De obicei codul asta de eroare apare pentru catalizator care nu isi mai face treaba si nu mai filtreaza noxele. Un catalizator care e restrictionat nu neaparat da si cod de eroare.
Mai jos va prezint cum lucreaza catalizatorul si cum ne putem da seama pe diagnoza de problema.
La Focus avem 2 sonde lambda pe masina, una inainte de catalizator (OS1) si una dupa catalizator (OS2). OS1 are rol in reglarea amestecului iara OS2 are rol numai pentru monitorizarea noxelor.
Cum anume monitorizeaza OS2? Catalizatorul foloseste in reactia pentru a transforma noxele in CO2+H20 (dioxid de carbon si apa) oxigenul. Acest Oxigen este foarte important in determinarea noxelor si daca catalizatorul functioneaza corect la iesirea din catalizator nu o sa fie oxigen sau o sa fie in proportii reduse.
Practic OS2 masoara cantitatea de oxigen care iese din catalizator si pentru un catalizator functional pe diagnoza o sa avem valoarea undeva la 0.7- 0.9V (figura 2).
In figura 1 e forma de unda a primei sonde lambda, cand catalizatorul e ineficient (atentie...nu restrictionat), ceramica sparta sau daca catalizatorul scos de pe masina atunci pe sonda 2 lambda o sa avem aceeasi forma de unda de la prima sonda si ECU vine cu codul de eroare P0420.
In figura 3 , situatia in care sunt si eu acum, OS2 , la relanti arata 0.1-0.2V (LTFT -5..-10) pe acceleratie forma de unda urca spre 0.8V (LTFT apropiat de 0). Am ajuns la conlcuzia ca e situatia in care catalizatorul e restrictionat (l-am avut si infundat de ulei cand consuma motorul). Masina merge relativ binisor singura problema intalnita in decurs de timp a fost si inca este lag intre 0-3000 RPM, dupa cateva forje pe afara am reusit sa mai deblochez flow-ul si acum se accelereaza mult mai bine pe turatii joase dar tot parca ceva nu e ok. Solutia ar fi sa schimb acest catalizator.
Cand catalizatorul e incins spre rosu se poate intampla din 2 cauze : sonda lambda 1 nu lucreaza corect sau catalizatorul e infundat.