ATENTIE: topicurile care nu isi au locul aici sunt sterse sau inchise fara avertizare, iar userii care continua sa greseasca risca suspendarea contului !
31 Iul 2008, 13:14
Am de foate mult timp o intrebare legata de functionarea unui aer conditionat de masina, si nu ii gasesc nicicum raspunsul. Ma intrebam oare daca si in ce conditii poate consumul sa difere la folosirea AC-ului. Anume:
Multi cred ca daca setezi pe o temperatura mai mare, consumul o sa fie mai mic, pentru ca ... cel putin dupa teoria asta ... functionarea propriu-zisa ar fi mai redusa. Ori numarul de Watts mai mic, ori functionare intrerupta o data ce se ajunge la temperatura dorita, si reluarea functionarii cand creste temperatura in habitaclu.
O alta teorie ar fi ca aerul conditionat functioneaza neintrerupt la capacitate maxima (unica) iar temperatura se regleaza pur si simplu din fluxul de aer din exterior, prin amestec. Asta ar insemna deci ca, consumul ar trebui sa fie acelasi indiferent de temperatura setata la climatronic, sau treapta aleasa pentru climele manuale.
Pe de alta parte, am mai observat ceva care poate e doar o falsa impresie dar poate e ceva real. Anume, mi se pare ca acest consum in plus datorat aerului difera in functie de turatia motorului, adica rezulta consum mai mic la turatii mai mari decat la relanti spre ex. Dar poate mi se pare doar ... nu am facut nici un fel de test in privinta asta.
Si acum va intreb si pe voi ... care dintre aceste teorii credeti ca este cea mai plauzibila. Poate sunt printre voi oameni care lucreaza in domeniu si au mai multe cunostinte tehnice despre functionarea AC-ului ... as fi tare curios.
Mersi.
31 Iul 2008, 14:59
puterea consumata de AC este proportionala cu cantitatea de caldura pe care trebuie sa o scoata din masina (pompa de caldura).
asa ca daca setezi o temperatura mai mare, va ajunge mai repede in regim si sa va opri mai des.
oricum, eu o las pe 25-26 si pe recirculat, e daunator sa pui pe 18 in masina si sa te dai jos la 35 afara, cu umiditate 85%
31 Iul 2008, 15:34
Recomandat e 22 şi ne-recirculat. Cu recirculare nu prea faci nimic cu a/c.
31 Iul 2008, 15:42
Eu il tin pe 20 (Auto) sau 17 (manual si 3 liniute la ventilatie) atunci cand am lasat masina in soare si nu vreau sa-mi bage ventilatoarele la maxim in modul Auto. De consumat imi ia cam 1,1 - 1,2 l/ora la relanti. Fara AC imi consuma fix 0,8 l/ora.
31 Iul 2008, 15:45
O maşină lăsată în soare nu se porneşte cu a/c imediat.
Se pleacă cu geamurile deschise să se schimbe aerul fiert

şi după vreo 2-3 km bagi a/c.
Altfel cam omori a/c-ul. Dacă nu te interesează oricum lasă-l pe LO cu a/c full vreo 5-10min la relanti, tu în afara maşinii. Aşa am văzut că fac şmeckerii cu audi
31 Iul 2008, 15:54
Bineinteles ca nu pornesc AC imediat. Merg cu geamurile deschise cateva minute.
31 Iul 2008, 15:57
Subscriu si eu la parerea lui gedan, conservarea energiei.
Cu cat pompezi mai multa caldura din habitaclu afara, cu atat consumi mai multa energie.
Iar compresorul nu merge continuu la capacitate maxima pentru ca exista o valva de expansiune in serie pe circuit care ajusteaza debitul de agent refrigerant in functie de temperatura de la iesirea din vaporizator.
31 Iul 2008, 16:03
Asta ma interesa in principiu. Deci temperatura se ajusteaza din debitul de aer rece, si nu din amestec de full aer rece + aer cald de afara. Caz in care temperatura mai mare = consum mai redus. Bine de stiut. Din pacate pe calduri mari nu prea mai merge cu 22 grade. Ma gandesc serios sa-mi pun niste folii protectoare pe geamuri ... cred ca ar imbunatati considerabil conditia pe timp de soare. Am observat ca la aceeasi temperatura exterioara daca sunt nori in masina e perfect. Cum iese soarele din nori, se face sera in masina si nu am de ales decat sa dau de AC mai jos

.
31 Iul 2008, 16:25
Normal ca va consuma mai mult ca sa ajunga de la 30 la 20 decat la 25. Iar odata ajuns la acea valoare, va consuma mai mult pentru a mentine temperatura mai mica (probabil ignorabil fata de anterioara).
Cred ca cea mai mare parte din caldura din masina este emisa de catre plansa bordului, scaune, volan, cam orice este inchis la culoare si expus la soare. Daca ar sta intr-un mediu de 35 de grade, dar fara soare, cred ca temperatura din interior ar fi mult mai mica (la soare, termoizolatia masinii lucreaza impotriva ta, pe cand la umbra, pentru tine). Ideal ar fi folie argintie, pentru ca asa nici geamurile nu ar prelua caldura. Cu ele negre, geamurile vor fi principala sursa de caldura (presupunand ca nu intra soare prin parbriz), dar nu stiu cat de tare se incalzesc .
31 Iul 2008, 16:37
Nu stiu exact ce tipuri de folii exista pe piata, insa sigur trebuie sa fie si ceva care sa reflecte razele de soare. Si clar ca nu e vorba aici de folie fumurie care ar avea exact efectul invers, si pe deasupra se pierde si din vizibilitate.
01 Aug 2008, 03:13
$1 scrie:$2. Multi cred ca daca setezi pe o temperatura mai mare, consumul o sa fie mai mic, pentru ca ... cel putin dupa teoria asta ... functionarea propriu-zisa ar fi mai redusa. Ori numarul de Watts mai mic, ori functionare intrerupta o data ce se ajunge la temperatura dorita, si reluarea functionarii cand creste temperatura in habitaclu.
2. O alta teorie ar fi ca aerul conditionat functioneaza neintrerupt la capacitate maxima (unica) iar temperatura se regleaza pur si simplu din fluxul de aer din exterior, prin amestec. Asta ar insemna deci ca, consumul ar trebui sa fie acelasi indiferent de temperatura setata la climatronic, sau treapta aleasa pentru climele manuale.
3. Pe de alta parte, am mai observat ceva care poate e doar o falsa impresie dar poate e ceva real. Anume, mi se pare ca acest consum in plus datorat aerului difera in functie de turatia motorului, adica rezulta consum mai mic la turatii mai mari decat la relanti spre ex. Dar poate mi se pare doar ... nu am facut nici un fel de test in privinta asta.
1. și 2. Depinde de mașină. Unele modele ajustează temperatura fix din debitul de aer (ventilatorul suflă mai puternic la început, apoi își scade turația pe măsură ce senzorul se răcește), altele prin variația turației compresorului, altele printr-un sistem mixt. A/C nu există din anul 2002 pe mașini

3. Este real. Și este și logic. Dar nu numai turații înalte, cât turații
constante. Odată ce menții turațiile, compresorul este angrenat constant, fiind practic legat direct de motor - nu mă pune să explic mai tehnicalicește că mă apucă durerile de cap

De unde rezultă că în oraș o să ai un consum cu atât mai mare - shifting de turații relativ frecvent, iar la drum lung ai surprize plăcute la consum. Exemplu practic: Mazda 3 1.6D 90CP - 7% în oraș fără A/C, 9% cu A/C (mers prin București și nu la consum și nu noaptea

), drum până la mare + frecat prin stațiuni + întors în București - 6% cu A/C aproape tăt timpul pornit.
LE: folie te sfătuiesc să pui din cea autorizată RAR și fumurie. Lasă folia aia de Vitan care stralucește mânca-ți-aș și ia ceva bun, gen Llumar. Îți spun sigur că există grade diverse de fumuriu, de la 25% la 75% opacitate, ceva intermediar te poate coafa și fără să pierzi vizibilitate
01 Aug 2008, 07:39
Turatia compresorului nu se poate varia deoarece (asa cum spui si tu mai jos) compresorul este legat direct de motor, raportul de turatie dintre fulia compresorului si arborele motorului este constant si este dat de raportul diametrelor fuliilor. Exista insa compresoare cu capacitatea cilindrica variabila, la care niste supape scot sau introduc in functiune cilindri din compresor.
01 Aug 2008, 07:43
$1 scrie:$2 alta teorie ar fi ca aerul conditionat functioneaza neintrerupt la capacitate maxima (unica) iar temperatura se regleaza pur si simplu din fluxul de aer din exterior, prin amestec. Asta ar insemna deci ca, consumul ar trebui sa fie acelasi indiferent de temperatura setata la climatronic, sau treapta aleasa pentru climele manuale.
Vaporizatorul este radiatorul din interiorul masinii care se raceste.
Cu cat fluxul de aer prin vaporizator este mai mic, cu atat acesta se raceste mai tare.
Deoarece exista riscul sa apara inghet pe si in vaporizator, toate sistemele au un mecanism de protectie prin care decupleaza compresorul cand temperatura vaporizatorului a scazut prea mult.
Cand temperatura scade prea mult si incepe sa apara gheata, scade debitul de agent refrigerant pe retur si scade si presiunea pe retur. Senzorul din circuitul de joasa presiune sesizeaza treaba asta si decupleaza compresorul.
Deci chiar daca setezi in habitaclu o temperatura mai mare, ajunge un flux de aer mai mic pe vaporizator, acesta se raceste mai tare si scade presiunea pe retur, compresorul se decupleaza.
01 Aug 2008, 08:59
Am inteles. mersi mult. Mi-am lamurit o problema care imi statea inima de multa vreme. Se pare ca va trebui sa mai cresc putin temperatura in habitaclu. De regula, pe calduri mari o tineam pe 20.5, si 22 in rest .. dar acum s-ar putea sa ma mai reorientez putin. Sa vad si cu folia, tot cred ca o sa aiba o influenta destul de mare. Ramane sa ma mai interesez si sa vad ce optiuni am ... clar este ca o sa fie autorizata.
01 Aug 2008, 15:04
$1 scrie:$2deal ar fi folie argintie, pentru ca asa nici geamurile nu ar prelua caldura. Cu ele negre, geamurile vor fi principala sursa de caldura (presupunand ca nu intra soare prin parbriz), dar nu stiu cat de tare se incalzesc .
Ma refeream ideal termic, nicidecum estetic (sunt cam in contradictie aici

). E musai sa fie legala. Pe octav_m l-am intrebat daca e vreo diferenta intre inainte si dupa folii dpdv al temperaturii, a zis ca este.
01 Aug 2008, 16:07
Majoritatea geamurilor actuale sunt atermice, rămân reci și cu soarele cel mai nenorocit care bate în ele

Dacă e să o luăm optic, folia aia reflectorizantă poate distorsiona vizibilitatea mai rău decât o face una fumurie, you should know, Cristian
01 Aug 2008, 22:27
Din ce stiu, geamul atermic este un geam cu o folie invizibila care blocheaza anumite raze solare. Iar geamurile nu se incing la soare in principiu datorita faptului ca sunt transparente. Dar daca introduci geamul intr-un mediu fara lumina sau soare, cu temp de 50 de grade celsius, mai mult ca sigur ca se va incalzi. Cam asta, dar la scara mult mai mica, se va intampla cu folia. Folia, fiind neagra, va capta razele solare si se va incinge (dar nu va permite patrunderea acestora in habitaclu), astfel transmitand o parte din caldura si parbrizului. Cam asta am vrut sa zic.
Dar daca folia este argintie va reflecta mult mai bine razele solare si nu se va incinge asa de tare, astfel transmitand geamului caldura mult mai putina. Si aici se inchieie discutia cu folia reflectorizanta, care a plecat de la o baza pur termica.

Parerea mea de neavizat!
01 Aug 2008, 23:34
$1 scrie:$2ajoritatea geamurilor actuale sunt atermice, rămân reci și cu soarele cel mai nenorocit care bate în ele

Dacă e să o luăm optic, folia aia reflectorizantă poate distorsiona vizibilitatea mai rău decât o face una fumurie, you should know, Cristian

Mai, sincer nu prea stiu. Imi place sa pozez prin sticla nu prin folie reflectorizanta

Cum o fi, cum n-o fi, dupa mintea mea folia nu poate decat ajute chiar si un geam atermic pentru a retine si mai putina caldura in interior. E drept ca am observat diferenta dintre soare direct pe corp cu geam deschis, si soare prin geamul inchis si este o diferenta maricica, insa tot nu cred ca e un geam/parbriz cam stock, si merge imbunatatit din punctul de vedere termic

ps. mi-am mai amintit o dilema ca tot suntem aici. Pe vreme ploioasa, desi mai frig afara nu pot tot timpul sa merg cu AC-ul oprit, se aburesc geamurile imediat. Probabil totusi o diferenta destul de mare de temperatura intre habitaclu si exterior + umiditate mare ... etc. Ideea e, cat de mult consuma un AC care nu raceste ci doar dezumifiaza aerul din habitaclu. (in comparatie cu racire + dezumifiere, caci asta cred ca face tot timpul). Compresorul functioneaza in tot acest timp, sau principiul este diferit ?
02 Aug 2008, 07:44
toxicristi, geamurile nu se încălzesc la soare, eu mă referisem la temperaturile generate

Exemplu: București, soare puternic. 60 grade la nivelul asfaltului lângă Universitate. Jeamu atermic = rece. Coafura rezista

Cel mai bine testați o mașină cu geamuri fumurii cum rezistă la soare și trageți concluziile

Aia cu geamurile care se aburesc = ai grijă să n-ai pornită recircularea aerului. Ar trebui să n-ai nevoie de A/C la dezaburire, pe principiul ăsta n-aș merge cu Escortul decât pe soare
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.