de ccxtuning » 06 Feb 2012, 14:29
Mondeo MK4 stock:
Max Power: 145HP (106 kW) @ 6000 rpm
Max Torque: 185Nm @ 4500 rpm
metode de tuning motor ar fi:
1. modificarea software - remapare (chiptuning) in uma careia se vor obtine urmatoarele specificatii:
Max Power: 155HP (113 kW) @ 6000 rpm
Max Torque: 200Nm @ 4500 rpm
avantaje:
- diminuarea consumului (0.5-1L/100km) in exploatarea constanta a motorului (mai exact mai multi cai trag mai usor aceeasi caruta)
- motorul va accelera mai usor si va merge mai rotund
- se va diminua efectul de inganare determinat de cuplarea compresorului de aer conditionat
- nu se va iesii din parametrii impusi de producator, deci nu se va forta motorul si nu vor aparea uzuri premature (ca in cazul folosirii powerbox-ului)
- nu vor exista probleme la garantia oferita de producator (adica nu este detectabila modificarea decat cu scule performante care nu exista in reprezentante) si se poate reveni oricand la fisierul de fabrica fara costuri suplimentare (in situatia in care posesorul merge la reprezentanta si vrea sa fie sigur ca nu va avea probleme cu garantia autoturismului)
- nu apar modificari de noxe, deci masina va trece cu brio testele RAR sau ITP
- IMPORTANT este faptul ca prin explaotarea masinii pentru a obtine un consum mai optim se va amortiza costul operatiunii de chiptuning in intervalul 10-15.000 km in functie de stilul de condus
dezavantaje:
- consumul de carburant va creste daca se adopta un stil de condus agresiv, aspect care este valabil si pentru fisierul stock (adica fara chiptuning).
- daca motorul are probleme tehnice inainte de a se face remapare, este posibil ca resoftarea sa cauzeze uzura prematura a pieselor cu probleme (componentele ar fi cedat si fara remap, insa intr-o saptamana nu in 3 zile de exemplu) tocmai din acest motiv nu se recomanda si nu se face chiptuning decat in momentul in care motorul este in toate "mintile" (fara probleme tehnice).
nu exista diferente riscante intre stock si remap. asa cum si o masina care nu a vazut niciodata remap, se strica sau are nevoie de consumabile, la fel va fi si dupa remapare. dar au existat atatea controverse din acest punct de vedere, incat alegerea ramane la client, nu la tuner. un fisier tunat este la fel de safe cu unul stock, insa e conceput incat motorul sa dezvolte o putere calorica ceva mai mare, fara a forta componentele fizice ale motorului. orice producator isi rezerva un surplus de putere incat pentru o varianta facelift sa vin cu un 5-10cp in plus (e o tehnica de vanzare). si in aceeasi masura exista un plafon impus pe piata auto. toti producatorii se invart in jurul aceleiasi valori, incat la urmatorul model sa poate veni cu un upgrade, fara costuri prea mari de productie. mai sunt si aspecte legate de politica de impozitare din diverse state ale lumii. nu peste tot se impoziteaza per cmc ci per cp. de exemplu golf 5 1.9TDI (105cp) in germania este exact aceeasi masina cu golf 5 1.9TDI (90cp) in franta, insa limitata ca si putere, pentru ca in franta se impoziteaza cal fiscal, nu capacitatea cilindrica.
2. modificari harware
inlocuirea admisiei cu una sport (de preferat un filtru ceramic - profesional)
totodata inlocuirea evacuarii (degeaba ai admisie daca nu ai si evacuare pe masura) mai exact indepartarea catalizatorului (care reprezinta fizic un "dop" in evacuare) si a tobelor (cel putin cea de mijloc in cazul motoarelor pe benzina) care vor permite un flux de aer mai puternic.
inlocuirea pompei de carburant cu una mai performanta, insa totodata trebuiesc si injectoare pe masura.
axe cu came si supape mai performante, bujii si bobine de inductie mai performante, axe cu came si supape mai bune, si lista poate continua la nesfarsit.
se poate opta pentru un kit de conversie turbo, bininteles cu adaptare in soft.
modalitati sunt multe, problema este aceste modificari fizice implica costuri foarte mari, si nu sunt rentabile pentru ca valoarea lor nu se amorseaza in niciun fel.
mult succes! si multi km fara incidente!