Ford pare sa fie solutia finala pentru uzina de automobile de la Craiova 03 Oct 2006, 07:33
Ford pare să fie soluţia finală pentru preluarea uzinei de automobile de la Craiova, ţinând cont de evoluţiile şi declaraţiile de săptămâna trecută, din timpul primelor două zile ale Salonului auto de la Paris, apreciază observatori ai pieţei auto din Romania şi din străinătate.
'Se pare că joi seara (28 septembrie n.r.) s-a luat o decizie importantă în cabinetele de la Bucureşti, în privinţa viitorului fabricii de la Craiova şi al industriei auto din Romania', comenta un analist al pieţei auto, după ce preşedintele Alianţei Renault-Nissan, Carlos Ghosn, joi, la Paris, a răspuns oarecum evaziv la o întrebare legată de fosta uzină Daewoo Craiova, afirmând că Renault se concentrează Dacia.
La numai o zi după, Carlos Ghosn, a fost însă tranşant şi a precizat că Grupul Renault-Nissan se retrage din competiţia pentru preluarea uzinei de automobile de la Craiova şi se va concentra pe optimizarea capacităţilor de producţie de la uzina Dacia. Ghosn a afirmat că uzina de la Craiova nu va deveni Renault Nissan şi că probabil altcineva o va prelua. El a menţionat că au avut loc o mulţime de discuţii foarte serioase pe această temă, dar în cele din urmă Renault - Nissan a decis să dezvolte planurile existente în România şi să nu înceapă altele noi. În acelaşi timp, prezent la lansările Ford în cadrul salonului, preşedintele Ford Europa, John Fleming, a dat o declaraţie agenţiei Rompres în care vorbeşte despre planurile Ford de la Craiova, menţionând că cel mai probabil aici vor fi realizate unele modele de clasă mică pentru piaţa est-europeană şi nu numai, precum şi faptul că Ford aşteaptă să obţină cât mai mult în privinţa facilităţilor fiscale, cu toate că România va intra în UE, iar reglementările în acest domeniu sunt foarte stricte.
Oficialul Ford a afirmat totuşi că este dificil încă de vorbit despre planuri specifice în privinţa modelelor care vor fi produse la Craiova, în condiţiile în care Ford nu ştie dacă va obţine uzina Daewoo Craiova. 'Probabil la sfârşitul acestui an sau cel mai târziu anul viitor guvernul român va anunţa pe cine a ales să preia uzina. Suntem interesaţi, dar trebuie să aşteptăm ca acest proces să continue', a spus Fleming. Observatori ai pieţei auto consideră că venirea Ford la Craiova simplifică problema sectorului auto din România. Preluarea uzinei de către Renault-Nissan ar fi putut probabil să ridice unele aspecte legate de concurenţă în sector, ţinând cont că Renault deţine deja Dacia. Nici preluarea de către General Motors nu ar fi lipsită de complicaţii, dacă GM ar decide să producă automobile şi nu doar piese de schimb, consideră aceleaşi surse. Producţia modelului Chevrolet Aveo la Craiova ar însemna o concurenţă puternică în segmentul Daciei Logan.
Ford însă, chiar dacă va produce maşini de clasă mică, acestea vor avea preţuri de peste 11.000 de euro şi nu vor concura popularul model autohton Logan. La salonul de la Paris, cei de la GM Europe au avut o poziţie rezervată şi nu au comentat pe acest subiect. Răspunsul reprezentanţilor companiei a fost că GM Europe îşi păstrează aceeaşi poziţie - sunt interesaţi de uzina de la Craiova şi că nu a intervenit nici o schimbare între timp. Uzinele de la Craiova au reintrat în posesia statului român printr-o ordonanţă de urgenţă de Guvern, prin care statul a devenit proprietar unic, răscumpărând un pachet de 51 la sută din acţiuni de la concernul sud-coreean Daewoo Motor Company Ltd. După publicarea ordonanţei în Monitorul Oficial vor începe procedurile de vânzare a pachetului majoritar către un investitor care să vină cu proiecte de anvergură, pe termen lung, şi care să aibă dimensiunea necesară integrării într-un procent cât mai mare a produselor fabricate la Craiova pe piaţa românească, să antreneze într-o măsură cât mai mare industria orizontală românească.
Preluarea de către stat a acţiunilor pe care concernul coreean le deţinea la Daewoo Automobile România era necesară în condiţiile în care, în anul 1998, societatea coreeană, acţionar majoritar cu 51 la sută din acţiuni, a dat faliment, iar perspectiva fabricii din România nu era una optimistă. În anul 1994, SC Automobile Craiova SA a format împreună cu grupul sud-coreean Daewoo o societate mixtă denumită Daewoo Automobile România SA - cu scopul producerii de autoturisme sub marca Daewoo în fabrica existentă la Craiova. Conducerea acestei societăţi a fost exercitată de una din componentele grupului Daewoo societatea Daewoo Motor Company Ltd., care deţinea o triplă poziţie faţă de Daewoo Automobile România SA: furnizor de licenţă pentru fabricarea autoturismelor şi pieselor pentru acestea, furnizor de piese şi subansamble pentru fabricaţie şi service după vânzare şi furnizor de servicii de management.
Ulterior, Daewoo Motor Company Ltd. a dobândit calitatea de acţionar principal, prin preluarea celor 51 la sută din acţiunile societăţii comerciale Daewoo Automobile România SA. (în perioada cuprinsă între data înfiinţării şi până în prezent, Daewoo Motor Company Ltd. a fost cel mai important furnizor de echipamente şi creditorul principal al societăţii comerciale Daewoo Automobile Romania SA). În anul 1998, grupul Daewoo a intrat în colaps financiar şi a fost divizat, iar Daewoo Motor Company a intrat în faliment la scurt timp după aceea. În noile condiţii, situaţia Daewoo Automobile România SA s-a deteriorat continuu, principalele cauze fiind faptul că Daewoo Motor Company Ltd. nu a mai oferit societăţii comerciale Daewoo Automobile România SA noi modele pentru producţie, a încetat, practic, orice finanţare din partea Daewoo Motor Company Ltd. pentru proiecte de dezvoltare şi exportul de componente s-a diminuat foarte mult, întrucât principalii clienţi sunt celelalte fabrici auto ale Daewoo din străinătate, afectate la rândul lor de falimentul Daewoo Motor Company Ltd.
Valoarea contractului prin care statul a redevenit proprietar al Daewoo Automobile România a fost de 60 de milioane dolari, din care 50 de milioane dolari ca preţ al acţiunilor achiziţionate de la societatea Daewoo Motor Company Ltd şi zece milioane dolari pentru ştergerea tuturor datoriilor societăţii Daewoo Automobile Romania S.A. către societatea Daewoo Motor Company Ltd., precum şi a costurilor aferente mecanismului de plată (inclusiv dobânzi si comisioane).
Rompres
articol
http://www.bloombiz.ro