ATENTIE: topicurile care nu isi au locul aici sunt sterse sau inchise fara avertizare, iar userii care continua sa greseasca risca suspendarea contului !
Răspunde

Re: Am nevoie de un ELECTRONIST

07 Aug 2013, 22:47

N-am treaba cu consumatorii, din moment ce contactul releului ii sunteaza. End of story !

Mi se pare doar.. tampita rau schema, daca a fost intr-adevar gandita asa.

Re: Am nevoie de un ELECTRONIST

08 Aug 2013, 07:02

Plusul bateriei se duce in contact. Odata pus contactul, da plus in toata instalatia, inclusiv in cutia de sigurante. 1 din aceste fire care primeste + se duce in plusul alternatorului. Asta pe de rost ce-am vazut eu cand am avut instalatia in mana. Stati sa gasesc schema electrica si o pun ..


LE: SIGUR a fost gandita asa ca uite-o atasata!
FiÅŸiere ataÅŸate
schemagsx1100fj.JPG

Re: Am nevoie de un ELECTRONIST

08 Aug 2013, 08:07

Schema e simpla si curata (evident nu am caderea de ai judeca pe inginerii care au proiectat sistemul), cel putin pe partea alternator - baterie.
Ai mai putea verifica eventual "ignition switch" si "circuit breaker" de sub ignition switch (coltul din dreapta jos in schema). Daca au contacte imperfecte ar putea genera caderi de tensiune care sa pacaleasca regulatorul alternatorului. Insa in acest caz ai vedea ceva semne la pornire - demarorul ar invarti mai greu..
Insist sa cred ca regulatorul este defect. Daca poti, demonteaza-l de pe alternator si fa-i proba cu baterii.

LE: in extremis, poti face urmatoarea chestie: se gasesc in comertul socialist destule modele de incarcatoare de retea pentru acumulatori auto/moto la preturi chiar foarte mici. Mai ales pentru baterii de capacitate mica. Poti lua unul, sa-i demontezi partea de comanda a tensiunii si sa o montezi intre alternator si baterie. Montajul nu va fi foarte .. elegant, dar vei obtine ceea ce doresti.

Re: Am nevoie de un ELECTRONIST

08 Aug 2013, 08:16

ignition switch a fost schimbat. avea firele imbatranite si contactele oxidate si topite. acum are mufe noi, aurite, max 60A, cositorit si izolat.
circuit breaker a fost curatat pe dinafara, smirghel .. cat s-a putut. l-am masurat .. are sub 1 Ohm deci e ok (sau mie imi pare ok).

Incercam si asta cu regulatorul ...

Re: Am nevoie de un ELECTRONIST

08 Aug 2013, 17:29

Ai putea sa faci cateva teste inainte.

1 - pentru a proba teoria "citirii" tensiunii de pe baterie prin releu poti proba direct cu un fir de plus de la baterie la firul de la regulator (portocaliu daca nu ma insel). Da-i o cheie si vezi ce zice la 3000-4000 rpm.

2 - pentru a elimina orice banuiala asupra "circuit braker", sunteaza-l. Pune-l in scurt cu un fir ca nu se intampla nimic. Din nou, probeaza si vezi cum incarca.

3 - ai masurat rezistivitatea bobinajului de excitatie? (rotorul). Tensiunea de excitatie se aplica pe rotor prin doua perii (carbuni, pe romaneste :D ) care calca pe doua inele colectoare. In timp, pe inelele colectoare se formeaza canale de uzura, lucru care duce la contact imperfect, adica o cadere de tensiune anormala. Prin urmare, daca tensiunea de excitatie este mai mica, tensiunea generata e mai mare. De asemenea, periile trebuiesc verificate, sa calce corect pe inelele colectoare, sa nu aiba joc in canalele de ghidaj sau sa fie blocate (trebuie sa culiseze usor). Rezistivitatea rotorului, masurata prin periile colectoare nu trebuie sa fie mai mare de 4,5 ohmi.

Re: Am nevoie de un ELECTRONIST

08 Aug 2013, 18:25

Salut,

Eu intotdeauna la motocicletele cu instalatie pe 12 V am folosit cu succes releele mecanice alea comuniste care erau sfinte iar becul il stingeam cu ajutorul unui releu de protectie de faruri,etc.
Din punctul unde se unesc terminalele celor 3 diode din punte,trageam un fir care ducea in releul de protectie,in momentul cand incarca in acel punct tensiunea era zero deci bobina releului nu era anclansata becul fiind stins iar cand nu incarca ,in acel punct aparea tensiunea acumulatorului care atragea bobina iar becul sta aprins.
Releele electronice toata ziua "picau".
Stiu,sunt de moda veche :)
FiÅŸiere ataÅŸate
283078releu-protectie.jpg
283078releu-protectie.jpg (31.52 KiB) Vizualizat de 5614 ori
releu-mecanic-94fe7b76be30e4e95-800-600-1-95-1.jpg

Re: Am nevoie de un ELECTRONIST

08 Aug 2013, 22:15

cip, anu' trecut am am avut aceeasi problema cu viroaga mea, chiar mai rea... incarca 16v cu consumatori. completam cu apa distilata in acumulator tot la 200 km... pana la urma s-a dus dracu' bateria.
si eu am banuit regulatorul, mai ales ca am citit pe forumuri ca regulatoarele viroagelor sunt cu metehne. dar am gasit un ghid de diagnosticare pe care l-am urmat si, surpriza, regulatorul e ok - contactele proaste de prin mufe duc la astfel de simptome. am luat la puricat toata instalatia, am curatat/strans toti papucii electrici si incarcarea a revenit la normal. si de peste un an tot bine e. bateria noua nu a avut nevoie de completare cu apa de atunci. daca faceam "curatenia" la timp, nu trebuia sa cumpar baterie... ramaneam cu cheltuieli zero.
in zona virago sunt participanti la discutii ce au ales chiar sa sunteze toate mufele ce puteau fi anulate, facand legaturile prin lipire. si ei au scapat de probleme. in timp, s-a ajuns la concluzia ca nu regulatoarele erau proaste pe mobrele astea, cu mufele - din cauza functionarii generale defectoase se prajeau, pana la urma, si regulatoarele.

incearca si varianta asta, e gratis. trebuie numa' sa depui putin efort si sa sacrifici putin timp.
iata niste ghiduri:
Troubleshooting-3P-PMG-&-RR.pdf
(40.5 KiB) Descărcat de 638 ori

fault-finding-diagram.pdf
(301.13 KiB) Descărcat de 179 ori

ps: ce avem noi in mobre nu sunt nici alternatoare, nici dinamuri - sunt magnetouri.

Re: Am nevoie de un ELECTRONIST

09 Aug 2013, 09:40

astia spun alternatoare cu magnet :))
OK, bune documente, luni am deja sprijinul unul colect electrician auto ... sper sa rezolvam problema. Va anunt cum a ramas ..

MULTUMESC.

Re: Am nevoie de un ELECTRONIST

09 Aug 2013, 16:29

$1 scrie:$2s: ce avem noi in mobre nu sunt nici alternatoare, nici dinamuri - sunt magnetouri.


Uita-te te rog pe pagina anterioara, unde colegul nostru a postat trei print-screen-uri din manualul service. Se poate observa cu usurinta lista de componente, printre care bobinajul rotorului, inelele colectoare, si periile despre care am amintit in postul meu anterior. Este un alternator, fara nicio urma de indoiala.

Cip, asteptam vesti despre parerea electricianului la fata locului. Chiar sunt curios :)

Re: Am nevoie de un ELECTRONIST

10 Aug 2013, 07:50

Da, ai dreptate. nu am studiat pozele inainte de a posta. mobra mea (viroaga) are, ca majoritatea, magnetou cu rotor exterior cu magneti permanenti fixat de ambielaj si stator interior cu bobine, fixat de un capac al carterului. face a/c trifazic si, pe langa rolul de incarcare, are si rol in aprindere, alimentand bobinele de inductie si scanteia, determinand, impreuna cu un circuit electronic ce schimba avansul in functie de turatie, momentul acesteia . e fara perii sau alte elemente in contact fizic. cealalta mobra (simsonachele) are adaptat in locul dinamului original ce producea 6v, tot un magnetou dar e invers - rotorul interior e plin de magneti si statorul exterior contine bobinele. si acesta poate avea rol de aprindere (pe langa cel de incarcare) dar am mentinut in functiune megnetoul vechi (cu rol doar in aprindere, cu platina), pt. avansul centrifugal pe care il are.
mi se pare foarte faina inventia asta, magnetoul - e compact, mai simplu decat alte generatoare, fiabil, fara piese in contact si frecare fizica si e un generator foarte puternic.

pt. ciprian e important ca primul pas de facut e sa se verifice starea instalatiei electrice (ghidurile sunt bune pt. asta, sunt generale pt. mobre). dupa cum am spus, in cazul meu, supraincarcarea bateriei era datorata unor contacte proaste de prin mufe. imi aduc aminte ca unii (tot din zona virago), in afara posibilitatii de a anula mufele si de a face lipituri, au folosit papuci electrici de argint (sau argintati) pt. o mai buna conductivitate. eu doar am facut o curatenie temeinica si incarcarea e in parametri.
sa nu uitam ca, asemenea multor alte repere din constructia unei motociclete, instalatia electrica e supusa factorilor externi mult mai accentuat decat in cazul unui automobil. problemele electrice apar nu numai la un tip-doua de moto, la katane sau viroage, e o "boala" generala.

Re: Am nevoie de un ELECTRONIST

10 Aug 2013, 14:40

da domnilor, ma apuc sa verific, cum am spus.
intr-adevar ghidurile sunt geniale, le-am listat le am cu mine.
luni voi incerca intai si intai sa verific ce tensiune primeste ca excitatie alternatorul. mufele sunt verificate, nu prea cred sa existe mufa nedesfacuta si uitat la ea. cum am spus, am avut un fir de masa care il suspectam ca furacios si nevrand sa schimb doar o bucata l-am schimbat cu totul :)
vedem luni ...

Re: Am nevoie de un ELECTRONIST

14 Aug 2013, 23:27

Cip, cum stam? Chiar sunt curios..

Re: Am nevoie de un ELECTRONIST

15 Aug 2013, 17:40

prost.
merge greu ca nu ne ajuta timpul. muncim, pana ajungem la motor se face 8 si la 9 intuneca deja.

inca sap...

Re: Am nevoie de un ELECTRONIST

15 Aug 2013, 21:57

deci.. cred ca i-am dat de cap cu ajutorul lui BV04EDF, caruia ii multumesc. maine fac legaturile cu releul si probabi lca vor fi cateva zile de probe sa vedem cum incarca, dar in acest moment e foarte bine.

Re: Am nevoie de un ELECTRONIST

15 Aug 2013, 22:57

Cu placere, oricand.

In mod normal, tensiunea de incarcare la o baterie de 12V trebuie sa fie de 14,4V indiferent de consumatorii cu care a fost dotat vehiculul din fabrica. Dar se accepta in limitele de 14 - 14,4V. Peste 14.4 sau sub 14V se considera incarcare defectuoasa (nu se acopera garantia acumulatorului). In cazuri extreme de descarcare a acumulatorului dupa nefolosinta indelungata, sau iarna cand porneste mai greu, poti masura imediat dupa pornire tensiuni extreme care urca pana la 17-19V, dar nu te speria, e normal. Asteapta cateva minute timp in care alternatorul compenseaza amperajul folosit la pornire si tensiunea se stabilizeaza. Daca ramane in limitele mentionate indiferent de turatie si de consumatori e ok ;)

Re: Am nevoie de un ELECTRONIST

15 Aug 2013, 23:28

Bun-bun, dar ce i-ati facut? sa stie si altii la nevoie...

Re: Am nevoie de un ELECTRONIST

16 Aug 2013, 07:31

Pai .. cam ce-am spus eu initial cu citirea tensiunii de pe baterie si uitasem de ea :)) Si mi-a adus aminte Gabi si-am facut asa. Eu incercasem diverse variante de a face citirea diferit.
Recunosc ca incercand sa vad ce tensiune primeste firul de excitatie am constatat ca e aceeasi tensiune cat si celalalt fir, cel rosu de plus permanent si am lasat deoparte varianta asta. S-a dovedit a fi o greseala...

Re: Am nevoie de un ELECTRONIST

19 Aug 2013, 11:47

Back to square 1 :(
Firul de excitatie legat la plusul bateriei genereaza un consum permanent de 1.35A, ceea ce inseamna ca indiferent ca am cheia sau nu in contact, mi se termina bateria.

O sa incerc sa folosesc o dioda zener de 13V sa vad daca ma ajuta. Daca nu, trebuie sa gasesc o alta solutie.

Re: Am nevoie de un ELECTRONIST

19 Aug 2013, 13:45

Bine-nteles ca genereaza consum, trece prin bobinajul de excitatie al rotorului. Dar cand am vorbit la telefon ai spus ca firul de excutatie il treci printr-un releu care va fi actionat numai cand pui contactul. Si problema e rezolvata.

Dioda zenner iese din discutie, pentru ca suporta curenti de maxim 1A. La 1.35A cat ai consum pe excitatie o prajesti instant. Sau poate nu imediat, doar cand ti-e lumea mai draga :D

Re: Am nevoie de un ELECTRONIST

19 Aug 2013, 13:55

nu merge releu ca si releul este tot o rezistenta. ori cu rezistenta am incercat pe ambele fire si orice rezistenta inseriata rezulta in incarcare ZERO.

In cazul asta e mai nasol cu dioda zener. daca pun 5/10 diode in paralel? pot duce totul pe la 20-25W, adica vreo 2 A?

Re: Am nevoie de un ELECTRONIST

20 Aug 2013, 07:50

Nu ne intelegem prea bine :)

Ciprian, folosesti un releu de 12V, de oricare doresti. Acest releu va avea una dintre bornele de alimentare legate la masa, iar cealalta borna de alimentare legata pe firul de contact. Astfel, atunci cand rotesti cheia pentru a porni satana, acest releu cupleaza si ramane cuplat atata timp cat primeste tensiune de la contact.
Mai departe, prin contactul releului NO (normal open), treci acest fir de excitatie care pleaca direct de pe baterie si se duce la alternator. Astfel, alternatorul va primi tensiune de excitatie numai cat timp e cuplat releul. In momentul in care opresti motorul si scoti cheia din contact releul nu mai primeste alimentare, iar circuitul de excitatie se intrerupe :)

O sa incerc sa fac o schema.. probabil maine ca azi e nebunie la birou.

Re: Am nevoie de un ELECTRONIST

20 Aug 2013, 20:36

Inteleg ca tot nu ai rezolvat problema... :(. Uite ce cred eu: tu incerci sa reduci tensiunea de excitatie pentru a reduce tensiunea de incarcare. Rationamentul e gresit, pentru ca o tensiune mai mica pe firul de excitatie va spune alternatorului sa "trimita" mai multa tensiune pe acumulator. Trebuie sa fii sigur ca din acumulator spre alternator pleaca o tensiune de 14,4 volti pentru a opri incarcarea.

Re: Am nevoie de un ELECTRONIST

20 Aug 2013, 21:53

pai.. nu pleaca. atunci cand am legat direct excitatia la +ul bateriei incarca fix 14.5V. acum, pus inapoi a revenit incarcarea cum era, peste 14.8 spre 15.0V.
ambele fire care se duc la alternator trec prin instalatie, nici un fir nu vine direct sa se duce direct la baterie/alternator.



$1 scrie:$2u ne intelegem prea bine :)

Ciprian, folosesti un releu de 12V, de oricare doresti. Acest releu va avea una dintre bornele de alimentare legate la masa, iar cealalta borna de alimentare legata pe firul de contact. Astfel, atunci cand rotesti cheia pentru a porni satana, acest releu cupleaza si ramane cuplat atata timp cat primeste tensiune de la contact.
Mai departe, prin contactul releului NO (normal open), treci acest fir de excitatie care pleaca direct de pe baterie si se duce la alternator. Astfel, alternatorul va primi tensiune de excitatie numai cat timp e cuplat releul. In momentul in care opresti motorul si scoti cheia din contact releul nu mai primeste alimentare, iar circuitul de excitatie se intrerupe :)

O sa incerc sa fac o schema.. probabil maine ca azi e nebunie la birou.


Asa cum spui tu inseamna sa trag alte 2 fire in contact, care are 4 fire, trebuie 6, in care cele 2 in plus vor fi de plus, cand pun contactul sa dea plus la releu, iar pe celelalte 2 poluri de la releu leg firele de la plusul bateriei la excitatie, in acest fel cat timp am + pe releu am excitatie directa de pe baterie, cand scot contactul, se intrerupe. Corect?

Re: Am nevoie de un ELECTRONIST

20 Aug 2013, 22:21

Bun, atunci in conditiile urmatoare: cu motorul mergand (relanti) si excitatia conectata direct pe plusul bateriei ai tensiune de 14,5 V la incarcare ?
Daca da, presupunind ca nu ai porniti alti consumatori in timpul testului, ai o cadere de tensiune undeva in instalatie. Poate un scurt circuit, un consumator care are scurgeri de curent... Cred ca te asteapta "dirty work" - eliminarea segmentelor de circuit, una cate una, pina gasesti partea cu probleme. As recomanda sa elimini cate o siguranta din circuite, masurand tensiunea de incarcare. Atunci cand revii la 14,5 V ai gasit circuitul cu problema.

Re: Am nevoie de un ELECTRONIST

21 Aug 2013, 07:16

Da, asta ar fi urmatorul pas.

Totusi, cu motorul pornit nu am 14.5 v fix. Am 13.x si creste in functie de turatie si excitatie, stabilizandu-se la 15V. Trebuie sa iei in calcul ca in 1988 nu se faceau alternatoare cu smart charge sau mai stiu eu ce. E un alternator simplu, ba chiar foarte simplu, doar ca are puntea de diode si releul incorporat, nespecific perioadei. La motoare sunt inca producatori cu relee separate, montate pe radiator si puse sa se raceasca in diferite zone ale motorului. Asta acum, in 2013 :D.

Facut un test in trecut, am sa-l repet. Daca scot becul de far, 55W, ~3.8A, scade incarcarea cu 0.2-0.4V, se duce spre 14.5-14.6. Deci incarcarea excitatiei nu e o solutie buna!

Re: Am nevoie de un ELECTRONIST

21 Aug 2013, 17:06

Cum adica ? Atunci cand faci testul de masurare a tensiunii de incarcare ai farul aprins ? Daca nu ai farul aprins si chiar asa scoti becul si tensiunea de incarcare scade, atunci cel mai probabil chiar ai gasit problema !!! Daca asa este, atunci pe acel circuit a cadere de tensiune, vreun scurt-circuit probabil, prea mic mic pentru a arde siguranta, dar suficient pentru a creste tensiunea de incarcare.

Re: Am nevoie de un ELECTRONIST

21 Aug 2013, 20:46

becul e un fel de DRL, nu se stinge niciodata.
nu am cum sa fac nimic cu becul, el trebuie sa incarce inclusiv cu bencul aprins, la motoare e OBLIGATORIU indiferent de drum. Asadar .. nu cred ca problema e acolo.

Re: Am nevoie de un ELECTRONIST

21 Aug 2013, 21:10

$1 scrie:$2Asa cum spui tu inseamna sa trag alte 2 fire in contact, care are 4 fire, trebuie 6, in care cele 2 in plus vor fi de plus, cand pun contactul sa dea plus la releu, iar pe celelalte 2 poluri de la releu leg firele de la plusul bateriei la excitatie, in acest fel cat timp am + pe releu am excitatie directa de pe baterie, cand scot contactul, se intrerupe. Corect?


Corect ! :)

Re: Am nevoie de un ELECTRONIST

23 Aug 2013, 12:08

Am gasit pe ebay urmatorul articol: http://www.ebay.de/itm/Regler-MOTORRAD- ... 589fcf08a7
Nimic spectaculos pana la caracteristici: regulation: NEGATIVE :-O

Adica incarca prin minus?

Re: Am nevoie de un ELECTRONIST

23 Aug 2013, 14:31

Nu e la ce te gandest. Peria + este conectata pe direct si peria - este "switch-uita" de catre regulator. (cum este si regulatorul tau)
Răspunde