Garantie, conditii si altele
- Reclamatii online: http://www.anpcnet.ro/ro/?page_id=178
- Adrese/telefoane/mail-uri de contact: http://www.anpcnet.ro/ro/?page_id=11
Lege importanta: OG 21/ 1992(r2)
O scurta mentionare din lege, cap. III:
ART. 10
Drepturile consumatorilor, la încheierea contractelor, sunt:
a) libertatea de a lua decizii la achiziţionarea de produse şi servicii, fără a li se impune în contracte clauze abuzive sau care pot favoriza folosirea unor practici comerciale abuzive în vânzare, de natură a influenţa opţiunea acestora;
b) de a beneficia de o redactare clară şi precisă a clauzelor contractuale, inclusiv a celor privind caracteristicile calitative şi condiţiile de garanţie, indicarea exactă a preţului sau tarifului, precum şi stabilirea cu exactitate a condiţiilor de credit şi a dobânzilor;
c) de a fi exoneraţi de plata produselor şi serviciilor care nu au fost solicitate şi acceptate;
d) de a fi despăgubiţi pentru daunele provocate de produsele sau serviciile care nu corespund clauzelor contractuale;
e) de a li se asigura service-ul necesar şi piese de schimb pe toată durata medie de utilizare a produsului, stabilită în documentele tehnice normative sau declarată de către producător ori convenită de părţi;
f) de a plăti, pentru produsele sau serviciile de care beneficiază, sume stabilite cu exactitate, în prealabil; majorarea preţului stabilit iniţial este posibilă numai cu acordul consumatorului.
Voi trece mai jos cateva intrebari si raspunsuri luate tot de la OPC de pe site:
7. Întrebare: Consumatorul are dreptul la înlocuirea produsului defectat în termen de garanţie ori la restituirea contravalorii acestuia?
Răspuns: Da, are acest drept, dar în anumite condiţii.
Legea 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora prevede la
art. 11. - (1) În cazul lipsei conformitatii, consumatorul are dreptul de a solicita vânzatorului, ca masura reparatorie, înlocuirea sau repararea produsului în functie de optiunea sa, în fiecare caz fara plata, cu exceptia situatiei în care aceasta solicitare este imposibila sau disproportionata.
(2) O masura reparatorie va fi considerata ca disproportionata, daca ea impune vânzatorului costuri care sunt nerezonabile în comparatie cu cealalta masura reparatorie, luându-se în considerare:
a) valoarea pe care ar fi avut-o produsele daca nu ar fi existat lipsa de conformitate;
b) importanta lipsei de conformitate;
c) daca cealalta masura reparatorie ar putea fi realizata fara un inconvenient semnificativ pentru consumator.
(3) O masura reparatorie va fi considerata ca imposibila daca vânzatorul nu are un produs identic pentru înlocuire.
8. Întrebare: În cât timp este obligat operatorul economic să efectueze repararea produsului defect sau să îl înlocuiască?
Răspuns: Legea nu stabileşte un termen concret pentru reparare sau înlocuirea produsului defect.
Conform art. 11, alin. (4) din Legea 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora, orice reparare sau înlocuire a produselor va fi facuta în cadrul unei perioade rezonabile de timp, stabilita de comun acord între vânzator si consumator si fara niciun inconvenient semnificativ pentru consumator, luându-se în considerare natura produselor si scopul pentru care acesta a solicitat produsele. OG 21/ 1992(r2) privind protecţia consumatorilor, la art. 13. – (1) prevede că remedierea deficienţelor apărute la produse sau servicii ori înlocuirea produselor care nu corespund, în cadrul termenului de garanţie şi care nu sunt imputabile consumatorului, se face în termenul maxim stabilit prin contract.
9. Întrebare: Operatorul economic care repară în service un produs de folosinţă îndelungată are obligaţia de a folosi piese de schimb de origine (marcate de producător)?
Raspuns: Nu. Operatorul economic este obligat să folosească în cadrul serviciilor prestate numai produse şi proceduri sigure şi să asigure, la prestarea serviciilor, condiţiile stabilite de producător [vezi OG 21/1992 (r2) privind protecţia consumatorilor, art. 7, alin c)].
10. Întrebare: Operatorul economic care repară în service un produs trebuie să asigure garanţie pentru manoperă şi piesele de schimb utilizate?
Răspuns: Da. Pentru piese de schimb va acorda garanţia dată de producătorul acelor piese de schimb, conform legii nr 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora, iar pentru manoperă va acorda o garanţie, aşa cum a fost menţionată în contract/nota de comandă, pe baza acordului părţilor.
12. Întrebare: Produsele de folosinţă îndelungată care înlocuiesc produsele defecte în cadrul termenului de garanţie, beneficiază de un nou termen de garanţie?
Răspuns: Da. OG 21/1992 (r2) privind protecţia consumatorilor prevede că produsele de folosinţă îndelungată care înlocuiesc produsele defecte în cadrul termenului de garanţie vor beneficia de un nou termen de garanţie, care curge de la data preschimbării produsului.
13. Întrebare: Produsele de folosinţă îndelungată defectate în termen de garanţie, pentru timpul de nefuncţionare beneficiază de prelungirea termenului de garanţie?
Răspuns: Da. OG 21/1992 (r2) privind protecţia consumatorilor prevede că timpul de nefuncţionare din cauza deficienţelor apărute în cadrul termenului de garanţie prelungeşte în mod corespunzător termenul de garanţie şi curge din momentul sesizării vânzătorului/unităţii service până la aducerea produsului în stare de utilizare normală şi al notificării în scris în vederea ridicării produsului sau predării efective a produsului către consumator.
14. Întrebare: Consumatorul poate contesta măsura de scoatere a produsului din garanţie de către unitatea de service, pentru motive imputate consumatorului?
Răspuns: Da. Pentru aceasta consumatorul trebuie să se adreseze unui organism notificat/acreditat, neutru ori unui expert tehnic judiciar. Costurile expertizei vor fi suportate de solicitant, urmând ca acestea să fie, eventual, recuperate în instanţa de judecată competentă, dacă aceasta va emite o hotărâre în favoarea consumatorului.
Notă: Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor ori structurile sale din teritoriu (Inspectoratele şi Oficiile) nu pot avea calitatea de organ tehnic autorizat pentru a constata existenta defectelor la produse sau lucrari. De asemenea, inspectorii institutiei noastre nu pot avea calitatea de experti tehnici extrajudiciari pentru a face astfel de constatari.
15. Întrebare: Consumatorului trebuie să i se asigure un produs de schimb pentru perioada cât produsul de folosinţă îndelungată se află în service pentru reparaţii?
Răspuns: Nu. Asigurarea unui produs pentru folosire pe timpul cât produsul defect se află în reparaţie ţine de politica comercială a respectivului operator economic.
-
Mihai L - Membru al Asociaţiei ClubFord
- Mesaje: 10794
- Membru din: 25 Apr 2006, 17:53
- Localitate: Bucuresti
- Maşina: Ford Focus Wagon Trend CL 2006, 1.6l/109CP, Sea Grey