Noutăţi din lumea automobilistică
Răspunde

Focus pierde in fata Skoda si VW o licitatie din motive absu

12 Dec 2007, 12:11

Chiuariu, ultimul tun: 200 de masini cu dedicatie
George Lacatus
Aparut in editia din 12 Decembrie 2007

Exclusiv. Ministerul Justitiei a organizat o licitatie pentru achizitia a peste 200 de masini, dar a croit caietul de sarcini astfel incit cerintele sa fie indeplinite doar de Skoda Octavia si de Volkswagen.

Subordonatii ministrului demisionar Chiuariu au

justificat mofturile impuse la licitatie spunind ca

au vrut sa aiba „imagine unitara a unei institutii

publice“, adica o „identitate vizuala“
Ministerul Justitiei (MJ) a achizitionat luna trecuta 203 autoturisme, 202 berline si un microbuz, pentru a reinnoi parcul auto al institutiei si al instantelor din tara. Pentru aceasta a organizat o licitatie in luna octombrie la care s-au prezentat trei firme: SC Porsche Romania SRL, SC Midocar SRL (dealer Porsche Romania) si SC Proleasing Motors SRL (dealer SC Romcar SRL). In caietul de sarcini al licitatiei, reprezentantii MJ au trecut o serie de cerinte extrem de rigide, unele dintre ele incalcind reglementarile in vigoare ale institutiilor de profil. Concret, MJ a cumparat patru loturi de masini, trei loturi cu berline si unul cu un microbuz. Cel mai tentant a fost primul lot, de 136 de bucati, unde au concurat Porsche Romania si Proleasing Motors. Caietul de sarcini pentru acest lot prevedea, printre altele, ca lungimea masinii sa fie de minimum 4.500 de milimetri, latimea de minimum 1.700 de milimetri, culoarea sa fie obligatoriu bleumarin, scaunul dreapta pasager sa fie cu reglaj pe inaltime, radio CD cu minimum patru incinte acustice, motorul sa aiba cel putin 100 de cai-putere, iar suta de kilometri pe ora sa fie atinsa in maximum 12 secunde.

Pentru a indeplini aceste conditii si caracteristici tehnice, Porsche Romania a concurat cu masina Skoda Octavia Tour 1,6, iar Proleasing Motors, cu Ford Focus 1,6. Problema la Ford Focus a constat in dimensiunile sale, avind o lungime de doar 4.488 de milimetri. Din cauza celor 12 milimetri lipsa, firma Proleasing Motors nu a mai indeplinit cerintele din caietul de sarcini, iesind din competitie. Skoda Octavia Tour a indeplinit cerintele la mustata: are o lungime de 4.507 milimetri, cu 7 milimetri peste conditia din caietul de sarcini, 1.731 de milimetri latime, 102 cai-putere, iar suta de kilometri pe ora o prinde in exact 11,8 secunde, fata de cele 12 secunde din caietul de sarcini. Inainte de a fi eliminata din cursa, Proleasing Motors a explicat reprezentantilor MJ ca cerintele din caietul de sarcini sint gresite: „Potrivit segmentarii categoriilor auto din publicatiile APIA, cit si din publicatiile altor organisme internationale, segmentul compact (clasa C) pentru varianta caroseriilor berline are dimensiuni intre 4.400 si 4.550 mm. Masinile incadrate in segmentul D au dimensiuni intre 4.600 si 4.750 mm. Consideram ca, prin introducerea lungimii minime in palierul superior al segmentului C, se ingradeste posibilitatea ofertarii unor produse care asigura indeplinirea performantelor sau a cerintelor functionale solicitate“. Proleasing a explicat reprezentantilor MJ ca prin modificarea lungimii nu se schimba performantele tehnice ale masinii. „Specificatiile tehnice din caietul de sarcini ramin nemodificate pe parcursul derularii procedurii“, a raspuns MJ. De aceasta licitatie s-a ocupat Adrian Tudor Tuleasca, directorul Directiei Economice din MJ, care ocupa aceasta functie din august 2007. El este din Iasi si a fost adus in minister de Chiuariu.

„Aceasta licitatie ridica suspiciuni. In ansamblu, caietul de sarcini a fost facut astfel incit sa se plieze pe caracteristicile tehnice ale Skodei Octavia Tour 1,6, care e un model vechi. Noi am oferit un pret de vinzare mai bun decit cel oferit de Porsche Romania“, ne-a declarat ieri George Stanciulescu, directorul de vinzari al firmei Proleasing Motors. Firma Porsche Romania a fost contactata inca de luni, dar nu ne-a trimis un punct de vedere la redactie.

Celelalte trei loturi de masini au fost cistigate tot de familia Porsche: lotul 2 - 46 de berline pe motorina - l-a cistigat Porsche Romania tot cu Skoda Octavia, lotul 3 - 20 de berline pe motorina, de clasa superioara primelor doua loturi - a fost adjudecat de Midocar, cu Volkswagen Passat, care si-a atribuit si microbuzul din lotul 4.

*
MJ raspunde doar ce-i convine

Reprezentantii MJ nu ne-au raspuns la toate intrebarile pe care le ridica aceasta licitatie. Ei au omis sa ne explice de ce vor masini doar de o anumita lungime, culoare, care sa aiba peste 100 de cai-putere, sa prinda suta de kilometri in mai putin de 12 secunde, iar scaunul dreapta fata pasager sa poata fi reglabil pe inaltime si lombar. MJ nu ne-a spus cit a platit pe cele 203 masini si nici nu a precizat cit costa fiecare tip de masina in parte. Reprezentantii MJ au catadicsit totusi sa ne dea un raspuns sumar: „Cerintele Ministerului Justitiei au fost alese in asa fel incit sa ofere conditii de siguranta, fiabilitate, utilitate si, de asemenea, sa ofere o imagine unitara a unei institutii publice (identitate vizuala)“.

12 Dec 2007, 12:20

mai bine asa!
nu mi-ar place sa am aceeasi masina cu niste jegosi care au injosit o tara intreaga

auzi! justitia romana!

12 Dec 2007, 12:23

Ultimul care pleaca din tara sa stinga lumina.

12 Dec 2007, 12:54

Nu e nevoie, facem un sistem remote si o stingem de la distanta...

E plin de astfel de licitatii si in IT, si in alte industrii...

P.S. in ce ziar a aparut? Vreau sa-l mai arat si in alta parte si-mi trebuie sursa...

12 Dec 2007, 13:00

http://www.cotidianul.ro/index.php?id=1 ... 22e7e576a9

12 Dec 2007, 13:14

Cred ca incepem sa devenim imuni la astfel de stiri .... in fiecare zi sunt 2-3 scandaluri ce ar zgudui bine autoritatile dintr-o tara normala....la noi a inceput sa devina ceva banal...

12 Dec 2007, 13:29

eu nu inteleg o chestie:
Caietul de sarcini pentru acest lot prevedea, printre altele, ca lungimea masinii sa fie de minimum 4.500 de milimetri........
Pentru a indeplini aceste conditii si caracteristici tehnice....a concurat ..... Proleasing Motors, cu Ford Focus 1,6. .......avind o lungime de doar 4.488 de milimetri........


din moment ce nu indeplineau cerintele din caietul de sarcini, de ce s-au mai apucat sa concureze?

nu spun ca cerintele nu au fost alese astfel incat sa favorizeze vreo firma, dar nici nu inteleg pozitia celor de la ford.

12 Dec 2007, 13:29

mda...am vazut si la badea aseara treaba asta....a fost smenuita licitatia....sa fim seriosi...adica e mai scurta cu 1cm si gata...nu`i buna.....porcarie.....

12 Dec 2007, 13:41

$1 scrie:$2da...am vazut si la badea aseara treaba asta....a fost smenuita licitatia....sa fim seriosi...adica e mai scurta cu 1cm si gata...nu`i buna.....porcarie.....


Pai da, ca cm ala le trebuie... Nu incap burtile... :evil:

12 Dec 2007, 16:59

Eu cred ca daca ajungeau si la guvern, ar fi fost o recunoastere a calitatilor focusului... ar mai fi spulberat din mitologia masinilor germane. se stie ca astia nu umbla cu orice masina.

12 Dec 2007, 17:02

Ai dreptate standm dar licitatia probabil ca era stabilita cu ceva timp inainte de inscrieri. Au facut conditiile in asa fel incat sa castige cine vor.

12 Dec 2007, 19:35

Ca orice afacere facuta de stat licitatia este facuta doar de ochii lumii.
Inca nu am vazut nimic organizat ca la carte si fara sa fie interesul nimanui vandut de stat.
Unde-s bani publici acolo fii sigur ca gasesti un roman care vrea si el o vila ;)
Vorba lui Badea:"Traim in romania si asta ne ocupa tot timpu."

12 Dec 2007, 20:05

Am fost pe site la Direcţia Naţională Anticorupţie
http://www.pna.ro
Si la contact in dreapta sus e un meniu pt formular online, si l-am trimis.
Nu ca mor eu de grija Romcar/proleasing, dar fiind in curtea ministerului justitiei (legate la ochi) e cu atat mai grav.

12 Dec 2007, 20:37

Singura problema e ca au respectat legea care e stramba...
http://www.just.ro/Sections/Achizi%C5%A3iiPublice/Invita%C5%A3iedeparticiparelaproceduradelicita%C5%A3ie/tabid/336/Default.aspx
Răspunde