In sfarsit niste vesti bune

Deci astia cu dieseluri, mai treceti si voi pe la depozitele de pe autostrada, va mai faceti prieteni tiristi, ca fara ei nu se mai poate
Perspectivă sumbră: 5,3 lei un litru de motorinăAnaliştii sunt de părere că alinierea accizelor va conduce la scumpirea carburanţilor, cu efect în lanţ asupra celorlalte preţuri. „Este evident că vor creşte atât preţurile carburanţilor, cât şi cele ale produselor care depind, prin costurile de transport, de evoluţia preţului motorinei. Problema este că o astfel de măsură vine în contextul în care preţul petrolului este deja pe o pantă ascendentă“, spune Liviu Voinea, director executiv al Grupului de Economie Aplicată.
La rândul lui, europarlamentarul Theodor Stolojan, membru al comisiei care a iniţiat această măsură, este de părere că: „Orice majorare de taxe la combustibili nu face decât să agraveze impactul negativ asupra economiei. În condiţiile vitezei actuale de creştere a preţurilor la ţiţei şi la gaze naturale, consider că nu este momentul, acum, de a promova un astfel de proiect de directivă“.
O altă consecinţă a aplicării unei accize mai ridicate la motorină va fi creşterea încasărilor la buget. Anul trecut, din datele furnizate de Ministerul Finanţelor, s-au încasat 3,63 miliarde de lei din accizele la motorină şi 2,18 miliarde de lei din cele la benzină.
Este dificil de făcut o estimare în ceea ce priveşte influenţa pe care o va avea creşterea nivelului de accizare la motorină asupra preţului la pompă, pentru că toate elementele sunt variabile. Evoluţia preţului ţiţeiului în următorii ani, cursul de schimb, preţurile carburanţilor, precum şi ponderea pe care acciza o va avea în preţul la pompă sunt factori ce nu pot fi previzionaţi. Raportat la o medie a preţurilor la motorină şi la benzina fără plumb, practicate în benzinăriile principalilor operatori, rezultă, în prezent, o pondere a accizei de 33% în preţul benzinei şi de circa 25% în cel al motorinei. Nu trebuie uitat că, în urmă cu ani buni, taxele în preţurile carburanţilor reprezentau 70%. Procentajul s-a diminuat odată cu escaladarea preţului ţiţeiului pe plan mondial.
Pentru a avea o dimensiune orientativă a influenţei majorării accizei asupra preţului motorinei, considerăm că se păstrează constante rata actuală de schimb (3,7 lei un euro) şi cota de 25% a accizei în preţul la pompă. În aceste condiţii, dacă aplicăm creşterea de acciză de la 274,6 euro/1.000 litri la 359 euro/1.000 litri, rezultă un preţ al motorinei la pompă de 5,3 lei/litru faţă de aproape 4 lei/litru cât este în prezent.