Nu stiu daca e momentul oportun pentru un update, dar conform calculelor mele, daca astept sa finalizez ce am inceput o sa bata vantul pe aici pana in Septembrie cel putin. Drept urmare, o sa imi incalc putin obiceiul si o sa vin cu un update chiar daca treaba e 30% neterminata.
Acestea fiind spuse, va prezint update-ul lunii Iulie:
Ambitionat de un prieten dar si datorita faptului ca mi-a placut cum pica pe fordurile mai noi, am decis sa fac o mica inventie.
Este vorba despre leduri de 12v inserate in rama neagra de plastic, totul conectat cu mufe mici cu 2 pini.
N-am apucat sa ma bucur mai mult de 3 zile de noul feature ca masina a avut alte planuri pentru mine. Fulia de la arborele cotit a decis sa dispara intr-un nor de fum. Din fericire planuiam upgrade-ul de ceva vreme asa ca o fulie noua a venit la fix. Am ales sa merg pe sistemul revizuit de pe fiesta mk7
- E si mai usoara, +5cp
Enervat de permanentele cutii de piese din casa si incantat peste masura de un amic care venise cu rezolvarea ultimelor probleme am descis ca e absolut ideal sa ma apuc de unul din cele mai mari proiecte cu o saptamana inainte de ZCF2020.
Care e acel proiect? Crestere de putere spre 200+ cu ajutorul unui turbine de 109cp hybrid, mai exact un gtb1752 cu vnt gen 2 de vag. Evident, pentru planurile mele era nevoie de upgrade de injectie, senzori, evacuare etc asa ca acum aproximativ un an in urma am inceput sa caut piese si sa le strang. Sursa de inspiratie a fost un "tutorial" de conversie facut si publicat de cei de la HDItuning LTD dar si Cosmin, un prieten care detine cel mai fain Peugeot din tara. El deja facuse upgrade-ul cu ani in urma si detinea ceva informatii valoroase.
Saptamana trecuta am inceput prin a duce injectoarele la verificat si codat. Fiind vorba de niste Bosch 0445 110 297 PSA a trebuit sa le scot coduri de corectie custom deoarce cele gravate pe injector aveau un caracter in plus si nu puteau fi scrise in ECU. Aici am dat cu nasul de primul zid. Absolut toti erau reticenti sa incerce ce le ceream, incercau sa ma convinga ca bat campii si ca nu am sanse sa fac asa ceva si asa mai departe. Dupa multe telefoane, la absolut toate firmle pe care le-am gasit (de la mare la mic) am primit de la un atelier numarul de telefon al unui centru de reconditionari injectoare specializat in Bosch. Dupa ce le-am explicat la telefon ce ce vreau sa fac a ramas sa ma duc la ei Luni la prima ora si sa incercam marea cu degetul inainte sa inceapa lucrul propriu zis. Lesne de inteles ca Luni la ora 8 dimineata eram cu o cutie de injectoare in brate, evident regulamentar cu masca peste gura si nas, in fata centrului Agralex.srl din Comarnic. Cu ocazia verificarii am constatat ca 3 din ele aveau valori similare iar ultimul injector era partial blocat, se deschidea doar sub presiune maxima. Am ales sa il reconditionez, intrucat nu ieseam mai ieftin daca cumparam unu sh si il codam. De fapt, ma costa fix la fel doar ca mai pierdeam timp + riscul de a da peste alta racitura. Overall am fost multumit de toata nebunia.
Restul zilei l-am petrecut punand la punct ultimele detalii iar in ziua urmatoare m-am apucat de treaba, hotarat sa ma opresc doar cand termin.
Din pacate, legile lui Murphy se aplica chiar si in vremuri de pandemie. Cum am aflat asta? Absolut the hard way..
M-am apucat sa dau jos galeria de admisie pentru a o curata, a pune garnituri noi + curatenie generala motor; am astupat gaurile de admisie cu bucati de carpa + ca am procedat similar cu gaurile de la injectoare. Toate mai putin unul. Nu am mai avut o bucata de carpa si nici nu aveam chef sa intrerup lucrul sa caut una asa ca am dat din umeri si am zis "ce poate sa se intample". M-am apucat sa scot prezoanele de la injectoare deoarece aveam unele noi. La ultimul dintre ele, am pus cheia, am pus foarte putina tensie si s-a rupt capul. Cum asta nu era de ajuns, bucatica proaspat desprinsa din prezon a facut o mica bolta aterizand fix in gaura de injector care nu era acoperita. Ce a urmat, e imposibil de descris aici. Intre nervi, griji, alti nervi, liste de cumparaturi pentru desfacut chiuloasa (garnitura, prezoane, garnituri, bujii etc) si multa migala am reusit ca dupa ~5ore de incercari diverse sa venim cu un plan.
Am luat o bucata de magnet, l-am pilit pana a ajuns de diametrul unui creion, l-am legat bine bine cu o sfoara subtire si m-am chinuit inca o ora sa il cobor pana in camera de ardere, in conditiile in care afurisitul se lipea de toti peretii. Chiar si asa, primele 3-4 incercari au fost inutile. Abia la ultima incercare, cuprins de disperare, am suflat aer comprimat pe toate gaurile iar curentul de aer format in capul pistonului probabil ca a impins bucatica buclucasa de prezon si a lipit-o de magnet. Stresul era mare pentru ca riscam oricand sa las si magnetul lipit de interiorul camerei de ardere.
Nu imi vine des sa ii dau foc la masina, dar si cand imi vine..mereu sunt in garajul neasigurat al unui prieten..
Am pus repede galeria de admisie la loc, injectoarele cu tot cu garnituri noi peste tot si am incheiat ziua.
A doua zi m-am trezit plin de speranta si nerabdare si am sprintat catre garaj. Am inceput sa desfac turbina veche, catalizatorul, conducta de alimentare cu ulei, iar de acolo, intrat in linie dreapta, am inceput sa pun totul la loc in ordine inversa. In jurul pranzului eram gata, mai trebuia sa montez oil catch can-ul inapoi pe masina si sa amorsez instalatia de alimentare. Imi doream foarte mult sa dau o vreme la automat ca sa ma asigur ca ajunge ulei sub presiune la noua turbina asa ca nu m-am agitat.
Plin de speranta, m-am apucat sa scriu softul meu modifcat pentru VNT (foarte important sa nu se porneasca masina fara schimbarea softului).
Rezultatul a fost surprinzator, admirabil, sublim putem zice, dar lipsea cu desăvârşire..
Ca sa explic pozele, interfata a pregatit scrierea softului, adica a sters ce era de inlocuit iar cand sa inceapa scrierea a dat eroare si a murit. Rezultatul? Una bucata ecu mort si o masina la fel de moarta.. Tot ce pot sa spun e ca nu asa mi-am imaginat ziua.
Evident, au urmat alti nervi, 2-3 inuraturi, cateva telefoane..nimic. Am reusit sa recuperez ECU cu Elmconfig & ELS27, am scris versiunea standard, am pus soft de 109cp, am porni masina. Intre timp un amic venea sprea mine cu un MPPS sa incercam sa facem ce nu reuseam cu Kess v2. A venit si el si a avut aceeasi problema. Alti nervi, alte injuraturi..am plecat cu masina acasa. Turbo intra pe la 3300rpm, scotea ceva fum, aleator mai intra in limitare din cauza underboost-ului...distractie.
Macar toata partea mecanica era terminata si masina functiona..cat de cat
Luat softul la verificat, nu e bun, facem altul, ne trezim dimineata devreme...incepe iar distractia. Nu stiu daca va puteti imagina nivelul de frustrare..pe langa banii cheltuiti si zilele de munca crunta...mai era vorba si de visele si asteptarile calcate in picioare..
Am mai incercat cateva variante peste zi, n-am reusit nimic asa ca am luat decizia de a pleca a doua zi la Cheia pentru Zilele Club Ford cu masina in stadiul ala. Una peste alta drumul a fost ok, am mers batraneste si in afara de cateva limitari si o situatie la limita dupa ce am ramas in paralel cu un camion pe care am incercat sa il depasesc..fara evenimente.
Cateva poze de la ZCF2020:
A fost frumos si relaxant, am vorbit cu o gramada de colegi fordisti siii...pentru prima data am reusit sa iau un premiu, este vorba de Best PaintJob 2020. Multumesc celor care au luat decizia sa imi acorde premiul, o sa o iau ca pe un semn ca merg in directia cea buna cu acest proiect. Ma bucur nespus ca si altora le place
Seara, cu ajutorul lui DGAlexandru am reusit modificam cat de cat softul, sa ajungem la o versiune care putea fi scrisa cu ELS27 si sa facem si prima proba (format .bin fata de fisierul de calibrari folosit la scrierea partiala cu kess). Atunci pe seara mi s-a parut ok si ca putere si ca sunet/comportament etc dar din pacate a doua zi, in drum spre casa, am realizat ca nu chiar ce trebuie, masina fumega destul de tare semn ca amestecul inca nu este optim. Momentan am luat decizia de a parca masina pana la sfarsitul lui August cel putin, urmand ca intre timp sa montam evacuarea, sa facem nist tevi de admisie din aluminiu, mici finisaje pe sub capota iar mai apoi un soft custom facut cap-coada pe dyno. Este posibil sa incerc sa mai ajustez valorile dar mi-a cam pierit cheful de batut capul cu ea. Cred ca cel mai ok e sa raman la stadiul de facut stash-ul de piese pentru o revizie generala inainte de "tuning"
Pentru moment am spalat masina interior exterior si am tras-o pe un loc de parcare acoperit, inchiriate de la primarie.
As vrea sa:
- schimb rulmentii spate + protectiile de disc
- schimb pivoti, bieletele de directie si capete de bara
- facut geometria
- schimbat semering arbore cotit
- dat jos baia de ulei si curatat/inspectat
- schimb ulei si filtre motor si cutie + semeringuri
- schimb capacul epurator
Multe dintre piese deja sunt cumaparate, nu sunt neaparat necesare dar cred ca ar aduce mici imbunatatiri vis a vis de comportamentul si fiabilitatea masinii in viitor. De asemenea sunt ferm convins ca orice crestere de putere (mai ales una majora) trebuie facuta dupa ce masina se afla in stare perfecta de functionare iar franarea si suspensia au fost upgradate.
Sunt curios daca cumva trebuie sa iau alt ECU, am testat Kess-ul pe alta masina si e ok. S-ar parea ca ecu meu nu mai vrea sa fie scris folosind anumite protocoale, cam asta ridicand probleme inca de la inceput