ATENTIE: topicurile care nu isi au locul aici sunt sterse sau inchise fara avertizare, iar userii care continua sa greseasca risca suspendarea contului !
@Mircea Maximg - cei de la salvare s-au comportat exemplar, eu cu "floricelele" puse de presa nu ma impac, da' tre' sa castige si ei un ban... Si, pe de alta parte, cateodata e bine ca mai exagereaza - constientizam mai intens.
Nu e de vina masina e de vina soferul. In primul rand daca e polei pe jos poti sa ai de oricare cauciucuri de iarna doresti pentru ca tot in parapet te vei duce daca nu stii s-o redresezi. Fac Posada si Oituz foarte des de ani buni si nu doar odata am alunecat si eu cu tot felul de masini, mica, mare, duba, jeep, etc. Sunt doar 2 greseli elementare pe care avem tendinta sa le facem cand alunecam pe polei: 1 - frana; 2 - corectat directia din volan. Daca n-ai prezenta de spirit si-ai facut una din astea sau, cel mai des ambele, ai pierdut controlul definitiv.
Cand am scris "polei adevarat + cauciucuri de vara" am uitat sa adaug un ingredient care transforma totul intr-un scenariu de groaza: "sofer incepator". Este cea mai "frumoasa" combinatie de factori. Oricum, nu cred ca exista printre noi oameni care sa spuna ca pot face fata oricarei situatii in trafic - de altfel ... e chiar imposibil.
$1 scrie:$2and am scris "polei adevarat + cauciucuri de vara" am uitat sa adaug un ingredient care transforma totul intr-un scenariu de groaza: "sofer incepator". Este cea mai "frumoasa" combinatie de factori. Oricum, nu cred ca exista printre noi oameni care sa spuna ca pot face fata oricarei situatii in trafic - de altfel ... e chiar imposibil.
Perfect adevarat. Am julit si eu parapetii pe Oituz, am trecut milimetric pe langa sant, si inca am tendinta cand alunec in prima faza sa pun frana. E un reflex aproape incontrolabil, si e drept ca nu poate spune nimeni cu siguranta ca poate evita orice in trafic oricata experienta ar avea. In fine, bine ca n-au patit mai nimic si sunt convins ca au avut ce invata din experienta asta.
Problema cu pus frina si tras de volan ....greu controlabil ! Este vorba de un instinct care ne scoate din belele in marea majoritate a timpului si poate o data in viata cind nu ne trebuie aceste instincte sint greu de stapinit . Dupa ce in vara trecuta am derapat pe o pata de ulei , in curba , intrind doar cu partea dreapta pe ulei , dupa ce in noaptea de revelion , in Bucuresti , mergind cu sub 50 km simteam ca masina nu sta chiar bine ...incep sa am dubii . Si intr-un caz si altul am avut cauciucuri speciale , adecvate sezonului iar la masina nu am defecte de articulatii . Ca unul patit , ramin cu intrebarea , ce drak se intimpla ??? Am ramas eu socat de asta vara cind mi-am rememorat instant toata viata sau modelul asta al meu FF 1 , sedan / cu 4 usi , sau cum naiba ii zice , are o problema ??? Ps. Trebuie sa precizez , nu dati vina pe sofer ! Am mers pe serpentine , cu o Fiesta care avea rizurile de la cauciucuri pline de bitum si pietris ...m-am dat cu ea , scirtiiau gumele ca derapau , viteza , viteza ...o sec n-am simtit ca scapa .....Am mers cu Focus 2 pe acelasi traseu ...viteza , viteza , figuri , n-am avut senzatia asta , sa scape masina ...nici cu un Clio cu care am facut un raliu pe Valea Oltului n-am avut senzatia ca scap controlul ....si aici vorbesc numai de drumuri cu serpentine ca astea imi plac ! Deci zic ca am ceva indeminare si pot sa ma " joc " sa duc masina pina la limite ...ei bine Focusul meu ....imi da de gindit ..
$1 scrie:$2u e de vina masina e de vina soferul. In primul rand daca e polei pe jos poti sa ai de oricare cauciucuri de iarna doresti pentru ca tot in parapet te vei duce daca nu stii s-o redresezi. Fac Posada si Oituz foarte des de ani buni si nu doar odata am alunecat si eu cu tot felul de masini, mica, mare, duba, jeep, etc. Sunt doar 2 greseli elementare pe care avem tendinta sa le facem cand alunecam pe polei: 1 - frana; 2 - corectat directia din volan. Daca n-ai prezenta de spirit si-ai facut una din astea sau, cel mai des ambele, ai pierdut controlul definitiv.
si ce recomanzi cand incepe sa iti fuga masina? se spunea ca daca te duci spre prapastie, toti sunt tentati sa indrepte volanul opus directiei prapastiei, insa corect ar fi sa indrepti rotile exact spre prapastie. la asta te refereai? mai sunt si alte trucuri care poate ne-ar salva viata unora de pe forum? te rog sa le postezi ca sa nu fim offtopic, se poate crea un nou topic daca ai mai multe de povestit, dar daca sunt cateva randuri ii rog pe moderatori sa fie ingaduitori sa le lase aici unde a inceput deja discutia.
Eu stiu ca trebuie indreptate rotile in directia in care aluneci pt a ajunge din nou sa prinda aderenta rotile directoare si abia dupa aia indreptate in directia in care vrei sa eviti. Aceste manevre NU se fac brusc! Si nu se atinge frana si nici nu se accelereaza brusc! Eu am experimentat asta (fara sa vreau) iarna trecuta si eram cu cauciucuri bune de iarna: am facut la dreapta dar spatele a vrut tot inainte si s-a dus cu aprox 1,5m dincolo de fata. Am bracat in directia de alunecare pana am prins aderenta pe rotile din fata iar fundul a plecat in directia opusa pana a depasit fata cu aprox 0,5m. Am mai facut odata manevra si am reusit sa o aduc definitiv pe traiectorie. In tot acest timp am apasat pe acceleratie constant (usor) pt ca rotile directoare sa traga masina dupa ele.. Daca greseam ceva intram intr-un autobuz de pe sensul opus!
In momentul ala, am impresia ca instinctual iei stanga de volan, dupa ce a fugit fundul in stanga. Daca mentii dreapta, te rotesti la 360 mai mult ca sigur. Normal, nici daca iei stanga de volan nu e o garantie 100% ca nu te rotesti. Daca fundul fuge tare sau nu prinzi aderenta cu rotile din fata, tot te vei roti.
Asta se poate intampla si la viteze f mici, cu cauciuri adecvate. Iarna nu-i ca vara...
Am deschis acest topic la sugestia unuia dintre colegii nostri. Sunt convins ca multi dintre voi ati avut astfel de experiente de cele mai multe ori neplacute. Doresc sa incercam impreuna sa gasim o solutie cat mai buna pentru a evita astfel de incidente.
Fata de alti soferi nu ma pot lauda cu o experienta prea mare la volan, am abia 400.000 km. Spre deosebire de mine colegul meu de serviciu cu care merg de obicei prin tara are aproape 1.200.000 km facuti si de cateva ori a reusit sa evite cate o situatie in care eu fiind in dreapta deja imi proptisem genunchii in bord si ma pregateam de impact. In primul rand, cand simti ca aluneci nu pui frana. Nici nu misti volanul in nici o directie. Primul lucru care trebuie facut este sa iei piciorul de pe acceleratie. Apoi treci repede intr-o treapta inferioara si dai drumul usor la ambreiaj. Cand simti ca ai din nou cat de cat aderenta poti incerca usor sa corectezi directia daca e cazul, si sa pisti usor frana in reprize scurte (ca un fel de ABS). Nu trebuie sa intri in panica indiferent ca te indrepti spre o prapastie, parapet, sant, orice. De cele mai multe ori vei recapata controlul si aderenta in ultima clipa, tocmai pentru ca pe marginea drumului sau pe langa parapet nefiind circulat este zapada spre deosebire de poleiul de pe asfalt. Daca nu reusesti sa recapeti controlul si aluneci in continuare incerci sa folosesti orice de pe carosabil care ti-ar putea incetini viteza. Eu am reusit sa ma opresc de exemplu pe Predeal dupa ce-am alunecat in linie dreapta aproape 20 metri tocmai pe linia continua. Am observat ca linia continua (din aia cu damburi pentru avertizare) era curata, am indreptat masina usor catre ea si cand am simtit-o sub roti am calcat frana. Cu alta ocazie am luat intentionat o gura de canal, m-am bagat cu rotile-n bordura, si am coborat o bucata buna din Oituz in marsh-arierre. Pur si simplu nu mai aveam ce sa fac, era un polei peste care cazuse o ninsoare marunta si singura solutie pentru a recapata controlul a fost s-o bag in marsh-arierre si s-o calc. Am julit un parapet, am pierdut un stop, dar macar n-am ajuns in rapa Experienta asta am trait-o cu sierra, din cate stiu la masinile noi nu poti sa intri in marsh-arierre daca masina merge inainte. Mi se pare o prostie, aceeasi solutie am avut-o si cu alta ocazie cand am ramas complet fara frane in fata unei treceri pline de pietoni. In concluzie, fiecare situatie are particularitatile ei, depinde de prezenta de spirit si viteza de reactie a fiecaruia pentru a face diferenta intre a ajunge in sant sau la destinatie. Nu dati vina pe masina, ea nu stie ca aluneca
ps2 , trebe sa strangem tare din buci si sa zicem doamne ajuta depinde cat de tare de fura , depinde de ce viteza ai depinde de noroc, in derapaj intra si masini cu mult mai multe optiuni decar ar avea cel mai dotat ford asa strangem din buci vb lui muzica
" Eu stiu ca trebuie indreptate rotile in directia in care aluneci pt a ajunge din nou sa prinda aderenta rotile directoare si abia dupa aia indreptate in directia in care vrei sa eviti. Aceste manevre NU se fac brusc! Si nu se atinge frana si nici nu se accelereaza brusc! Eu am experimentat asta (fara sa vreau) iarna trecuta si eram cu cauciucuri bune de iarna: am facut la dreapta dar spatele a vrut tot inainte si s-a dus cu aprox 1,5m dincolo de fata. Am bracat in directia de alunecare pana am prins aderenta pe rotile din fata iar fundul a plecat in directia opusa pana a depasit fata cu aprox 0,5m. Am mai facut odata manevra si am reusit sa o aduc definitiv pe traiectorie. In tot acest timp am apasat pe acceleratie constant (usor) pt ca rotile directoare sa traga masina dupa ele.. Daca greseam ceva intram intr-un autobuz de pe sensul opus!"
am dat copy/paste si am folosit si ghilimele, nu te-am plagiat mirceamc , insa vroiam sa fie si aici mesajul tau.
Re: mesajele interesante copiate de pe celalalt topic
04 Ian 2009, 14:36
$1 scrie:$2n tot acest timp am apasat pe acceleratie constant (usor) pt ca rotile directoare sa traga masina dupa ele..
Perfect valabil la masini cu tractiune fata. Eu am mers mai mult cu masini tractiune spate (BMW, Sierra, iar acum Granada). In cazul descris mai sus daca as fi calcat acceleratia ar fi urmat cateva piruete Oricum, e foarte adevarat ca trebuie sa-ti infranezi instinctul de a trage brusc de volan, daca faci asta balansul creat e din ce in ce mai mare si pierzi controlul definitiv.
Nu știu în ce ziar de rahat am citit de simona senzual care era să-și frângă gătul într-un suv (tuareg, tiguan, ceva în genul ăsta) și dacă nu se oprea în parapet se pregătea să sară din mașină Lolz
http://www.youtube.com/watch?v=dlq-0BzoSTc La viteza asta, cred ca cea mai sigura varianta e sa ramai in masina, nu sa iesi ca prostu' si sa risti sa-ti rupa picioarele aia din spate De remarcat ca niciuna dintre masini nu are ABS (sau nu pare a avea).
ABS eu zic ca aveau .. dar pe gheata aia.. cu cauciucuri de vara.. ABS-ul nu are niciun rost... frecarea e atat de mica incat nu se mai deblocheaza roata.
$1 scrie:$2BS eu zic ca aveau .. dar pe gheata aia.. cu cauciucuri de vara.. ABS-ul nu are niciun rost... frecarea e atat de mica incat nu se mai deblocheaza roata.
...plus combinatia de motoare V8/V10 care sunt la ordinea zilei in SUA...
un caz asemanator a fost inainte de craciun in GALATI.
Ultima oară modificat de DGAlexandru pe 04 Ian 2009, 18:11, modificat de 2 ori în total.
Motiv::D
Am comis-o si eu de 2-ua ori pe un drum cu zapada, serpentine, prapastii si toate cele dar am scapat fara nici un fel de problema Sfatul meu din experienta acestor drifturi este ca atunci cand mergeti pe un drum cu zapada din abundenta, chiar daca aveti lanturi si cauciucuri de iarna, atunci cand incalecati un sant facut de urmele masinilor care au trecut inainte si vreti sa iesiti din acel sant, ori reduceti drastic viteza la 5-10 km/h, ori ramaneti pe acele urme Eu aveam vre-o 30-40 la ora cand am incercat treaba asta si cu tot cu lanturi si cauciucuri de iarna am dansat de 3 ori stanga-dreapta pana sa recapat controlul si sa merg inainte iar norocu a fost ca am incercat sa ies de pe urmele respective spre stanga si nu spre dreapa unde era o rapa de toata frumusetea .... a 2-a oara am facut-o intentionat si in conditii de siguranta, la viteza mai mica, sa vad daca teoria e valabila si s-a adeverit de data asta am oprit in nametii din marginea drumului
De asta zic eu ca ar fi bine ca la scoala se soferi sa se faca mai multe ore de sofat (in care sa se includa si cateva derapaje in poligon...pe gheata).
In plus, faci 10 ore de derapaj controlat pe gheata si, in viata de zi cu zi, ajungi in copaci in urma unei acvaplanari... Scoala de soferi nu poate acoperi nici macar 10 % din situatii. Nici chiar cea facuta cum trebuie.
hai totusi sa nu punem raul in fata se poate si asa
@DGA Tati! Stiam ca tu nu prea bei de nici o culoare! Ai luat postul meu si l-ai bagat in al lui muzica9 motivand ca exista buton edit! Nici eu n-am cum sa dau edit la post-ul lui si nici el la al meu asa ca...
Ultima oară modificat de DGAlexandru pe 04 Ian 2009, 18:12, modificat 1 dată în total.
Motiv:Te astept cu dovada pentru cele scrise mai sus :P
Scoala de soferi nu mi-a spus nici macar ce e aia acvaplanare. Am aflat singur la cateva luni dupa ce luasem carnetul si s-a lasat cu o pocneala (am intrat in masina din fata mea). Acum ca-mi aduc aminte, am avut cea mai proasta reactie posibila, am simtit ca alunec dar am ramas cu piciorul blocat pe frana apasata in disperare asteptand sa ma opresc In plus, o cucoana care era in dreapta s-a speriat, m-a prins de mana dreapta care era pe volan si-a ramas blocata si ea asa. De atunci numai in caz de aglomerare in masina a mai stat vreo femeie in dreapta, altfel toate stau in spate (inclusiv sotia)