de Officer » 03 Dec 2008, 16:08
Nu. Scaderea pretului inseamna faliment sigur pentru producatori. (De asta Dacia si ceilalti prefera sa opreasca productia decat sa scada pretul la masini) O sa incerc sa explic intr-un mod foarte foarte simplist. Cel mult pot scadea pretul cu marja lor de proft, asta daca merg pe profit.
Producatorii auto au achizitionat subansamblele, piesele, tabla etc in baza unor contracte incheiate cu furnizorii inainte de criza la pretul de atunci. Furnizorii acestor repere isi asteapta banii pe ele (loviti si ei de criza vor incerca sa recupereze cat mai multe creante de la debitorii lor pentru ca si ei sunt constransi la randul lor de furnizori). Daca producatorii reduc pretul masinilor nu mai acopera cheltuielile, intra in incapacitate de plati si in mod sigur faliment.
Industria auto este foarte complexa si foarte diamica. In fiecare an, pentru a produce noi modele de masini si pentru a face fata concurentei (acum cativa ani aparea un model nou al unui producator la cel putin 3 ani iar acum apar modele noi unul dupa altul, face-lift dupa face-lift) e nevoie de investitii. Piata auto a avut o perioada de boom in ultimii ani (cred ca in RO se vede foarte bine) iar producatorii au investit masiv atat in fabrici noi, ceea ce implica in primul rand costul terenului, costul constructiei halelor cat si costul tehnologizarii sau re-tehnologizarii acestora cat si in achizitia unor fabrici existente ale unor producatori mai mici. Toate aceste investii se fac in baza creditelor acordate de banci. Bancile sunt si ele in mare ca... nevoie de lichiditati si abia asteapta sa intre un debitor in default sa il execute sau sa ii aplice o marire de dobanda. De asemenea, cand se ia un credit de la banca, aceasta te obliga prin contract la anumite chestii. Una din aceste chestii este interzicerea scaderii pretului masinilor produse sub un anumit prag care in mod cert te pune in pericol de faliment sau mentinerea unui numar minim de unitati produse.
Obsedat de ordine si disciplina.