Deci, daca e sa o luam pe rand, observ ca inca nu s-a lucrat suficient din partea statului la urmatoarele capitole:
1) Finantarea (cea mai mare problema) -
Din perspectiva privatului mi se pare total aiurea sa te apuci de o lucrarea fara sa ai banii necesari. Pentru asta ai nevoie de un studiu de fezabilitate realist care sa ia in considerare mai multe scenarii si de o sursa de finantare "batuta-n cuie" (culmea, cred ca
daca iei un credit extern in conditii bine definite, si-l derulezi ca la carte, e mai ieftin decat sa te bazezi pe bugetul de stat, incert si volatil pentru ca intarzierile in acest domeniu sunt cu siguranta mult mai costisitoare). In domeniul constructiilor daca ai bani, ai telecomanda, nu ai bani, ai TV dar telecomanda e la altii.
2) Pamantul - Legea si procedurile in domeniul exproprierilor mi se par mult prea slabe. Prea mult timp pierdut (timpul costa) si prea multa energie cheltuita. Aici eu as merge pe o abordare de genu' "intai tragi si apoi pui intrebari" (stiu ca ma vor injura unii la faza asta). Iarasi, principiul e acelasi: timpul inseamna bani. Statul oricum trebuie sa plateasca dar cand se pierd si timpul si banii, parca as prefera ca macar timpul sa nu se piarda.
3) Procedurile de licitatie - Consuma timp, lasa loc la multe interpretari, lucrurile trebuie sa fie clare si evident profesionistii stiu ce au de facut. Amatorii, sa lucreze in subantrepriza daca nu pot mai mult dar sa se taie timpii cu licitatiile. Daca esti mic, nu inseamna ca nu poti fi profesionist. Doar ca-ti asumi o plapuma ceva mai mica. Asta e un exemplu celebru:
http://www.ziare.com/actual/dezvaluiri/ ... l-4-870485Bine, astia de la Search cu siguranta au ei si pacate ca pe google e plin de articole despre licitatiile/ contestatiile lor.
4) Contractul - Asta cred ca ar trebui sa fie standard; atat pentru o autostrada cat si pentru un drum de sat. Cu drepturi si obligatii clare. Schimbi doar obiectul detaliat al contractului si anexele (studii de fezabilitate, termene, defalcarea proiectului pe etape, etc). Probabil unii vor spune ca nu se poate. Eu as spune ca e imperios necesar sa se poata.
5) Managementul proiectului din partea beneficiarului - Daca pierzi timp, atunci sa-l pierzi facand treaba ca la carte. Sa faci un studiu de fezabilitate cum trebuie, sa gasesti o sursa de finantare corespunzatoare (suficienta, stabila si disponibila pe toata durata proiectului), sa te asiguri ca esti proprietar pe pamantul unde urmeaza sa dezvolti proiectul, sa faci niste licitatii corecte si transparente, sa faci n contract beton care sa te protejeze pe tine ca beneficiar profesionist si de buna credinta (mi se pare firesc sa platesti penalizari daca te sucesti, daca nu platesti, daca nu colaborezi cu antreprenorul si-l tii din treaba, etc) si sa-l urmaresti pe antreprenor permanent, cu contractul in mana si banii in cont, gata sa plece oricand s-a constatat ca ce trebuia efectuat s-a efectuat cum s-a proiectat (si acceptat) si la timp. Nu se intampla treaba la timp sau cum s-a proiectat (cantitate, calitate, etc), cineva trebuie sa plateasca (penalizari, lucrari pe cheltuiala proprie, etc).
Domeniul constructiilor nu mi se pare chiar atat de usor pe cat ar crede unii, mai ales proiectele astea mari care inghit sute de milioane de euro sau chiar miliarde. Ori faci treaba ca la carte si te pricepi, ori stai acasa ca pierzi bani. Daca iti pierzi banii proprii, castigi experienta

. Daca pierzi banii contribuabililor e o problema care ne priveste pe toti pana la urma. Fara nicio aluzie spre politica pentru ca situatia a fost aceiasi indiferent de culoarea politica a celor care s-au aflat la conducere, indiferent de nivel (local, judetean, national).
Am spus mai sus ca nu ma pricep la infrastructura. Orice comentariu pertinent si argumentat e binevenit. Preferabil din partea oamenilor care umbla cu bocanci de santier in portbagaj si vesta reflectorizanta.
LE: Le-am mai spatiat putin ca nu se intelegea mare lucru

. Scuze pentru eventualele greseli. Scriu repede, de fel dar mai si gresesc. Toate subpunctele tratate, pot fi dezvoltate dar si asa mi se pare ca am scris prea mult si poate prea putini au rabdarea necesara sa citeasca.
FF1, 1.8 Zetec Ghia, Mazda 2 TE.
Regret nothing. Fear less.
Socialismul e carja capitalismului.
Buy Romanian! Save your job!