Re: bibanu47: service, reparatii, reconditionari si modificari
Pentru cei tineri probabil că e de neconceput..
Rămâneai în pană undeva la dracu şi nu te ştia nimeni.
Pe timpul lu pif, era, totuşi, mai multă frică şi te mai riscai să pleci de lângă maşina defectă până în prima comună să dai un telefon la autobază, dar, încoace, după marele Râs poreclit revoluţie nu mai aveai curaj să laşi maşina nesupravegheată. Se cam ciordea ca-n codru… şi în zilele noastre se mai fură în special motorină din ce am mai auzit…
Trusa de scule de la rabă avea 200 de kile, teteo!
De fapt aveai vreo sută de kile de scule, cricuri, leviere, răngi şi altă sută de piese… supape de pe instalaţia de aer, pompe de alimentare, electrice, şurubăraie, coliere, furtune, curele de compresor etc…
Cărai toate astea după tine ca să nu stai în drum, dacă nu te descurcai cu ce aveai opreai un şofer şi-i băgai ştanga-n nas (camionului, nu şoferului!) până la primul oraş cu o autobază mai acătării. (Acolo începea milogeala dacă nu te descurcai altfel. Dacă treaba era groasă se lua legătura cu şefii şi ăştia de obicei se ajutau între ei chair dacă erau din intreprinderi şi din judeţe diferite… aceste situaţii apăreau, totuşi, destul de rar.)
Însă uneori erau situaţii nasoale când se bloca vreo roată… şi nu se mai putea tracta… dacă se bloca de la instalaţia de frână te băgai dedesubt şi o deblocai mecanic, dacă se bloca ceva pe la transmisie îi scoteai o planetară, sau ambele, sau ce trebuia pe-acolo, dar dacă se spărgea vreun rulment, ăla erai!
Trebuia s-o repari acolo în şanţ, iar de unul singur era foarte greu. De fapt era imposibil în anumite etape ale reparaţiei… se mai oprea câte unul şi te ajuta 15-30 minute după care pleca în treaba lui şi ăştia erau destul de rari…
Din aceste cauze şoferii (şi de multe ori chiar şi şefii) făceau pe dracu să plece câte 2 în tandem. Se splituia marfa în două ca să fie nevoie, vezi Doamne!, de 2 maşini.
La un moment dat, prin 87, tiranu a dat o lege prin care după orice camion platformă carosată trebuiau agăţate 2 remorci! Două, teteo! Aşa credea boul că economiseşte motorina ţării… Cred că e inutil să mai zic că dacă încărcai şi camionu, şi remorcile la standard aproape că nu mai plecai cu el de pe loc…
Pentru şoferi era un chin să menţină în stare bună de funcţionare cele 2 remorci din cauza cărora mai mult stăteai decât mergeai. Belelele le făcea în general instalaţia de aer care avea pierderi prin toate mădularele şi rămâneai înţepenit în drum…
Puteai debloca mecanic frânele la remorci că oricum mergeai cu ele goale, sau dacă nu erau chiar goale aveai nişte butoaie sparte sau alte ambalaje la mişto prin ele dar te opreau drăguţii de miliţieni şi-ţi luau abecedarul pentru „defecţiuni la instalaţia de frânare”… cum o dădeai rău era tot pentru amărâtul de şofer…
Prin 88 doi colegi mai mari ca mine veneau de la Moldova, ţaca-paca, unul după altul.
Pe la Focşani li se întâmplă pocinogul: crapă diferenţialul uneia dintre maşini.
Urmarea… ia-l la cravată (la ştangă) că nu aveai soluţie pe şosea. Norocul era că celei defecte îi mergea motorul că altfel acolo ar fi rămas; compresorul de rabă de-abia băga aer pt cele 3 instalaţii de frânare (camionul plus cele 2 remorci) dacă i-ai mai fi adăugat încă 3 n-ar mai fi mers.
Reţineţi, cele 2 camioane erau încărcate.
Cu greu s-au pus în mişcare şi mergeau cu viteza melcului, vă închipuiţi…
Gigi, şoferul care tracta povestea. „bă, mă uit într-o curbă în oglindă… ziceai că era trenul pe şosea! Aşa arătam!”
În spatele lor se formase o coadă de vreun kilometru, era foarte greu să depăşeşti năzdrăvănia aia atât de lungă… i-au oprit miliţienii în fiecare comună ca să descongestioneze traficul, altceva nu aveau ce le face…
Gigi povestea cum se ruga la Dumnezeu să nu-i cedeze ambreiajul. A cedat în poarta intreprinderii dar erau ACASĂ!
Aşa îşi închipuia tiranu că economiseşte!
cea mai bună băutură este apa de izvor
dacă pui o picătură într-un kil de vinişor!
motoarele de la 6 cilindri în sus cântă!
-

Moartea - Member
- Mesaje: 291
- Membru din: 02 Iun 2007, 14:56
- Localitate: Bucureşti
- Maşina: Transit mk7, passat 3B (B5) 1.8 20 sopapi, hergestellt am Bremen, in 1998, in Deutschland
te opreai, băgai a4a falsă, şi operai cu macaraua…

voi să fiţi sănătoşi!

