ATENTIE: topicurile care nu isi au locul aici sunt sterse sau inchise fara avertizare, iar userii care continua sa greseasca risca suspendarea contului !
Răspunde

Ghid util despre asigurarea casco

17 Sep 2006, 16:36

Prezentul ghid isi propune sa va ofere principalele informatii despre asigurarile casco. Datele oferite vor fi cele intalnite in majoritatea contractelor casco oferite de societatile de asigurari din Romania, fara insa a particulariza. Din acest motiv este posibil ca anumite aspecte sa difere in polita unui asigurator anume de cele indicate aici.

1. Ce este casco?
Casco este asigurare facultativa a autoturismului impotriva avariilor accidentale si furtului.
Casco nu tine loc de asigurare obligatorie (RCA).
De regula, asigurarea casco se ofera doar masinilor cu varste intre 0 – 8 ani (majoritatea asiguratorilor), 0 – 12 ani (anumiti asiguratori) sau masinilor de colectie.

2. La ce valoare se asigura masina?
Masina se asigura la o valoare cat mai apropiata de cea reala. Valoarea este stabilita de asigurator astfel:
- se stabileste valoarea de nou a masinii (cat a valorat respectiva masina cand avea 0 km la bord): pe baza facturii de achizitie de nou sau pe baza valorii de catalog (Schwacke, Eurotax, Apia)
- la valoarea de nou se aplica o uzura, pe baza unui tabel propriu fiecarui asigurator, in functie de varsta masinii (calculata de la data fabricatiei), ce se scade din valoarea de nou, obtinandu-se valoarea ramasa (valoarea la zi) a masinii
- optional, se adauga valoarea dotarilor suplimentare, obtinandu-se suma asigurata (SA).
!Atentie la inscrierea dotarilor masinii in polita: orice nu este in dotarea standard a masinii (cea de pe cataloagele producatorului) si nu e trecut in polita nu e asigurat.

3. Ce este fransiza?
Fransiza este acea parte din valoarea fiecarei daune pe care o suporta proprietarul masinii. Fransiza poate fi stabilita:
- in valoare fixa, aplicabila la fiecare dauna
- in procent din suma asigurata, aplicabila la fiecare dauna;
- in procent din valoarea fiecarei daune.
!Atentie mare la fransizele pe care le acceptati in polita! Diferenta intre 5% din valoarea daunei si 5% din suma asigurata este mare si va puteti pacali. De exemplu: la o masina asigurata pentru 10.000 euro, cu o fransiza la avarie partiala de 2% din suma asigurata (deci, de 200 euro), in cazul unei avarii a carei reparatie costa 450 euro, asiguratorul va plati 250 euro, iar proprietarul 200 euro; la o a 2-a avarie de 150 euro, asiguratorul nu va plati nimic, iar propritarul va plati toti cei 150 euro. In aceeasi situatie, daca fransiza era de 2% din valoarea daunei, asiguratorul platea la prima dauna 441 euro si proprietarul 9 euro, iar la a 2-a dauna asiguratorul platea 196 euro si proprietarul 4 euro.

4. Ce riscuri acopera casco?
Casco acopera doar daunele produse la autoturismul asigurat, atata timp cat acest autoturism este inscris legal in circulatie (inmatriculat provizoriu sau definitiv) si apartine proprietarului inscris in polita de asigurare (radierea masinii determina incetarea automata a politei casco, cu exceptia radierilor la sfarsitul contractelor de leasing).
Obligatia legala a unui asigurator casco este ca, in urma unui eveniment asigurat, sa plateasca readucerea autoturismului asigurat in starea dinanintea producerii evenimentului, prin reparare sau inlocuire.

Riscurile asigurate se impart in 4 mari categorii:
a. avarie partiala (accident in trafic, indiferent de cine este vinovat; avarie in parcare cu autor cunoscut/ necunoscut) = avarie a carei reparatie nu costa mai mult decat un plafon stabilit de asigurator (de regula 75-80% din SA).
b. avarie totala (situatia de avarie totala se stabileste de catre asigurator pe baza unui deviz de reparatie sau a unui memoriu tehnic din care reiese ca masina nu mai poate fi adusa in parametrii de siguranta specificati de producator, ambele documente se intocmesc de catre service specializat si autorizat RAR).
c. furt partial (furtul unor parti din masina, incl. roata de rezerva; tot la aceasta situatie se includ si avariile produse masinii de hot: geam spart, bord deteriorat, chiar si in cazurile de tentativa de furt)
d. furtul total (disparitia totala a masinii)
!Atentie mare la numarul de chei si telecomenzi pe care le detineti! La incheierea politei vi se cere sa declarati nr de chei si telecomenzi pe care le detineti la masina. In caz de furt total, asiguratorul va va solicita sa ii prezentati toate aceste chei si telecomenzi. Lipsa lor sau nedeclararea lor (asiguratorul verifica la producator, nr total de chei emise si inregistrate in computerul masinii) va determina neplata despagubirii. Fac exceptie cazurile in care la furtul masinii, soferul a fost deposedat de chei prin violenta sau sub amenintare.

Cf. legii, orice dauna la masina trebuie reclamata la politie (la sectia in raza careia s-a produs/constatat dauna). Aproape toti asiguratorii va vor solicita documentele emise de politie, pentru a va despagubi.

Asiguratorul va despagubi intotdeauna efectul unui risc asigurat, dar nu si cauza. De ex: daca ruperea unui pivot in mers determina rasturnarea masinii, asigurator va despagubi repararea masinii mai putin costul pivotului.

In toate cazurile, asiguratorul va despagubi contravaloarea daunei, mai putin fransiza aplicabila si (posibil) ratele ce au mai ramas de plata la polita. Fransiza se stabileste de regula pentru fiecare dintre cele 4 categorii separat, dar exista si cazuri cand ea este exprimata unitar, pentru orice dauna.

5. Ce riscuri NU acopera casco?
Situatiile difera de la sigurator la sigurator, dar in majoritatea cazurilor nu se acopera daunele rezultate din urmatoarele situatii:
1. atunci cand soferul nu indeplineste conditiile prevazute de lege pentru a conduce (carnet valabil, fara a fi sub influenta alcoolului sau a drogurilor, etc)
2. atunci cand masina nu indeplineste conditiile prevazute de lege pentru a circula (ITP lipsa, avarii anterioare serioase – in masura in care ele pot fi dovedite de catre asigurator etc)
3. atunci cand soferul nu are calitatea fata de proprietar solicitata expres in polita (anumiti asiguratori impun conditii clare, de genul: pot conduce masina doar angajatii firmei proprietare, sau doar sotul/sotia proprietarului)
4. avarii produse la anvelope, care nu au afectat si jantele
5. avarii produse de rularea cu autovehicolul prin apa (trecerea prin apa, inclusiv balti temporare)
6. avarii produse de stropirea cu substante chimice corozive
7. avarii produse cu buna stiinta de catre proprietar sau prepusi ai acestuia
8. avarii produse de catre proprietar sau membrii familiei acestuia, din postura de pasageri sau pietoni, atunci cand masina se afla parcata
9. furtul cu chei potrivite: casco despagubeste doar furtul prin efractie (care prezinta urme de patrundere fortata, de ex: daca este uitata masina descuiata, casco nu despagubeste)

6. Cine vinde asigurari casco?
Asigurari casco vand toti asiguratorii autorizati in acest sens de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.
Asiguratorii vand polite casco prin urmatoarele canale posibile:
- la sediile asiguratorului, prin intermediul agentilor angajati ai asiguratorului;
- la sediile agentilor/ brokerilor de asigurari;
- la “sediul clientului” (acolo unde doriti dvs.) de catre angajati ai agentilor/ brokerilor de asigurari.
In majoritatea cazurilor, atunci cand nu incheiati polita la sediul asiguratorului, sunteti in contact cu un agent/ broker de asigurare. Acesti intermediari (agent/ broker) nu pun adaos la polita casco pe care o cumparati dvs. Ei primesc din partea societatii de asigurari un comision din valoarea primei incasate. Polita casco a unui asigurator ar trebui sa aiba acelasi cost indiferent de unde este achizitionata.
Este de preferat sa lucrati cu brokeri/ agenti de asigurare. Acestia au tot interesul sa va multumeasca, deoarece ei nu beneficiaza de un flux permanent de clienti precum angajatii asiguratorilor, ei isi castiga clienti din recomandarile dvs.
Un agent/ broker bun nu se va limita sa va vanda o polita casco, va va sfatui ce varianta sa alegeti, va va reaminti scadentele ratelor de plata si va va ajuta in caz de dauna (cel putin prin sfaturi strict necesare). Asigurati-va ca primiti telefonul lui pentru a-l putea apela in caz de nevoie.
Preferati agenti/ brokeri recomandati de cunoscuti, cu un sediu verificabil si disponibil. Sediul in apartamentul de domiciliu sau intr-un spatiu dubios ar trebui tratat cu rezerva.

7. Cum se compune costul (prima) unei asigurari casco?
Prima anuala (PA) de plata pentru un casco se calculeaza ca procent (cota de prima) din SA.
Cota de prima e mai mare:
- cu cat masina este mai batrana (plus 3-5% la fiecare nou an),
- cu cat fransizele sunt mai mici si mai putine (plus 0-30%) ,
- atunci cand masina a suferit avarii in anul precedent de asigurare (situatie de malus),
- atunci cand masina este de lux (cand valoarea de nou depaseste un anumit prag) (plus 5-10%)
- atunci cand proprietarul este persoana juridica,
- atunci cand masina nu are alarma sau alte dispozitive electronice antifurt (plus 3-8%)
- pentru activitatile de taxi, paza si protectie, transporturi periculoase si alte asemenea (plus 25-200%).
Cota de prima este mai mica:
- cu cat masina este mai tanara,
- cu cat fransizele sunt mai mari si mai multe,
- atunci cand masina nu a suferit nici o dauna in anul (anii) precedent(i) de asigurare (situatie de bonus),
- atunci cand proprietarul este persoana fizica (minus 5-10%),
- atunci cand masina are alarma sau alte dispozitive electronice antifurt (minus 3-8%).
Malusul reprezinta raportul dintre prima incasata de asigurator pentru un an de casco si totalul daunelor platite sau platibile (pentru daune in curs de solutionare) in acel an de catre asigurator. In functie de valoarea acestui raport, prima din anul urmator va fi majorata cu procente intre 0 – 50%.
Bonusul (reducerea primei cu procente intre 0 – 50%) se acorda pentru ani consecutivi de existenta a casco-ului fara dauna.

8. Ce e de facut in caz de dauna?
De preferat in acesta ordine:
1. sunati agentul/ brokerul, descrietii situatia (dauna) si intrebati-l ce sa faceti;
2. pastrati-va calmul si evitati sa va certati cu celelalte persoane implicate;
3. notati-va: numele celorlalte persoane implicate (si eventual al martorilor, daca situatia o cere), numerele de inmatriculare ale masinilor implicate, detalii sumare despre alte auto implicate (marca, culoare), adresa unde s-a produs/ constatat dauna (piata, strada si nr. imobilului in dreptul caruia s-a petrecut evenimentul, drumul si km in cazul drumurilor din afara localitatilor;
4. asigurati-va paza masinii si transportul ei in service (daca e cazul). Nu uitati sa cereti factura fiscala sau bon fiscal stampilat (casco despagubeste aceste cheltuieli).
5. prezentati-va cat mai repede posibil, in termen de 48 ore, la sectia de politie in raza careia s-a produs evenimentul, stabilita astfel:
- pentru cazurile de avarii, la sectia de politie accidente usoare a municipiului sau sectorului (unde o astfel de sectie exista) sau la sectia de politie normala pentru localitatile mai mici;
- pentru cazurile de furt, la sectia de politie normala, indiferent de tipul localitatii.
Este bina sa aveti la dvs.: cartea de identitate a dvs.(original), permisul de conducere (original), talonul masinii (original + copie), asigurarea RCA (original + copie), asigurarea casco (doar copie), chitanta pt Rovinieta (original).
Nu va speriati de politisti, dar nici nu va certati cu ei! Prevederea referitoare la prezentarea imediata la politie, desi prevazuta in lege, nu are asociata nici o sanctiune. Doar depasirea termenului de 48 de ore se sanctioneaza cu amenda si suspendarea permisului. Majoritatea politistilor va vor sanctiona exemplar daca faceti scandal in sectia de politie, asa ca pastrati-va calmul si veti putea scapa mai usor.
Ce acte trebuie sa primiti de la politisti:
- in caz de accident in trafic sau static, dar cu autor cunoscut: proces verbal; in caz ca sunteti nevinovat: copie dupa asigurarea si talonul auto vinovat.
- in caz de avarie constatata in parcare sau cu autor necunoscut: autorizatie de reparatie si anexa 2 (o scrisoare catre asigurator)
- in caz de furt solicitati o hartiuta care sa indice inregistrarea plangerii dvs. (ajunge o tidula cu stampila si numarul de inregistrare). Sectiile de politie vor elibera destul de greu aceasta hartie, dar au acesta obligatie legala, asa ca daca insistati o veti obtine. Este foarte utila pentru a demonstra asiguratorului ca ati efectuat demersurile necesare pentru prinderea faptasului si ventuala recuperare a pagubelor.
Cereti atent sa se inscrie toate daunele constatate pe auto (cele care se vad).
6. prezentati-va la departamentul constatari al asiguratorului in termenul prevazut in polita (de regula 72 ore de la eveniment)
Este bina sa aveti la dvs.: cartea de identitate a dvs.(original), permisul de conducere (original), talonul masinii (original), cartea de identitate a masinii (cel putin copie), asigurarea RCA (original), asigurarea casco (original, impreuna cu dovezile de plata a ratelor), actele obtinute de la politie (original), delegatie de la firma proprietara a masinii (pentru masinile de firma) sau imputernicire notariala de la proprietarul persoana fizica. La asigurator trebuie sa se prezinte soferul auto asigurat casco ce a fost implicat in eveniment, insotit de proprietar (sau cu delegatie/ imputernicire)
Ce trebuie sa primiti de la asigurator:
- deviz constatator in care se inscriu componentele de reparat/ inlocuit, parafa si semnatura agentului constatator, lista service-urilor agreate.
7. mergeti la un service auto (preferabil, unul dintre cele agreate) pentru a programa reparatia auto.
8. efectuati reparatia
9. completati dosarul de despagubire cu documentele solicitate de asigurator
10. recuperati-va masina reparata
11. daca este cazul, recuperati-va banii de la asigurator

In caz de furt partial, despagubirea se va putea face doar dupa ce primiti de la politie o scrisoare in care se indica negasirea faptasilor (scrisoarea se primeste in termen de aprox 2 - 5 saptamani de la depunerea plangerii)

Cazurile de avarie totala si furt total vor fi dezbatute separat mai jos (vezi pct. 11 si 12)

9. Cum platesc asiguratorii reparatiile la auto?
Daca mergeti la un service care nu este agreat de asigurator, aveti o singura optiune: platiti dvs. toata reparatie, depuneti toata documentatia necesara la asigurator si va primiti banii inapoi de la aceste (de regula, termenul de plata este prevazut in contract si curge din momentul in care ati completat dosarul cu toate documentele necesare).
Daca alegeti un service agreat (cu decontare directa), trebuie sa stiti ca exista mai multe feluri de decontare directa:
- cu accept de plata,
- fara accept de plata.

In cazul decontarii directe cu accept de plata, dupa efectuarea reparatiei, service-ul va trimite care asigurator (pe fax sau prin intermediul dvs.) devizul de reparatie si factura fiscala. Asiguratorul le va analiza si va comunica acceptul de plata intr-un termen prevazut in polita (de regula 3-5 lucratoare). Dupa ce primeste acceptul de plata al asiguratorului (prin fax sau prin intermediul dvs.), sevice-ul va elibereaza masina. Inainte de asta, asiguratorul are dreptul si va poate solicita sa platiti: fransiza aplicabila si/sau ratele care au mai ramas de plata in polita si/sau prima suplimentara de reintregire a sumei asigurate (vezi pct. 10) si/sau cheltuielile de reparatie nerecunoscute si neacceptate la plata.
In cazul decontarii directe fara accept de plata, dupa efectuarea reparatiei, service-ul va va elibera masina imediat. Inainte de asta, asiguratorul are dreptul si va poate solicita sa platiti: fransiza aplicabila si/sau ratele care au mai ramas de plata in polita si/sau prima suplimentara de reintregire a sumei asigurate (vezi pct. 10).
In oricare varianta de decontare, aveti posibilitatea sa platiti direct dvs., urmand sa va recuperati banii de la asigurator.

Sfat util: existenta decontarii directe fara accept de plata reprezinta un avantaj important in favoarea unei societati de asigurare care ofera asa ceva; va poate scuti de timp pierdut si zile in plus fara masina.

!Atentie. Evitati asiguratorii cu probleme financiare! Daca o oferta suna prea bine ca sa fie adevarata (este neasteptat de ieftina) atunci ea este o (semi-)pacaleala (ca sa nu spun teapa). Ganditi-va ca pentru a vinde mai ieftin, un asigurator are urmatoarele optiuni:
- sa aiba mai putini agenti constatatori decat necesar (= cozi si nervi)
- sa aiba mai putini angajati la evaluarea dosarelor de dauna (= timp pierdut)
- sa lucreze cu service-uri ieftine (lucrari de mantuiala si nervi pe masura)
- sa nu recunoasca nici o cheltuiala de reparatie care nu e strict necesara (bani in plus de platit in caz de dauna)
- sa nu se reasigure corespunzator (risc suplimentar asumat de dvs. in caz de faliment al societatii de asigurari)
- sa nu plateasca la timp (alt timp pierdut si nervi pe masura)
- sa va plimbe pe drumuri intre service si constatatori
- sa vanda asigurari sub costul lor real (banii astfel incasati nu ajung pentru plata despagubirilor estimate, astfel ca in mod evident apar platile amanate nejustificat sau refuzate pe motive penibile)
Ganditi-va bine! Cautati un cost bun pentru asigurarea dvs., dar urmariti si ce vi se ofera de banii cheltuiti, asigurati-va pe cat posibil ca asiguratorul ales este bun platnic. Informatii foarte utile in acest sens puteti afla de la service (reprezentanta sau unde obisnuiti sa va reparati masina): intrebati-i pe ei cu ce asiguratori au decontare directa, care dintre ei raspunde mai rapid la avizarile de plata, pe dosarele cui masinile se elibereaza mai repede etc.

10. Ce este si de ce trebuie platita prima suplimentara pentru reintregirea sumei asigurate?
Asiguratorul se angajeaza prin polita casco sa va despagubeasca in limita sumei asigurate. Asta inseamna ca indiferent de numarul de daune si de valoarea lor, el nu va plati in total mai mult decat suma asigurata inscrisa in polita.
Atunci cand va plateste prima dauna, asiguratorul reduce suma asigurata cu valoarea daunei platite. De ex, la o SA de 10.000 euro, dupa plata unei daune de 1.000 euro, suma asigurata devine 9.000 euro. Cum valoarea evaluata a masinii ramane de 10.000 euro, aceasta inseamna ca mai departe ea este subasigurata cu 10%. Aceasta inseamna ca la a 2-a dauna, in cazul exemplului dat, asiguratorul va plati doar 90% din valoarea daunei. Pentru a ne proteja de aceasta situatie, asiguratorul ne ofera posibilitatea ca, dupa fiecare dauna, sa reintregim SA. In exemplul dat, asiguratul va plati o prima suplimentara calculata astfel:
prima suplimentara = dauna platita * cota de prima inscrisa in polita * (nr. de luni ramase din polita / 12).
Daca vreti, aceasta reprezinta de fapt o minipolita casco pentru partea de masina proaspat reparata pe perioada ramasa din valabilitatea politei initiale.
Unii asiguratori va obliga sa reintregiti suma asiguratoare inainte de a va plati dauna (cea care a generat reducerea SA), altii va obliga sa reintregiti SA la deschiderea dosarului de dauna pentru dauna urmatoare celei care a generat reducerea SA, altii va ofera optiunea de a reintregi sau nu suma asigurata, dupa propria preferinta. Sfatul meu este sa reintregiti mereu suma asigurata.

11. Cand e avarie totala si ce e de facut?
Avaria totala este atunci cand masina nu mai poate fi reparata (in conditiile de securitate specificate de producator, acest lucru se stabiliste pe baza de expertiza tehnica autorizata) sau cand reparatia costa mai mult decat (suma asigurata – fransiza aplicabila)
Avaria totala este stabilita si hotarata de catre asigurator, in baza documentatiei la dosar. Dvs. duceti masina in service autorizat, acestia evalueaza tehnic epava (ceea ce a mai ramas din masina) si va ofera unul din cele 2 raspunsuri posibile:
- epava nu poate fi reparata, raspuns insotit de memoriu tehnic semnat si stampilat.
- epava poate fi reparata, raspuns insotit de deviz provizoriu de reparatie, semnat si stampilat.
In caz de avarie totala, asiguratorul este obligat sa plateasca o suma obtinuta prin scaderea din SA a:
- fransizei, daca exista;
- valoarii ratelor ramase de achitat;
- valoarii epavei.
Majoritatea asiguratorilor va vor propune ei o suma pentru epava (de regula 15 – 30% din SA). Ceea ce trebuie sa stiti este ca NU sunteti obligati sa acceptati propunerea lor. Faceti acest lucru doar daca va convine suma propusa.
In cazul in care refuzati propunerea asiguratorului:
- puteti negocia cu el aceasta valoare, sau
- aveti obligatia sa cautati sa valorificati cat mai bine epava. Aceasta inseamna ca veti cere oferte de la 2-3 cimitire de masini pentru preluarea epavei, veti cere oferta de la Remat (fier vechi), veti da anunt in ziar si veti nota ofertele primite intr-un termen rezonabil (2-4 saptamani). Cu toate aceste valori, va veti adresa asiguratorului si ii veti da acestuia posibilitatea sa aleaga. Daca acesta refuza oficial oricare dintre ofertele primite de dvs. si nu negociaza cu dvs. valoarea epavei, valorificati epava la cel mai bun pret oferit si cereti asiguratorului sa va despagubeasca diferenta. Asiguratorii stiu ca in instanta, intr-un astfel de caz vor pierde in 95% din cazuri. Statistic vorbind, se ajunge in instanta in mai putin de 0,2% din cazurile de dauna totala.
In cele mai multe cazuri, agentii constatatori ai asiguratorului va vor indica o persoana careia sa-i vindeti epava si va vor indica si pretul tranzactiei. Dupa efectuarea tranzactiei, asiguratorul va va plati suma rezultata din calculul prezentat mai sus.

12. Ce e de facut in caz de furt total?
- Anuntati in cel mai scurt timp posibil unitatea de politie in raza careia ati constatat dispariatia automobilului.
- Depuneti plangere si cereti numar de inregistrare al cererii. NU plecati din unitatea de politie fara acest numar de inregistrare.
- Anuntati in cel mai scurt timp posibil asiguratorul. Folositi in acest sens fax, email, mesaj pe robot telefonic, orice metoda este utila si necesara.
- Asigurati-va ca detineti in original: toate cheile masinii, toate telecomenzile alarmei, cartea de identitate a masinii.
- La asigurator se va prezenta proprietarul masinii furate, un imputernicit al acestuia sau delegatul firmei (dupa caz).
- Dupa cca. 2 luni de la eveniment, societatea de asigurari va transmite (prin intermediul dvs.) o solicitare oficiala de informare din partea politiei privind situatia dosarului de investigatie.
- Dupa cca. 3 luni de la eveniment, polita va emite un raspuns oficial ca dosarul nu este rezolvat (evident, doar daca nu s-a intamplat contrariul) si faptasul nu a fost identificat, raspuns care va ajunge tot prin grija dvs. la asigurator.
- Asiguratorul va va plati suma rezultata din scaderea din SA a fransizei aplicabile si a ratelor ramase de achitat in polita.

13. Cum se combina casco cu asigurarea RCA?
Atunci cand masina dvs. este avariata intr-un accident, dar vinovat este alt sofer, va aflati in fata unei alternative:
- reparati masina pe asigurarea obligatorie RCA a vinovatului;
- reparati masina pe casco-ul dvs.
Daca alegeti sa reparati masina pe RCA-ul vinovatului, trebuie sa urmati pasii prezentati la pct. 8, cu precizarea ca in loc sa va adresati asiguratorului casco, va veti adresa asiguratorului RCA al vinovatului.
Daca alegeti sa folositi casco-ul, veti urma exact pasii indicati la pct. 8, urmand ca asiguratorul dvs. casco sa se ocupe de toate formalitatile de recuperare a banilor de la asiguratorul RCA (acest demers este denumit regres).
Trebuie sa stiti insa ca majoritatea asiguratorilor va vor considera intreaga dauna in sarcina dvs. (la calculul primei din anul urmator si in ceea ce priveste reintregirea sumei asigurate), indiferent de suma recuperata de la asiguratorul RCA. Sunt si asiguratori care fac exceptie de la aceasta regula si va vor considera dauna proprie doar partea de suma nerecuperata de la asiguratorul RCA.
Daca veti folosi casco veti beneficia de toate avantejele politei (decontare directa, service-uri mai bune, viteza mai mare de procesare a dosarului).
Daca veti repara pe RCA, trebuie sa va asteptati la urmatoarele:
- service-urile agreate (cele unde exista decontare directa) sunt ieftine si slab-mediu calitative
- dosarele de dauna se proceseaza mai greoi decat cele casco
- in cazul in care alegeti sa nu folositi service-urile agreate, va ramane doar optiunea sa va platiti singur reparatia, urmand sa va recuperati partial dauna. Partial, deoarece pe RCA: se tine cont de uzura masinii (in functie de varsta, se aplica un coeficient de reducere asupra sumei despagubite), manopera este despagubita doar la tariful orar mai mic al service-urilor agreate, orice reparatie si consumabile/ accesorii ce nu erau strict necesare nu sunt despagubite (de ex. lichidul din instalatia de racire trebuie recuperat integral in caz de interventie asupra ei si nu va fi despagubit deloc).

=======================
Sursa acestui material o reprezinta forumul vwforum.ro

17 Sep 2006, 17:39

bravo batrine

un material superklumea ... nici io nu las fi putut scrie mai bine, cu toti cei 5 ani petrecuti in asigurari

un "must know" pentru toti cei de aici, si nu numai

17 Sep 2006, 23:27

bravo celui care l-a scris pe alt forum...eu l-am gasit si l-am pus si la noi ca sa citeasca lumea

18 Sep 2006, 15:30

Salut tuturor,

As dori sa stiu si eu care credeti ca ar fi cea mai OK varianta de asigurare CASCO pt. Forduletzul meu Focus(an 07/2002, 1,8TDCI, 101CP. Cineva mi-a facut o calculatie la Generali si mi-a picat fata(691 Euro/an la o valoare asigurata de 10500Eur) desi eu i-am spus ca as dori sa o asigur pt. valoarea de 9.500 Eur.

Va multumesc mult.

18 Sep 2006, 15:39

Din cate stiu eu ei au un catalog dupa care se iau cand iti asigura masina, deci nu o poti asigura la cat vrei tu. Si dupa calculele mele ei ti-au calculat casco la 6,1 la suta din valoarea asigurata, ceea ce e cam multicel. Tiriac cred ca tot cam pe acolo ti-ar face vreo oferta, iar ei sunt OK dpdv al platii la daune.
Incearca la BT Asigurari. Eu acolo am ca ei mi-au facut cea mai buna oferta. Pana acum nu am avut incidente, deci nu stiu daca la despagubiri sunt de incredere. Asteapta si alte pareri avizate. Din pacate nu mai tin minte nici cat am platit casco si nici la cat e masina asigurata si nu am la mine contractul sa iti spun.
Ultima oară modificat de Ecstaz pe 18 Sep 2006, 15:42, modificat 1 dată în total.

18 Sep 2006, 15:41

Incearca si BCR Asigurari, par ok si mie mi-au facut o oferta buna. Mai incearca si Alianz.

18 Sep 2006, 15:51

Va multumesc pt. idei.

De ASIBAN stiti ceva?
Am inteles ca Allianz e ceva mai scump decat Generali.

Vad ca de Asirom nu pomeniti nimic, sau mai bine sa uit aceasta varianta ?? :))

18 Sep 2006, 16:05

1.intradevar materialul despre asigurare auto este bine facut (multumiri si celui care l-a facut si celui care l-a pus pe forumul nostru);
2.pentru budu: de exemplu, pentru fiesta mea, noua-valoare=11105 euro, am platit la bcr-asigurari aproximativ 1980 ron( la data respectiva valoarea euro era putin mai mare ca azi, valoarea de atunci o poti gasi pe site http://www.bnr.ro). M-am informat si la generali si era mai scump;alta societate de asigurari carem-a tentat a fost asiban, preturi bune, dar aveam facuta rca la bcr-asigurari si m-am dus tot la ei.De omniasig am auzit ca au si ei niste facilitati pentru bucuresteni: au un birou de constatari (pe calea grivitei mi se pare) care are in acelasi loc si sectie de politie pentru constatarea accidentelor.
Bafta !

13 Oct 2006, 07:06

Intrebare: Eu mi-am pus alte jante pe masina, si am cam omis sa le includ inCASCO, acum daca am stricat una... ce se intampla? imi iau banii pe ea, sau o sa-mi plateasca valoarea unei roti originale Ford? Tare mi-e sa nu raman dezamagit de ce o sa aflu de la asigurari... Mentionez ca am CASCO la Allianz.

13 Oct 2006, 07:12

fa IUTE IUTE o adaugire la contractul CASCO, astfel incit sa le cuprinzi in asiguarare; daca ti se intimpla ceva la ele, nu esti indreptatit sa primesti despagubiri; evident, cuprinderea lor in asigurare te va costa niste banuti, dar ...

ca idee generala, daca adaugati pe masina ceva, ulterior incheierii asigurarii CASCO, respectivele NU SUNT CUPRINSE IN ASIGUARE!!! ca sa le cuprindeti, tb sa instiintati soc de asigurare, ei sa editeze un act aditional, sa platiti prima aferenta echipamentelor adaugate si ... abia dupa 48 ore sunt si ele asigurate

bafta

Adi

28 Noi 2006, 13:35

pe CASCO, toti sunt "prietenosi" si se misca cat pot ei de bine, sa te ajute.
alegerea o faci tu in functie de tarife. suma asigurata se face numai dupa catalog.
eu de ex am CASCO la ASIROM, ca tot nu aparea nimic de ei, si sunt OK, doar ca se lasa mai greu "prostiti" decat altii.
parerea mea.

11 Dec 2006, 23:46

de ce nu supunem la vot care ar fi cea mai buna firma ptr asigurare casco, asa ne-am da seama si noi cei care nu avem inca dar vrem sa ne facem care ar fi cea mai buna firma!!

12 Dec 2006, 10:06

Recomandarea mea pt CASCO, UNITA,ASIROM,ASIBAN exact in aceasta ordine,mentionez ca acestea sunt variantele cele mai accesibile ca buget!(recomandare broker de asigurari)
PS:Daca va intereseaza CASCO dati-mi un pm!

12 Dec 2006, 10:26

E discutabil titlul de "cea mai buna firma de asigurari"; avem doua componente aici, pretul asigurarii si serviciile. Pe parte de servicii am ramas cu impresia ca multa lume este multumita de Allianz, preturile lor in schimb ar putea fi printre cele mai ridicate.

13 Dec 2006, 22:20

Mihai L, lucrurile de calitate costa ! Explicatia pentru care Aliantz este scump.

13 Dec 2006, 22:52

si eu tre sa imi fac casco, as prefera alianz chiar dak e mai scump, cine imi da si mie un pont sa ajung la un broker bun??astept pm de la voi si chiar cu ce tre sa mentionez cand fac asigurarea amanunte importante

13 Dec 2006, 23:15

Catalin, exact la asta ma refeream si eu; dar depinde ce pondere are pentru fiecare pretul sau calitatea serviciilor...

14 Dec 2006, 08:36

$1 scrie:$2i eu tre sa imi fac casco, as prefera alianz chiar dak e mai scump, cine imi da si mie un pont sa ajung la un broker bun??astept pm de la voi si chiar cu ce tre sa mentionez cand fac asigurarea amanunte importante


@narcoticit: un fost coleg de-al meu are o companie de brokeraj, se numeste INTERCAM Broker d'Assurance; e pe strada Verii, f aproape de intersectia Dacia cu Mosilor; io acolo mi-am facut asigurarea CASCO si RCA asta vara, cind mi-am luat masina - ambele la ASIBAN

ce trebe sa mentionezi cind faci asigurarea:
- o descriere corecta a starii masinii ... oricum cred ca o sa iti faca si poze la masina
- toate dotarile suplimentare pe care le-ai pus pe masina (CD, sine portbagaj suplimentar, jante, instalatie alarma, etc)
- cine o conduce (vezi ca unele societati iti dau excludere la despagubire daca o conduce un incepator si nu ai declarat acest lucru)

si io iti recomand sa iti faci asigurarea fara fransiza la daune partiale/totale; la furt total in general se practica de toate societatile fransiza, dar daca gasesti si la furt total fara fransiza, cu atit mai bine

vezi daca polita iti acopera catastrofele naturale si actele de vandalism
bafta

Adi

poate ajuta pe cineva

14 Dec 2006, 10:22

Cum obtii mai usor despagubirea Casco


Daca ai cumparat o polita Casco si ai un accident cu autoturismul asigurat trebuie sa respecti cativa pasi pentru a fi sigur ca nu faci mult mai multe drumuri decat este necesar pentru a fi despagubit. Constatarea tuturor daunelor care pot fi observate cu ochiul liber ar trebui sa fie prima ta grija.

Urmeaza apoi inaintarea tuturor actelor pe care le cere societatea de asigurare pentru intocmirea dosarului. Societatea de asigurare trebuie instiintata in termen de cel mult 72 de ore de la producerea accidentului, potrivit prevederilor celor mai multe polite Casco.

Ce faci daca ai un accident

In cazul accidentelor usoare, in primul rand, asiguratul trebuie sa mearga la politie, in cel mult 48 de ore, unde va completa o declaratie tip. In aceasta trebuie mentionate mai multe detalii, printre care data, locul si imprejurarile in care a avut loc accidentul si trebuie sa faca si o schita cu pozitia pe care o aveau autovehiculele inaintea impactului.

Pasul urmator este ca politistul sa constate avariile masinii si sa emita un proces-verbal (in cazul in care accidentul a avut loc intre doua sau mai multe masini) sau o autorizatie de reparatie (in cazul in care a fost un autoaccident ori automobilul a fost lovit in parcare). „Este bine ca asiguratul sa fie atent ca politistul trece toate daunele vizibile in procesul-verbal sau in autorizatia de reparatie. (...)

Daca sunt zgariate usile din dreapta foarte vizibil si aripa din spate este zgariata putin, toate trebuie mentionate in procesul verbal sau in autorizatia de reparatie”, afirma Viorel Tache, account manager la brokerul de asigurari EOS Risq. Proprietarul autovehiculului trebuie sa aiba la el cartea de identitate, permisul, talonul autovehiculului si polita RCA.

In cazul in care pentru constatarea avariilor este necesar ca masina sa fie urcata pe rampa, asiguratul trebuie mai intai sa treaca pe la un service de unde sa ia o nota tehnica de constatare. Politistul va elibera documentele pe baza acesteia. Urmeaza prezentarea la societatea de asigurare pentru intocmirea dosarului de dauna, in cel mult 72 de ore de la producerea accidentului, potrivit prevederilor din majoritatea politelor Casco.

„Asiguratul trebuie sa aiba la el cartea de identitate, permisul, talonul, copia politei de asigurare si actele intocmite la politie”, mentioneaza Viorel Tache. El adauga faptul ca unele societati de asigurare mai solicita asiguratului, in functie de caz, si alte acte.
Inspectorii de daune sunt cei care intocmesc dosarele de dauna. In primul rand, acestia incheie un proces-verbal de constatare a daunelor.

In cazul in care nu sunt trecute toate daunele vizibile pe procesul-verbal sau in autorizatia de reparatie incheiata de politist, proprietarul masinii trebuie sa se intoarca la sectia de politie pentru ca acela care a intocmit respectivul document sa le adauge.

In procesul-verbal de constatare a daunelor, intocmit de unul dintre inspectorii de daune ai asiguratorului, urmeaza sa fie mentionate toate componentele masinii care vor fi inlocuite, cele care vor fi reparate, respectiv cele care urmeaza sa fie verificate. Odata ce a finalizat aceste etape, proprietarul masinii avariate trebuie sa o duca la service pentru ca aceasta sa fie reparata.

Cum alegeti service-ul

De la inspectorul de daune, proprietarul masinii poate afla ce service-uri sunt agreate de societatea de asigurare. Societatile de asigurare au decontare directa cu service-urile autorizate. Chiar si in aceasta situatie, in cazul unora dintre societatile de asigurare mai trebuie obtinut si acceptul de plata pentru ca service-ul sa-si incaseze banii pe reparatiile prestate.

In cazul in care unitatea nu este agreata de societatea la care a fost asigurat autovehiculul, proprietarul acestuia are de obicei doua optiuni: achita el contravaloarea reparatiilor, iar apoi se duce la asigurator sa-si obtina banii sau lasa masina la service pana cand societatea de asigurari efectueaza plata in contul service-ului.

Upgrade la asigurare

Dupa ce asiguratorul a platit o despagubire pe o polita de asigurare, suma asigurata initial se reduce cu valoarea despagubirii achitate. De exemplu, daca automobilul a fost asigurat pentru suma de 10.000 de euro, iar in urma unui accident, societatea de asigurare a achitat reparatii in valoare de 3.000 de euro, autovehiculul mai este asigurat numai pentru suma de 7.000 de euro.

Proprietarul se poate duce insa la agentul sau la brokerul de asigurare de la care a cumparat polita pentru a i se calcula cat trebuie sa mai plateasca astfel ca suma asigurata sa fie la fel de mare ca inaintea producerii accidentului.

Acte

Ce trebuie sa ai asupra ta

La politie La societatea de asigurare

Carte identitate Carte identitate

Permis Permis

Talon Talon

Polita RCA Copie polita CASCO

Actele intocmite de politist

20 Feb 2007, 22:34

Generali e de doi lei. Am dat 30 de mil pe o polita ca astazi sa-mi dea cu flit dupa ce mi-am rupt janta in canal... janta care costa 500 eur. Mentionez ca janta era originala de pe masina...doar ca minunata firma Generali a strecurat in contract ca nu se fac rotile sub nici o forma...
I love romania

20 Feb 2007, 23:44

UPS! Si eu taman recomandam CASCO in topicul de dincolo cu janta... :oops:
In final, cititi bine de tot polita de asigurare ca sa nu aveti broblem. Pana acum imi aduc aminte de trei incidente excluse din politele unor asiguratori (cu cel de azi):
1) Vandalism (o zgarietura in parcare poate fi socotita vandalism, nu?)
2) Element decorative (de ex. capace de roti)
3) Rotile

25 Feb 2007, 08:40

din ce a scris mai sus Mihai L, BCR Asig exclude numai elementele usor detasabile ca: embleme, capace roti, etc. Pentru vandalismcare mi se pare ca e trecut la 'actiuni ale tertilor' iti dau asigurare.
Trebuie citit cu atentie contractul, desi textul e destul de lung, scris cu litere mici; nu trebuie sa va luati de ceea ce promite agentul de asigurari; trebuie inrebat despre tot ce vi se pare neclar. Iainte de incheierea asigurarii, 'plimbati-va ' chiar pe la mai multi agenti care tin de aceeasi soc de asigurari, veti vedea ca preturile pot fi diferite, au asa am observat. Din ce stiu, fiecare agent de asigurari are cateva posibilitatea de a varia pretul cu cateva procente, trebuie negociat. Eu de exemplu, am spus "m0am dus la alta persoana din societatea dvs. si mi-a dat un pret mai mic, dvs ce imi oferiti?'
Bineinteles, cred ca negociabil e numai pretul, nu si contractul.

03 Mar 2007, 11:43

George, am vazut ca in alte contracte era specificat clar ca actele de vandalism sunt excluse din asigurare. La BCR nu sunt trecute asa decat actele de terorism.

03 Mar 2007, 12:15

de ex. la Allianz Tiriac: cazul cu geanta se incadreaza chiar la litera a), (ciocniri, loviri, rasturnari, zgarieri...)

05 Mar 2007, 18:58

Adica daca-mi fura capacele de la roti nu sunt asigurat? La BCR vb.

05 Mar 2007, 19:14

$1 scrie:$2dica daca-mi fura capacele de la roti nu sunt asigurat? La BCR vb.

GeorgeFord asta a patit si nu l-au despagubit (este trecut in contract)...

15 Mar 2007, 14:47

Ce se poate ascunde in spatele politelor Casco?

Cand va asigurati masina, intrebati de doua ori ce trebuie sa platiti si cum veti fi despagubiti. Asigurarile auto de furt si avarii pot ascunde surprize cu care va veti confrunta in viitor, daca nu cereti de la inceput agentului de asigurare toate detaliile politei. Contractul de...asigurare Casco nu precizeaza intotdeauna in detaliu cat plateste asiguratul si ce despagubiri suporta asiguratorul in absolut toate situatiile ce pot aparea pe durata politei. Clarificari pentru diferite scenarii de producere a riscurilor ar trebui sa ofere agentul care incheie asigurarea. De multe ori insa, daca nu este intrebat expres ce se intampla in cazul X sau in situatia Z, acesta nu face exces de zel, iar asiguratul poate avea in viitor surpriza de a afla ca trebuie sa achite o suma la care nu s-ar fi asteptat sau ca nu poate primi anumite despagubiri.
Astfel de surprize neplacute apar frecvent in cazul francizei pe care asiguratul o plateste pentru a primi despagubiri in cazul furtului total al masinii. Franciza reprezinta un procentaj destul de mare din suma totala asigurata, variind in functie de riscul asociat. La majoritatea societatilor aceasta se situeaza intre 10% si 20%, procentajul fiind cu atat mai mare cu cat masina este mai scumpa, deci tentatia hotilor mai mare. Daca proprietarul isi doteaza masina cu sistem GPS, care permite urmarirea permanenta, franciza se reduce la 2-3% din valoarea asigurata.

Sistemul functioneaza in felul urmator: cand autovehiculul a fost furat (integral, nu doar componente) si Politia instiintata, se asteapta 60 de zile, dupa care, daca Politia confirma ca nu a putut gasi masina, proprietarul poate fi despagubit de catre asigurator. Pentru aceasta, el trebuie sa plateasca insa franciza la valoarea totala asigurata (pretul de piata al masinii). Spre exemplu, la un autovehicul furat avand valoarea de 20.000 de dolari, compania va acorda despagubirea, dar asiguratul va trebui sa plateasca o franciza in valoare de 2.000 de dolari.

Masina furata, mai bine sa nu fie gasita.

Ce se intampla, insa, daca dupa producerea furtului, masina este gasita inainte de expirarea celor 60 de zile cu cateva componente lipsa sau distruse? Asiguratii au surpriza sa constate, la majoritatea societatilor din tara, ca trebuie sa plateasca franciza pentru furt total, la intreaga valoare a masinii, desi asiguratorul suporta despagubirea, spre exemplu, doar pentru capota, bara sau portiera avariate. In astfel de cazuri, franciza poate fi aproape la fel de mare ca valoarea daunei, asiguratorul neacoperind, de fapt, decat diferenta dintre cele doua. Intr-un caz si mai nefericit, cand masina de 20.000 de dolari este furata si gasita cu o componenta minora distrusa, franciza de aproape 2.000 de dolari poate depasi valoarea daunei (cateva sute de dolari), astfel incat asiguratul suporta singur plata reparatiei. Lucrurile devin si mai neplacute daca asiguratul nu a fost informat la semnarea contractului ce va avea de platit si cat poate primi intr-o astfel de situatie speciala.
Paradoxal, aceasta practica poate face ca propriatarul care a incheiat o polita Casco sa-si doreasca mai degraba ca masina ce i-a fost furata sa nu fie gasita.

Avantajat poate fi proprietarul unei masini care nu a ales un pachet complet de asigurare. Daca acesta a preferat un pachet mai ieftin cu circa 60% decat polita completa, ce include doar asigurare de furt si incendiu (nu si pentru daune materiale), va fi totusi despagubit si pentru daunele materiale produse ca urmare a furtului masinii, intrucat cauza - furtul - este cea acoperita de asigurare.
Gasirea masinii furate creeaza probleme in relatia cu asiguratorul si daca aceasta s-a produs dupa incasarea despagubirii. In astfel de situatii, societatea solicita restituirea sumei respective in maximum o saptamana.

Inapoierea banilor devine dificila, insa, daca intre timp acestia au fost folositi pentru cumpararea unui autovehicul nou. Ce masina vinzi si cum reusesti intr-un timp atat de scurt sa obtii pretul acoperitor? Recomandabila este ajungerea la o intelegere cu asiguratorul (si acesta poate prefera o astfel de varianta in locul unui proces ce dureaza ani de zile pentru recuperarea banilor), astfel incat compania sa preia masina veche furata si gasita, in loc sa pretinda restituirea despagubirii.

17 Mar 2007, 12:43

" Sistemul functioneaza in felul urmator: cand autovehiculul a fost furat (integral, nu doar componente) si Politia instiintata, se asteapta 60 de zile, dupa care, daca Politia confirma ca nu a putut gasi masina, proprietarul poate fi despagubit de catre asigurator. Pentru aceasta, el trebuie sa plateasca insa franciza la valoarea totala asigurata (pretul de piata al masinii). Spre exemplu, la un autovehicul furat avand valoarea de 20.000 de dolari, compania va acorda despagubirea, dar asiguratul va trebui sa plateasca o franciza in valoare de 2.000 de dolari. "

Adica cui sa platesc cei 2.000 de dolari ????
Sau mi-i retine din suma de despagubire ????
La sfasitul luni trebuie sa reinoiesc polita si am avut 10% franciza la furt dar nu si la dauna si vreau sa stiu ce sa fac.

multumesc.

17 Mar 2007, 17:42

ti-i retine, nu trebuie sa-i scoti tu din buzunar.

11 Dec 2007, 18:13

Stie cineva ce exclude omniasigul (exceptand vandalismul) ?
de ex:
pe de o parte avem "- Pagube produse autovehicului şi/sau echipamentului suplimentar ca urmare a tentativei de furt;"
pe de alta "asigurarea acoperă şi situaţia în care autovehiculul, cu consimţământul asiguratului era condus de altă persoană în momentul producerii evenimentului asigurat".

Daca se fura masina, se accidenteaza, si apoi este gasita, despagubeste daunele acccidentului ?

ca fapt divers, vad ca la ei reintregirea este gratuita, cica.
Răspunde