ODO: 95.000 km Iata ca se fac in curand 5 ani de “focusare”, comanda data la inceput de noiembrie 2016, masina produsa pe 25 decembrie conform etis, livrata si ridicata la sfarsit de ianurie 2017. O sa incerc sa fac un rezumat scurt legat de experienta cu focusul dar si despre planurile de viitor.
Preambul Venind de pe o Dacie din 2011, deci prima generatie mai spartana asa, a fost un pic greu de ales pentru ca la vremea respectiva mi se parea ca orice masina e mai buna decat Dacia din cam orice punct de vedere ai vorbi (cel putin sandero-ul meu 1.2 16v), poate mai putin pretul mentenentei care a fost si probabil va ramane un atu al marcii, cumva normal caci masina si piesele erau fabricate in tara. Vreau sa zic ca am facut vreo 4 test drive-uri cu focusul atat 1.0 cat si 1.5 si desi am mers si pe la alti producatori , ma intorceam mereu sa mai dau o tura cu fordul pana cand am dat comanda
. Privind in urma, singurul lucru pe care l-as fi schimbat poate ar fi fost sa mai dau cei 1000 euro pentru varianta titanium, dar si trendul are cam tot ce-mi trebuie.
Joaca Masina m-a prins in perioada in care s-a nascut copilul, asa ca in acesti ani a fost folosita ca masina de familie. Fiind sedan am avut destul loc sa bagam cam tot ce aveam nevoie cat timp copilul a fost mic. Intr-adevar masina este mai inghesuita decat modelul actual dar pentru 2 persoane de 1.85 si 1.65 + copil, este mai mult decat decenta ca spatiu. In primii ani am facut multa naveta cu ea deoarece sotia statea la socrii cu copilul din cand in cand, asa ca a mancat pe paine A3-ul pana in prahova si inapoi in Bucuresti incat am invatat toate pietricelele de pe drumul asta
. In momentele de stres, panica sau pur si simplu momente mai grele, a fost nu doar masina, ci un adevarat partener de drum, vorba aia cu masina care o iei pentru familie dar de fapt e pentru tine
. Cam asa a stat treaba cu fordul meu. Daca ma uit in urma masina a mers cam 70% extraurban, abia de 1 an am inceput sa merg si in oras zi de zi de cand copilul merge la gradinita. Incet incet ne apropiem de pragul de 100.000 km si facand si 5 ani nu pot sa zic altceva decat ca sunt multumit pe deplin de cum s-a comportat masina in acest timp caci n-am platit nimic in afara de mentenenta si diverse accesorii cumparate din dorinta mea. Pana si bateria se incapataneaza sa mearga, n-a dat nici un semn de oboseala (ramane sa vedem iarna asta),iar pana acuma n-a dat nici un chix la pornire.
In exploatare este o adevarata placere, mai ales pe drumuri virajate de deal/munte, masina parca e una cu asfaltul si mereu te indeamna ca vrea si poate mai mult. Recunosc ca am fost un pic sceptic inainte, ma gandeam ca o sa pice turbina, sau ca o sa consume o caruta de benzina sau diverse prostii efectiv care vin din faptul ca internetul e improscat cu mizerii de tot felul. In practica mea, masina a fost super, nu mi s-a parut ca in 5 ani masina cu turbo e mai putin fiabila decat aia cu motor aspirat, caci am avut si motor aspirat inainte. Vedem dupa 5 ani ce va fi
. Consumul foarte decent depinde si de talpa, la drum lung poti sa scoti si 5-6 dar si 7-8, in oras e irelevant.
Intr-adevar, am avut si momente in care am fost cu morcovul in fund in acest timp din diverse motive, speriat de unele sau altele…Prima oara avand impresia ca masina consuma antigel, dar a fost la inceput, probabil dupa ce masina a mers un anumit nr de km s-a reglat situatia caci n-a mai consumat decat foarte putin, gen eu in 5 ani am completat 1 bidon de 1 L de antigel, tinand cont ca masina a mers 95.000 km, faceti voi calculul daca e mult sau putin, eu zic ca e putin. La fel, legat de ulei, exista un consum, l-am urmarit si am observant ca e ceva constant, am zis ca vreau sa ma bucur de ea, si atat timp cat nu e ceva care sa sara in ochi de-abinelea am zis ca nu-mi mai fac inima rea. Partea cea mai stresanta a fost interactiunea cu dealerul unde mai mereu am avut motive de cearta, totul culminand cu faptul ca turnau prea mult ulei la revizii, cred ca la vreo 2 revizii una dupa alta a trebuit sa ma intorc ca sa-mi scoata surplusul. In plus, iti faci programarea cu 1 luna inainte si cand ajungi iti zic ca n-au ulei la bidon…si tot asa…lucruri care deriva din dezinteresul general pentru client dupa ce isi cumpara masina. Un alt lucru observat cam de pe la 50k -60k km a fost zgomotul acela de la ambreiaj (sau de la ce o fi) cand plec de pe loc dar l-am lasat in pace, mai apare din cand in cand…ambreiajul mi se pare ca merge foarte bine, daca nu pica de tot n-am de gand sa-l schimb. La alte marci aud ca se schimba ambreiajele pe la 30k-40k km
. Urmeaza din primavara sa incep colaborarea cu Maddog sau Custome Automotive pentru verificari si revizii, pe la dealer nu vreau sa mai trec.
Ce am platit in acesti 5 ani:
-asigurari rca si casco an de an (pe casco am rezolvat 2 incidente, aripa spate usor infundata si schimbat parbrizul)
-itp
-revizii la maxim 15.000 km, in general mai devreme de acest prag
-set placute la 55.000 km si discuri+placute la 92.000 km
-3 seturi de anvelope, 2 perechi de iarna si una de vara
-1 set jante tabla cu senzori si capace
-1 set faruri tenta inchisa
-diverse accesorii: polita portbagaj, presuri, camera…
-benzina 100/98
Cantecul lebedei In general dupa 3-4 ani iti cam scade entuziasmul, daca nu total, macar pe alocuri si incepi sa te uiti ce masini mai sunt prin jurul tau
, sau care sunt tendintele. Am cochetat cu idea asta cam in urma cu un an, dupa care am abandonat-o, recunosc ca sunt un pic mai atasat decat ar fi normal de focus si deocamdata nu vad ca fiind usoara o eventuala despartire. Ce pot spune sigur la momentul acesta este ca Ford nu voi mai cumpara din simplul fapt ca producatorul nu mai ofera motoare pe benzina in 4 cilindri. Atat timp cat vor exista 4 cilindri, voi merge pe aceasta varianta de motorizare. Din ce masini exista acuma pe piata singurele care imi atrag atentia sau la care m-as duce sa-mi iau o masina sunt Hyundai/Kia,Mazda sau Honda. Mazda 3 desi are un motor de 2 l care ar fi campion la fiabilitate e cam inghesuita cam in acelasi ton cu ce am acuma, Hyundai Kia au raport pret-dotari-calitate bun, aici ar fi o paine de mancat insa ce astept eu sincer e noul Civic care in varianta hatchback mi-ar cam acoperi toate nevoile. Astept sa vad cu ce motor va veni in Europa, din ce-am citit va fi un agregat hybrid.
Pana una alta, tinand cont de crizele din industrie si de faptul ca aparent astepti chiar si 7-8 luni pentru o masina noua, mai devreme de 2-3 ani nu vad sa schimb masina, asa incat e posibil sa prinda si schimbul de distributie la care incep incet incet sa ma gandesc caci nu am incredere sa stau asa cu masina pana la 200k km dar parca pe la 120k-140k ar fi un termen mai rezonabil de facut aceasta operatiune.