Help/Troubleshooting

Lexicon termeni auto

Eventualele probleme/nelamuriri tehnice generale.

Moderator: Huffy

Reguli forum
Dacă aveţi defecţiuni sau nelămuriri cu privire la maşina dumneavoastră, vă rog să căutaţi răspunsuri sau să deschideţi un subiect nou în Secţiunea dedicată modelului dumneavoastră. Această secţiune este doar pentru generalităţi.

Lexicon termeni auto

Mesajde marius140872 » 16 Ian 2012, 14:08

http://dorinm.3x.ro/study/masini/lexicon.html

4WD - Four Wheel Drive sau AWD - All Wheel Drive adica... tractiune integrala/ pe toate rotile. Simpla considerare a unei tractiuni integrale in cazul perceperii acestui termen trebuie sa tina seama de faptul ca in spatele tractiunii integrale sta o intreaga tehnologie legata de rapoartele de transmisie a puterii fata/ spate, de controlul tinutei de drum s.a.

ABC - Active Body Control adica... control activ al corpului masinii. Acesta este un sistem hidraulic de echilibrare al platformei/ sasiului masinii, de cele mai multe ori pasiv (fara asistare electronica) care actioneaza impotriva inclinarii caroseriei la curbe si imbunatateste impreuna cu ESP (Electronic Stability Program = program electronic de stabilitate) si stabilitatea la drum.

ABS - Anti Blockier Sistem/ Anti-lock Braking System adica... sistem impotriva blocarii rotilor in rulaj. Este un sistem care are rolul de a impiedica blocarea rotilor in cazul unei franari totale/ opririi totale a rotii/ rotilor pentru a permite continuitatea manevrabilitatii masinii in cazul franarii (roata blocata elimina posibilitatea manevrabilitatii, masina devenind un "obiect in franare") - acest efect tine in general de intentia de a pastra masina pe cursul de rulare anterior unei intrari in derapaj sau a franarii pe o suprafata alunecoasa. Acest sistem mai are ca avantaje si reducerea uzurii cauciucurilor care sunt mai putin solicitate in cadrul eforturilor de franare ale masinii si creste siguranta trenului de rulare prin eliminarea uzurilor/ aplatizarilor atipice ale profilului cauciucului. Sistemul se bazeaza pe reactia unor ventile magnetice/ electromagnetice declansata de senzori de rotatie ce transmit rotatia permanent la un sistem de comanda. In cazul blocarii rotilor aceste ventile sunt deschise de sistemul de comanda si rotile sunt deblocate prin reducerea presiunii de franare, in baza unor calcule/ teste adecvate. Efectul real este reprezentat de o franare repetata (de pana la 20 de ori pe secunda) permitand reluarea proceselor de tractiune si rulare controlata anterioare aplicarii masurilor ABS. Reducerea presiunii hidraulice este efectuata conform unor elemente de transfer a puterii si, suplimentar, reactiile sistemului pot fi repetate pana cand se obtine efectul dorit. In general acest sistem consta din 3 canale de asistare, unul stanga fata, altul dreapta fata si ultimul pe rotile din spate.

ACC - Adaptative Cruise Control adica... control de croaziera adaptabil. Este un sistem tip tempomat care se adapteaza la vitezele participantilor la trafic avand rolul de a imprima o viteza "de trafic" (in ideea utilizarii optime a unui spatiu de circulatie) si, totodata, de a regla permanent distanta intre masini (crescand/ mentinand securitatea in traficul aglomerat sau la "mersul in coloana"). In plus, la aceste sisteme, se poate apela optional si la ghidarea laterala pe strada, fiind de real ajutor pe arterele cu mai multe benzi si chiar in depasiri.

Acceleratie E - inseamna ca intre pedala de acceleratie si motor exista numai o legatura electronica care transmite comenzile la combustibil.

ACEA - Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile. Este o asociatie europeana care are ca obiectiv realizarea de standarde de constructie in domeniul automobilelor. Cea mai importanta realizare a acestei asociatii este realizarea unor norme pentru uleiurile de motor care a avut ca rezultat simplificarea alegerii uleiurilor de la benzinarie de catre utilizatori.

Actionare hibrida - este o forma de motorizare a vehiculelor in care se utilizeaza doua tipuri de motoare care preiau succesiv actionarea vehiculului. De exemplu, se utilizeaza un motor cu ardere interna in "tandem" cu un electromotor. Timpul in care functioneaza motorul cu ardere interna este un timp "de actionare" a vehiculului dar si de incarcare a bateriilor electromotorului.

Active Front Lighting System (AFS) este un sistem de reglaj a iluminarii/ sistemului de iluminare prin controlul activ asupra HID care tine cont de directia de deplasare a masinii (prin orientarea unghiurilor de orientare pana la o limita maxima de 20 grade). Acest sistem se activeaza si, ulterior, functioneaza automat (in conditiile in care sistemul nu este dezactivat de catre sofer) la o anumita viteza de deplasare (de regula 25 Km/ h) si asigura iluminarea drumului in curbe.

Active Noise Cancellation System (ANC) este un sistem de anulare a zgomotelor exterioare si/ sau interioare. Principiul de baza consta in existenta unor microfoane (de obicei 2) care monitorizeaza zgomotele de joasa frecventa din habitaclu. Cand sunt detectate zgomotele (in functie de niste standarde care tin de frecventa si amplitudine) se genereaza prin sistemul audio cu care este dotat habitaclul un zgomot "de raspuns" cu rol de anulare a zgomotelor detectate.

Aditiv - este o substanta care se adauga combustibilului sau uleiului de motor in diverse scopuri de functionalitate sau de eficientizare. Cele mai importante functii ale aditivilor sunt micsorarea frecarii componentelor active, etansarea sau curatirea motorului.

Advanced Compatibility Engineering (ACE) este un sistem de reducere a tensiunilor cauzate la impactul masinii (in cazul unui accident prin dispersarea si absorbia fortelor rezultate asupra suprafetelor mari. In esenta este vorba despre diminuarea si devierea fortelor rezultate in urma impactului in afara unei zone de siguranta a pasagerilor in functie de marimea suprafetelor de impact (cu vehicule/ obstacole mari sau mici). Sistemul este TM pentru Acura/ Honda.

Aerodinamica - este stiinta care studiaza miscarea aerului sau a obiectelor prin medii gazoase. In cazul automobilelor, aceasta stiinta da posibilitatea exploatarii profilelor de caroserie (cu accesoriile acestora) pentru a vehiculele sa intampine o rezistenta minima din partea aerului sau pentru a folosi deplasarea prin aer in stabilizarea deplasarii. Cele mai bune valori de aerodinamicitate (indicele de aerodinamicitate = cx) ale automobilelor de azi se afla in jurul valorilor de 0,26 (spre exemplu, masinile de teren au cx = 0,45).

Airbag - sac de aer... Este un sac de nylon care, in baza unor senzori cu diverse amplasari si, in consecinta, a ordinului primit de la unitatea centrala, are rolul de a se umfla cu viteza maxima si de a proteja (prin amortizarea socului) pasagerii in cazul unui impact (in directa actiune cu cea a centurii de siguranta). Aceasta forma de protectie a aparut in 1980 (introdus de Mercedes si perfectionat continuu in colaborare cu VW) si se poate afirma ca se afla inca in stadiul de dezvoltare/ perfectionare, evolutiv acesta fiind destinat numai soferului pentru ca, apoi, sa fie introdus si copilotului, apoi ca protectie pentru impacturile laterale, apoi pentru protejarea bazinului...

Air Conditioning (AC) - reprezinta sistemul de conditionare al aerului instalat pe o masina. Acest sistem este proiectat pentru a indeplini doua functii principale: racirea sau incalzirea compartimentului pasagerilor si uscarea sau umidificarea aerului pana la un nivel confortabil (de obicei situat in jur de 60 %). El functioneaza pe baza unui refrigerant care este permanent circulat in baza unor faze considerate standard: 1. atunci cand este relativ rece compresorul lucreaza in faza de compresie marind temperatura vaporilor refrigeranti, 2. atunci cand este relativ cald lichidul de refrigerare este racit prin ansele tuburilor de racire, caldura generata fiind absorbita si disipata si de lichidul refrigerant. Circulatia aerului de racire este asigurata fie prin simpla absorbtie in functie de viteza masinii fie prin intermediul activitatii compresorului. Atat aerul cat si lichidul de refrigerare este permanent filtrat si uscat. In plus, circuitul este astfel proiectat incat sa asigure si o autocirculatie a lichidelor de refrigerare prin faptul ca vaporii creati intra in elementele superioare si creaza diferente de presiune care absorb lichidele mai reci sin partea inferioara a sistemului.

Amortizoarele - sunt de diferite tipuri dar reactioneaza la fel la gradul de uzura dar durata lor de viata tine cont destul de mult de drumurile uzual practicate la utilizarea automobilului. Astfel, un amortizor uzat va da ca raspuns vibratii si zdruncinaturi nedorite in timpul mersului, chiar si la trecerea peste denivelari mici, semnalizand astfel uzarea lor. Secundar semnelor uzurii propriuzise, amortizoarele isi vor "etala" uzura prin intermediul cresterii distantei de franare, masina are tendinte de derapare chiar daca directia nu este solicitata... In cazul in care nu se sesizeaza "mai nimic" este bine sa se retina ca este indicata o verificare la 50.000 km si, apoi, la fiecare 20.000 km.

API - American Petroleum Institute. Este o institutie specializata in realizarea de standarde de apreciere pentru produsele petroliere. In cazul autovehiculelor, aceasta institutie este cunoscuta prin realizarea unei clasificari a uleiurilor de motor.

Aprindere dubla - este sistemul de aprindere care foloseste doua bujii pe cilindru in ideea de a garanta o aprindere mai sigura a amestecului de aer-combustibil. Suplimentar, aprinderea dubla reduce lungimea scanteii propriu-zise/ a frontului de flacara imbunatatind astfel eficienta arderii, compresia fiind astfel crescuta fara sa apara pericolul decalajelor/ al bataii - detonarii. Italienii numesc acest sistem Twin-Spark.

ASR - Reglarea patinarii tractiunii sau Traction Control. Este un sistem care impiedica rotirea rotilor de tractiune in ideea cresterii stabilitatii si a reducerii uzurii cauciucurilor. Acest concept este implementat sub doua forme (independente sau reunite) in care ori este micsorata electronic puterea motorului, ori se actioneaza frana rotii care tinde sa se rasuceasca mai rapid decat este permis stabilitatii ansamblului. Denumirea de ASR vine de la Mercedes si tine cont de sistemul de determinare a rotii care se roteste.

ATF - Automatic Transmision Fluid - este efectiv uleiul care se foloseste pentru cutiile automate de viteze (chiar daca acesta este util si la servodirectii).

Bataia/ detonarea/ decalajul - este fenomenul de ardere necontrolata datorat autoaprinderii amestecului aer-combustibil in cilindru. Pentru prevenirea acestui fenomen se utilizeaza diferite sisteme de aprindere dar, cea mai importanta masura ramane clasificarea combustibililor care trebuie sa aiba o anumita rezistenta la detonare si, intr-un fel de compensare, clasificarea motoarelor dupa cifra octanica recomandata/ suportabila (MOZ) sau prin standardele de studiu cum ar fi "cifra octanica cercetata" (ROZ).

BAS / Brake Asist System este un sistem electronic de asistare a utilizarii franeloer care ajuta conducatorul sa franeze in conditii de urgenta. Acest sistem monitorizeaza permanent modul in care este apasata pedala de frana (monitorizand presiunea exercitata asupra acesteia) si, in conditiile unei apasari deosebit de rapide si/ sau puternice "constata" starea de pericol (recunoasterea intentiei soferului de a pune frana totala) si activeaza imediat ABS-ul (sau alte dispozitive cu care poate fi prevazuta masina in sensul securitatii rularii) in ideea de a se obtine un spatiu de franare cat mai scurt. Sistemul se dezactiveaza imediat ce pedala de frana nu mai este solicitata. BAS este R pentru Mercedes.

Bi - Litronic - este un far cu xenon produs de Bosh care emite atat faza mica cat si faza mare din aceeasi sursa.

Blocarea pornirii - Este un sistem de protectie antifurt care, pe langa masurile de comunicare si auditive clasice, intervine asupra blocarii utilizarii directiei masini cu sau fara "colaborarea" blocarii rotilor. Acest sistem exista si sub forma blocarii aprinderii si alimentarii cu combustibil a masinii pentru a preveni plecarea de la locul furtului a masinii. La acest moment, de multe ori, sunt folosite simultan toate metodele prezentate mai sus.

Blow by - este un termen folosit pentru a descrie fenomenul de trecere al gazelor ce trec in timpul arderii din cilindru pe langa piston si ajung in incaperea axului motor. Ele sunt evacuate prin aerisirea incaperii axului motor catre canalul de introducere al aerului.

Boxer - Motor care are pistoanele plasate in opozitie completa, miscarile acestora amintind de miscarile unor boxeri.

Catalizator - este o componenta a sistemului de evacuare a gazelor de ardere si foloseste la relizarea unui circuit prin care resturile combustibile din aceste gaze sunt folosite la o noua combustie in piston, fapt care micsoreaza componentele toxice a evacuarilor finale in atmosfera. Carcasa acestuia este realizata dintr-un otel superior rezistent la caldura iar in interior se gaseste (de obicei) un sistem de placi ceramice cu nenumarati faguri fini denumit monolit. Interiorul fiecaruia dintre acesti faguri este acoperit de un aliaj special care contine platina si/ sau folii fine de metal infasurate.

Cauciucurile - La alegerea acestora se poate tine seama de trei factori de baza: 1. caracteristicile tehnice precizate de producator, 2. cat de mult este utilizata masina, cat de mult se doreste sa se investeasca (privitor la calitatea cauciucurilor, la specificul lor - de iarna, de vara, etc.). La alegerea lor trebuie sa se tina seama de faptul ca pe o axa trebuie instalat acelasi tip de cauciuc (dimensiuni, cod de viteza, etc. identice) deoarece acest element are implicatie legala, penalizarile aparand atat din punct de vedere al exploatarii masinii cat si din punct de vedere al amenzilor ce se vor "incasa" sau, mai rau, al refuzului de a se plati despagubirile de asigurare de catre asigurator... In plus, atunci cand se opteaza la folosirea de cauciucuri folosite este bine sa se tina cont de un grad egal de uzura pentru toate cauciucurile, "dezechilibrele" de grad de uzura dand vibratii ale directiei, pozitie defectuoasa a masinii pe carosabil, etc. In cazul in care nu exista alta posibilitate este bine sa se retina ca se vor monta pe spate cauciucurile cel mai putin uzate (altfel aparand probleme legate de stabilitatea in mers la viteze relativ reduse), chiar daca vor apare probleme de directie destul de evidente (uzura mare la nivelul rotilor directoare ad vivratii de directie, aderenta slaba si, deci, reactii intarziate ale directiei... dar care pot fi controlate prin intermediul volanului - pe cand problemele care apar pe spate, mai ales cand avem si tractiunea plasata "acolo", sunt deosebit de periculoase deoarece apar brusc si la viteze ceva mai ridicate, unde raspunsul devine deseori greu de "acordat"). Gradul de uzura maxim este de obicei marcat pe dentitia respectivului cauciuc dar nu exista precizari legale exprese in aceasta privinta.

Celula de combustibil - este o componenta electro-chimiac care produce curent electric cu ajutorul a diversi combustibili cum ar fi metanolul sau hidrogenul in combinatie cu oxigenul, realizand energia necesara punerii in miscare a unui motor electric si astfel a unui autovehicul. Aceasta s-a nascut ca o alternativa la iminenta penurie de combustibili clasici si este perfectionata permanent de diversi producatori.

Ceramica - este un material usor (cu greutate in medie cu 60 % sub cea a materialelor clasice) si extrem de rezistent folosit in dievrse componente ale unei masini (motor, placute de frana, etc.). Principalul avantaj al acestor materiale este reprezentat de rezistenta enorma comparativ cu materialele clasice si incidenta directa in fiabilitatea masinilor (atat directa cat si indirecta - prin micsorarea greutatii totale).

Cifra CET - reprezinta capacitatea de aprindere a combustibililor Diesel (inflamabilitatea), in medie motoarele fiind optimizate pentru cifre CET in jurul valorilor de 50 de puncte.

Cifra octanica - reprezinta cantitatea de octani existenta in benzina.

Clapeta de acceleratie - este o cale de accesare controlata pe traseul de aspiratie al carburatorului care regleaza aerul ce patrunde in motor. Deschisa total inseamna acceleratie maxima pe cand la mersul in gol ea este aproape total inchisa.

CO - este "indexarea" chimica pentru monoxidul de carbon, important intre termenii auto deoarece este monitorizata prezenta sa in gazele de ardere evacuate de esapament, acest gaz daunator fiind evacuat in urma arderii incomplete a combustibililor in motor.

Colector de date (BUS) - Este sistemul care leaga toate componentele electronice ale unei masini printr-un circuit inelar care are rolul de a realiza distributia eficienta a semnalelor transmise de senzori si a comenzilor trimise de centrele de comanda. Acest BUS are anumite valori de transmisie/ viteze de transmisie deseori masinile fiind utilate cu mai mult de un astfel de circuit.

Coloana - in general desemneaza montantul usilor din fata, apartinand elementelor verticale portante ale caroseriei, de ele fiind fixate si usile din fata. Se continua sub forma de coloana a plafonului si formeaza conturul parbrizului la berline. Analog coloanei descrise (denumita si coloana A) exista si coloanele B si C iar la modelele combi exista si coloana D.

Common Rail/ CDI/ Common Rail Diesel Injection Directeinspritzer - sau injector Diesel comun. Denumirea efectiva de "Common Rail" reprezinta instalatia comuna de injectie si inseamna ca toate duzele de injectie sunt alimentate de o singura instalatie aflata sub presiune, momentul injectiei fiind declansat electronic.

Compresor - este o pompa care comprima de obicei aer, sau in cazul instalatiei de climatizare comprima un agent de racire. Compresorul mai este folosit la unele motorizari pentru a permite cresterea puterii motorului. Motorul trebuie insa sa isi foloseasca o parte din puterea suplimentara pentru a actiona acest compresor, ceea ce creste consumul de combustibil.

Compresorul VTG este un turbocompresor cu o geometrie variabila a turbinei, avantajul fata de celelalte compresoare constand in paletele directoare mobile, al caror unghi se poate adapta in functie de turatie.

Controller Area Network (CAN) - reprezinta un sistem de comanda pentru functiile electronice interconectate ale masinii cu referire stricta la colectarea si distribuirea datelor de intrare si iesire ale sistemelor.

Cuplu motor (Torque) - reprezinta elementul descriptiv al fortei motorului. Acesta se masoara in Nm (nanometri) si este important pentru a determina forta efectiva pe care o exercita pistonul pe arborele cotit.

Diferential - dispozitivul care permite corelarea turatiilor intre cele doua roti actionate ale unei axe. Acest lucru este necesar deoarece, la intrarea in curba, roata stanga si cea dreapta parcurg drumuri diferite. Daca ele ar fi legate solidar, atunci ambele ar fi fortate sa patineze.

Diferential blocabil - este dispozitivul care ar trebui sa impiedice rasucirea totala a unei roti si sa ghideze forta care este in surplus catre rotile care au un contact mai bun cu solul.

Diferential central - este un dispozitiv care se gaseste la autovehiculele cu tractiune integrala, intre axul din fata si cel din spate rolul sau fiind de a controla turatiile diferite la intrarea in curba. La unele masinid e teren se poate alege tipul de tractiune prin schimbarea diferentialului: tractiune spate (2H0, tractiune pe toate rotile cu demultiplicarea turatiei (4H), tractiune pe toate rotile cu demultiplicarea turatiei (4HLc si 4LLc). Acest dispozitiv poate fi prevazut sau nu cu un diferential intermediar. Firma Audi foloseste la modelele Quattro o alta forma constructiva a diferentialului central.

Direct Injection (DI) - reprezinta injectia directa atat la motoarele Otto cat si la cele Diesel, prin intermediul acesteia combustibilul fiind injectat direct in camerele de ardere si ars foarte bine, fara ocoale prin camere laterale. La motoarele Diesel se rezolva astfel si problemele legate de zgomotul puternic al exploziei, aceasta deficienta fiind remediata printr-o turbionare exacta a aerului si printr-un amestec cat mai bun cu combustibilul.

Double Overhead Camshaft (DOHC) - este denumirea pentru motoarele cu doi arbori cu came in chiulasa.

Double-Wishbone Suspension este o suspensie din aluminiu aliat utilizata la masinile Acura. Se remarca prin greutate redusa si sisteme de conectare la elementele de optimizare a rularii.

Drive-by-Wire Throtle System este un sistem electronic care elimina cablurile de conectare clasice ale acceleratiei. Acest sistem a fost dezvoltat de catre Honda in cadrul curselor de Formula 1. Avantajul acestui sistem consta in faptul ca apasarea pe pedala "electronica" (care percepe presiunea exercitata asupra ei de catre sofer si o transmite computerului de "coordonare") permite ca masina sa raspunda prin accelerare in "mod calculat" conform standardelor dorite de rapiditate si/ sau sportivitate micsorandu-se in acest fel consumul de combustibil, eliminandu-se tensiunile de functionare de la nivelul sistemului de evacuare s.a. In plus acest sistem faciliteaza comunicarea dintre motor, ABS si VSA inducand o reactie coordonata a acestor sisteme la solicitarile ce apar in timpul sofatului.

Dual-Stage, Dual-Threshold Airbags este un sistem de deschidere in trepte a airbag-urilor. Principiul este destul de simplu si consta in urmatoarele secvente: la viteze reduse de impact se realizeaza o secventa initiala de deschidere a airbag-urilor cu viteza si forta redusa, pe cand la viteze mari de impact se realizeaza o operare simultana a doua efecte de deschidere ale airbag-urilor pentru deschiderea imediata si eficienta. Sistemul se bazeaza pe informatiile "transmise" de presiunea din centurile de siguranta si lucreaza in "colaborare" directa, atunci cand este cazul cu sistemul OPDS.

Dummy - este celebrul manechin de testari utilizat in crash-teste s.a. Aceasta papusa este dotata mai mult sau mai putin cu diferiti senzori (de multe ori valoarea unui astfel de manechin depaseste valoarea masinilor testate) astfel incat sa se poata deterrmina toate fortele si implicit toate riscurile care apar in cazul testelor efectuate.

Electro-Hidraulic Brakes (EHB) este frana electro-hidraulica in care forta de franare nu mai este produsa de forta musculara ajutata hidraulic ci de senzori electronici si de pompe hidraulice.

Electronic Brake Distribution (EBD) este un sistem de asistare continua si automata a presiunii de franare in functie de incarcarea masinii. Acest lucru permite eliminarea angajarilor premature ale sistemului ABS cand masina este usor incarcata.

Electronic Diesel Control (EDC) - reprezinta ansamblul de reglare electronica a sistemului de injectie Diesel.

Electronic Stability Program (ESP) (la BMW este denumit DSC si mai era denumit si ETS - Electronic Stability System) - reprezinta un program electronic de stabilitate care incearca sa mentina o masina care derapeaza pe traiectoria ei prin franarea directionata a fiecarei roti. Astfel, daca spatele masinii derapeaza in curba atunci este franata roata din exteriorul curbei si la impingerea prin rotile din fata este franata roata interioara din spate.

EMV - reprezinta compatibilitatea electro-magnetica sau comportarea electronicii autovehculului in campuri electrice puternice.

Enhanced Other Network (EON) - este sistemul de transmisie/ receptie radio privitor la anunturile in trafic si ale celorlalte posturi in programul curent.

Fading - este denumirea atribuita slabirii actiunii franei la o solicitare de durata sau la o solicitare ridicata.

Faza asimetrica - se refera la sistemul de iluminare a drumului pe timp de noapte si descrie defectul prin care iluminarea este realizata mai puternic intr-o anumita parte.

FIS (computer de bord) - reprezinta displayul de informatii al soferului. Pe el se pot citi date diverse cum ar fi distantele parcurse, viteza medie de la pornire, consumul total sau momentan, temperatura exterioara s.a.

Floating Car Data - reprezinta datele trimise de masinile in miscare la calculatoarele telematice. Aceste date sunt folosite in general in detectarea blocajelor de trafic, scopul principal al urmaririi fluxului de date fiind determinarea opririlor de flux.

Fluxul de lumina - are ca unitate de masura lumenul si descrie cantitatea de lumina emisa la iluminarea drumului de catre instalatiile de iluminare ale masinii. Valorile uzuale sunt cuprinse intre 850 lumeni pentru o lampa de far cu halogen obisnuita si ajung la 2500 de lumeni pentru iluminarea cu xenon.

Fuel Stratified Injection (FSI) - sau "Injectie directa de benzina".

Functiile sistemului de control al climatului - Sunt una... Asigurarea unui climat conformabil pentru sofer si/ sau pasageri. Este posibil sa va intereseze cum se foloseste cat mai eficient acest sistem... Vara, dupa parcarea la soare, se deschid ferestrele si se utilizeaza "faza medie" a sistemului cu sistemul de aer conditionat in functiune. Cand aerul s-a racit se vor inchide ferestrele si se va utiliza in continuare sistemul de aer conditionat dupa dorinta. Aceasta procedura ajuta la racirea rapida a interiorului masinii si la reducerea consumurilor legate de o racire indelungata. Iarna se utilizeaza pur si simplu sistemul de aer conditionat care, ca prima functie va elimina umiditatea din aer, indirect ajutand la dezaburirea geamurilor, si apoi se seteaza la "caldura" dorita si va bucurati de ea (sfaturile "de iarna" sunt valabile pentru automobilele fara instalatii de preincalzire sau altele similare). Circuitul de aer conditionat necesita unele intretineri cum ar fi schimbarea filtrului de aer, a filtrului de polen, etc. De obicei, schimbarea acestor filtre tine seama de drumurile care sunt practicate uzual. Daca nu se poate tine aceasta "evidenta" este bine sa se faca acest lucru odata la 2 ani sau se va sesiza ca aerul interior nu mai este curat (se sesizeaza prezenta de praf, apar mirosuri persistente, etc.) sau devine iritant in special la pornirea instalatiei de aer conditionat. Atentie la filtrele de polen care se uzeaza nu numai vara, cand exista polen, praful fiind de aceeasi granulatie dar cu efecte mult mai "ucigatoare" la nivelului acestui filtru (deci, totul tine cont tot de drumurile practicate). Pe langa asigurarea confortului (printr-un aer curat si bine intretinut de dotarile de ventilatie) filtrele de aer curate asigura si un consum de combustibil mai mic deoarece aerul circula usor prin instalatiile de aer si, nu in ultimul rand, majoritatea masinilor au cale comuna de preluare a aerului fapt care determina concluzia ca un filtru murdar va permite accesul impuritatilor si la nivelul motorului, deci uzura crescuta a motorului, consumuri suplimentare de ulei, etc.

Functiile uleiului/ lubrifiantului - Cele mai cunoscute sunt: 1. Lubrifiere (favorizeaza miscarea pieselor pe care "ajunge", reducand totodata consumurile de energie pentru miscarea pieselor respective), 2. Suprafata de separare (actioneaza ca o pelicula separatoare care impiedica piesele in miscare sa iaba contact direct una cu cealalta), 3. Autocuratire (uleiul captureaza impuritatile, praful, reziduurile de combustie si alte particule transportandu-le pana la filtrul de ulei care le va retine, pastrand piesele pe care le "atinge" curate - fara a uita de posibilitatea formarii ruginei sau de eliminarea acizilor rezultati din functionarea motorului), 4. Etansare (ajuta garniturile sa "traiasca" mai mult si le umple golurile posibile, mentinand o compresie cat mai buna si, nu in ultimul rand, mentinand puterea motorului la parametrii nominali).

Gaz de ardere - reprezinta toate emisiile sub forma de gaze care se degaja de catre motor prin teava de esapament. Datorita normelor actuale de mediu aproape toate masinile transforma chimic aceste gaze de ardere prin intermediul catalizatorilor in scopul curatirii si a diminuarii la maxim a nocivitatii acestora.

Generator/ alternator/ dinam - este angrenajul/ sistemul care foloseste la incarcarea bateriei si la producerea de curent electric. In domeniul auto se folosesc generatoare de curent alternativ inseriate cu un redresor care produce curentul de bord (de diferite voltaje caracteristice fiecarui producator in parte, clasei masinii, s.a.). Curentul acestora poate fi furnizat si de demaroare (electromotoare) ale arborelui cotit.

Generator de gaz - este sistemul care umfla airbag-urile atunci cand este cazul. In realitate acest sistem este un mecanism cu detonare intr-un pas sau in pasi multipli in functie de elaborarea dorita la sistemele de airbag.

Global Positioning System (GPS) - este un sistem de localizare terestra prin intermediul satelitului si sta la baza sistemului de navigatie la masinile care sunt dotate cu asa ceva. Ideea este relativ simpla, acest sistem realizand o pozitionare exacta (cu o marja de maxim 5 metri) si, in conditiile cunoasterii plasamentului sa se ruleze un software care prezinta o harta a deplasarii in timp real.

Greutatea proprie - este greutatea autovehiculului pregatit de mers cu rezervorul umplut 90 % si cu un sofer de 75 kilograme.

Head-up Display - prezinta indicatiile instrumentelor pe parbriz. Nu trebuie sa se inteleaga prin acest lucru un sistem identic cu cel al instrumentelor de bord clasice ci un sistem care realizeaza o proiectie a principalelor elemente. Aceasta proiectie utilizeaza diverse metode din care cea mai preferata este reflexia laser.

HC - este prescurtarea tehnica/ chimica pentru hidrocarburi.

Hidropneumatica - este suspensia pneumatica in care clasicele arcuri pana sau elicoidale sunt inlocuite cu perne de aer. Adoptarea acestui tip de suspensie presupune neumarate avantaje (cum ar fi suspensia asistata, tinuta de drum usor de corectat, s.a.) dar inca este prohibitiva utilizarea ei.

i-VTEC - este varianta a motorului VTEC de la Honda/ Acura unde "i" vine de la "inteligent". Acest motor, comkparativ cu predecesorul care se remarca prin controlul miscarii valvelor si a duratei acestora, i-VTEC-ul utilizeaza sistemul VTC (Variable Timing Control pentru a realiza unele ajustari de finete. Astfel, variind presiunea uleiului VTC poate permanent sa realizeze adaptarile necesare astfel incat sa se creasca performantele la turatii mici si eficienta trecerii la turatiile mari.

Latch-Compatible este o "precizare" reper in ceea ce priveste amenajarea pe locurile din spate a elementelor de securitate in ceea ce priveste transportul copiilor mici. Aici este vorba despre existenta sistemelor de ancorare, a tetierelor speciale s.a. cu incidenta directa in transportul copiilor de varste mici.

Light Emitting Diode (LED) - este clasica dioda emitatoare de lumina de la instalatiile electrice, electronice si electrocasnice care isi gaseste o larga aplicabilitate si in lumea auto.

Liquified Petroleum Gas (LPG/ GPL) - este gazul fluid care este folosit pe post de combustibil auto. Acesta este reprezentat de un amestec din propan si butan care se produce prin procese de rafinare si care se caracterizeaza printr-o cifra octanica foarte ridicata (de peste 100).

Lubrifianti - Clasificarea lubrifiantilor/ uleiurilor are la baza doua criterii principale: 1. Vascozitatea, care este proprietatea uleiurilor de a crea pelicula protectoare intre partile metalice (sau nu) in miscare. Cu cat primul index (de exemplu 10W) are o valoare mai mica cu atat inseamna ca respectivul ulei este mai fluid cand este rece si, astfel, este utilizat la temperaturi mai scazute. Cu cat acest index este mai mare (de exemplu 40W) cu atat uleiul este mai vascos si este indicat pentru utilizare la temperaturi ridicate; 2. Nivelul de performanta, care este o clasificare cu referinta la standardele si specificatiile stabilite a organizatiile internationale de resort (cum ar fi API-ACEA care stabileste care sunt cererire specifice pentru producatorii de automobile, definind caracteristicile de baza care sa le aiba uleiurile pentru a asigura functionarea optima a motoarelor). Pentru a-si mentine functiile (mentionate la "Functiile uleiului/ lubrifiantului") este necesara mentinerea la nivel operational maxim a filtrului de ulei si, nu in ultimul rand, este necesara schimbarea uleiului in momentul in care acesta incepe sa isi piarda caracteristicile. Un filtru de ulei "defectuos" pe langa faptul ca nu mai asigura curatarea eficienta de impuritati a uleiului determina si un flux diminuat de ulei la nivelul pieselor in miscare crescand astfel uzura pana la "de 30 de ori" fata de conditiile normale cu serioase consecinte aupra vietii motorului sau a unor componente ale acestuia. In marea majoritate producatorii recomanda tipurile de uleiuri/ lubrifianti necesar de a fi utilizate precum si cadenta de schimbare a filtrului de ulei.

Lumina de xenon - este o lumina obtinuta printr-o descarcare electrica intre doi electrozi intr-un mediu gazos cu xenon intr-un bulb de sticla. Descarcarea vaporizeaza sarurile metalice existente si face gazul cu xenon sa lumineze. Aceasta forma de iluminare ese preferata deoarece intensitatile luminii obtinute sunt de 2,5 ori mai mari decat lumina obtinuta prin descarcare in halogeni si, totodata, lumina obtinuta este mai apropiata de cea naturala.

Metanol - este un gaz care este folosit uneori ca si combustibil suplimentar (de amestec) sau alternativ pentru unele automobile.

Multilink Suspension este o suspensie compacta, creata pentru a avea o greutate cat mai mica in conditiile unei mobilitati cat mai mari in special in cazul miscarilor laterale.

Motor Diesel - Este numit astfel dupa numele inventatorului sau (Diesel) si are la baza functionarea unui motor pe pistoane cu aprindere prin presiune utilizand drept combustibil motorina.

Motor Otto - Este numit tot dupa numele inventatorului sau (Nicolaus August Otto) si are la baza functionarea unui motor cu pistoane cu aprindere inclusa (prin scanteie) si functioneaza cu benzina.

Motor Wankel - Respecta traditia si este numit tot dupa numele inventatorului sau (Felix Wankel). Caracteristic pentru acest motor este renuntarea la miscarea ascendenta a pistonului, acesta rotindu-se pe o placa triunghiulara intr-o carcasa octogonala care are pe fiecare parte o camera de lucru. Avantajul acestui motor cu "piston rotativ" este silentiozitatea deosebita dar dezavantajele apar datorita raportului redus de compresie, un consum ridicat de combustibil si un nivel ridicat al substantelor toxice (acestea fiind imposibil de redus datorita faptului ca forma lunguiata a camerei de ardere lasa un volum mare de gaze nearse).

MOZ - este cifra octanica a motorului si este relativ similara cu metoda ROZ. Ambele metode dau informatii despre rezisntenta la detonare a unui combustibil, diferenta dintre ele fiind data de faptul ca la rezistente de detonare egale MOZ este mai mic decat ROZ.

Multipoint Injection (MPI) - sau injectie multipunct, inseamna ca fiecare cilindru poseda propriul sau injector in ideea de a fi alimentat cat mai optim cu combustibil.

Newtonmetru (Nm) - este unitatea de masura a momentului unei forte.

Norma gazelor de ardere - Stabileste cantitatea de gaze de ardere pe care autovehiculele au voie sa o degaje in atmosfera. Aceste norme sunt clasificate pentru Europa in asa-numitele norme EURO.

NOx - este simbolul chimic pentru oxizii de azot. Acestia apar atunci cand, la temperaturi foarte mari azotul din aer participa la ardere. Ei sunt greu de indepartat deoarece o ardere ulterioara completa in catalizator nu este posibila.

Occupant Position Detection System (OPDS) este o masura de siguranta care utilizeaza diversi senzori pentru a calcula greutatea si pozitia pasagerilor cu rol direct in sisstemul de deschidere a airbag-urilor (in special a celor laterale).

On Board Diagnose (OBD) - reprezinta autocontrolul tuturor componentelor constructive necesare pentru reducerea substantelor nocive.

OT (PMS) - sau Punctul Mort Superior, reprezinta cel mai inalt punct care il atinge pistonul in cursa sa in cilindru.

Oxi-Kat - inseamna catalizator de oxidare si se foloseste la Diesel pentru arderea ulterioara a CO si HC, reducand intr-o oarecare masura si particulele de funingine acumulate. Montarea se face cat mai aproape de motor pentru a se atinge cat mai repede temperatura de functionare si pentru a se incepe transformarea substantelor nedorite.

Poly-Ellipsoid-System (PES) - descrie farurile la care lumina (halogen sau xenon) este proiectata pe strada printr-un reflector eliptic. Avantajul consta intr-o inaltime mica si o iluminare buna.

Presiunea de supraalimentare - sa suprapresiunea cu care un turboalimentator introduce aer in camerele de ardere. Cu cat este mai mare presiunea cu atat mai mult oxigen ajunge in cilindru si cu atat mai mult combustibil poate fi injectat pentru cresterea puterii. In acelasi timp are loc atat o crestere a randamentului cat si riscul de a se produce batai/ detonari (la motoarele pe benzina).

Pompa Duza (PD) -

ROZ - este cifra octanica a motorului si este relativ similara cu metoda MOZ. Ambele metode dau informatii despre rezisntenta la detonare a unui combustibil, diferenta dintre ele fiind data de faptul ca la rezistente de detonare egale MOZ este mai mic decat ROZ.

Sequential Sportshift este o modalitate de optimizare si protectie a functionarii cutiei de viteze. Protectia se realizeaza prin corectarea erorilor de utilizare a vitezelor de catre sofer printr-o trecere automatizata din etapa in etapa a cuplelor de viteza. Suplimentar acest sistem realizeaza si o corelatie de functionare cu alte elemente ale transmisiei, cu sistemul drive-by-wire si unele controale ale alimentarii motorului ajungandu-se la o maxima optimizare a acestui ansamblu.

Super Handling All-Wheel Drive (SH-AWD) ajuta suspensiile masinii in cresterea manevrabilitatii compensand miscarile de destabilizare ale masinii in timpul rularii. Acest efect este indus de o translare permanenta (in functie de cerinte) a puterii motorului catre fata, spate sau unele din laterale (transferul de putere fiind usor de "transmis" prin rapoartele de forta chiar si catre un anumit colt al masinii in rulare astfel incat simpla accelerare sau compensare de putere sa stabilizeze masina. Sistemul este TM pentru Acura/ Honda.

Suplemental Restraint System (SRS) reprezinta sistemul complet de control airbag-uri (inclusiv acestea).

Tire Pressure Monitoring System (TPMS) este un sistem de monitorizare a presiunii din cauziucuri care vizeaza semnalarea presiunilor mici si/ sau a penelor de cauciuc. Acest sistem are in general o importanta majora la echilibrarea presiunii cauciucurilor cu incidenta directa asupra tinutei de drum a masinii si, nu in ultima instanta, a securitatii deplasarii.

Ultra-Low Emission Vehicle (ULEV-2) este un certificat acordat de California Air Resources Board (CARB) cu privire la respectarea standardelor acestei institutii in ceea ce priveste emisia de noxe la functionarea motorului.

Uzura tobei de esapament (block silencer) - Aceasta apare datorita a mai multor factori cum ar fi gradul de utilizare (de obicei masinile care fac drumuri scurte "isi" uzeaza mai repede toba), conditiile climaterice (o zona umeda sau unde exista atmosfera salina), vibratiile puternice ale motorului (care determina decalibrarea prinderilor, scuturarea straturilor de protectie, etc.), efecte anormale ale functionarii motorului (cum ar fi defecte de aprindere, scurgeri de combustibil sau combustibil nears, etc.).

Valve - 24 de valve reprezinta 4 valve pe cilindru, cate doua deschise la fiecare pas al cilindrului. Miscarea fiind asimetrica se realizeaza un efect de presiune in camera de combustie care are ca efect o crestere a combustiei care devine mai curata si mai eficienta, rezultand mai multa putere, mai putine emisii si economie de combustibil.

Variabile Valve Timing and Lift Electronic Control (VTEC) este un sistem de optimizare a "angrenajului" valve - camera de combustie. Aceasta optimizare priveste cresterea curentului de aer si a masei de combustibil din cilindru la turatii mici ale motorului precum si echilibrarea acestui echilibru la cresterea regimului de turatie al motorului in ideea cresterii fortei motorului, a cuplului si, nu in ultimul rand, la permisivitate in ceea ce priveste cresterea rapida a turatiei motorului si, in consecinta, a reactiilor acestuia la comenzi. Sistemul este R pentru Acura/ Honda.

Vehicle Stability Assist (VSA) realizeaza un echilibru de functionare intre ABS si functiunile de control a tractiunii intervenind in urma reactiilor de presiune ale franei si ale alunecarilor masinii de la cursul de rulare. Raspunsul acestui sistem consta in aplicarea unui efort de franare controlat impreuna cu o crestere/ scadere a puterii motorului in sensul mentinerii unei tractiuni eficiente si a stabilitatii de rulare. Sistemul este R pentru Acura/ Honda.

Verificari uzuale ale masinii de catre conducatorul auto "amator" - Oricune are permis de conducere stie ca verificarea nivelului de ulei, a semnalizarilor, presiunii cauciucurilor, etc. este o rutina la fiecare plecare la drum. Pentru drumurile mai lungi este bine sa se realizeze si o verificare a sistemului de franare. In acest sens sunt multe elemente care pot releva daca este ceva in neregula cu franele. Astfel, se vor verifica: indicatoarele de frana (daca acestea exista), daca masina are miscari relativ usoare cand frana este actionata, daca pedala de frana este mai moale decat de obicei, daca nivelul de lichid este prea scazut (de obicei acest lucru se face odata cu "verificarea" jojei de ulei), daca franele sunt prompte sau daca masina prezinta vibratii la momentul franarii. Momentele recomandate pentru verificare ar fi: pedala de frana (la fiecare 10.000 km) din punct de vedere al reactiei semnalizarii, timpului de reactie, distantei maxime de franare recomandate de producator, discurile de frana (la fiecare 10.000 km) verificandu-se daca sunt ovalizate, zgariate sau sparte, nivelul si calitatea lichidului de franare (la maxim 30.000 km sau la fiecare 2 ani), o verificare suplimentara fiind determinarea punctului de fierbere care trebuie sa fie mai mic de 165 0C (problemele cu modificarea punctului de fierbere apar datorita absorbtiei de umiditate din aer, apa modificand punctul de fierbere al unui lichid de frana standard de la 230 0C la 165 0C intr-o prezenta de doar 3 % din volumul total), sabotii de franare (la 40.000 km sau de fiecare data cand este verificata frana) verificandu-se ca distanta pana la disc sa nu fie mai mare de 1,5 mm pentru aplicatiile directe sau 1 mm pentru cele imbinate, precum si integritatea acestora. Cilindrii de franare trebuie sa fie etansi (In general, pe langa faptul ca pot apare pierderi de lichid clare, vizibile, lipsa de etanseitate poate provoca aparitia de goluri de aer. Mecanismul este destul de simplu. La franare lichidul de franare se vaporizeaza datorita deteliorarii compozitiei acestuia in timp si presiunea rezultat gaseste usor care de eliminare prin intermediul porilor care determina lipsa noastra de etanseitate. Lichidul pierdut prin acest proces este inlocuit de aer si, frana noastra a inceput sa mearga anormal..., fara a mai lua in consideratie posibilitatea in care aerul sa se mixeze cu lichidul intr-un conglomerat stabil care sa elibereze gazele la revenirea conditiilor de formare cum ar incalzirea lichidului de frana la franari repetate) si sa nu fie ovalizati, aderand cat mai bine cu putinta la mecanismul de asamblare cu sabotii, discul, etc. In plus nu trebuie sa uitam ca lichidul de franare trebuie uneori ventilat, acest lucru fiind imediat semnalizat de faptul ca frana are scapati (pedala se inmoaie si nu raspunde la comenzi sau, la franare, masina isi schimba pozitia pe drum (alunecand spre stanga sau spre dreapta), defect care apare si la lichide de frana care nu se afla in parametri (cum ar fi cele cu punct scazut de fiebere). Pedala de frana, discurile, tamburii de franare, lichidul de franare, etc. trebuie sa formeze un ansamblu perfect, care sa reactioneze in orice circumstante. In sensul "pastrarii" acestei eficiente este bine sa se realizeze si verificari periodice la ateliere specializate.

Variable Timing Control (VTC) -

VTEC - Variable Valve Timing and Electronic Control -

Xenon High-Intensity Discharge (HID) - vezi si AFS este cel mai nou sistem de iluminare cu Xenon "recomandandu-se" printr-o lumina foarte apropiata de cea de zi si printr-o intensitate care asigura deplasarea optima si sigura pe timp de noapte. In general diferentele de calitate dintre aceste sisteme sunt date de puterea lor, deseori functionarea acestora fiind asigurata de tensiuni de alimentare de 300 - 400 Volti.


(2001...2007 dorinm.ro, 2005...2006 autodidactu.ro) Ultimul update: 10.Aprilie.2007
Avatar utilizator
marius140872
Ford Freak
 
Mesaje: 150
Membru din: 29 Dec 2007, 02:15
Localitate: Resita
Maşina: Ford Mondeo--1994--1.8 16v benzina // focus turnier 1.6// Renault Fluence 2012

Înapoi la Help/Troubleshooting

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 5 vizitatori

Cine este conectat

În total sunt 5 utilizatori conectaţi :: 0 înregistraţi, 0 invizibili şi 5 vizitatori (date care se bazează pe utilizatorii activi în ultimele 5 minute)
Cei mai mulţi utilizatori conectaţi au fost 1283 pe 23 Apr 2024, 16:22

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 5 vizitatori

Zile de naştere

Nicio zi de naştere astăzi

Site Login