Discutii libere/forum
Tips&tricks in conducerea masinii
Moderator: Automatistul
de lelituc » 15 Noi 2007, 18:30
ford escort '96, 1.6L zetec DOHC, 90CP
mondeo 2/1998, 1.6L 90CP Hatchback
- lelituc
- Incepator
- Mesaje: 67
- Membru din: 13 Iun 2006, 12:35
- Localitate: galati
- Maşina: ford escort '96 1.6L 90CP, red hatchback
de DanielArdelian2 » 15 Noi 2007, 18:53
Este vorba de depasire "lansat", care se termina mult mai repede decat daca mergi constant si egal cu cel din fata ta, iesi pe contrasens, incepi sa accelerezi.
Cand se elibereaza banda de pe celalalt sens sau se termina curba, tu trebuie sa fii in accelerare cu bun simt, lansat, la 3 - 5 m in spatele celui pe care il depasesti. Nu trebuie sa te arunci in spatele lui cu toti caii putere.
-

DanielArdelian2 - Membru al Asociaţiei ClubFord
Brainiac - Mesaje: 10723
- Membru din: 19 Feb 2007, 18:11
- Localitate: Timisoara
- Maşina: Ford Mondeo 2004, Sedan, Trend, 1.8i 125 CP, pachet nefumatori.
- VIN: WF04XXGBB44E42077
de DanielArdelian2 » 15 Noi 2007, 19:08
1. Cand fac manevre fine, ex. cand parchez, chiar si lateral cu spatele, nu tin masina din ambreiaj in patinare. Tin ambreiajul calcat pana la fund cam pe toata durata manevrei, si din cand in cand ridic scurt si usor si in acelasi timp accelerez finut, apoi iarasi calc ambreiajul de tot si iau piciorul de pe acceleratie. Practic ii dau cate un impuls usor.
2. Aceeasi idee, cu impulsuri scurte o aplic si la mersul in coloana, cand se avanseaza un incet cativa metri, dupa care iarasi se sta. Daca estimez ca se sta mai mult de 5 secunde, o scot din viteza.
Am vazut la altii ca la asemenea manevre ambaleaza motorul la 2000 RPM si tin ambreiajul in patinare in permanenta. La varianta asta mi se pare ca nu ai control prea bun, se intampla sa-ti moara motorul cand treci piciorul pe frana, si cu certitudine se uzeaza ambreiajul.
3. La semafor sau cand stau pe loc mai mult timp o scot din viteza.
4. Cand am o masina in fata si m-am decis sa o scot din viteza pentru ca stiu ca o sa stau mai mult pe loc (ex. vad ca e rosu la semafor), intotdeauna tin piciorul pe frana cand calc ambreiajul sa o scot.
Fac treaba asta pentru ca am patit sa uit ca n-am scos-o din viteza si sa dau drumul brusc la ambreiaj. Evident, cand am dat drumul la ambreiaj brusc, am omorat motorul, dar masina s-a deplasat inainte vreun metru si s-a proptit in fundul celui din fata mea.
Din fericire, doar a trosnit putin tabla de la numar, dar nu s-a indoit nimic, insa mi-a fost invatatura de minte: "Tine piciorul pe frana cand manevrezi ambreiajul in coloana pe loc, ca poate ai uitat s-o scoti din viteza" !
-

DanielArdelian2 - Membru al Asociaţiei ClubFord
Brainiac - Mesaje: 10723
- Membru din: 19 Feb 2007, 18:11
- Localitate: Timisoara
- Maşina: Ford Mondeo 2004, Sedan, Trend, 1.8i 125 CP, pachet nefumatori.
- VIN: WF04XXGBB44E42077
de badd0gg » 15 Noi 2007, 19:11
-

badd0gg - Member
- Mesaje: 413
- Membru din: 28 Aug 2007, 01:33
- Localitate: Bucuresti
- Maşina: Ford Focus 2003 1.8 TDDi 90CP
de Tiry213 » 15 Noi 2007, 19:18
$1 scrie:$2lte idei:
4. Cand am o masina in fata si m-am decis sa o scot din viteza pentru ca stiu ca o sa stau mai mult pe loc (ex. vad ca e rosu la semafor), intotdeauna tin piciorul pe frana cand calc ambreiajul sa o scot.
Fac treaba asta pentru ca am patit sa uit ca n-am scos-o din viteza si sa dau drumul brusc la ambreiaj. Evident, cand am dat drumul la ambreiaj brusc, am omorat motorul, dar masina s-a deplasat inainte vreun metru si s-a proptit in fundul celui din fata mea.
Din fericire, doar a trosnit putin tabla de la numar, dar nu s-a indoit nimic, insa mi-a fost invatatura de minte: "Tine piciorul pe frana cand manevrezi ambreiajul in coloana pe loc, ca poate ai uitat s-o scoti din viteza" !
Foarte buna regula. Mi s-a mai intamplat si mie sa uit ca e in viteza si sa ma trezesc ca pleaca.
- Tiry213
- 1nsane Member
- Mesaje: 2316
- Membru din: 31 Iul 2007, 14:12
de DanielArdelian2 » 15 Noi 2007, 19:19
$1 scrie:$2arianta "treapta inferioara+acceleratie la blana" in momentul in care pleci in depasire ati incercat-o?
Da, si cand situatia o cere, chiar o aplic. E chiar mai simplu de aplicat.
Dar tot mi se pare ca dureaza mai mult decat varianta cu venit lansat.
Si daca schimb brusc din tr. IV in tr. III, ca nu am timp sa mai stau pe ganduri, masina se scutura si la pasageri le vine mancarea inapoi. In varianta cu lansat, cand fac retrogradarea (daca o fac), am timp sa dau drumul usurel si grijuliu la ambreiaj, ca sa nu scuture si sa nu urle motorul.
Depasiri care din scurt ar necesita a III-a, daca am timp si loc sa ma lansez frumos in spatele celui depasit, le pot face chiar si in a IV-a, fara emotii.
-

DanielArdelian2 - Membru al Asociaţiei ClubFord
Brainiac - Mesaje: 10723
- Membru din: 19 Feb 2007, 18:11
- Localitate: Timisoara
- Maşina: Ford Mondeo 2004, Sedan, Trend, 1.8i 125 CP, pachet nefumatori.
- VIN: WF04XXGBB44E42077
de badd0gg » 15 Noi 2007, 19:24
-

badd0gg - Member
- Mesaje: 413
- Membru din: 28 Aug 2007, 01:33
- Localitate: Bucuresti
- Maşina: Ford Focus 2003 1.8 TDDi 90CP
de adispan » 15 Noi 2007, 19:43
$1 scrie:$2n cazul in care semaforul de care ma apropii e deja rosu scot din viteza dinainte sa incep sa pun frana
asa faceam si io, dar:
- nu am control asupra masinii; in cazu in care am coloana pe st/dr si unu imi iese in fata, tot ce pot face e sa trag de volan/frinez, ca pina bag in viteza ...
- daca il vad rosu, ridic picioru de pe acceleratie si las masina sa "curga" si abia la final scot pe liber si frinez (asa imi scade si consumul)
- adispan
- Membru al Asociaţiei ClubFord
- Mesaje: 10608
- Membru din: 06 Iul 2006, 20:35
- Localitate: Bucuresti
- Maşina: FF2 2006 hatch 1.4i 80 CP
- VIN: WF03XXGCD36M19528
de Mihai L » 15 Noi 2007, 19:52
$1 scrie:$2$1 scrie:$2$1 scrie:$2ai abs-ul ajuta sa nu se blocheze roata.
Pai exact asta spuneam, pentru ca ai afirmat ca s-a oprit mai greu cu ABS-ul.
Dar daca pe stanga ai sosea uscata si pe dreapta criblura ce crezi ca va face masina ta la o franare brusca? ABS-ul va intra doar pe rotile din dreapta, deci masina se va roti catre stanga; ESP-ul va tinde sa scada franarea pe rotile din stanga ca sa iti pastreze directia.
Imi pare rau sa te contrazic. ABS-ul a fost construit tocmai pentru a permite controlul volanului in timpul franarii. Indiferent in ce conditii franezi, daca esti pe drum drept masina nu isi va pierde directia. In exemplul de mai sus ABS face cam asa: intai va debloca frana pe rotile din dreapta dar la fractiune de secunda va interveni pe stanga. In clipa in care deblocheaza rotile din dreapta franarea e preluata in principal de rotile din stanga care la randul lor vor fi asistate de ABS.
ESP-ul intervine in viraj fara ca tu sa apesi frana.
ABS-ul controleaza doar blocarea rotii, nu au legatura intre ele.
ESP-ul intervine oricand masina are tendinta sa se miste in alta directie (indiferent daca apesi sau nu pe frana!!!) decat simte ca tii tu volanul si coordoneaza franare/accelerare pe fiecare roata in parte pentru redresare.
In cazul in care nu ai ESP, in situatia descrisa de mine mai sus vei avea o tendinta de rasucire.
-

Mihai L - Membru al Asociaţiei ClubFord
- Mesaje: 10794
- Membru din: 25 Apr 2006, 17:53
- Localitate: Bucuresti
- Maşina: Ford Focus Wagon Trend CL 2006, 1.6l/109CP, Sea Grey
de Cornel001 » 15 Noi 2007, 20:01

Mandru cetatean al republicii bananiere romania.
Silvio Berlusconi: Nu am nimic impotriva homosexualilor. Cu cat sunt mai multi in jurul meu, cu atat e concurenta mai mica.
-

Cornel001 - Membru Belit
- Mesaje: 6779
- Membru din: 16 Aug 2005, 16:40
- Localitate: Bucuresti
- Maşina: Focus2 sedan 1.6 100 28.12.2005
- VIN: dealadecotnarisec
de Mihai L » 15 Noi 2007, 20:21
$1 scrie:$2ocmai pt ca previne blocarea rotii, te lasa sa ai control mai bun directiei in timpul franarii, via volan.
Previne DUPA ce intervine patinarea... Daca aderenta este diferita stanga-dreapta, inevitabil te va duce intr-o parte, dar nu ca la o masina fara ABS, e adevarat.
-

Mihai L - Membru al Asociaţiei ClubFord
- Mesaje: 10794
- Membru din: 25 Apr 2006, 17:53
- Localitate: Bucuresti
- Maşina: Ford Focus Wagon Trend CL 2006, 1.6l/109CP, Sea Grey
de Cornel001 » 15 Noi 2007, 20:25

Mandru cetatean al republicii bananiere romania.
Silvio Berlusconi: Nu am nimic impotriva homosexualilor. Cu cat sunt mai multi in jurul meu, cu atat e concurenta mai mica.
-

Cornel001 - Membru Belit
- Mesaje: 6779
- Membru din: 16 Aug 2005, 16:40
- Localitate: Bucuresti
- Maşina: Focus2 sedan 1.6 100 28.12.2005
- VIN: dealadecotnarisec
Re: Am un talent de a polemiza... :)
de badd0gg » 15 Noi 2007, 20:38
$1 scrie:$2.. situatiile dincolo de limita, in care nici ABS, nici ESP, nici nimic altceva de pe lumea asta nu te-ar ajuta.
Pentru situatiile astea eu mi-am pus o extra-optiune care nu e de la Ford: o iconita in torpedou
-

badd0gg - Member
- Mesaje: 413
- Membru din: 28 Aug 2007, 01:33
- Localitate: Bucuresti
- Maşina: Ford Focus 2003 1.8 TDDi 90CP
Re: Am un talent de a polemiza... :)
de Mihai L » 15 Noi 2007, 20:38
$1 scrie:$2$1 scrie:$2BS-ul controleaza doar blocarea rotii, nu au legatura intre ele.
ESP-ul intervine oricand masina are tendinta sa se miste in alta directie (indiferent daca apesi sau nu pe frana!!!) decat simte ca tii tu volanul si coordoneaza franare/accelerare pe fiecare roata in parte pentru redresare.
In cazul in care nu ai ESP, in situatia descrisa de mine mai sus vei avea o tendinta de rasucire.
Ca sa fie mai clar reluam exemplul cu ABS si lasam ESP-ul deoparte care e mult complex.
Ai 2 roti pe ud si 2 pe uscat. Calci frana. ABS-ul nu permite sa se blocheze nici cele de pe ud nici cele de pe uscat. Cum se va rasuci masina?
Sa excludem situatiile dincolo de limita, in care nici ABS, nici ESP, nici nimic altceva de pe lumea asta nu te-ar ajuta.
Ca sa ne fie mai usor la "calcul", presupunem ca rotile din stanga sunt pe uscat si nu patineaza deloc, deci nu intra ABS-ul. Rotile din dreapta intra in acvaplanare, ABS-ul sesizeaza asta si le deblocheaza DOAR pe cele blocate, pe urma actiunea de franare continua si iar intra in acvaplanare si tot asa.
Se stie ca pe suprafata uda distanta de franare se lungeste, deci rotile din stanga ar putea sa opreasca in 10m sa zicem iar cele de pe dreapta in 15m. Stim ca masina nu se rupe la franare
-

Mihai L - Membru al Asociaţiei ClubFord
- Mesaje: 10794
- Membru din: 25 Apr 2006, 17:53
- Localitate: Bucuresti
- Maşina: Ford Focus Wagon Trend CL 2006, 1.6l/109CP, Sea Grey
de Cornel001 » 15 Noi 2007, 20:43
exista credinta populara ca abs-ul e cel mai util pe umezeala. de fapt nu numai credinta, dar si niste comunicate oficiale.
totusi din niste teste efectuate de unii si postate pe internet (si partial din niste experienta personala) : de fapt cica nu ar fi asa, adica nu sunt prea eficiente pe umed, din contra, ci sunt pe uscat. de unde rezulta ca ar trebui sa intre si pe uscat.
pana la urma cum e ? sunt sau nu mai eficiente pe umezeala ? intra si pe uscat ?
PS am mai citit nitel pe internet si nu mai inteleg nimic. ba ca distanta e aceasi si doar ai control asupra directiei, ba ca scade....
ah si mi-am adus aminte de cel putin o persoana care scosese sau vroia sa scoata abs-ul iarna, pe motiv ca mai rau face, apropo de ce am spus mai sus de uscat vs umed...

Mandru cetatean al republicii bananiere romania.
Silvio Berlusconi: Nu am nimic impotriva homosexualilor. Cu cat sunt mai multi in jurul meu, cu atat e concurenta mai mica.
-

Cornel001 - Membru Belit
- Mesaje: 6779
- Membru din: 16 Aug 2005, 16:40
- Localitate: Bucuresti
- Maşina: Focus2 sedan 1.6 100 28.12.2005
- VIN: dealadecotnarisec
de Tiry213 » 15 Noi 2007, 20:51
- Tiry213
- 1nsane Member
- Mesaje: 2316
- Membru din: 31 Iul 2007, 14:12
de Mihai L » 15 Noi 2007, 20:58
-

Mihai L - Membru al Asociaţiei ClubFord
- Mesaje: 10794
- Membru din: 25 Apr 2006, 17:53
- Localitate: Bucuresti
- Maşina: Ford Focus Wagon Trend CL 2006, 1.6l/109CP, Sea Grey
Re: Am un talent de a polemiza... :)
de Mihai L » 15 Noi 2007, 21:04
$1 scrie:$2$1 scrie:$2a sa ne fie mai usor la "calcul", presupunem ca rotile din stanga sunt pe uscat si nu patineaza deloc, deci nu intra ABS-ul. Rotile din dreapta intra in acvaplanare, ABS-ul sesizeaza asta si le deblocheaza DOAR pe cele blocate, pe urma actiunea de franare continua si iar intra in acvaplanare si tot asa.
Se stie ca pe suprafata uda distanta de franare se lungeste, deci rotile din stanga ar putea sa opreasca in 10m sa zicem iar cele de pe dreapta in 15m. Stim ca masina nu se rupe la franare, deci va incepe sa se roteasca catre stanga.
1. Acvaplanarea sau zapada inalta sunt singurele situatii aparte in care nu putem prevedea comportamentul masinii. In acvaplanare masina nu se comporta ca pe ud. Distanta de franare e mai scurta decat in situatia in care asfaltul doar e ud. De ce? Deoarece dupa ce viteza se reduce putin pneul cade in apa si va intalni rezistenta la inaintare ca si cum ai fugi tu in picioare prin piscina.
2. Cele 2 roti de pe uscat iti permit controlul directiei masinii, deoarece doar ele au aderenta si ele dicteaza directia de deplasare. Tu cu siguranta vei simti o forta in volan care tinde sa-ti schimbe directia, dar daca mentii volanul drept masina va merge drept, multumita celor 2 roti care au aderenta.
1) Multumim din inima celor doua roti de pe stanga, mult mai puternice ca cele de pe dreapta.
2) Fenomenul de acvaplanare, dupa cum se observa din denumire, reprezinta planarea pe un strat subtire de apa fara sa mai atinga soseaua.
Pentru o mai buna intelegere, acvaplanarea este folosita la cei cu schiul nautic; daca nu sunt atenti si intra in apa nu mai este acvaplanare si e rau de tot.
LE: Apropo! Daca alergi si unul din picioare iti aluneca banuiesc ca te duci inainte fara probleme din cauza celuilalt picior care te mentine pe directie...
-

Mihai L - Membru al Asociaţiei ClubFord
- Mesaje: 10794
- Membru din: 25 Apr 2006, 17:53
- Localitate: Bucuresti
- Maşina: Ford Focus Wagon Trend CL 2006, 1.6l/109CP, Sea Grey
de badd0gg » 15 Noi 2007, 21:05
-

badd0gg - Member
- Mesaje: 413
- Membru din: 28 Aug 2007, 01:33
- Localitate: Bucuresti
- Maşina: Ford Focus 2003 1.8 TDDi 90CP
de Mihai L » 15 Noi 2007, 21:08
$1 scrie:$2BS-ul intra si pe umed si pe uscat. Masina nu are nici o tendinta de a se intoarce. Pentru ca nici una din roti nu se blocheaza. Iar abs-ul actioneaza cu o forta invers proportionala cu aderenta. Roata se franeaza cat de mult poate pe partea umeda dar fara blocare iar in partea pe uscat se infraneaza tot la fel doar cu o forta mai mare. Si atat timp cat rotile se invart cu aceasi viteza nu ai cum sa te rotesti.
Cu alte cuvinte testele care demonstreaza ca distanta de franare creste pe vreme nefavorabila nu au relevanta pentru tine. OK.
Propozitia marcata cu rosu se cam bate cap in cap cu cea marcata cu verde. Rotile sunt franate diferita dar pentru tine raman cu aceeasi rotatie???
Observatie: Pe teren uscat nu este obligatoriu sa intre ABS-ul, daca aderenta este OK.
-

Mihai L - Membru al Asociaţiei ClubFord
- Mesaje: 10794
- Membru din: 25 Apr 2006, 17:53
- Localitate: Bucuresti
- Maşina: Ford Focus Wagon Trend CL 2006, 1.6l/109CP, Sea Grey
de Mihai L » 15 Noi 2007, 21:31
$1 scrie:$2u vreti sa mutam niste posturi de aici intr-un topic separat, despre abs si esp?
Cred ca este suficient daca se citeste mai jos:
ABS: http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-lock_braking_system (sistemul blocheaza doar acea roata la care viteza de rotatie scade sub viteza celorlaltor roti)
ESP: http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic ... ty_Control
Mi se pare suficient de explicit.
OK?
-

Mihai L - Membru al Asociaţiei ClubFord
- Mesaje: 10794
- Membru din: 25 Apr 2006, 17:53
- Localitate: Bucuresti
- Maşina: Ford Focus Wagon Trend CL 2006, 1.6l/109CP, Sea Grey
Înapoi la Discutii libere/forum
Cine este conectat
Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 6 vizitatori
Cine este conectat
Cei mai mulţi utilizatori conectaţi au fost 2573 pe 30 Sep 2024, 17:07
Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 6 vizitatori

