Hai sa dau un mic exemplu...
Cand cautam Mazda 2 m-am speriat de timpii de asteptare aferenti unei masini produse in Japonia care ajunge mai intai in Austria si de acolo la "profesionistii" din Romania. Ma asteptam la vreo 4 luni asteptare si nu puteam accepta asta.
Buunnn...Am zis odata hai sa arunc un ochi pe Mazda Austria sau Germania...poate gasesc acolo pe stoc, ma urc in avion (dus), o iau si ma intorc de acolo cu ea; garantie internationala 3 ani, Mazda Romania este coordonata de Mazda Austria, taxa vamala (pentru produs japonez venit pe piata europeana era platita deja de austriac), toate bune si frumoase.
Cand m-am uitat la pret...ce sa vezi: Mazda 2, 1.3 TE, costa in Romania 12.500 Euro (inclusiv vopseaua metalizata; cautati pe site-ul mazda.ro lista de preturi in format PDF) iar in Austria costa 15390 euro probabil fara vopseaua metalizata inclusa in pret (
http://www.mazda.at/Showroom/Mazda2/Mazda2-5Door/Specs/).
Adica o diferenta de 2890 Euro in conditiile in care ma duceam eu sa iau masina din Austria, nu o mai transportau ei pana la noi. Trebuie spus ceva de asemenea foarte important: Mazda 2 1.3 TE
este aceeasi si la noi si la ei pentru ca japonezii fac masinile standard, cu mai multe variante de echipare, nu e ca la Ford ca ti-o customizezi tu cum vrei (chiar daca astepti mai mult pentru asta).
Ce inseamna diferenta asta de pret? Ca la austrieci Mazda 2 nu are concurenta si isi pot permite sa practice preturi mai mari, ca austriacul are buzunarelele pline si plateste oricat pentru orice masina, ca la austrieci nu exista criza, presiunea concurentei, ci doar raiul pe pamant? Nu, la austrieci exista TAXE. Mai mari ca la noi (si e si normal pentru ca si ei au un PIB pe cap de locuitor de 3-4 ori mai mare ca al nostru). Acele TAXE, aplicate ACTULUI CUMPARARII unui autovehicul nou sunt retinute la dealer. Si implicit incluse in pret. Nu te mai plimbi pe la ghisee, nimic. Cand ai luat masina platesti atunci si diversele taxe.
Si chiar daca vine austriacul la noi sa o cumpere cu 2890 euro mai ieftin (sa zicem ca face si el o economie reala de 2.000 euro ca-l costa avionul, benzina si o noapte de cazare) cand ajunge in Austria sa o inmatriculeze...va las pe voi sa ghiciti peste ce da! Exact, peste o taxa de inmatriculare...ca s-au gandit la varianta asta si de fapt tot la pretul ala ajunge, ba chiar mai mare!
Asadar, eu am mai platit o taxa de prima inmatriculare de 200 euro...si am iesit mai ieftin cu vreo 2700 Euro decat daca as fi luat-o din Austria. Tinand cont ca la noi
multe preturi sunt cel putin aliniate la "standardele europene" (OTC-urile sunt mai scumpe, mancarea e mai scumpa, hainele sunt mai scumpe, electronicele "car audio", etc, etc,
in general produsele, pentru ca serviciile sunt intr-adevar semnificativ mai ieftine la noi datorita salariilor mai mici si a standardelor inferioare celor din Vest).
Deci, pe segmentul "produs", eu am iesit mult mai bine la noi decat la ei. Si noi si ei suntem in UE. Deci, Guvernul nostru a fost mai bland cu taxarea autovehiculelor decat al lor. In Germania, Mazda 2 1.3 TE era mai ieftina cu doar 300 Euro fata de Austria...deci nici acolo nu as fi facut vreo smecherie.
Acum, ca Guvernul lor face strazi si autostrazi, intretine o retea de transport in comun impecabila (de la aeroportul din Viena pana in centru faci 20 min. cu transportul in comun), semnalizeaza strazile, le ilumineaza, etc...asta e o alta poveste. Dar asta se taxeaza!
Hai sa va mai spun ceva...As fi platit oricand bucuros pretul din Austria cu conditia sa am si eu in Romania infrastructura lor!
Si acum revenim la ceva pur romaneste: vrem infrastructura, vrem reducerea poluarii, vrem locuri de parcare, vrem iluminat si semnalizari rutiere, vrem autostrazi intretinute (nu ca A1) dar nu vrem sa platim

. Nu se poate.
De asemenea, tot romaneste este si faptul ca se iroseste banul public, ca exista o incompetenta crasa in toata sfera infrastructurii rutiere si nu numai, ca nu ar aduce nimeni project manageri straini care sa gestioneze investitiile in infrastructura (pentru ca nu s-ar mai fura; din 10 nemti 9 nici nu se gandesc sa fure, iar ala care se gandeste sa fure e de fapt turc

) ca nu ar contracta nimeni companii straine daca nu ar putea fura 40% din buget romanii nostri, etc. Asta e o problema...si pentru asta merita sa ne cumparam bate de baseball de la Intersport sa le rupem pe carca lor! M-ati inteles acum, cat de cat?
FF1, 1.8 Zetec Ghia, Mazda 2 TE.
Regret nothing. Fear less.
Socialismul e carja capitalismului.
Buy Romanian! Save your job!