Legislaţie

Catalogul SCHWACKE si APIA

Discuţii despre legislaţia în vigoare, codul rutier, taxe, asigurări RCA sau Casco, etc

Moderatori: KomandantuR, adicristea

Catalogul SCHWACKE si APIA

Mesajde pop cristian » 24 Aug 2010, 18:28

Am avut un incident cu focusul proprietate personala cu o doamna binevoitoare
am dus masina la reprezentare si s-a facut devizul estimativ ridicandu-se la suma de 20.916,53
Binenteles asiguratorul doamnei si anume GENERALI au zis ca masina se incadra la dauna totala, totul bine si frumos
am fost la mai multi asiguratori ca sa aflu dinainte de pretul de nou al autovehiculului meu si astfel am aflat ca asiguratori iau pretul masini din catalogul SCHWACKE care fiind sa zic undeva la 17.800
La generali am aflat cu stupoare de la asigurator ca valoarea de catalog a masini este de fapt 13.500 si ca nu e neaparat sa se ia din schwacke , ca se poate si din apia si eurotax si valoare de dauna totala la focusul din 2002 e de 2.025 din care eu iau efectiv 1.518 euro
binenteles ca nu o sa accept si ii duc in instanta dar nu inteleg cum se poate sa fie diferenta asa de mare intre 2 cataloage de apx 5k de euro
dc este cineva si are acces la aceste cataloage il rog sa imi dea valoare de nou din fiecare sa vad cum ii dau in judecata
masina este ford focus futura din 07.12.2001; 1.8 tddi; 66 kw
multumesc
EX :Ford Focus Trend 1.8 TDdI 90 CP; 66 KW 2002
Actual Skoda Octavia 1.9 TDI 110 Cp 25 Cp(resoftare) ; 81 KW 2000
Avatar utilizator
pop cristian
Gold Member
 
Mesaje: 727
Membru din: 05 Apr 2006, 01:06
Localitate: Bistrita
Maşina: Skoda Octavia, 1.9 TDI, 130cp

Re: Catalogul SCHWACKE si APIA

Mesajde verga_Cip » 25 Aug 2010, 11:42

Din fericire Schwache are dreptate. Numai ca Generali refuza sa ia valoarea de catalog aia mai mare din rastiuni lesne de inteles. Masina mea a fost "catalogata" la valoarea de 24 mii de euro de noua. Deci destul de aproape de valoarea ta.
Ideea e ca baietii se raporteaza la costul masinii de acum, si cum un Focus diesel cel mai slab echipat se invarte in jurul valorii de 13500 euro, atunci iti comunica acea valoare.
Cere-le in scris sa iti comunice in baza carui document (public si cu valoarea recunoscuta) au ajuns la acea valoare. Public pentru ca eu nu pot valorifica o masina pe baza unei note interne si recunoscut pentru ca nu ma pot raporta la o hartie scrisa de nu stiu ce scula pe bascula dintr-o firma sau dintr-o tara asiatica sau africana!
Pe baza acestei hartii te vei putea bate apoi in instanta. Un avocat va jongla mai bine cu un asmenea document si va avea argumente mult mai "practice" prin care sa faca Generali sa te despagubeasca la valoarea reala de catalog a masinii si nu la valoarea de piata actuala!!

bafta
Avatar utilizator
verga_Cip
1nsane Member
 
Mesaje: 12705
Membru din: 17 Apr 2006, 11:04
Localitate: Bacau
Maşina: Ford Focus Mk2 2.0 TDCi 100 kw 2005

Re: Catalogul SCHWACKE si APIA

Mesajde pop cristian » 25 Aug 2010, 18:07

inca o chestie aflata azi
pret de nou pe APIA III 2004 = 17.411 euro
pret de nou pe schwacke = 17.775 euro
deci posibilitatea cum incerca el sa ma convinga ca e 13.000 nu prea se poate
copate cip e exact cum spui tu ca ia ceea mai slaba varianta de la focus dar cu mine nu ii merge pentru ca la mine il voi pune sa ia valoarea dupa varianta , motorizare si dotari exact ce are nimic in plus si nimic in minus
bafta
EX :Ford Focus Trend 1.8 TDdI 90 CP; 66 KW 2002
Actual Skoda Octavia 1.9 TDI 110 Cp 25 Cp(resoftare) ; 81 KW 2000
Avatar utilizator
pop cristian
Gold Member
 
Mesaje: 727
Membru din: 05 Apr 2006, 01:06
Localitate: Bistrita
Maşina: Skoda Octavia, 1.9 TDI, 130cp

Re: Catalogul SCHWACKE si APIA

Mesajde bezart » 02 Sep 2010, 15:49

Eu cred ca totusi conteaza un singur lucru si anume cum e legal.

Societatile de asigurari despagubesc pe RCA dupa un anume catalog pentru valoarea de nou si o metodologie pentru calculul deprecierii specificate de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.

Incearca sa afli cum este legal. Dupa cum ai fost sfatuit de Verga cere evaluarea in scris ca noi romanii avem o vorba de duh: Ce e scris NU PUTREZESTE!!!

Daca cumva legislatia a fost schimbata in favoarea asiguratorilor si evaluarea la 13.500 e cumva legala inseamna ca ai fost infrant de sistem (la fel ca fostul presedinte Constantinescu).

Daca evaluarea la 17.000 si ceva e cea legala, atunci ii poti actiona in judecata.
Avatar utilizator
bezart
1nsane Member
 
Mesaje: 1183
Membru din: 12 Sep 2008, 14:08
Maşina: Focus Mk2 1.6 Ti-VCT 2006, Opel Corsa 1.2 2012, Daewoo Matiz 2004

Re: Catalogul SCHWACKE si APIA

Mesajde bezart » 02 Sep 2010, 16:19

UPDATE:

Cum se calculeaza valoarea masinii Dumneavoastra

Valoarea de referinta pentru asigurarea Casco este valoarea de nou a masinii, care se stabileste pe baza facturii de achizitie de nou sau pe baza valorii din cataloagele de specialitate (Schwacke, Eurotax, Apia).

Pare in adevar foarte ciudat sa fie 5k euro diferenta intre doua cataloage. Dupa mine diferentele ar trebui sa fie pana in 500 euro.

Uzura se calculeaza dupa documentul atasat. Vezi sa nu te traga in piept la calculul uzurii.

De Generali stiam ca e firma serioasa, dar se pare ca numai la CASCO, in situatia data tu esti pentru ei un tert pe care incearca sa il fraiereasca.
Fişiere ataşate
a311605.pdf
(79.88 KiB) Descărcat de 6424 ori
Avatar utilizator
bezart
1nsane Member
 
Mesaje: 1183
Membru din: 12 Sep 2008, 14:08
Maşina: Focus Mk2 1.6 Ti-VCT 2006, Opel Corsa 1.2 2012, Daewoo Matiz 2004

Re: Catalogul SCHWACKE si APIA

Mesajde bezart » 02 Sep 2010, 18:18

Final UPDATE:

Am discutat cu cineva de la CSA si a spus urmatoarele.

Tu nu ai contract cu generali, practic nu prea ai de sa ii dai in judecata. Contract este intre vinovat si generali. Practic generali plateste in locul cucoanei.

Daca nu iti convine suma cu care te va despagubi generali, atunci o dai pe cucoana in judecata sa achite diferenta. Sunt gramezi de cazuri care au fost castigate. Daca dupa ce pierde cucoana vrea sa ii dea in judecata pe aia de la generali daca considera ca au incalcat contractul de asigurare o intereseaza.

Din pacate asta este calea de urmat, destul de anevoioasa. Acum ai sa vezi daca 'doamna binevoitoare' va plati sau nu de bunavoie diferenta.

PS. de asta e bine sa ai CASCO.
Avatar utilizator
bezart
1nsane Member
 
Mesaje: 1183
Membru din: 12 Sep 2008, 14:08
Maşina: Focus Mk2 1.6 Ti-VCT 2006, Opel Corsa 1.2 2012, Daewoo Matiz 2004

Re: Catalogul SCHWACKE si APIA

Mesajde Mihai L » 02 Sep 2010, 20:57

Cred ca nu e chiar asa, cel putin in cazul lui. Este clar o rea vointa din partea generali.
Sunt niste reguli clare de calcul, nu poate veni sa-i dea 100 EUR ca asa a visat asiguratorul si apoi sa dea in judecata cucoana pentru 1900 EUR.

E adevarat ca daca obtine mai putin in cazul unei reparatii (demonstrat cu acte) poate da in judecata vinovatul de accident si probabil va mai obtine ceva...
Focus. Ford Focus. Sea Grey.
2006 Ford Focus Wagon TDCi, 1.6/109 CP
Imagine
Imagine
My pictures on Flikr
Avatar utilizator
Mihai L
 
Mesaje: 10794
Membru din: 25 Apr 2006, 17:53
Localitate: Bucuresti
Maşina: Ford Focus Wagon Trend CL 2006, 1.6l/109CP, Sea Grey

Re: Catalogul SCHWACKE si APIA

Mesajde bezart » 02 Sep 2010, 22:12

uite si valoarea de piata http://www.autoscout24.ro/Details.aspx?id=liuuhlmctxuw

si nu e inmatriculata, plus adus, asa ca ti-a cam facut cucoana o bucurie.
Avatar utilizator
bezart
1nsane Member
 
Mesaje: 1183
Membru din: 12 Sep 2008, 14:08
Maşina: Focus Mk2 1.6 Ti-VCT 2006, Opel Corsa 1.2 2012, Daewoo Matiz 2004

Re: Catalogul SCHWACKE si APIA

Mesajde Officer » 03 Sep 2010, 10:50

Documentul atasat mai sus nu mai este in vigoare. Cred ca e varianta aplicabila in 2007 sau 2008.


Gasiti Ordinul CSA 5/2010 si normele aprobate prin acesta si veti vedea ca s-au mai schimbat anumite lucruri.
Acum textul arata cam asa:


Criterii pentru stabilirea uzurii în cazul pagubelor produse la vehicule


Art. 58. - (1) Pentru stabilirea valorii vehiculelor la data producerii evenimentului asigurat, din valoarea de nou a acestora se scade uzura valorică. Prin uzură valorică se înţelege acea parte din valoarea vehiculului ce se pierde prin vechime, întrebuinţare sau stare de întreţinere.
(2) Uzura valorică se calculează prin aplicarea unui coeficient de uzură asupra valorii de nou a vehiculului la data producerii evenimentului asigurat.
(3) Coeficientul de uzură se stabileşte în funcţie de gradul de întrebuinţare, kilometrii parcurşi cu vehiculul, precum şi de vechimea în exploatare, exprimată în unităţi de timp - ani, diferenţiată pe categorii de vehicule, potrivit tabelelor coeficienţilor de uzură nr. 1 şi 2, cuprinse în anexa nr. 3.
(4) Pentru stabilirea coeficientului de uzură al unui vehicul sunt necesare:
a) data introducerii în exploatare de nou a vehiculului respectiv, menţionată în documentele de identificare a acestuia: carte de identitate, certificat de înmatriculare etc., sau, în lipsă, anul de fabricaţie de pe placa de origine a vehiculului;
b) parcursul în kilometri realizat de vehiculul respectiv de la data introducerii lui în exploatare de nou şi până la data producerii evenimentului asigurat.
Art. 59. - (1) În cazul vehiculelor la care se cunosc datele menţionate la art. 58 alin. (4), pentru stabilirea coeficientului de uzură al vehiculului avariat se caută în tabelul coeficienţilor de uzură linia corespunzătoare vechimii în exploatare, în ani, şi coloana corespunzătoare stării de întreţinere medie, la intersecţia cărora se va găsi coeficientul de uzură respectiv. Coeficienţii de uzură sunt determinaţi pentru un parcurs mediu anual de:
- 15.000 km pentru vehicule cu masa totală maximă autorizată de până la 3,5 t şi pentru cele al căror număr de locuri pe scaune nu este mai mare de 9;
- 20.000 km pentru vehicule cu masa totală maximă autorizată mai mare de 3,5 t şi pentru cele al căror număr de locuri pe scaune este mai mare de 9.
(2) În cazul în care există diferenţe între parcursul real şi cel rezultat utilizându-se media anuală, coeficientul corespunzător stării de întreţinere medie se va corecta cu 0,5% pentru fiecare 1.000 km, fără a se putea depăşi coeficienţii corespunzători stărilor de întreţinere bună sau satisfăcătoare.
(3) Corecţia se face prin adunare, dacă parcursul real este mai mare decât parcursurile medii menţionate la alin. (1), ori prin scădere, dacă parcursul real este mai mic.
Art. 60. - (1) Pentru vehiculele la care nu se cunoaşte parcursul în km realizat până la data producerii evenimentului asigurat sau acesta nu este în concordanţă cu starea tehnică a vehiculului respectiv, coeficientul de uzură al vehiculului avariat se stabileşte în funcţie de vechimea în exploatare şi de starea de întreţinere a acestuia, prevăzute în tabelele coeficienţilor de uzură nr. 1 şi 2, cuprinse în anexa nr. 3.
(2) Starea de întreţinere a unui vehicul se clasifică în: bună, medie şi satisfăcătoare.
(3) Stabilirea stării de întreţinere a vehiculului se face potrivit stării acestuia dinainte de producerea evenimentului asigurat, pe baza criteriilor de mai jos:
a) stare de întreţinere bună - vehiculul prezintă: integritatea elementelor caroseriei, barelor de protecţie şi capacelor de roţi; vopseaua intactă, fără exfolieri sau urme aparente de rugină a tablei; tapiţeria fără pete, urme de uzură prematură sau rupturi; cauciucuri uzate uniform, fără să prezinte uzuri accentuate pe flancuri, ca urmare a unui reglaj necorespunzător al direcţiei; motorul fără scurgeri de ulei pe părţile laterale sau pe capotajele interioare ale spaţiului afectat acestuia;
b) stare de întreţinere medie - vehiculul prezintă: deformări ale caroseriei, barelor de protecţie sau capacelor de roţi până la 10 dm2, însumat pe întreaga suprafaţă exterioară; degradări ale vopselei în ceea ce priveşte luciul, cu urme de rugină aparentă pe o suprafaţă totală până la 10 dm2, cu exfolieri pe o suprafaţă totală până la 1 cm2; pete pe tapiţeria scaunelor;
c) stare de întreţinere satisfăcătoare - vehiculul prezintă: deformări ale caroseriei, barelor de protecţie şi capacelor de roţi mai mari de 10 dm2, însumat pe întreaga suprafaţă exterioară: degradări ale vopselei, pierderea totală a luciului, cu exfolieri pe o suprafaţă totală mai mare de 1 cm2, cu urme pronunţate de rugină aparentă şi zgârieturi; tapiţeria deteriorată şi murdară; cauciucurile uzate neuniform, cu accentuări pe unul dintre flancuri, ca urmare a unui reglaj necorespunzător al direcţiei; motorul cu urme de ulei pe părţile superioare şi laterale ca urmare a scurgerilor la capacul distribuţiei, al chiulasei sau pe lângă garniturile de etanşare; joc mare la volanul direcţiei.
(4) Cunoscându-se data introducerii în exploatare de nou şi starea sa de întreţinere justificată tehnic, pentru stabilirea coeficientului de uzură al vehiculului avariat se caută în tabelul coeficienţilor de uzură linia orizontală corespunzătoare vechimii în exploatare, în ani, a acestuia şi se stabileşte un coeficient de uzură cuprins între cei corespunzători stării de întreţinere bună şi satisfăcătoare.
Art. 61. - (1) Pentru vehiculele care aveau executate înainte de data producerii evenimentului asigurat reparaţii curente, inclusiv înlocuiri ale părţilor componente sau ale pieselor originale, stabilirea coeficientului de uzură se face pe baza relaţiei:
Ur = U x K, în care:
Ur = coeficientul de uzură recalculat al vehiculului;
U = coeficientul de uzură rezultat din tabelele coeficienţilor de uzură, în baza datelor determinate potrivit art. 59;
K = coeficientul de corecţie a uzurii (A-a)/A,
în care:
A = valoarea de nou a vehiculului avariat;
a = costul total al reparaţiilor curente, inclusiv al înlocuirilor de părţi componente sau de piese originale executate înainte de data producerii evenimentului asigurat, exclusiv cele efectuate ca urmare a unor accidente ori a unor defecte de fabricaţie, pentru menţinerea sau îmbunătăţirea stării tehnice corespunzătoare a vehiculului, în baza documentaţiilor privind costul efectiv al acestora.
(2) Nu se pot lua în calcul coeficienţi de uzură (U) inferiori coeficienţilor minimali sau superiori celor maximali, pentru vechimea în exploatare, parcursul realizat şi starea de întreţinere a vehiculului avariat, prevăzuţi în tabelele coeficienţilor de uzură nr. 1 şi 2, cuprinse în anexa nr. 3.
Obsedat de ordine si disciplina.
Avatar utilizator
Officer
Elodia
 
Mesaje: 5942
Membru din: 21 Mai 2006, 14:38
Localitate: Ilfov
Maşina: Nu mai am ford :(

Re: Catalogul SCHWACKE si APIA

Mesajde adyamg » 05 Sep 2010, 14:04

$1 scrie:$2inal UPDATE:

Am discutat cu cineva de la CSA si a spus urmatoarele.

Tu nu ai contract cu generali, practic nu prea ai de sa ii dai in judecata. Contract este intre vinovat si generali. Practic generali plateste in locul cucoanei.

Daca nu iti convine suma cu care te va despagubi generali, atunci o dai pe cucoana in judecata sa achite diferenta. Sunt gramezi de cazuri care au fost castigate. Daca dupa ce pierde cucoana vrea sa ii dea in judecata pe aia de la generali daca considera ca au incalcat contractul de asigurare o intereseaza.

Din pacate asta este calea de urmat, destul de anevoioasa. Acum ai sa vezi daca 'doamna binevoitoare' va plati sau nu de bunavoie diferenta.

PS. de asta e bine sa ai CASCO.



Bezart sa nu te superi pe mine dar cei de la CSA sunt niste berbeci(am avut si eu din nefericire contacte cu ei si dince spui tu .. nu fac decat sa confirme) ... Daca Cristian o da pe cucoana in judecata, societatea de asigurari este automat chemata in instanta. Nu ai ce sa ii ceri cucoanei, ea a respectat legea si are asigurare!!! NU O VA CASTIGA VECI!

Cand imi aduc si eu aminte de astia de la CSA si mai aud ce gandire si ratiune au .............. pfoai Domane dar de ce mai exista si CSA-u asta? Cica nu are rol decizional(deci face treaba postei romane si plimba corespondenta intre asigurator si pagubit), iar OPC-ul nu se baga ... te indruma catre CSA. Mai ramane instanta .... care te va purta o eternitate prin tribunale! SA NE TRAIASCA "SISTEMUL!"

Daca este un asigurator in tara asta care respecta normele citate de Officer eu ii pup mana! Sunt niste norme mult prea "povestite" si mult prea usor de eludat de asiguratori.

Personal cred ca ar trebui sa existe un singur catalog de piese ... legiferat si general acceptat, iar evaluarile sau expertizele sa fie facute de companii total independente companiilor de asigurari(de parca ar fii posibil asa ceva) :((

Cristian cum mai stai cu reparatia masinii?
adyamg
1nsane Member
 
Mesaje: 8305
Membru din: 01 Apr 2008, 23:25
Maşina: Ford Focus 1.6 Zetec

Re: Catalogul SCHWACKE si APIA

Mesajde Officer » 06 Sep 2010, 09:27

$1 scrie:$2aca Cristian o da pe cucoana in judecata, societatea de asigurari este automat chemata in instanta. Nu ai ce sa ii ceri cucoanei, ea a respectat legea si are asigurare!!! NU O VA CASTIGA VECI!


Treaba sta in felul urmator: daca dai in judecata cucoana si asiguratorul ei dovedeste ca el a platit maximul legal (75% din valoarea masinii la data accidentului calculata temeinic si legal + epava) iar in urma unei expertize judiciare se dovedeste ca valoarea de piata a masinii era mai mare, cucoana va fi obligata sa suporte diferenta si nu asiguratorul. Singura conditie este ca evaluarea facuta de asigurator sa fie efectuata in deplina conformitate cu prevederile normei citata de mine mai sus. Daca este asa, acesta si-a indeplinit obligatiile pe care le are fata de pagubit. Pretentiile suplimentare si dovedite prin expertiza separata de catre pagubit in fata instantei se suporta de catre persoana vinovata de producerea pagubei.
Obsedat de ordine si disciplina.
Avatar utilizator
Officer
Elodia
 
Mesaje: 5942
Membru din: 21 Mai 2006, 14:38
Localitate: Ilfov
Maşina: Nu mai am ford :(

Re: Catalogul SCHWACKE si APIA

Mesajde adyamg » 06 Sep 2010, 16:19

Eu nu sunt de meserie .. insa daca se ajunge in instanta si asiguratorul dovedeste ca a platit maximul legal pentru acea masina(banuiesc ca se face o expertiza in sensul asta) ... cum mai apare o alta expertiza in care sa se dovedeasca ca valoarea de piata a masinii era mai mare?

Eu inteleg ca daca se ajunge in instanta se va apela imediat la o expertiza in care se stabileste si valoarea masinii si implicit daca asiguratorul a despagubit corect sau nu, iar daca asiguratorul nu a respectat valoarea respectiva va scoate diferenta(in cazul in care pierde procesul) in caz ca expertiza dovedeste ca asiguratorul a platit corect .. asta e .. ramai cu buza umflata
adyamg
1nsane Member
 
Mesaje: 8305
Membru din: 01 Apr 2008, 23:25
Maşina: Ford Focus 1.6 Zetec

Re: Catalogul SCHWACKE si APIA

Mesajde Mihai L » 06 Sep 2010, 16:36

$1 scrie:$2u nu sunt de meserie .. insa daca se ajunge in instanta si asiguratorul dovedeste ca a platit maximul legal pentru acea masina(banuiesc ca se face o expertiza in sensul asta) ... cum mai apare o alta expertiza in care sa se dovedeasca ca valoarea de piata a masinii era mai mare?
...

Asiguratorul face totul in baza propriei expertize.
Prin urmare daca se face ca nu vede jantele de aliaj si diverse alte dotari va avea o masina mai ieftina de platit... :D
Focus. Ford Focus. Sea Grey.
2006 Ford Focus Wagon TDCi, 1.6/109 CP
Imagine
Imagine
My pictures on Flikr
Avatar utilizator
Mihai L
 
Mesaje: 10794
Membru din: 25 Apr 2006, 17:53
Localitate: Bucuresti
Maşina: Ford Focus Wagon Trend CL 2006, 1.6l/109CP, Sea Grey

Re: Catalogul SCHWACKE si APIA

Mesajde Officer » 06 Sep 2010, 16:55

Ady se poate pentru ca exista un articol in legea asigurarilor care spune ca despagubirea se stabileste si se plateste de asigurator, atentie, in limitele obligatiei acestuia. Limitele asiguratorului RCA sunt in norma de mai sus. El poate da maxim 75% din valoarea masinii calculata NUMAI in conformitate cu norma + epava. Asiguratorul nu face expertiza prin care sa determine valoarea de piata a masinii ci valoarea de despagubire conform normei. Atat poate el si asta e limita lui si nu poate trece peste ea pentru ca nu are baza legala. Daca pagubitul dovedeste in fata instantei ca valoarea de circulatie a masinii e mai mare, restul de suma se imputa persoanei vinovate in baza unui principiu juridic general numit principiul repararii intergrale al prejudiciului cauzat prin fapta ilicita dar si in baza articolului de care ti-am zis mai sus din legea asigurarilor care spune mai precis asa: "drepturile persoanelor pagubite sa exercite impotriva asiguratorului de raspundere civila, in limitele obligatiei acestuia". Astfel, pretentiile care depasesc limitele obligatiei asiguratorului, trebuie suportate de catre persoana direct raspunzatoare de producerea evenimentului rutier.

Si daca ai timp de citit pe indelete iti dau si un caz concret. In practica gasesti nenumarate cazuri similare.


Secţia Contencios Administrativ a Tribunalului


Sentinţă civilă nr. 263/2010

din 05/03/2010
(Braşov). Pretenţii.




TRIBUNALUL BRASOV
SECTIA COMERCIALA SI DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV
Decizia civila nr. 263/R
Dosar civil nr. 1077/338/2007
Sedinta publica din data de 05.03.2010

Pentru astazi fiind amanata pronuntarea asupra solutionarii recursului formulat de recurentul E. A. impotriva sentintei civile nr. 1525 pronuntata la data de 13.11.2008, de Judecatoria Zarnesti in dosarul nr. 1077/338/2007 avand ca obiect, pretentii in contradictoriu cu intimata parata SC G. A. SA (fosta BT A. T. SA.) si intimatul reclamant M. V..
La apelul nominal facut in sedinta publica, la pronuntare se constata lipsa partilor.
Procedura indeplinita.
Dezbaterile in fond au avut loc in sedinta publica din data de 26 februarie 2010 cand partile prezente au pus concluzii in sensul celor consemnate in incheierea de sedinta din aceea zi, care face parte integranta din prezenta, iar instanta fata de lipsa de timp pentru deliberare, vazand si dispozitiile art. 260 alin. 1 Cod procedura civila a amanat pronuntarea la data de 05.03.2010.

T r i b u n a l u l

Constata ca prin sentinta civila nr. nr. 1525/13 11 2008 a Judecatoriei Zarnesti pronuntata in dosarul nr. 1077/338/2007 s-au dispus urmatoarele:
S-a admis exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratului E.A. invocata de acesta prin intampinare, si-n consecinta, s-a constatat ca paratul E. A. nu are calitate procesuala pasiva, de parat. S-a admis in parte cererea formulate de reclamantul M. V.impotriva paratei BT A. T. SA si a intervenientului E. A., si-n consecinta a fost obligata parata BT A. T. SA in solidar cu intervenientul E. A. la plata sumei de 24890 lei, reprezentand contravaloarea pagubei suferite la autoturismul marca V. tip P.,cu nr. de inmatriculare BV 08 FCR,proprietatea reclamantului, la care se adauga dobanda legala, ce se va calcula de la data ramanerii irevocabile a prezentei hotarari si pana la plata efectiva a sumei. A fost obligat intervenientul E. A. la plata cheltuielilor de judecata in cuantum de 4457,56 lei catre reclamant.
Pentru a pronunta aceasta sentinta civila instanta de fond a retinut urmatoarele:
Prin actiunea inregistrata sub nr 1077/338/2007 la Judecatoria Zarnesti, reclamantul M.V.a solicitat in contradictoriu cu paratii paratii BT A. T. SA si E. A. ca instanta, prin hotararea ce o va pronunta, sa dispuna obligarea paratilor, in solidar, la plata sumei de 30151,45 Ron, cu dobanda legala de la data ramanerii irevocabile a hotararii pana la achitarea integrala a sumei, reprezentand cuantumul pagubei suferita la autoturismul marca V. - P.cu nr. de inmatriculare BV- 08-FCR, proprietatea sa, cu cheltuieli de judecata.
In motivare reclamanta a aratat ca in baza procesului verbal de contraventie seria AY nr 0165381, paratul 2 a fost gasit vinovat intrucat a avariat autoturismul sus mentionat, motiv pentru care s-a intocmit un dosar de daune, insa parata 1 a aratat ca nu poate sa-l despagubeasca mai mult decat suma oferita de asigurare, desi plafonul maxim de asigurare permitea o suma mult mai mare. Ori legiuitorul a prevazut ca asiguratorul preia raspunderea civila delcituala a autorului prejudiciului in limita sumei maxime admise, iar in cazul depasirii acestui plafon maxim, raspunderea apartine autorului faptei, fiind indeplinite in cauza conditiile elementare care atrag arspunderea civila delictuala, avandu-se in vedere si principiul repararii integrale a pagubei.
In drept s-a invocat disp art. 998-999 C.CIV, L nr. 136/1995 R.
Parata BT A. T. SA, legal citata, a formulat intampinare, prin care a aratat ca este de acord, in parte, cu actiunea, in sensul de a-l despagubi pe reclamant cu suma de 12897,09 lei, acord ce a fost adus la cunostina reclamantului, prin adresa nr 13600/2007, suma ce reprezinta limita maxima de despagubire prevazuta in polita de asigurare RCA, facandu-se referire la ORDINUL RCA 113133/206..
Paratul E. A., legal citat, a formulat intampinare, prin care a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a sa, intrucat, conform art 52 alin 2 din L nr. 136/1995, calitatea sa este aceea de - intervenient fortat-, iar pe fond a solicitat obligarea paratei 1 la acoperirea intergrala a prejudiciului suferit de reclamant si-n cosnecinta, respingerea actiunii fata de acesta.
In motivare s-a aratat ca valorificarea pretentiilor urmeaza a se face direct de la asigurator, fata de disp. normelor emise de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, din data de 28.11.2007, aplicabile la data accidentului, in care s-a indicat ca suma asigurata nu poate fi mai mica de 100.000 euro, ce reprezinta limita de despagubire pentru anul 2007, astfel ca nu se mai poate vorbi de limite maxime de despagubire, sens in care asiguratorul urmeaza a acoperi integral prejudiciul.
S-a mai aratat ca obligarea in solidar la plata prejudiciului conravine disp. actulae in materie.Refritor la intinderea prejudiciului, s-a aratat ca este vorba despre o dauna totala, s-a aratat ca suma pretinsa de reclamant este cu mult peste prejudiciul real suferit, de 12897,09 Ron, diferenta reprezentand o imbogatire fara just temei.
Parata BT A. T. SA a formulat raspuns la intampinarea paratului 2, prin care a solicitat respingerea exceptiei lipsei calitatii procesuale invocate de acesta,intrucat conform art 54 din L nr. 136/1995 -drepturile persoanelor pagubite se exercita impotriva asiguratorului de raspundere civila, in limitele obligatiei acestuia-, astfel ca peste aceasata limita trebuie obligata persoana gasita vinovata, facandu-se referire si la disp. art 49 si 52 din ordinul 113133/2006.
Examinand actele si lucrarile dosarului, instanta de fond a constatat urmatoarele:
Cadrul legal al acestei cauze este reglementat de prev art 54 din L nr. 136/1995, unde se arata ca despagubirea se stabileste si se efectueaza conform art. 43 si 49, iar in cazul stabilirii despagubirii prin hotarare judecatoreasca, drepturile persoanelor pagubite prin accidente produse de vehicule aflate in proprietatea persoanelor asigurate in Romania se exercita impotriva asiguratorului de raspundere civila, in limitele obligatiei acestuia, stabilita in prezentul capitol, cu citarea obligatorie a persoanei/persoanelor raspunzatoare de producerea accidentului in calitate de intervenienti fortati. Asa fiind, instanta a constatat ca paratul 1 are calitatea de intervenient fortat.
Prin procesul verbal de contraventie seria AY nr 0165381/2007, intervenientul fortat a fost gasit vinovat de producerea accidentului rutier, care a avut loc la data de 19.01.2007, in urma caruia a fost avariat autoturismul, proprietatea personala a reclamantului, persoana vinovata fiind asigurata la parata 1.In baza dosarului de daune UBV 1/538/2007 - fila 42 dosar - s-au stabilit si s-au descris piesele avariate, felul avariei, volumul avariei concluzionandu-se ca este vorba despre o dauna totala - fila 45 dosar. Ca urmare a accidentului rutier autoturismul a fost prezentat in vederea efectuarii reparatiilor la unitatea reparatoare SC S. Service SRL- fila 84 dosar-,ce a emis devizul de lucru, stabilindu-se o valoare de 30.151,45 lei.
Prin raportul de expertiza auto, s-au indentificat daunele efective prin producerea accidentului, s-a stabilit costul si manopera pentru reparatie,ajungandu-se la suma de 25.173 lei plus Tva, expertul constatand ca masina are o vechime de 7 ani, coeficientul total de uzura fiind de 69 %, valoarea reparatiei fiind mai mare ca valoare pe piata la data accidentului si ca valoare ramasa, stabilita de asigurator, limita maxima de despagubire fiind calculata la suma de 12.897, 09 lei, la data producerii accidentului iar valoarea de circulatie a masinii, la data accidentului, stabilita in conformitate cu Standardele Internationale de Evaluare, din dec. 2007, este de 24.890 lei.
In raspunsul dat la interogatoriu, parat 1 a aratat ca nu-l poate despagubi pe reclamant decat in limita sumei maxime de despagubire, conform art 54 din L nr. 136/1995, de 12.897,09 lei.
Potrivit art 49 din L nr. 136/1995, actualizata, asiguratorul acorda despagubiri, in baza contractului de asigurare, pentru prejudiciile de care asiguratii raspund fata de terte persoane pagubite prin accidente de vehicule.
Conform art. 27 din L nr. 136/1995, actualizata, despagubirile ce se platesc de asigurator se stabilesc in functie de starea bunului din momentul producerii riscului asigurat.
Despagubirile nu pot depasi valoarea bunului din momentul producerii riscului asigurat, cuantumul pagubei si nici suma la care s-a facut asigurarea.
Parata 1a fost chemata in judecata de persoanele pagubite, in speta de reclamant, in limitele obligatiilor ce-i revin acesteia din contractul de asigurare, potrivit art 42 alin 2 din aceeasi lege.
Din probele adminsitarte in cauza s-a dovedit existenta prejudicului cert,atat in ce priveste existenta sa cat si posibiliattea evaluarii acestuia, a faptei ilicite, stabilita prin procesul verbal de contraventie si recunoscuta de faptuitor, existenta raportului de cauzalitate dintre fapta si prejucidiu cat si existenta vinovatiei
Cum art. 54.din L nr. 136/1995, actauliazata stabileste ca drepturile persoanelor pagubite prin accidente produse de vehicule aflate in proprietatea persoanelor, asigurate in Romania, se exercita impotriva asiguratorului de raspundere civila, in limitele obligatiei acestuia, astfel cum se prevede si in art 22. din aceeasi lege, prin raporate la art 12 pct 1 si art 49 din Ordinul 113133/2006, aplicabil la data faptei, instanta a apreciat ca despagibuirea acordata de acesata poate fi numai in cunatum de 12897, 09 lei, suma cu care asiguratorului a fost de acord sa-l despagubeasca pe reclamant, conform adresei aflate la fila 12 dosar, iar pentru diferenta de valoare, astfel cum a fsot stabilita prin raportul de expertiza, urmeaza a-l obliga pe interevnientul fortat, in baza principiului general al repararii intergarle al prejudiciului cauzat prin fapta ilicita, care presupune nu numai prejudiciul efectiv ci si beneficilul nerealizat de reclamant.
In baza art 274 CPCIV, intervenientul a fost obligat plata sumei de 4457,56 lei, cu titlu de cheltuieli de judecata, intrucat fata de parat 1, sunt incidente disp art 275 CPCIV.
Impotriva aceste sentinte civile a declarat recurs paratul E. A..
Prin cererea de recurs recurentul a aratat urmatoarele:
Prin hotararea data, instanta a incalcat formele de procedura prevazute sub sanctiunea nulitatii de art. 105 alin. 2 teza I (acte indeplinite cu neobservarea formelor legale, incalcarea dreptului la aparare).
Prin intermediul obiectiunilor la expertiza tehnica auto, efectuata in cauza de d-nul.expert tehnicT.O.,a invocat NULITATEA PROBEI CU EXPERTIZA TEHNICA AUTO, solicitand instantei sa dispuna ca expertul sa refaca expertiza cu citarea tuturor partilor.
In motivarea cererii, recurentul a invocat faptul ca expertiza s-a efectuat cu neobservarea dispozitiilor art. 208 alin. 1 c.proc. civ., potrivit caruia "Daca pentru expertiza este nevoie de o lucrare la fata locului, ea nu poate fi facuta decat dupa citarea partilor prin carte postala recomandata, cu dovada de primire, aratand zilele si orele cand incepe si continua lucrarea. Dovada de primire va fi alaturata lucrarii expertului."
S-a aratat ca recurentul parte in dosar, a achitat suma de 200,00 lei conform Chitantei CEC nr 10455760/1/12.05.2008. cu titlu de onorariu de expert, insa nu a fost convocat in vederea efectuarii expertizei, nici la domiciliu si nici la resedinta procesuala indicata la sediul Cabinetului de avocatura Anca Avram.
Astfel, in capitolul Operatiuni intreprinse la pct. 2, se retine ca la expertiza au raspuns amandoua partile ocazie cu care s-au lamurit unele probleme procedurale privind actiunea cu toate acestea, subsemnatul nu am fost convocat pentru efectuarea acestei expertize tehnice, pentru a exprima punctul de vedere asa cum prevad dispozitiile art. 208 alin. 1 Cod procedura civila, nerespectarea textului este sanctionata cu: "pagubitul are la dispozitie o actiune directa nulitatea relativa a raportului de expertiza. Prejudiciul care a fost cauzat nu ar fi putut fi inlaturat decat prin anularea actului"
In pofida faptului ca in termen legal recurentul a invocat aceasta neregularitate, instanta de fond nu a tinut cont de cererea subsemnatului, pronuntand in consecinta o hotarare cu incalcarea dreptului la aparare, drept cu valoare constitutionala
"Nelegalitate; netemeinicie" - incidenta dispozitiilor art. 304 pct. 8 si 9 C. proc. civ., raportate la dispozitiile art. 304 1 C.proc. civ.. Hotararea cuprinde motive contradictorii ori straine de natura pricinii si hotararea pronuntata este lipsita de temei legal ori a fost data cu incalcarea sau aplicarea gresita a legii;
Instanta de fond, pe de o parte, admite exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a recurentului, admitand ca nu poate fi chemat in acest cadru procesual decat in calitate de intervenient fortat, iar pe de alta parte, ma obliga - in solidar cu asiguratorul -la plata despagubirilor, precum si la plata cheltuielilor de judecata.
Atat solutia, cat si motivarea instantei sunt in mod evident contradictorii.
Admitand exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a subsemnatului rezulta ca instanta a acceptat teza negarii calitatii de parat a subsemnatului si a considerat ca in cauza nu exista identitate intre persoana subsemnatului si cel obligat in raportul juridic dedus judecatii. Pe cale de consecinta, initial judecatorul a admis ca reclamantul nu este indreptatit sa ceara valorificarea pretentiilor sale de la subsemnatul.
Aceasta concluzie este intarita de dispozitia instantei potrivit careia calitatea procesuala in care eu pot fi chemat in prezenta cauza fund cea de "intervenient fortat". Solutia privind calitatea de intervenient este legala, in deplina concordanta cu dispozitiile art. 54 alin. 2 din Legea nr. 136/1995.
Aceasta prevedere din legea plaseaza persoana vinovata de accident intr-un rol procesual, potrivit caruia aceasta nu poate fi obligat la acoperirea daunei atat timp cat exista o asigurare valabila si despagubirea nu depaseste suma asigurate stabilita prin contractul de asigurare, in speta 100.000,00 EUR, citarea sa in proces fiind doar pentru opozabilitate.
Asadar. prin lege speciala (derogatorie de la dreptul comun) si totodata prin dispozitii imperative, legiuitorul a stabilit cadrul procesual, dupa cum urmeaza: ori de cate ori este incident un raport de asigurare, iar valoarea pagubei se situeaza sub suma asigurata mentionata in polita de asigurare, persoana pagubita isi va valorifica pretentiile de la asiguratorul sau de raspundere civila, vazandu-si prejudiciul acoperit integral de catre acesta.
Asadar, singura persoana care poate figura in calitate de parat in cauza dedusa judecatii este asiguratorul de raspundere civila auto obligatorie, in speta SC BT A. T. SA.
in pofida celor expuse mai sus, instanta de fond adopta solutia obligarii recurentului, in solidar cu asiguratorul la plata despagubirilor civile ce i se cuvin reclamantului, solutie pe care o consideram fundamental nelegala si in vadita contradictie cu spiritul legislatiei din materia asigurarilor, cu atat mai mult cu cat cuantumul pretentiilor reclamantului se situeaza sub valoarea limitei minime a sumei asigurate in cazul asigurarii de raspundere civila auto obligatorie (100.000 EUR)
Solutia obligarii in solidar a persoanei vinovate de accident, (avand calitatea de intervenient) si a asiguratorului acestuia contravine dispozitiilor Legii nr. 136/1995.
In lumina dispozitiilor art. 54 alin. 2 din Legea nr. 136/1995, in cazul in care este incident in speta un raport de asigurare (se face dovada valabilitatii la data accidentului a unei polite de asigurare de raspundere civila auto si implicit a acoperirii prin asigurare a raspunderii civile delictuale a soferului vinovat), impotriva asiguratorului.
Pe de alta parte, potrivit art 12 alin. 2 din Norma emisa de Comisia de
Supraveghere a Asigurarilor in data de 28.11.2006 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de autovehicule in cursul anului 2007, Pentru pagubele materiale produse in unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor prejudiciate, limita de despagubire se stabileste pentru anul 2007 la un nivel de cel putin 100.000 EUR, echivalent in lei la cursul de schimb al pietei valutare la data producerii accidentului, comunicat de Banca Nationala a Romaniei.
Interpretarea textelor redate mai sus exclude ab intio posibilitatea de a fi obligat si intervenientul la aceleasi sume, la care a fost obligat asiguratorul.
De altfel, obligatia solidara statuata in mod expres de catre instanta de fond nu-si gaseste corespondent nici in regulile de drept civil substantial, ce constituie dreptul comun in cauza: obligatia solidara nu se poate stabili nici prin apreciere si nici pe cale de interpretare.
In acest sens, art. 1041 C. civ. dispune, in mod imperativ: "obligatia solidara nu se prezuma, trebuie sa fie stipulata expres; aceasta regula nu inceteaza decat numai cand obligatia solidara are loc de drept, in virtutea legii"
Este adevarat ca raspunderea pentru fapta ilicita proprie a asiguratului, intemeiata pe prevederile Art. 998-999 C. civ., coexista cu raspunderea contractuala a asiguratorului, intemeiata pe contractul de asigurare incheiat in conditiile Legii nr. 136/1995, dar aceasta "coexistenta" a unor raspunderi juridice diferite nu poate, pe cale de interpretare sau prin apreciere, sa echivaleze cu "solidaritatea", in lipsa unei dispozitii legale exprese, conform regulii imperative reglementate de Art. 1041 C. civ.
Contradictie vadita intre mentiunile din considerente referitoare la limitele obligarii asiguratorului sl cele din dispozitiv relative la obligarea acestuia in solidar cu recurentul pentru intreaga despagubire.
Pe de o parte instanta de fond apreciaza ca asiguratorul BT Asigurari SA nu poate fi obligat decat la acoperirea partiala a daunei, respectiv la plata sumei de 12.897,09 lei,considerand ca pentru diferenta, de 11 992,91 lei urmeaza sa fie obligat subsemnatul, iar pe de alta parte, atunci cand dispune obligarea la plata despagubirilor, in dispozitivul sentintei mentioneaza obligarea in solidar a recurentului si a asiguratorului pentru intreaga suma de 24.390.00 lei.
Astfel in considerente instanta admite teza obligarii vinovatului la diferenta neacoperita de asigurator, in virtutea principiului repararii integrale a pagubei, iar in dispozitiv statueaza solidaritatea expresa a recurentului si a asiguratorului la plata despagubirii, ceea ce presupune ca fiecare dintre cele doua parti este tinuta pentru intreaga datorie.
Contradictia este vadita, cu consecinta inaplicabilitatii hotararii judecatoresti astfel motivate. Aceasta motivare contradictorie echivaleaza cu insasi lipsa motivarii, motiv evident de casare a hotararii.
Instanta de fond invoca drept temei al admiterii actiunii art. 49 (asa cum a fost modificat prin art. I pct. 17 din O.U.G. nr. 61/2005), potrivit caruia asiguratorul acorda despagubiri, in baza contractului de asigurare, pentru prejudiciile de care asiguratii raspund fata de terte persoane pagubite prin accidente de autovehicule, precum si tramvaie si pentru cheltuielile facute de asigurati in procesul civil, in conformitate cu:
Textul legal este intr-adevar aplicabil spetei, numai ca modul de interpretare al acestuia este eronat, denotand o necunoastere din partea instantei de fond a mecanismului asigurarii de raspundere civila auto obligatorie. Aceasta forma de asigurare este o forma reglementata de lege, incheierea acesteia de catre persoanele care detin autovehicule supuse inmatricularii fiind - nu in mod intamplator - obligatorie.
Potrivit acestei forme de asigurare, in schimbul unei sume de bani denumita prima de asigurare. asiguratorul se obliga ca - la intervenirea riscului asigurat - sa acopere despagubirile datorate de asigurat tertelor persoane pagubite.
In acest context este important a se observa evolutia din ultimii ani a legislatiei din domeniul asigurarilor, in contextul alinierii la legislatia europeana, tendinta fiind aceea de a se asigura o cat mai eficienta protectie prin aceasta forma de asigurare,atat a persoanelor pagubite, cat si a insisi asiguratilor de raspundere civila auto obligatorie.
Acest lucru se releva foarte clar daca vom corobora dispozitiile art. 49 redate mai sus cu prevederile art. 12 din Norma emisa de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor in data de 28.11.2006 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de autovehicule in cursul anului 2007. conform carora (1) "Suma asigurata reprezinta limita de despagubire ce poate fi acordata de asigurator pentru prejudiciile provocate in unul si acelasi accident, atat pentru pagube materiale directe sau indirecte (...)". (2) Pentru pagube materiale produse in unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor prejudiciate, limita de despagubire se stabileste pentru anul 2007 la un nivel de cel putin 100.000 EUR, echivalent in lei la cursul de schimb al pietei valutare la data producerii accidentului, comunicat de Banca Nationala a Romaniei (...)
Concluzia care se desprinde din interpretarea textelor invocate mai sus este aceea ca: in masura in care face dovada prejudiciului suferit, respectiv a intinderii acestuia si a raportului de cauzalitate dintre producerea acestuia sl fapta ilicita, pagubitul islva vedea acoperit integral prejudiciul de la asigurator ori de cate ori cuantumul acestuia se situeaza sub suma asigurata, care la randul el nu poate fl mai mica de 100.000 euro.
Modificarile legislative in materie au marele merit de a elimina notiunea de "plafon maxim al despagubirilor": dupa cum se poate observa analizand dispozitiile Normei CSA/28.11.2006, in actuala reglementare legala nu mai exista limite maxime de despagubiri (ci limita minima a sumei asigurate, si anume 100.000 euro).
Inaplicabilitatea art. 27 din Legea nr. 136/1995. Un alt temei de drept indicat de instanta de fond este cel reglementat de art. 27 din Legea nr. 136/1995 (actualizata), conform caruia - Despagubirile ce se platesc de asigurator se stabilesc in functie de starea bunului din momentul producerii riscului asigurat. Despagubirile nu pot depasi valoarea bunului din momentul producerii riscului asigurat, cuantumul pagubei si nici suma la care s-a facut asigurarea.
Acest text nu este aplicabil spetei de fata, ci unei alte forme de asigurare, si anume asigurarii facultative de bunuri, asa cum spune si titlul sectiunii din care face parte "asigurarea de bunuri". Or, noi ne aflam pe taramul asigurarii obligatorii de raspundere civila auto (RCA).
Inaplicabilitatea art. 22 din Legea nr. 136/1995. Instanta este intr-o grava confuzie si atunci cand face trimitere la dispozitiile art. 22 din Legea nr. 136/1995, text care se refera la subrogatia legala in drepturile persoanei pagubite, a asiguratorului facultativ de bunuri (CASCO). Textul instituie un caz de subrogatie legala, in temeiul caruia. asiguratorul de bunuri isi poate recupera indemnizatia de asigurare achitata in baza unei asigurari facultative pentru avarii, de la persoana vinovata de producerea pagubei sau de la asiguratorul acesteia in masura in care face dovada unei asigurari RCA.
In privinta dispozitiilor art. 42 alin. 2 din Legea nr. 136/1995, conform caruia "Asiguratorul poate fi chemat in judecata de persoanele pagubite in limitele obligatiilor ce-i revin acestuia din contractul de asigurare", acestea sunt aplicabile contractului de asigurare de raspundere civila, fiind dispozitii cadru, dar ele trebuie coroborate cu cele ale art. 49 si 54 din aceeasi lege, care reglementeaza varianta obligatorie a acestei forme de asigurare.
Criticabil este faptul ca - desi instanta indica acest text legal ca temei al admiterii actiunii - solutia obligarii in solidar nu este conforma cu dispozitiile indicate; pe de o parte, admite teza obligarii asiguratorului in limita contractului de asigurare, iar pe de alta parte, dispune obligarea mea in solidar cu BT A. SA. Astfel, conform prevederilor invocate mai sus, asiguratorul raspunde in limita contractului incheiat cu subsemnatul, contract prin care asiguratorul s-a obligat fata de mine, ca in schimbul primei de asigurare achitate. sa acopere prejudiciul produs de subsemnatul tertelor persoane pana la suma de 100.000 euro inclusiv. Astfel, pe langa interpretarea gresita a legii, instanta de fond da astfel dovada si de inconsecventa in aplicarea textelor legale.
in ceea ce priveste dispozitiile din Norma CSA aprobata prin Ordinul CSA nr. 113133/2006, acestea sunt incidente in cauza, numai ca este fundamental gresita interpretarea conferita acestora de catre instanta de fond si anume cea care sta la baza solutiei pe aspectul intinderii prejudiciului.
Astfel, potrivit art. 12 alin. 1 si 2 din Norma CSA/26.11.2006, (1) Suma asigurata reprezinta limita de despagubire ce poate fi acordata de asigurator pentru prejudiciile provocate in unul si acelasi accident, atat pentru pagube materiale directe sau indirecte, cat si pentru vatamari corporale sau decese, inclusiv prejudicii fara caracter patrimonial.
Pentru pagubele materiale produse in unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor prejudiciate, limita de despagubire se stabileste pentru anul 2007 la un nivel de cel putin 100.000 euro, echivalent in lei la cursul de schimb al pietei valutare la data producerii accidentului, comunicat de Banca Nationala a Romaniei.
Conform art. 49 din aceeasi Norma "La stabilirea despagubirii, in cazul avarierii sau al distrugerii bunurilor, se iau ca baza de calcul pretentiile formulate de persoanele pagubite, tinandu-se cont de prevederile legale privind acoperirea cuantumului pagubelor aduse bunurilor, fara a se depasi diferenta dintre valoarea acestora din momentul producerii accidentului si valoarea ramasa si nici limitele de despagubire stabilite prin polita de asigurare RCA."
Din textele legale mentionate mai sus rezulta ca asiguratorul acopera prejudiciul material produs de asigurat pana la limita sumei 100.000 Euro, fara a se depasi diferenta dintre valoarea bunului din momentul producerii accidentului si valoarea ramasa. Asiguratorul acopera inclusiv prejudiciu nepatrimonial produs de asigurat pana la limita de 500 000 Euro.
La fond, instanta a fost implicit investita cu cererea de a stabili intinderea prejudiciului, insa cu evitarea imbogatirii fara just temei a reclamantului.
Insa instanta aplicand in mod gresit legea in cazul dedus judecatii si - in acelasi timp - interpretand gresit si concluziile raportului de expertiza tehnica auto, a facut o confuzie majora intre "valoarea autoturismului la data evenimentului" si "prejudiciul efectiv suferit de reclamant".
Solutia instantei are la baza mentiunile aferente punctului 4 din concluziile finale ale expertului si anume valoarea de 24.890 lei; numai ca pentru a determina intinderea daunei este necesara in primul rand operatiunea de scadere din valoarea de 24.890 lei a valorii piesele ramase neavariate (epavei), care a ramas in proprietatea intimatului -reclamant.
In orice caz, suma de 24.890 lei nu este in concordanta cu dispozitiile art. 53 pct. 2 din Norma CSA nr. 113133/2006, aceasta suma reprezinta o valoare estimata ipotetic de catre expert; in acest sens, la stabilirea acesteia, expertul a luat in considerare declaratiile reclamantului si cateva oferte din piata, fara a analiza fizic autoturismul si fara a tine cont de cadrul legal obligatoriu; expertul nu a facut nimic altceva decat sa aprecieze pretul unui autoturism pe care nu l-a vazut.
Varianta corecta si care concorda cu dispozitiile legale in materie, este cea de la pct. 3 din concluziile raportului de expertiza, prejudiciul real si total suferit de persoana pagubita fund de 12.897,09 lei, deoarece:
a) instanta este tinuta de dispozitiile art. 53 alin. 2 Norma CSA aprobata prin Ordinul nr. 113133/2006 "modalitatea de stabilire a valorii de nou si a uzurii corespunzatoare, prevazute de prezentele norme, se aplica inclusiv in cazul despagubirii stabilite prin hotarare judecatoreasca";
b) suma de 12.897,09 LEI este calculata cu respectarea dispozitiilor legale in materie si in concordanta cu vointa legiuitorului potrivit exigentelor Uniunii Europene; Norma CSA/2006 si Legea nr. 136/1995 ofera criterii obiective de cuantificare a pagubelor, care nu lasa loc de interpretari;
c) aceasta suma este calculata in conformitate cu Norma CSA 113133/2006 astfel:
Valoarea de nou = 16 400 Eur;
Vechime la data accidentului =7 ani;
Rulaj efectiv la momentul producerii acc. = 227 436 km;
Uzura corectata in functie de km. parcursi = 69%;
Valoarea epavei = 25%;
1 Euro la data accidentului = 3.3824 lei.
VDM = 16.400 Eur - 69 %(uzura) = 5.084 Eur - 25% (epava) = 3.813 Eur x 3,3824 lei (1 eur la data accidentului) =12.897, 09 lei.
In concluzie, valoarea totala a prejudiciului real suferit de intimatul-reclamant este de 12.897,09 lei, astfel incat prin obligarea asiguratorului, bt asigurari sa, la plata acestei sume, intimatul-reclamant urmeaza a se considera integral despagubit.
Inaplicabilitatea dispozitiilor art. 275 c.proc. civ. fata de asiguratorul bt asigurari sa.
Potrivit art. 275 Cod.proc. civ., paratul care a recunoscut la prima zi de infatisare pretentiile reclamantului nu va putea fi obligat la plata cheltuielilor de judecata, afara numai daca a fost pus in intarziere inainte de chemare in judecata.
Ne aflam in ipoteza legala prevazuta de teza a II a textului indicat si anume situatia in care prima teza nu se aplica intrucat parata este de drept in intarziere,
In speta este vorba despre o obligatie de natura COMERCIALA, astfel ca sunt incidente dispozitiile art. 43 C.com., potrivit carora "datoriile comerciale lichide si platibile in bani produc dobanda de drept din ziua in care devin exigibile, asa incat debitorul se afla de drept in intarziere, fara a mai fi necesara indeplinirea vreunei formalitati"
In orice caz, pentru a nu fi aplicabile dispozitiile art. 275 c.proc. civ. intereseaza atitudinea paratului fata de faptul ca are de executat o obligatie. De altfel, din aceasta perspectiva este evidenta si culpa procesuala a SC BT Asigurari SA, de vreme ce tocmai atitudinea sa de a nu achita despagubirea in termenul prevazut de lege (art. 36, 37 din Norma CSA/2006), a fost cea care a determinat reclamantul sa porneasca procesul.
In treacat fie spus, chiar si in situatia in care parata nu ar fi fost de drept in intarziere, in cazul obligatiilor constand in sume de bani, recunoasterea datoriei la prima zi de infatisare presupune mult mai mult decat o afirmatie de recunoastere si anume achitarea sumei recunoscute in contul bancar al persoanei pagubite sau prin consemnare la CEC sau notificare prin executor etc., ceea ce parata nu a inteles sa faca.
Inaplicabilitatea dispozitiilor art. 274 c.proc. civ.fata de subsemnatul. contradictia dintre masura obligarii la plata cheltuielilor de judecata si cea a admiterii exceptiei lipsei calitatii procesuale pasive a subsemnatului.
Instanta obliga la plata cheltuielilor de judecata in valoare de 4.457.56 lei. motivand solutia pe dispozitiile art. 274 alin. 1 c.proc civ. potrivit carora "Partea care cade in pretentii va fi obligata la cerere, sa plateasca cheltuielile de judecata".
Aceasta dispozitie a instantei de fond intra in vadita contradictie cu calificarea pozitiei procesuale a recurentului ca fiind cea de intervenient fortat, cu negarea calitatii de parat; or, nefiind obligat in raportul juridic dedus judecatii, subsemnatul nici nu pot fi obligat la plata cheltuielilor de judecata.
Gresita obligare a subsemnatului la plata cheltuielilor de judecata. Instanta m-a obligat la plata sumei de 4.457,56 lei cu titlu de cheltuieli de judecata, in pofida faptului ca aceste cheltuieli sunt acoperite integral de asiguratorul RCA, asa cum rezulta din prevederile art. 14 alin. 1 din Norma CSA aprobata prin Ordinul CSA nr. 113133/2006,:
Art. 14. - (1) Asiguratorul are obligatia de a despagubi partea prejudiciata pentru prejudiciile suferite in urma accidentului provocat de asigurat, potrivit pretentiilor formulate in cererea de despagubire, dovedite prin orice mijloc de proba. Fara a se depasi limitele de despagubire prevazute in contractul de asigurare RCA, in conditiile in care evenimentul asigurat s-a produs in perioada de valabilitate a politei de asigurare RCA, se acorda despagubiri, in forma baneasca, pentru:
- vatamari corporale sau deces;
- pagube materiale;
- pagube ca urmare a lipsei de folosinta a autovehiculului avariat, in cazul in care autovehiculul reprezinta mijlocul cu care persoana prejudiciata isi realizeaza obiectul de activitate, pentru care detine licenta si autorizarea in acest sens; cheltuieli legate de reprezentarea juridica, in cazul cererilor de despagubire prevazute la lit. a) in legatura cu daunele potrivit lit. b) sau c) distinct de despagubirile acordate potrivit lit. a)-c), dar numai in situatia incetarii fara efect a perioadei mentionate la art. 37 alin. (2) sau a respingerii ori reducerii nejustificate a despagubirii de catre asigurator.
Omisiunea de a se pronunta asupra cererii subsemnatului de plata cheltuielilor de judecata 0 alta critica adusa sentintei recurate se refera la faptul ca instanta nu s-a pronuntat asupra cererii de cheltuieli de judecata, formulata de subsemnatul, neacordandu-le si in acelasi timp fara a motiva aceasta solutie.
Cererea este intemeiata pe dispozitiile art. 41 din Legea nr. 136/1995, potrivit cu care "in asigurarea de raspundere civila, asiguratorul se obliga sa plateasca o despagubire pentru prejudiciul de care asiguratul raspunde in baza legii fata de tertele persoane pagubite si pentru cheltuielile facute de asigurat in procesul civil".
Ignorarea aplicabilitatii in cauza a dispozitiilor art. 276 c.proc. civ potrivit carora: Cand pretentiile fiecarei parti au fost incuviintate numai in parte, instanta va aprecia in ce masura fiecare din ele poate fi obligata la plata cheltuielilor de judecata, putand face compensarea lor.
Instanta nu a tinut cont ca pretentiile reclamantului au fost admise in parte cu consecinta diminuarii corespunzatoare a cheltuielilor de judecata. Reclamantul este in culpa procesuala si atunci cand pretentiile sale nu sunt intemeiate in parte; cupla priveste in acest caz partea de pretentii considerate neintemeiate. Astfel, daca pretentiile au fost admise numai in parte, ca in cazul de fata, instanta trebuia sa acorde celui care a castigat procesul numai cheltuielile de judecata corespunzatoare pretentiilor admise.
In consecinta, recurentul solicita admiterea recursului, casarea sentintei recurate si trimiterea cauzei spre rejudecare la aceeasi instanta;
Inimata parata SC BT A. T. SA in prezent SC G. A. SA a formulat intampinare prin care a solicitat respingerea recursului.
Prin intampinare intimata a aratat urmatoarele:
In urma accidentului rutier din data de 19.01,2007, la solicitarea pagubitului M. V., S.C, G. A. S.A. a deschis dosarul de dauna UBV1/538/2007, in baza tichetului de asigurare obligatorie auto seria AV nr. 0737396. Dosarul de dauna va putea fi finalizat si se va putea efectua plata despagubirilor in momentul in care domnul M. V. va completa ultimul document necesar.
Intrucat valoarea reparatiilor pentru autoturismul marca V. P. Variant cu numarul de inmatriculare BV-08-FCR depaseste valoarea autoturismului la data producerii daunei, s-a efectuat calculul valorii maxime de despagubire prevazute de Ordinul RCA nr. 113133/2006.
Valoarea despagubirii care se poate acorda pentru paguba suferita de auto cu numarul BV-08-FCR este de 12897.09 lei SC G. A. SA este de acord sa achite despagubirile in valoare de 12897.09 lei, acord pe care l-a adus la cunostinta pagubitului si prin adresa numprul 13600/30.03.2007.
Arata instantei faptul ca SC G. A. SA nu poate fi obligata la plata integrala a debitului solicitat, asa cum bine evidentiaza chiar reclamantul in cererea de chemare in judecata. "Ca asiguratorul preia raspunderea pentru repararea prejudiciului numai in limita sumei maxime admise ..., iar scopul pentru care s-a stabilit limita maxima legala de despagubire in cazul RCA este pentru protejarea societatilor de asigurare si nu limitarea posibilitatilor celui prejudiciat de a-si recupera prejudiciul."
Potrivit art. 54 din Legea nr. 136/1995 "drepturile persoanelor pagubite sa exercite impotriva asiguratorului de raspundere civila, in limitele obligatiei acestuia". Astfel, pretentiile care depasesc limitele obligatiei asiguratorului, trebuie suportate de catre persoana direct raspunzatoare de producerea evenimentului rutier.
Reitereaza instantei de judecata faptul in conformitate cu art. 12, pct (1) din Ordin nr, 113133/2006 "Suma asigurata reprezinta limita de despagubire ce poate fi acordata de asigurator pentru prejudiciile provocate ..."
Tot odata legiuitorul evidentiaza faptul ca: "Asiguratorul are obligatia de a despagubi partea prejudiciata pentru prejudiciile suferite in urma accidentului provocat de asigurat, potrivit pretentiilor formulate in cererea de despagubire, dovedite prin orice mijloc de proba. Fara a se depasi limitele de despagubire prevazute in contractul de asigurare RCA, in conditiile in care evenimentul asigurat s-a produs in perioada de valabilitate a politei de asigurare" (art. 14 din Ordin nr. 113133/2006);
"La stabilirea despagubirii, in cazul avarierii sau a distrugerii bunurilor, se iau ca baza de calcul pretentiile formulate de persoanele pagubite, tinandu-se cont de prevederile legale privind acoperirea cuantumului pagubelor aduse bunurilor, fara a se depasi diferenta dintre valoarea acestora din momentul producerii accidentului si valoarea ramasa si nici limitele de despagubire stabilite prin polita de asigurare RCA" (Art. 49 din Ordin nr. 113133/2006).
Analizand actele si lucrarile dosarului instanta de recurs retine urmatoarele:
Reclamantul intimat M. V. a solicitat in contradictoriu cu paratii SC BT A.T. SA si E. A. ca instanta sa dispuna obligarea paratilor, in solidar, la plata sumei de 30151,45 Ron, cu dobanda legala de la data ramanerii irevocabile a hotararii pana la achitarea integrala a sumei, reprezentand cuantumul pagubei suferite la autoturismul marca V. - P. cu numarul de inmatriculare BV- 08- FCR, proprietatea sa.
In motivare, reclamantul intimat a aratat ca in baza procesului verbal de contraventie seria AY nr 0165381, paratul recurent a fost gasit vinovat intrucat a avariat autoturismul sus mentionat, motiv pentru care s-a intocmit un dosar de daune, insa parata - societate de sigurare a aratat ca nu poate sa il despagubeasca mai mult decat suma oferita de asigurare, desi plafonul maxim de asigurare permitea o suma mult mai mare. Ori legiuitorul a prevazut ca asiguratorul preia raspunderea civila delictuala a autorului prejudiciului in limita sumei maxime admise, iar in cazul depasirii acestui plafon maxim, raspunderea apartine autorului faptei, fiind indeplinite in cauza conditiile elementare care atrag arspunderea civila delictuala, avandu-se in vedere si principiul repararii integrale a pagubei.
Parata intimata SC BT A. T. SA prin intampinare a aratat ca este de acord, in parte, cu actiunea, in sensul de a-l despagubi pe reclamant cu suma de 12897,09 lei, acord ce a fost adus la cunostina reclamantului, prin adresa nr 13600/2007, suma ce reprezinta limita maxima de despagubire prevazuta in polita de asigurare RCA, facandu-se referire la Ordinul RCA 113133/206.
Paratul recurent E. A., prin intampinare a invocat exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a sa, intrucat, conform art 52 alin 2 din L nr. 136/1995, calitatea sa este aceea de - intervenient fortat-, iar pe fond a solicitat obligarea paratei - societate de asigurare la acoperirea intergrala a prejudiciului suferit de reclamant si in cosnecinta, respingerea actiunii fata de acesta.
In motivarea intampinarii paratul recurent a aratat ca valorificarea pretentiilor urmeaza a se face direct de la asigurator, fata de dispozitiile normelor emise de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, din data de 28.11.2007, aplicabile la data accidentului, in care s-a indicat ca suma asigurata sa nu poata fi mai mica de 100.000 euro, aceasta reprezentand limita de despagubire pentru anul 2007, astfel ca nu se mai poate vorbi de limite maxime de despagubire, sens in care asiguratorul urmeaza a acoperi integral prejudiciul. A mai aratat ca obligarea in solidar la plata prejudiciului conravine dispozitiilor in materie de raspundere civila delictuala. Refritor la intinderea prejudiciului, s-a aratat ca este vorba despre o dauna totala, iar suma pretinsa de reclamant este cu mult peste prejudiciul real suferit, de 12897,09 Ron, diferenta reprezentand o imbogatire fara just temei.
Parata intimata SC BT A. T. SA a formulat raspuns la intampinarea paratului recurent, prin care a solicitat respingerea exceptiei lipsei calitatii procesuale invocate de acesta, intrucat conform art 54 din L nr. 136/1995 drepturile persoanelor pagubite se exercita impotriva asiguratorului de raspundere civila, in limitele obligatiei acestuia, astfel ca peste aceasata limita trebuie obligata persoana gasita vinovata, facandu-se referire si la disp. art 49 si 52 din ordinul 113133/2006.
Dispozitiile legale aplicabile in speta sunt prevazute la art 54 din Legea nr. 136/1995, care statueaza ca despagubirea se stabileste si se efectueaza conform art. 43 si 49, iar in cazul stabilirii despagubirii prin hotarare judecatoreasca, drepturile persoanelor pagubite prin accidente produse de vehicule aflate in proprietatea persoanelor asigurate in Romania se exercita impotriva asiguratorului de raspundere civila, in limitele obligatiei acestuia, stabilita in prezentul capitol, cu citarea obligatorie a persoanei/persoanelor raspunzatoare de producerea accidentului in calitate de intervenienti fortati.
Prin procesul verbal de contraventie seria AY nr 0165381/2007 recurentul a fost gasit vinovat de producerea accidentului rutier, care a avut loc la data de 19.01.2007, in urma caruia a fost avariat autoturismul, proprietatea personala a reclamantului - intimat, persoana vinovata fiind asigurata la parata - societate de asigurare. In baza dosarului de daune UBV 1/538/2007 - fila 42 dosarul de fond - s-au stabilit si s-au descris piesele avariate, felul avariei, volumul avariei concluzionandu-se ca este vorba despre o dauna totala - fila 45 dosarul de fond. Ca urmare a accidentului rutier autoturismul a fost prezentat in vederea efectuarii reparatiilor la unitatea reparatoare SC S. Service SRL- fila 84 dosarul de fond-, ce a emis devizul de lucru, stabilindu-se o valoare de 30.151,45 lei.
Prin raportul de expertiza auto, s-au indentificat daunele efective prin producerea accidentului, s-a stabilit costul si manopera pentru reparatie, ajungandu-se la suma de 25.173 lei plus Tva, expertul constatand ca masina are o vechime de 7 ani, coeficientul total de uzura fiind de 69 %, valoarea reparatiei fiind mai mare ca valoare pe piata la data accidentului si ca valoare ramasa, stabilita de asigurator, limita maxima de despagubire fiind calculata la suma de 12.897, 09 lei, la data producerii accidentului iar valoarea de circulatie a masinii, la data accidentului, stabilita in conformitate cu Standardele Internationale de Evaluare, din dec. 2007, este de 24.890 lei.
Potrivit art. 49 din Legea nr. 136/1995 asiguratorul acorda despagubiri, in baza contractului de asigurare, pentru prejudiciile de care asiguratii raspund fata de terte persoane pagubite prin accidente de vehicule.
Conform art. 27 din Legea nr. 136/1995 despagubirile ce se platesc de asigurator se stabilesc in functie de starea bunului din momentul producerii riscului asigurat.
Despagubirile nu pot depasi valoarea bunului din momentul producerii riscului asigurat, cuantumul pagubei si nici suma la care s-a facut asigurarea.
Parata - societate de asigurare a fost chemata in judecata de persoanele pagubite, in speta de reclamantul intimat, in limitele obligatiilor ce-i revin acesteia din contractul de asigurare, potrivit art 42 alin 2 din aceeasi lege.
Din probele adminsitarte in cauza la instanta de fond s-a dovedit existenta prejudicului cert, atat in ce priveste existenta sa cat si posibiliatea evaluarii acestuia, a faptei ilicite, stabilita prin procesul verbal de contraventie si recunoscuta de faptuitor, existenta raportului de cauzalitate dintre fapta si prejucidiu cat si existenta vinovatiei
Cum art. 54.din Legea nr. 136/1995 stabileste ca drepturile persoanelor pagubite prin accidente produse de vehicule aflate in proprietatea persoanelor, asigurate in Romania, se exercita impotriva asiguratorului de raspundere civila, in limitele obligatiei acestuia, astfel cum se prevede si in art 22 din aceeasi lege, prin raporate la art. 12 pct 1 si art 49 din Ordinul 113133/2006, aplicabil la data faptei, instanta de fond a apreciat corect ca despagibuirea acordata de acesata poate fi numai in cunatum de 12897, 09 lei, suma cu care asiguratorului a fost de acord sa-l despagubeasca pe reclamant, conform adresei aflate la fila 12 dosarul de fond, iar pentru diferenta de valoare, astfel cum a fsot stabilita prin raportul de expertiza, urmeaza a-l obliga pe intimatul recurent, in baza principiului general al repararii intergarle al prejudiciului cauzat prin fapta ilicita, care presupune nu numai prejudiciul efectiv suferit ci si beneficilul nerealizat de reclamant.
Instanta de recurs constata insa ca hotararea recurata cuprinde motive contradictorii, astfel se afirma ca paratul recurent nu are calitate procesuala pasiva, insa instanta de fond il obliga la plata unei sume de bani.
Fiind in prezenta art. 304 pct. 7 cu aplicarea art. 304 ind. 1 si art. 312 din cpc instanta de recurs urmeaza sa modifice sentinta civila recurata in sensul respingerii exceptiei paratului recurent a lipsei calitatii procesuale pasive. Chiar instanta de fond in motivare stabileste ca acesta justifica calitate procesuala pasiva, insa ca intervenient fortat din punct de vedere al legislatiei in materie de asigurari.
De asemenea se constata ca raspunderea paratului recurent nu este una solidara cu a asiguratorului, cum gresit s-a retinut in dispozitivul sentintei, dar din motivare rezulta ca obligatia de plata ar fi una divizibila. Suntem de asemenea in prezenta unei contradictii intre considerente si dispozitiv.
In consecinta instanta de recurs va modifica in tot sentinta civila recurata si sub aspectul obligatiei paratului recurent la plata sumei de 24.890 lei in solidar cu asiguratorul, urmand ca asiguratorul sa suporte suma de 12.897,07 lei fata de reclamantul intimat, cum de altfel s-a obligat, iar paratul recurent sa fie obligat la diferenta de 11.992,93 lei, conform art. 998-999 cod civil.
Fata de probele administrate la instanta de fond, respectiv proba cu expertiza instanta de recurs retine ca prejudiciul total produs reclamantului intimat este de 24.890 lei, astfel incat restul pretentiilor reclamantului intimat sunt nefondate si vor fi respinse.
In ceea ce priveste sustinerea recurentului de neconvocare pentru administrarea probei cu expertiza instanta de recurs constata ca expertul nu a descins la fata locului, conform art. 208 ind. 1 din codul de procedura civila, pe de o parte, iar recurentul nu a justificat o vatamare, pe de alta parte, care sa conduca la anularea raportului de expertiza efectuat in cauza.
In ceea ce priveste cheltuielile de judecata, acestea vor fi suportate proportional, avand in vedere ca obligatia principala este divizibila, potrivit art. 274-276 din codul de procedura civila, acestea se compun din taxa judiciara de timbru la fond - 1120 lei si in recurs - 560 lei, timbru judiciar la fond si in recurs 6 lei si respectiv 0,3 lei, onorariu avocat reclamant 1820 lei, onorariu expert suportat de reclamant 500 lei. In consecinta paratul recurent va suporta din totalul acestor cheltuieli suma de 2.182,62 lei si societatea de asigurare suma de 1.883,67, avand in vedere si sumele platite de catre asigurator pentru onorariu expert, ce se deduc din cheltuielile de judecata la care urmeaza a fi obligat.
In ceea ce priveste celelalte motive de recurs invocate de catre recurent instanta constata ca acestea sunt nefondate, in speta nu ne aflam in prezenta motivului de recurs prevazut de art. 304 pct. 5 din codul de procedura civila referitor formele de procedura prevazute sub sanctiunea nulitatii absolute, sustinerile recurentului fiind nefondate; de asemenea nu ne aflam in prezenta motivelor de recurs prevazute de art. 304 pct. 8 si 9 din codul de procedura civila, sustinerile recurentului fiind calificate de instanta de recurs la motivul prevazut de art. 304 pct. 7 din codul de procedura civila.
Fata de cele prezentate instanta de recurs va admite recursul declarat de catre recurentul E. A. impotriva sentintei civile nr. 1525/13 11 2008 a Judecatoriei Zarnesti pronuntata in dosarul nr. 1077/338/2007 pe care o va modifica in tot si in consecinta va respinge exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratului E. A.. Se va admite in parte actiunea formulata de catre reclamantul M. V. in contradictoriu cu paratii SC BT A. T. SA si E. A. si in consecinta va fi obligat asiguratorul parat SC BT A. T. SA la plata sumei de 12.897,07 lei catre reclamantul M. V. si va fi obligat paratul E. A. la plata diferentei pana la concurenta sumei de 24.890 lei, respectiv a sumei de 11.992,93 lei catre reclamantul M. V.. Se vor respinge restul pretentiilor reclamantului. Se va obliga paratul SC BT A. T. SA la plata sumei de 1.883,67 lei si paratul E. A. la plata sumei de 2.182,62 lei, catre reclamantul M. V., cu titlu de cheltuieli de judecata la judecata in fond.

PENTRU ACESTE MOTIVE
IN NUMELE LEGII
DECIDE

Admite recursul declarat de catre recurentul E. A., cu resedinta procesuala la Cabinetul de Avocatura A. A., din B., B-dul. U. nr. 35, bl.A3, sc.1, et.2, ap.6, sector 3, impotriva sentintei civile nr. 1525/13.11.2008 a Judecatoriei Zarnesti in dosarul nr. 1077/338/2007 pe care o modifica in tot si in consecinta:
Respinge exceptia lipsei calitatii procesuale pasive a paratului E.A..
Admite in parte actiunea formulata de catre reclamantul M. V. in contradictoriu cu paratii SC BT A. T. SA si E.A. si in consecinta:
Obliga asiguratorul SC BT A. T. SA la plata sumei de 12.897,07 lei catre reclamantul M. V..
Obliga paratul E.U A. la plata diferentei pana la concurenta sumei de 24.890 lei, respectiv a sumei de 11.992,93 lei catre reclamantul M. V..
Respinge restul pretentiilor reclamantului.
Obliga paratul SC BT A. T. SA la plata sumei de 1.883,67 lei si paratul E. A. la plata sumei de 2.182,62 lei, catre reclamantul M. V., cu titlu de cheltuieli de judecata la judecata in fond.
Irevocabila.
Pronuntata in sedinta publica, azi 05.03.2010.

red.RB/06.04.2010
dact.MM/11.04.2010
ex. -6
Obsedat de ordine si disciplina.
Avatar utilizator
Officer
Elodia
 
Mesaje: 5942
Membru din: 21 Mai 2006, 14:38
Localitate: Ilfov
Maşina: Nu mai am ford :(

Re: Catalogul SCHWACKE si APIA

Mesajde toxicristi » 06 Sep 2010, 18:16

Si restul de epava? Aia nu se scade din cat are de platit persoana fizica vinovata?
Imagine "Aici, pe forum, eşti ceea ce scrii!"
Avatar utilizator
toxicristi
 
Mesaje: 7689
Membru din: 02 Ian 2007, 23:53
Localitate: Bucuresti / Brasov
Maşina: Focus 2002 1.8TDDi 90CP Bouvagon

Re: Catalogul SCHWACKE si APIA

Mesajde bezart » 06 Sep 2010, 18:48

Bravo Officer, vad ca esti documentat. Stiam si eu de astfel de cazuri, dar nimeni nu ma credea, toti spuneau ca daca au RCA nu ii mai intereseaza nimic. Ce scapau din vedere era ca asiguratorul are niste metodologii si plafoane care nu acopera intotdeauna paguba.
Avatar utilizator
bezart
1nsane Member
 
Mesaje: 1183
Membru din: 12 Sep 2008, 14:08
Maşina: Focus Mk2 1.6 Ti-VCT 2006, Opel Corsa 1.2 2012, Daewoo Matiz 2004

Re: Catalogul SCHWACKE si APIA

Mesajde adyamg » 06 Sep 2010, 18:57

Nu am citit chiar tot insa in mare am priceput ideea, cu o mica exceptie.
Sa inteleg ca se ia de buna in instanta constatarea facuta de asigurator, si anume 12897.09 lei?
adyamg
1nsane Member
 
Mesaje: 8305
Membru din: 01 Apr 2008, 23:25
Maşina: Ford Focus 1.6 Zetec

Re: Catalogul SCHWACKE si APIA

Mesajde Mihai L » 06 Sep 2010, 19:10

Pai cata vreme se incadreaza in lege... scrie detaliat cum au calculat.
Focus. Ford Focus. Sea Grey.
2006 Ford Focus Wagon TDCi, 1.6/109 CP
Imagine
Imagine
My pictures on Flikr
Avatar utilizator
Mihai L
 
Mesaje: 10794
Membru din: 25 Apr 2006, 17:53
Localitate: Bucuresti
Maşina: Ford Focus Wagon Trend CL 2006, 1.6l/109CP, Sea Grey

Re: Catalogul SCHWACKE si APIA

Mesajde adyamg » 06 Sep 2010, 20:07

Un exemplu
Eu asigurator vin si zic "parcursul în km realizat până la data producerii evenimentului asigurat nu este în concordanţă cu starea tehnică a vehiculului " sau desi tu ai masina de 2 ani vin eu si zic "stare de întreţinere medie" pentru ca am vazut o pata pe tapiterie.

Ce vreau sa spun e ca: ...e total aberant sa iti faca evaluarea ala care trebuie sa dea banii, nu are cum si nici nu va fii vreodata obiectiv... si sa mai fie si luata in considerare in instanta chestia asta.
adyamg
1nsane Member
 
Mesaje: 8305
Membru din: 01 Apr 2008, 23:25
Maşina: Ford Focus 1.6 Zetec

Re: Catalogul SCHWACKE si APIA

Mesajde bezart » 06 Sep 2010, 20:29

Din pacate asta este situatia. Asiguratorul plateste in locul vinovatului in anumite conditii. Daca nu iti convine trebuie sa il actionezi in instanta pe vinovat.

Asta e: nu m-am suparat de afirmatia ta, dar totusi sa il faci berbec pe un fost coleg de facultate fara sa il cunosti...
Avatar utilizator
bezart
1nsane Member
 
Mesaje: 1183
Membru din: 12 Sep 2008, 14:08
Maşina: Focus Mk2 1.6 Ti-VCT 2006, Opel Corsa 1.2 2012, Daewoo Matiz 2004

Re: Catalogul SCHWACKE si APIA

Mesajde adyamg » 06 Sep 2010, 20:40

Sorry dar am eu o treaba cu cei de la CSA care la fel ca si legea in domeniu ... apara pur si simplu asiguratorii si nu ca nu ar fii normals a ii apere, dar le permit sa faca abuzurile care le stim cu totii.
adyamg
1nsane Member
 
Mesaje: 8305
Membru din: 01 Apr 2008, 23:25
Maşina: Ford Focus 1.6 Zetec

Re: Catalogul SCHWACKE si APIA

Mesajde toxicristi » 07 Sep 2010, 00:36

Ala care da banii, "asiguratorul" face o evaluare sumara, ce poate duce in +/- doar cateva procente. Aici era vorba de faptul ca valoarea masinii in momentul accidentului era dubla fata de cea calculata de asigurator, respectand normele in vigoare.

Daca esti pagubitul si nu esti multumit de valoarea calculata de asigurator, iti gasesti un expert care sa zica ca valoarea actuala este,de fapt, dubla. Diferenta o scoti de la cel vinovat de accident.

Ce nu mi se pare ok e ca practic daca masina valora 15k euro, instanta a hotarat ca vinovatul + asiguratorul sa achite 15k euro pagubitului. Adica sa ii achite integral o masina identica ca a lui, fara sa tina cont de valorea reala a epavei, ci doar de valorea reala a masinii in momentul accidentului.
Imagine "Aici, pe forum, eşti ceea ce scrii!"
Avatar utilizator
toxicristi
 
Mesaje: 7689
Membru din: 02 Ian 2007, 23:53
Localitate: Bucuresti / Brasov
Maşina: Focus 2002 1.8TDDi 90CP Bouvagon

Re: Catalogul SCHWACKE si APIA

Mesajde adyamg » 07 Sep 2010, 09:00

Pai eu am inteles care este problema insa asiguratorii la evaluare fac sau nu o estimare mai mult sau mai putin sumara si in general greu accepta sa mai despagubeasca in plus pe langa evaluarea lor si cauta sa reduca cat mai mult valoara masinii dupa criteriile de evaluare extrem de flexibile din norme.
Ceea ce in final duce la o masina mult subevaluata si acoperirea doar partiala a daunelor.

In esenta asta se urmareste prin subevaluarea masinii ... reducerea costului dosarului de dauna!

Deasemenea nu este corect ca, doamna respectiva in cazul asta, sa fie data in judecata si sa piarda ... pentru simplul fapt ca asiguratorul a "aplicat" normele si a redus valoarea masinii la jumatate.
De ce sa plateasca doamana respectiva pentru o estimare viciata facuta de asigurator ... si de ce este luata de buna estimarea facuta de asigurator ....
adyamg
1nsane Member
 
Mesaje: 8305
Membru din: 01 Apr 2008, 23:25
Maşina: Ford Focus 1.6 Zetec

Re: Catalogul SCHWACKE si APIA

Mesajde Officer » 07 Sep 2010, 09:34

eh... aici chiar avem o discutie... legea este facuta in asa fel incat sa protejeze asiguratorii si sa le reduca costurile pentru ca probabil si societatile de asigurare au in spate politicieni sau cotizeaza la un partid sau altul... ia uitati ce zice art 53 din norma: "modalitatea de stabilire a valorii de nou si a uzurii corespunzatoare, prevazute de prezentele norme, se aplica inclusiv in cazul despagubirii stabilite prin hotarare judecatoreasca". Adica, in mod normal, daca e sa aplicam aceste dispozitii, instanta nu ar avea voie sa stabileasca despagubiri mai mari in sarcina asiguratorului decat despagubirile stabilite prin norme - INSTANTA ESTE OBLIGATA SA RESPECTE NORMA SI SA NU OBLIGE ASIGURATORUL LA DESPAGUBIRI MAI MARI. De aceea e luata de buna estimarea asiguratorului - pentru ca acesta e protejat de lege, pentru ca cei care au facut legea asta au dorit.

Totodata, este evident faptul ca paguba este mai mare decat valoarea despagubirilor stabilite prin norma. Sunteti constienti ca nimeni nu isi mai poate cumpara aceeasi masina cu banii primiti de la RCA in caz de dauna totala. De aceea, in virtutea principiului de care va ziceam mai sus, paguba trebuie acoperita in integralitatea ei. Cine suporta diferenta daca asiguratorul nu poate fi obligat de instanta sa dea mai mult? Pagubitul nu poate ramane cu paguba, nu? El nu are nicio vina ca altcineva i-a facut masina zob prin incalcarea codului rutier (o fapta ilicita cauzatoare de prejudicii). Singura persoana care o poate acoperi e persoana vinovata de accident.Corect sau nu, asa merg lucrurile. Voi daca ati fi in locul judecatorului ce ati face? Ca pana la urma la judecator se rezuma totul. L-ati lasa pe pagubit cu gaura? Vi se pare corect?
Obsedat de ordine si disciplina.
Avatar utilizator
Officer
Elodia
 
Mesaje: 5942
Membru din: 21 Mai 2006, 14:38
Localitate: Ilfov
Maşina: Nu mai am ford :(

Re: Catalogul SCHWACKE si APIA

Mesajde toxicristi » 07 Sep 2010, 09:47

Pe baza a ce au stabilit coeficientii aia de uzura? Acolo vad eu cea mai mare problema, masinile se devalorizeaza prea repede. Oare cei care au stabilit coeficientii nu pot fi chemati in istanta?

In lipsa unui cadru legal, care sa poate fi aplicat de feicare data, mi se pare un pic ciudat sa umblam toti dupa experti ca sa stabilim valoarea reala. Asa practic in fiecare accident dauna-totala, pagubitul ar fi indreptatit la mai mult decat ii ofera asiguratorul.
Imagine "Aici, pe forum, eşti ceea ce scrii!"
Avatar utilizator
toxicristi
 
Mesaje: 7689
Membru din: 02 Ian 2007, 23:53
Localitate: Bucuresti / Brasov
Maşina: Focus 2002 1.8TDDi 90CP Bouvagon

Re: Catalogul SCHWACKE si APIA

Mesajde bezart » 07 Sep 2010, 10:03

Asta este legislatia din pacate. Cum a spus si Officer, legislatia ii avantajeaza pe asiguratori. Problema este ca datorita normelor unice nu se concureaza intre ei.

Corect ar fi sa existe niste norme minime si dac vreau sa imi fac RCA mai ieftin care acopera doar 75% din pagube si restul sa achit eu, e treaba mea.

PS. Colegul de la CSA mi-a spus sa nu fac asigurare de RCA la Carpatica sub nici o forma, ca nu platesc si te trezesti cu pagubitul peste tine. L-am intrebat atunci de ce mai primeste societatea licenta de operare daca ei cunosc situatia foarte bine. Raspunsul a fost ca se trag niste sfori 'mai sus' . Asta face parte din ciclul 'Romania tara de cacat'
Avatar utilizator
bezart
1nsane Member
 
Mesaje: 1183
Membru din: 12 Sep 2008, 14:08
Maşina: Focus Mk2 1.6 Ti-VCT 2006, Opel Corsa 1.2 2012, Daewoo Matiz 2004

Re: Catalogul SCHWACKE si APIA

Mesajde adyamg » 07 Sep 2010, 10:20

@Bezart ... ti-am raspuns ieri legat de treaba cu berbecii.
Ziceam ca ii consider niste berbeci pe cei de la CSA tocmai pentru sforile care se trag ... si in speta era vorba exact de problema Carpatica(cu care din nefericire am avut si eu neplaceri), problema pe care CSA-ul o cunoaste si evident nu face nimic, evident din cauza sforilor! Cand suni la CSA si spui "Carpatica" o sa primesti imediat raspunsul "Da, cunoastem problema ... " ....
Am avut si ocazia sa vad live in lucru la Sibiu stupul unde se evalueaza dosarele de dauna ... a fost o experienta si asta! :-t

Legat de ce spune Officer ... intr-un fel e corect ce se intampla fata de doamna ce a provocat accidentul
Adica, ar trebui sa fim responsabili cand alegem o asigurare RCA ... nu doar sa ne gandim "ce ma doare pe mine ca am facut asigurarea cea mai ieftina ..."

Spetele cum sunt cea prezentata mai sus sunt destul de rare am impresia ... cel putin eu unul nu am auzit de o astfel de hotarare judecatoreasca pana acum.
adyamg
1nsane Member
 
Mesaje: 8305
Membru din: 01 Apr 2008, 23:25
Maşina: Ford Focus 1.6 Zetec

Re: Catalogul SCHWACKE si APIA

Mesajde bezart » 07 Sep 2010, 10:43

Eu am mai auzit de ce se spune mai sus. Problema este ca la 90% din daune, ceea ce trebuie sa suporte pagubitul nu se ridica la sume prea mari si de asta lumea nu se mai complica cu instante.

Uite acum vreo sase ani m-a lovit un bou cu asigurare la Ardaf (alta firma de cacat). Am facut vreo 4-5 drumuri la jegosii aia, ca ba nu e inspectorul, ba tocmai a plecat si alte baliverne. Pana la urma a facut dosarul de dauna. In privinta service-ului bineinteles ca se putea cu decontare directa doar peste cateva luni cu programare la nu stiu ce potcovarie.
Imi repar masina la Autonet, platesc factura si dupa aia drumuri la Ardaf pentru depus documente, aprobare dosar si recuperare paguba.

Norocul meu a fost ca atat la Autonet cat si la Ardaf am dat de fosti colegi de facultate. Cea mai tare a fost cu inspectorul de daune de la Ardaf care mi-a spus ca are 'ordin' sa mai taie din despagubiri ceva pe orice pretexte, nu prea mult ca sa nu se ajunga la instanata. Mie ca ma cunostea, mi-a taiat o laveta (2 RON) ca era 'in plus'.

CONCLUZIE: Toata umblatura am facut-o pe benzina mea, pe timpul si nervii mei plus bani blocati. Daca ar fi fost suma mare si nu imi puteam permite financiar sa ii tin blocati? Ce faceam umblam luni de zile cu masina lovita, sa ma amendeze politia ca am depasit termenul de executare a reparatiilor sau o duceam la potcovaria lor sa o repare la misto.
MIE cine mi-a platit toate astea? NIMENI. Cine ar fi trebuit sa plateasca? EVIDENT BOUL CARE NU S-A ASIGURAT.
Evident ca nu l-am dat in judecata datorita valorii prejudiciului.
Avatar utilizator
bezart
1nsane Member
 
Mesaje: 1183
Membru din: 12 Sep 2008, 14:08
Maşina: Focus Mk2 1.6 Ti-VCT 2006, Opel Corsa 1.2 2012, Daewoo Matiz 2004

Re: Catalogul SCHWACKE si APIA

Mesajde crisz28 » 10 Feb 2011, 11:39

Buna

Am nevoie de ajutorul vostru:

Am avut un accident si s-a constatat ca este dauna totala.
Imi poate zice careva cam cat as primi de la firma de asigurari?
Este vorba de Ford Focus 1.8TDDi din 06.2002 176.000km, are AC, ogl el, geamuri el, radio cas, ABS
Exista un calculator anume pentru suma care trebuie sa o primesc?

Va multumesc
crisz28
Incepator
 
Mesaje: 14
Membru din: 01 Iun 2010, 10:47
Localitate: baia mare
Maşina: Ford Focus , 2002 , 1753cmc , 90 CP , Trend

Re: Catalogul SCHWACKE si APIA

Mesajde verga_Cip » 10 Feb 2011, 11:46

E complicat, dar daca am presupune ca masina ta a costat cam 15 mii de euro, la data fabricarii, atunci:
15000 x 10% uzura anuala x 8 ani ~ 12000 euro, deci banii tai ar fi cam 3000 euro, din care se scade 25% epava.

Stiu, e frustranta cifra (si situatia) dar ...

PS: poate au mai modificat ceva la pragul ala de uzura,. sa nu fie 10 %, poate e mai mic ... dar sa nu te astepti la super sume :D

LE: viewtopic.php?p=384738#p384738
Avatar utilizator
verga_Cip
1nsane Member
 
Mesaje: 12705
Membru din: 17 Apr 2006, 11:04
Localitate: Bacau
Maşina: Ford Focus Mk2 2.0 TDCi 100 kw 2005

Următorul

Înapoi la Legislaţie

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 6 vizitatori

Cine este conectat

În total sunt 6 utilizatori conectaţi :: 0 înregistraţi, 0 invizibili şi 6 vizitatori (date care se bazează pe utilizatorii activi în ultimele 5 minute)
Cei mai mulţi utilizatori conectaţi au fost 2573 pe 30 Sep 2024, 17:07

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 6 vizitatori

Zile de naştere

Nicio zi de naştere astăzi

Site Login