de Cata » 24 Aug 2009, 14:45
Un motiv pentru care se taraganeaza construirea lor
Banii de proiectare a autostrăzii Nădlac-Sibiu au fost cheltuiţi fără ca proiectele acesteia să fie făcute.
Finanţarea studiilor tehnice pentru autostrada Nădlac-Sibiu, acordată de Uniunea Europeană, a ajuns la o firmă condusă de soţia unui fost angajat al Comisiei Europene, în acelaşi timp şi naşa de cununie a unui director din Ministerul Transporturilor.
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a acordat în 2007 contractul de proiectare a trei tronsoane, în lungime totală de 220 km, din autostrada Nădlac-Sibiu unei firme conduse imediat după licitaţie de naşa de cununie a unui important director din Ministerul Transporturilor (MT), care avea control asupra fondurilor europene. Naşa este soţia unui fost angajat al Comisiei Europene responsabil de fondurile ISPA, din care era finanţat contractul. Cei 220 de kilometri de autostradă, reprezentând două treimi din totalul tronsonului Nădlac-Sibiu, sunt pe butuci, contractul cu firma în cauză la fel, iar ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, acuză pentru această situaţie cumetriile din domeniul distribuţiei fondurilor comunitare.
Oficialii firmei în cauză, DIWI Consult International, susţin că, la momentul licitaţiei, Alexis Gressier - soţul - nu mai răspundea de fondurile ISPA şi că soţia acestuia, Cristina Gressier, încă nu era director la firma câştigătoare.
Ce nu poate fi contestat e că cei doi soţi sunt naşii de cununie ai Florentinei Teodorovici, directorul pentru programe comunitare din Ministerul Transporturilor, care avea în subordine direcţia Companiei de Autostrăzi ce a acordat contractul. Soţul Florentinei Teodorovici, Eugen Teodorovici, fin al Cristinei şi al lui Alexis Gressier, conducea la momentul licitaţiei Autoritatea de management al fondurilor europene pentru transporturi din cadrul Ministerului Finanţelor.
Contractul semnat cu asocierea condusă de DIWI privea trei dintre cele şase tronsoane ale autostrăzii Nădlac-Sibiu, respectiv Nădlac-Arad, Lugoj-Deva şi Orăştie-Sibiu. Importanţa contractului era dată de faptul că, pe de-o parte, documentaţia pe care DIWI urma să o elaboreze era cerută României de către UE pentru accesarea fondurilor de coeziune, iar, pe de altă parte, pe baza ei urma să se facă documentaţia de licitaţie pentru construcţia tronsoanelor. Proiectele şi documentaţia de licitaţie trebuiau terminate luna trecută, însă firma DIWI a predat companiei cel mult jumătate din documentele necesare. CNADNR a primit de la DIWI studiile de fezabilitate, dar nu şi proiectele tehnice care să permită companiei organizarea licitaţiilor de alegere a constructorilor. Licitaţia pentru construirea celor trei tronsoane de autostradă mai aşteaptă. Potrivit declaraţiilor făcute de foşti miniştri ai Transporturilor, autostrada Nădlac-Sibiu trebuia să fie gata de acum doi ani.
Contractul este blocat, iar oficialii Ministerului Transporturilor justifică eşecul prin prezenţa relaţiilor de rudenie. „Coordonatorul la nivel naţional al tuturor programelor şi al relaţiei cu Uniunea Europeană a fost, că nu mai e, un domn Teodorovici de la Ministerul Finanţelor, coordonatoarea de la nivelul Ministerului Transporturilor pentru Programul Operaţional Sectorial de Transport este soţia acestui domn, doamna Teodorovici”, îşi explică eşecul ministrul Transporturilor, Radu Berceanu. Acesta a demis-o între timp pe Florentina Teodorovici, iar Eugen Teodorovici a părăsit funcţia politică de secretar de stat din Ministerul Finanţelor.
Cristina Gressier respinge ideea că se poate vorbi despre un conflict de interese la acordarea contractului de 12 milioane de euro. În ordine, soţii Gressier argumentează că la momentul licitaţiei, adică noiembrie 2006, Alexis Gressier nu mai era de 11 luni angajat al Comisiei Europene, soţia sa a devenit director al firmei doar ulterior licitaţiei, iar aceasta a fost organizată nu de direcţia din MT condusă de fina lor de cununie, ci de Compania de Autostrăzi. Direcţia de profil a acesteia era totuşi în subordinea celei conduse la acel moment de Florentina Teodorovici. În plus, rigurozităţile acestei licitaţii au fost mari, iar aranjamentele nu erau posibile, spune Cristina Gressier. „Se face punctajul ofertei tehnice, dacă ai cel puţin 80 la sută din punctaj mergi la interviu cu experţii şi de-abia apoi se deschide oferta financiară. Între punctajele date de membrii comisiei de licitaţie nu trebuie să fie o diferenţă mai mare de două-trei puncte”, spune Cristina Gressier. În calitate de observator al Comisiei Europene la Bucureşti, Alexis Gressier avea obligaţia de a monitoriza corectitudinea licitaţiilor din fonduri europene şi de a întocmi propriul raport de evaluare. Întrebată de licitaţia în cauză, Cristina Gressier a spus: „S-a dus la Scheele (fostul ambasador al CE la Bucureşti - n.red.) şi i-a zis că nu poate participa, deoarece soţia sa e implicată încă. Scheele l-a înlocuit cu Radu Tudor (n.red. - un alt angajat al CE, a cărui soţie se ocupă de fondurile europene la Ministerul Finanţelor)”. Răspunsul Cristinei Gressier este neclar în condiţiile în care, potrivit afirmaţiilor sale, la acel moment nici soţul nu mai era angajat al CE şi nici ea nu lucra încă pentru firma DIWI.
Angajaţii firmelor de consultanţă din domeniu au altă poveste privitor la rolul lui Gressier. „Uneori cerea să fie revocat ca observator la licitaţii, însă i se respingea cererea. Totul putea fi un joc planificat. Rolul său era să facă un raport asupra corectitudinii licitaţiei, să facă propria evaluare a ofertelor, faţă de care evaluările celorlalţi membri nu trebuiau să difere prea mult. Alexis Gressier şi-a manifestat chiar preferinţele faţă de anumite aspecte ale ofertelor, spunând că aceea e bună, aceea e proastă”, spune directorul unei firme de consultanţă care a solicitat anonimatul. Soţii Gressier afirmă că aceste afirmaţii, venite de la oficiali ai unor firme competitoare, sunt „minciuni”. Teodorovici afirmă de asemenea că din funcţia sa nu şi-a ajutat naşa de cununie să obţină contracte. „Am mulţi cunoscuţi în domeniu, aceasta ce înseamnă, că dădeam contracte tuturor cunoştinţelor mele?”, întreabă Florentina Teodorovici. Tot sub mandatul ei, firma DIWI, condusă de această dată chiar de naşa Cristina Gressier, a câştigat la finele anului trecut lucrările de consultanţă pentru podul Calafat-Vidin, deşi oferta acestei firme a fost a şasea ca preţ. „Toate ofertele primilor clasaţi au fost respinse pe motiv că CV-urile erau necorespunzătoare, ceea ce a fost dubios. Ofertele au fost respinse din start din acest motiv”, spune oficialul firmei de consultanţă. În perioada 2005-2007, DIWI a mai câştigat, cel puţin pe infrastructura rutieră, contracte pentru centurile rutiere Târgu-Mureş şi Caransebeş.
Florentina Teodorovici afirmă că întârzierile contractului cu DIWI, cu consecinţe grave asupra accesării fondurilor UE, sunt imputabile ambelor părţi implicate. Potrivit Cristinei Gressier, contractul s-ar fi prelungit, iar firma îl onorează în continuare. Oficiali ai Ministerului Transporturilor, sub protecţia anonimatului, afirmă că şi ministerul ar fi avut partea lui de vină la întârzieri. MT nu ar fi dat firmei DIWI datele necesare pe fiecare etapă, necesare continuării studiilor, şi nu ar fi dispus de personalul necesar calificat să înţeleagă problematica acestor fonduri. „Aceasta şi după nenumăratele schimbări de personal făcute în ultimii ani. Unii chiar nu cunoşteau limba engleză”, spune un oficial al ministerului. Alţi oficiali sunt însă optimişti. Adrian Ionescu, director de autostrăzi la CNADNR, spune că licitaţiile pentru construirea celor trei tronsoane vor avea loc cât de curând, iar compania, chiar dacă se loveşte de aceste întârzieri, „are soluţii pentru a nu pune în pericol accesarea fondurilor UE”.
Sursa: Cotidianul
escort 1.6 16v '98 dark blue