 scrie:$2Fiecare dintre voi a fost foarte foarte foarte aproape de raspuns. Fiecare il intuieste, il simte, dar nu-l exprima complet. Nu-i nimic, eu mai astept. :)

Si care e totusi intrebarea? Daca e cea din primul "post" raspunsul e simplu: toate celelalte variabile fiind la fel as alege motorul cu cuplul mai mare. De ce? Bigger is better. :D (raspunsul serios l-am dat in post-ul anterior)
CTT
Member
 
Mesaje: 254
Membru din: 03 Noi 2006, 12:06
Localitate: Arad/Timisoara
Maşina: Mondeo 2.0i, 2004, automatic

Re: Cuplu si Putere - 3

Mesajde DanielArdelian2 » 17 Ian 2009, 00:58

1) Voi spuneti ca cuplul conteaza. Dar la timpii 0 - 100 si 50 - 100, motorul de doar 185 Nm a iesit mai bine. De ce? Vedem imediat.

Motorul de 215 Nm are 90 CP. Cuplu maxim la 2000 RPM.
Motorul de 185 Nm are 145 CP. Cuplu maxim la 4000 RPM.

Cineva mai sus a spus ca totusi, nu e destul sa comparam cuplurile pentru ca trebuie cumva sa tinem cont si de turatii, pentru ca acele cupluri sunt disponibile la turatii diferite. Intuitie de nota 10.
Hai sa gasim o modalitate care sa ne permita sa comparam motoarele, care sa tina cont si de cupluri dar si de turatii, sa ne dam seama care masina trage mai bine. Eu propun sa comparam produsul CUPLU x TURATIE. Sa vedem ce iese:

Primul motor: 215 * 2000 = 430000
Al doilea motor: 185 * 4000 = 740000

Hopaaa...deja devine interesant. Adica produsul CUPLU x TURATIE ne permite sa comparam demarajul celor doua masini fara sa reinventam filozofia rotii. Think about it!

Deci daca comparam cuplul, nu ne spune nimic. Daca comparam produsul Cuplu x Turatie, dintr-o data stim pe care sa pariem.

Pai dupa cum a mai spus cineva mai sus,

CUPLU x TURATIE = PUTERE

La o liniuta intre un motor de 145 CP si unul de 90 CP, cu totii intuim rezultatul liniutei fara sa ne intereseze cuplul. Cel de 145 CP trage mai tare. Ne dam seama uitandu-ne la un singur parametru: PUTEREA, si il votam pe cel cu puterea mai mare. BestROC a ales bine.

Si apoi intram pe forumuri si sustinem ca cuplul conteaza :)

Uite de ce castiga cel de 185 Nm: pentru ca el la 4000 RPM dezvolta o PUTERE aproape dubla decat celalalt.

Compararea puterilor se poate face la orice turatie, nu e neaparat sa fie la turatia maxima, la turatia de cuplu maxim sau orice alte numere "magice" la fel de irelevante. Cel care dezvolta putere mai mare la turatia la care o fi in momentul respectiv va demara mai bine.
Puteti cauta pe forum direct de pe Google. Exemplu: [ revizie ford fiesta site:clubford.ro ]
Avatar utilizator
DanielArdelian2

Brainiac
 
Mesaje: 10723
Membru din: 19 Feb 2007, 18:11
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Mondeo 2004, Sedan, Trend, 1.8i 125 CP, pachet nefumatori.
VIN: WF04XXGBB44E42077

Re: Cuplu si Putere - 3

Mesajde DanielArdelian2 » 17 Ian 2009, 00:58

2) Teoria

Un corp de masa m care se misca cu viteza v are o anumita energie cinetica, creste cu patratul vitezei:

E = (m * v^2) / 2

Asta inseamna ca daca vreau sa cresc viteza trebuie sa-i bag energie.

Dar PUTEREA este, prin definitie, marimea fizica ce masoara VITEZA DE TRANSFER A ENERGIEI.

P = dE / dt

Prin urmare, este evident sper, ca daca am putere mai mare acumulez mai repede energie cinetica si deci ajung mai repede la viteza dorita.

PUTERE = CUPLU x TURATIE

Pot avea putere mare pentru ca am turatie mare si compensez un cuplu mic, sau am cuplu mare, caz in care nu am nevoie de turatie mare ca sa am putere.

Nota 1: La formula Putere = Cuplu x Turatie mai intervine o constanta, un factor de proportionalitate daca vreuna dintre marimi nu este in Sistemul International (Putere in Watt, Cuplu in Nm, Turatie - de fapt viteza unghiulara - in radiani pe secunda).

Nota 2: am vazut ca energia creste cu patratul vitezei, de aceea un motor care are putere aproape dubla nu reuseste sa scoata un timp de doua ori mai mic.

Alte chestiuni teoretice interesante:
- cuplu in miscare de rotatie este corespondentul fortei in miscarea de translatie
- cuplu, ca marime fizica, exista si daca nu exista miscare
- turatia in miscare de rotatie este echivalentul vitezei in miscarea de translatie
- puterea exista doar daca avem de-a face cu un transfer de energie
Puteti cauta pe forum direct de pe Google. Exemplu: [ revizie ford fiesta site:clubford.ro ]
Avatar utilizator
DanielArdelian2

Brainiac
 
Mesaje: 10723
Membru din: 19 Feb 2007, 18:11
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Mondeo 2004, Sedan, Trend, 1.8i 125 CP, pachet nefumatori.
VIN: WF04XXGBB44E42077

Re: Cuplu si Putere - 3

Mesajde DanielArdelian2 » 17 Ian 2009, 00:59

3) Exercitiu (daca nu ati adormit inca):
Domnul Dizelescu poate duce maxim 2 Kg dar poate alerga cu 20 Km/h.
Domnul Benzinescu poate duce maxim 1 Kg dar poate alerga cu 40 Km/h.
Domnul Popescu poate duce maxim 0.5 Kg dar poate alerga cu 100 Km/h.

Care este ordinea in care vor termina ei de transportat cate 10 Kg de cartofi fiecare, pe o distanta de 10 Km? De ce?
Puteti cauta pe forum direct de pe Google. Exemplu: [ revizie ford fiesta site:clubford.ro ]
Avatar utilizator
DanielArdelian2

Brainiac
 
Mesaje: 10723
Membru din: 19 Feb 2007, 18:11
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Mondeo 2004, Sedan, Trend, 1.8i 125 CP, pachet nefumatori.
VIN: WF04XXGBB44E42077

Re: Cuplu si Putere - 3

Mesajde DanielArdelian2 » 17 Ian 2009, 00:59

4) Pedala de acceleratie

Din pedala de acceleratie controlam PUTEREA motorului.
Calc pedala, dau puterea mai mare, viteza imi creste.
Calc si mai tare pedala, dau puterea mult mai mare, viteza imi creste mult mai repede (ia uite ce trage motoru' asta)

Observati ca toate se leaga, fara sa am nevoie de filozofii abstracte:

Pedala -> Putere -> Accelerare.

Chiar ma intrebam de ce se cheama pedala de acceleratie ;)

Motorul produce energie mecanica. Puterea este viteza cu care poate el sa "pompeze" energie.
Energia de la motor se consuma pentru a invinge rezistenta la inaintare (frecari, cauciucuri, aerodinamica, etc). Rezistenta asta la inaintare este mai mare la viteze mai mari.

Atata timp cat motorul baga energie exact cat sa compenseze pierderile, viteza masinii ramane constanta.
Apas pedala de acceleratie, cresc puterea, pompez energia mai repede decat mi-o consuma pierderile. Suplimentul de energie se acumuleaza sub forma de energie cinetica a masinii, deci viteza ii creste, deci masina accelereaza.
Daca bag putere mare, bag energie rapid, viteza imi creste rapid.
Viteza creste, pierderile cresc. La un moment dat se restabileste echilibrul. Puterea marita acum abia ajunge sa compenseze pierderile marite. Din acel moment, masina nu mai accelereaza (decat daca ii cresc iarasi puterea).
Puteti cauta pe forum direct de pe Google. Exemplu: [ revizie ford fiesta site:clubford.ro ]
Avatar utilizator
DanielArdelian2

Brainiac
 
Mesaje: 10723
Membru din: 19 Feb 2007, 18:11
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Mondeo 2004, Sedan, Trend, 1.8i 125 CP, pachet nefumatori.
VIN: WF04XXGBB44E42077

Re: Cuplu si Putere - 3

Mesajde DanielArdelian2 » 17 Ian 2009, 00:59

5) Graficul de putere de pe dinamometru

Cred ca ati vazut toti cum arata un grafic pe dinamometru. Am atasat un exemplu cu 3 motoare:
1.9 TDI - 100 CP
1.6 FSI - 115 CP
2.0i - 145 CP

Foarte important de retinut: graficele pe dinamometru se fac cu pedala de acceleratie la blana. Asta inseamna ca graficul imi arata puterea maxima pe care o poate dezvolta motorul la o anumita turatie. De exemplu, la 4000 RPM motorul 1.6 FSI are aproximativ 60 KW, CU PEDALA LA PODEA.

In treapta 1, la 4000 RPM ai vreo 30 Km/h - ai nevoie de vreo 10 KW (sa zicem)
In treapta 3, la 4000 RPM ai vreo 80 Km/h - ai nevoie de vreo 30 KW (sa zicem)
In treapta 4, la 4000 RPM ai vreo 110 Km/h - ai nevoie de vreo 40 KW (sa zicem)

Cu cat e treapta mai mare, cu atat vei tine pedala apasata mai adanc ca sa poti mentine viteza respectiva.

Observati ca in treapta 4 este destul de aproape de limita de 60 KW. Daca mergi in treapta 4 la 110 Km/h si o calci, demareaza mai lent decat in treapta 3 la 80 Km/h, pentru ca nu mai ai rezerva de putere.
Fişiere ataşate
dyno-01.JPG
Puteti cauta pe forum direct de pe Google. Exemplu: [ revizie ford fiesta site:clubford.ro ]
Avatar utilizator
DanielArdelian2

Brainiac
 
Mesaje: 10723
Membru din: 19 Feb 2007, 18:11
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Mondeo 2004, Sedan, Trend, 1.8i 125 CP, pachet nefumatori.
VIN: WF04XXGBB44E42077

Re: Cuplu si Putere - 3

Mesajde DanielArdelian2 » 17 Ian 2009, 00:59

6) Diesel vs. benzina
Da, ajungem sa discutam si despre asta.
Cred ca v-am convins ca nu are rost sa compari doar cuplul a doua motoare pentru ca nu vei afla nimic.
Ca sa afli ceva util, trebuie sa compari produsul CUPLU x TURATIE, cunoscut sub denumirea populara de PUTERE.
Este o gresala totala sa compari cuplu la 2000 RPM cu cuplu la 4000 RPM, pentru ca nu afli nimic util. Evident, daca compari doua dieseluri sau doua benzinare, turatia va fi aproximativ aceeasi, deci se simplifica socotelile.

Pentru o masina "de strada" sunt importante, dupa parerea expertilor, urmatoarele chestii:

1) sa-ti ofere putere mare pe o gama cat mai larga de turatii (power-band)
2) sa-ti ofere putere mare la turatiile obisnuite de condus, sa nu trebuiasca sa retrogradezi la depasiri
3) puterea sa creasca liniar cu turatia (motor "intuitiv" care nu te ia prin surprindere, nu te bruscheaza)

Benzinarele stau asa:
(1) foarte bine
(2) foarte prost
(3) bine

Dieselul sta asa:
(1) slab
(2) foarte bine
(3) slab

Nu discut aici celelalte probleme (pret de achizitie, consum, costuri de intretinere, fiabilitate, confort).
Deci fiecare are avantajele si dezavantajele sale.

Mi se pare deplasata o recomandare de genul "ia diesel ca are cuplu mai mare", ca de aici a pornit discutia. Problema alegerii e mai complicata decat atat, cuplul nu este singura trasatura a unui motor.

Un sofer normal merge cam asa:
- cu un benzinar intre 2000 - 3000 RPM.
- cu un diesel intre 1800 - 2500 RPM.

Daca va uitati pe graficul de mai sus, veti vedea ca pe aceste intervale, motorul de 1.9 TDI iti ofera o rezerva de putere net superioara fata de celelalte motoare. Benzinarul de 2.0i il depaseste doar de la 4000 RPM, dar un sofer normal nu are acces la aceasta putere decat daca retrogradeaza.

Intre 2000 si 3000 RPM, benzinarul de 1.6 este slabut, trebuie turatie daca vrei demaraj, pentru ca avand cuplul mai mic, poti sa scoti putere mare doar din turatie

As mai vrea sa mentionez ca suplimentul de putere la turatii mici la diesel provine in cea mai mare parte datorita turbinei. Un diesel fara turbina este mult mai slab. La diesel este mai simplu sa-i pui turbina din mai multe motive: gazele de evacuare au o temperatura semnificativ mai scazuta (parca 600 gr. C fata de 900 gr. C la benzina), nu are clapeta de acceleratie, injectia este direct in cilindru, este mult mai rezistent la detonatie.

Daca alegi diesel insa, trebuie sa fii pregatit pentru alte "surprize":
- turbo lag
- comportament neliniar
- pleaca bine de la 2000 RPM, te baga in scaun si te impresioneaza cu socul initial insa dupa o anumita turatie puterea incepe sa scada, distractia nu dureaza foarte mult
Puteti cauta pe forum direct de pe Google. Exemplu: [ revizie ford fiesta site:clubford.ro ]
Avatar utilizator
DanielArdelian2

Brainiac
 
Mesaje: 10723
Membru din: 19 Feb 2007, 18:11
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Mondeo 2004, Sedan, Trend, 1.8i 125 CP, pachet nefumatori.
VIN: WF04XXGBB44E42077

Re: Cuplu si Putere - 3

Mesajde DanielArdelian2 » 17 Ian 2009, 01:20

Uite inca o chestie interesanta:
Pe graficul de mai sus, sa tragem o linie orizontala corespunzatoare la 40 kW sa zicem.
Observam ca dieselul ne ofera aceasta rezerva de putere de la aproximativ 1800 RPM, iar benzinarul de 1.6 de la aproximativ 3000 RPM.

Pot face fara frica urmatoarea afirmatie: benzinarul la 3000 RPM trage ca dieselul la 1800 RPM.
Si asta comparand doar puterile, nu vad nici un cuplu pe grafic, nici nu ma intereseaza.

Diferenta de aproximativ 1000 RPM se pastreaza cam pe toata gama de turatii relevanta.
Deci dieselul la 2500 RPM trage ca benzinarul la 3500 RPM, samd.
Puteti cauta pe forum direct de pe Google. Exemplu: [ revizie ford fiesta site:clubford.ro ]
Avatar utilizator
DanielArdelian2

Brainiac
 
Mesaje: 10723
Membru din: 19 Feb 2007, 18:11
Localitate: Timisoara
Maşina: Ford Mondeo 2004, Sedan, Trend, 1.8i 125 CP, pachet nefumatori.
VIN: WF04XXGBB44E42077

Re: Cuplu si Putere - 3

Mesajde mondeo.ro » 17 Ian 2009, 16:15

Te pricepi.Mai bine de-atat cred ca nu s-ar fi putut explica. =D>
Mondeo MK3 2.0TDCI 116cp HB
16.10.2016 = 366.780km! Turbo original, pompa inalta original. Injectia schimbata la 305.000km(!) si revopsita partial in 2014. In medie 500e/an filtre, ulei,piese si manopera(3 revizii/an). Arata si merge aproape ca in 2008 cand am luat-o.
Consum minim, calculat la pompa=5.8l/100km(urban, extraurban, autostrada) Viteza 80-140km/h pe nationale si 140-210km/h pe autostrada.
Consum mixt in prezent=6.9-7.3l/100km
Consum record:202km cu 8l =>4l/100km!!
Avatar utilizator
mondeo.ro
Gold Member
 
Mesaje: 533
Membru din: 15 Noi 2008, 15:54
Localitate: Timisoara(de fapt aproape de)
Maşina: Mazda 6 Sport GT CD140, 2008 / Ford Mondeo 2.0TDCi 116hp Ghia 2004/Ford Ka 1.3i 2006
VIN: wfblabnustiusorry

Re: Cuplu si Putere - 3

Mesajde Mihai L » 17 Ian 2009, 17:28

Cateva observatii/intrebari:
$1 scrie:$2) Diesel vs. benzina

1) sa-ti ofere putere mare pe o gama cat mai larga de turatii (power-band)
E frumos criteriul, din pacate benzinarul nu prea are putere sub 3000 rpm. Cu alte cuvinte ai 7000 rpm disponibile, dar nu-ti sunt utile decat cele peste 3500 rpm.
2) sa-ti ofere putere mare la turatiile obisnuite de condus, sa nu trebuiasca sa retrogradezi la depasiri
3) puterea sa creasca liniar cu turatia (motor "intuitiv" care nu te ia prin surprindere, nu te bruscheaza)
De ce? La fel exista potentiometre lineare si logaritmice... Eu as zice ca depinde cu ce esti obisnuit.

Benzinarele stau asa:
(1) foarte bine
Oare? De fapt iti ofera putere cu atat mai mare cu cat turatia este mai mare... In principiu cam ambele motoare iti furnizeaza putere cam intr-o plaja de 2500-3000 rpm
(2) foarte prost
Cred ca depinde de turatiile la care obisnuit sa conduci; pentru cineva care il tine peste 3500 rpm este foarte OK. Corect?
(3) bine

Dieselul sta asa:
(1) slab
Eu as socoti un avantaj ca-ti da putere mare intr-o gama reduse de turatii.
(2) foarte bine
(3) slab

Focus. Ford Focus. Sea Grey.
2006 Ford Focus Wagon TDCi, 1.6/109 CP
Imagine
Imagine
My pictures on Flikr
Avatar utilizator
Mihai L
 
Mesaje: 10794
Membru din: 25 Apr 2006, 17:53
Localitate: Bucuresti
Maşina: Ford Focus Wagon Trend CL 2006, 1.6l/109CP, Sea Grey

Următorul

Înapoi la Help/Troubleshooting

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 18 vizitatori

Cine este conectat

În total sunt 18 utilizatori conectaţi :: 0 înregistraţi, 0 invizibili şi 18 vizitatori (date care se bazează pe utilizatorii activi în ultimele 5 minute)
Cei mai mulţi utilizatori conectaţi au fost 2573 pe 30 Sep 2024, 17:07

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 18 vizitatori

Zile de naştere

Nicio zi de naştere astăzi

Site Login