Mersul pe zapada reprezinta doar un caz particular, care evident avantajeaza 4WD, dar nu este nici pe departe cea mai comuna situatie intalnita in trafic (exceptie fac locuitorii Norvegiei). Uite aici o comparatie mai realista:
In plus la mersul pe zăpada/gheata mai intervine un factor foarte important - calitatea cauciucurile. Am văzut un Touareg încălțat cu cauciucuri de vara cu o prestație jalnica pe zăpada (se învîrteau în loc toate cele 4 locuri).
Versus-ul asta mi se pare mult prea general. Macar la benzina vs diesel, conditiile de exploatare sunt cam aceleasi, pe cand aici conditiile de exploatare "dau" castigatorul. Iar in filmulete, masinile foarte puternice cu tractiune spate nu au anvelope corespunzatoare, si nici tehnica corecta. Comparatia in aceste cazuri este degeaba.
Din ce stiu eu, corect este AWD pentru cazul de fata (fara reductor) .
MaÅŸina: Ford Sierra RS Cosworth 4x4, 1990, N5D/YBJ, 220CP
Re: 4WD vs RWD
21 Iun 2010, 17:45
Exista full time 4x4, part time 4x4, si selectable 4x4. Masinile din exemplul meu sint permanent (full time) 4x4 fara reductor, dar vad ca se descurca bine pe zapada La cele part time 4x4, tot fara reductor, se cupleaza si cealalta punte doar cind rotile de la puntea principala incep sa patineze. Cele cu 4x4 decuplabil sint de obicei masinile de teren, care majoritatea au si reductor, dispozitiv foarte util pe nisip sau noroi mare. 4x4 te ajuta nu numai pe teren cu aderenta scazuta, ci si in curbe. Masinile FWD au in curbe caracter subvirator, cele RWD supravirator, pe cind cele 4WD sint neutre. Daca pleci mai tare de pe loc, la o masina cu tractiune simpla are tendinta sa-i patineze rotile, mai greu de realizat la 4x4. Sau daca luam in considerare o panta, pe ploaie, sau pe macadam, inca o situatie intilnita. Diferenta in acest caz se simte mai ales daca esti oprit pe panta si vrei sa pleci de pe loc. In conditiile din Romania probabil ai avea nevoie de 4x4 sa zicem 20% pe an, daca ninge iarna. Dar sint persoane care prefera sa poata sa circule 365 de zile pe an. Va mai aduceti aminte ultima iarna? Masini blocate in zapada? Si au fost mai multe reprize de ninsori.
$1 scrie:$2Masinile din exemplul meu sint permanent (full time) 4x4 fara reductor
Adica AWD, ce ziceam mai sus (nu 4WD).
Eu as avea nevoie de 4x4 cam 0.001% din totalul distantei parcurse. Dar folosind o tehnica corecta si anvelope corespunzatoare, nici macar in Brasov nu am ramas inzapezit.
Eu nu imi aduc aminte sa fi oprit pe o panta asa de abrupta, cu o aderenta asa de scazuta ("pe ploaie, sau pe macadam"), incat rotile sa mi se invarta in gol ca pe gheata si, implicit, masina sa nu se mai urneasca. In aceste cazuri ai avea nevoie de 4x4.
Ca sa fim corecti, poate ar trebui sa precizam si cateva dezavantaje 4x4: - fiabilitatea - ca regula generala, orice mecanism mai complex este mai putin fiabil, o masina cu tractiune integrala este mai complicata decat una fara - greutatea - o masina cu tractiune integrala este mai grea decat una fara - deci creste consumul, poluarea, samd - costuri de achizitie - pentru 0.001% pe an, oare chiar se merita?
MaÅŸina: Ford Sierra RS Cosworth 4x4, 1990, N5D/YBJ, 220CP
Re: 4WD vs RWD
21 Iun 2010, 20:48
Fiabilitatea? Nu am auzit de probleme. Oare de ce Subaru, Audi, Mitsubishi, etc. au vandut multe masini de genul? Greutatea? Nu e mare diferenta. Nici consumul nu creste spectaculos.
Ultima oară modificat de marius_tsr pe 21 Iun 2010, 20:54, modificat 1 dată în total.
MaÅŸina: Ford Sierra RS Cosworth 4x4, 1990, N5D/YBJ, 220CP
Re: 4WD vs RWD
21 Iun 2010, 20:56
Fiindca legat de costuri e adevarat ca este o diferenta. Si ca nu toti sint dispusi sa plateasca pentru performanta superioara, daca nu au neaparat nevoie pe unde circula. Tot asa sint multi care au masini de teren si se plimba cu ele doar prin oras. Focus WRC este cu tractiune integrala. De ce crezi ca echipa Ford nu a folosit RS MK2 in competitii? Uite un filmulet unde se compara Escort Cosworth 4x4 cu Focus RS.
Care a iesit primul? Desi sint apropiate ca putere, cel 4x4 se comporta mai bine in viraje.
Aha, deci inseamna ca AWD nu inseamna neaparat "performanta superioara" in orice conditii, ci doar in anumite conditii - genul de trasee pe care alearga Focus WRC sau masinile din primele filme. In rest...depinde.
MaÅŸina: Ford Sierra RS Cosworth 4x4, 1990, N5D/YBJ, 220CP
Re: 4WD vs RWD
21 Iun 2010, 22:07
Exista si masini cu tractiune integrala care se descurca destul de bine: Un exemplu: Ford RS 200, masina de raliu de grupa B, care s-a produs si in serie pentru vinzare, avind tractiune 4x4, cu o garda la sol de bun simt, si arcuri duble atit pe fata cit si pe spate.
Probabil ca AWD-ul accelereaza un pic mai tare la iesirea din viraj, de aici si avantajul pe circuitul respectiv. Dar vorbim de diferente care se simt la sofatul la limita, ceea ce nu e prea indicat pe drumuri publice. Conduse cat de sportiv se poate pe un drum public, diferentele cam dispar...
AWD are rol doar de imbunatatire a tractiunii pe suprafata cu aderenta slaba. De aici si folosirea la WRC (macadam, noroi, praf, zapada, etc). La F1, unde aderenta e abundenta si la plecare calci la podea pedala fara pic de wheelspin, AWD nu cred ca ar prezenta vreo imbunatatire.
Dupa mine, AWD este absolut necesar cand conditiile de tractiune cer acest lucru. Altfel, nu-i vad rostul.
MaÅŸina: Ford Sierra RS Cosworth 4x4, 1990, N5D/YBJ, 220CP
Re: 4WD vs RWD
22 Iun 2010, 00:10
Transmisia 4x4 iti asigura tractiune mai buna decit FWD (Front Wheel Drive) sau RWD (Rear Wheel Drive) pe tot virajul, nu doar la iesire, fiindca se opune fortei centrifuge. Pe drumurile publice crezi ca se schimba legile fizicii? Ma intreb oare de ce Bugatti Veyron are asa ceva, si modelele mai noi de Lamborghini.
4wd e buna daca mergi des la schi, in rest mi se pare o chestie in plus care se poate strica. rwd e mult mai fun si pe mine unul nu m-a dezamagit nici iarna. am urcat la ranca, pe zapada, fara dureri de cap (cauciucuri de iarna noi). rwd e mai greu de condus tare decat 4wd, de acord, dar exista dsc, esp, controlul piciorului drept si cauciucuri mai late. si face mai frumos cerculetele
eu mai am o problema cu sistemele 4wd/awd cu distributie variabila a puterii intre punti. deci, eu intru cu o masina fwd sau rwd cu o anumita viteza intr-o curba. daca intru prea tare masina ori subvireaza (fwd) ori supravireaza (rwd), dar in linii mari se comporta fel (adica stiu cum sa o controlez si sa o scot din derapaj). la o masina 4wd nu cred ca poti stii cu siguranta cum se va comporta dupa ce depasesti limita aderentei. eventual astepti pana incepe sistemul 4x4 sa functioneze, dar mie acest delay de cateva fractiuni de secunda mi se pare...ciudat si imi da un sentiment de mare nesiguranta. nu am condus masini 4wd la limita, ce am scris mai sus am auzit la fifth gear, cand se plangeau de quattro de la audi.
Sa îmi dau și eu cu părerea: 4WD are oferă în mod normal mai multa tracțiune comparativ cu FWD și cu RWD. Pe asfalt uscat în condiții normale de utilizare (aici excludem micile distracții ocazionale) nu mi s-a întîmplat sa imi sub vireze Focusul din dotare (adică sa ating limita de aderenta limita peste care ar fi fost bine-venite inca doua roti motrice).De torque steer nu e cazul la motorizarea mea (si probabil pana pe la 200 + cp tot nu ar fi cazul). In condiții de aderenta scăzuta (zăpada, polei) se simte uneori nevoia de un plus de tracțiune. Daca merita plătit acel plus de tracțiune e o chestiune pur subiectiva. Un alt aspect care trebuie luat in considerare: majoritatea automobilelor 4X4 nu merg cu 4x4 permanent diferențialul central antrenînd rotile spate doar cînd pierde fata aderenta asa ca se comporta asemeni FWD deci avantajele 4WD se vad foarte rar.
Daca pe un FWD/RWD la accelerare in curba roata din interior se va invarti in gol (pentru ca forta de apasare exercitat asupra ei este mult ma mica decat pe cea din exterior), acelasi lucru se va intampla si pe un AWD fara blocare a diferentialului central (in motorsport au LSD, dar cele de pe masini normale, de obicei nu prea au) si nu doar roata opusa de pe aceeasi punte va fi afectata, ci toate 4 rotile depind de cea care are cea mai putina tractiune (in accelerare in curbe, este dreapta-fata). Altfel spus, daca o roata e pe gheata si celelalte 3 pe asfalt, cu un 4WD fara un sistem de blocare a diferentialului (LSD, blocare manuala, etc), roata respectiva se va invarti in gol iar celalalte 3 vor stationa. Normal, depinde si de suspensiile masinii, la o masina sport (un supercar), variata distribuirii greutatii in curbe probabil este mult mai mica, de unde si tractiune mult mai buna pe rotile interioare.
MaÅŸina: Ford Sierra RS Cosworth 4x4, 1990, N5D/YBJ, 220CP
Re: 4WD vs RWD
22 Iun 2010, 10:17
@vicster: Intr-adevar, e plin de masini 4x4 stricate in service. O masina cu tractiune integrala iti permite sa mergi mai aproape de limita. Ai citit mai atent comparatiile de pe site-ul citat? Ai vazut cu atentie filmuletul Escort - Focus? Poate nu iti plac concluziile, dar realitatea nu se schimba in functie de ce ne place sa recunoastem sau nu Te refereai ca sint sisteme care variaza raportul de distributie intre punti. Da exista, dar sint mai putine (ex: Alfa Romeo 164 Q4). La multe masini 4x4 permanent raportul e constant.
@tudoralex: 4x4 e mai util si pe asfalt uscat, insa daca mergi mai aproape de limita; depinde cum conduci. Normal ca daca mergi linistit, nu conteaza cu ce masina esti, poti sa fi si cu Tico.
$1 scrie:$2ajoritatea automobilelor 4X4 nu merg cu 4x4 permanent diferențialul central antrenînd rotile spate doar cînd pierde fata aderenta asa ca se comporta asemeni FWD deci avantajele 4WD se vad foarte rar.
Ceea ce descri tu sint masini part time 4x4 (de ex WV Passat Synchro), nu permanent 4x4 (Ford Sierra / Escort / Scorpio 4x4, Mitsubishi Lancer Evo, Lancia Delta HF Integrale, Toyota Celica GT4, etc).
@toxicristi:
Imi arati si mie unde ai vazut masini 4x4 fara diferentiale blocabile / autoblocante? Ar fi un non-sens. Inca o data, ai citit cu atentie informatiile de pe site? La masinile 4x4 permanent, printre care citez: Ford Sierra / Escort / Scorpio 4x4, etc... nu are rost sa ma repet, sistemul e urmatorul: diferentialele central si spate sint autoblocante cu viscocuplaj, (Torsen la Audi, Lancia, ...) iar cel din fata e liber. Deci in conditiile cele mai dezavantajoase, ti se vor invirti ambele roti din spate plus una din fata. Si sint modele vindute in serie. Variantele de grupa A de la Sierra si Escort Cosworth au si diferentialul fata autoblocant.
Ultima oară modificat de marius_tsr pe 25 Iun 2010, 13:22, modificat de 3 ori în total.
avantajele 4wd le stie toata lumea, eu am sa spun dezavantajele ce le stiu: -fiabilitate mai mica -costuri de intretinere mai mari( consumabile, anvelope uzate mai repede) -greutate mai mare(100 kg) ce presupune consum si reprize mai greoaie -articulatiile multiple din transmisie presupun pierdere consistenta de putere prin transmisie. -mai multe parti in miscare presupun zgomot mai mare -consum mai mare cauzat nu doar de greutatea superioara a sistemului.
e bun un 4wd pe o masina insa doar daca iti permiti si doar daca il atasezi la un motor puternic pe la vreo 200cp.
Legat de 4X4 permanent sau nepermanent: în afara de mașinile menționate de tine și alte cîteva asemeni lor (în general modele sportive) plus cîteva SUV-uri majoritatea modelelor 4X4 sa le spun "domestice" nu au 4x4 permanent sistemul avînd o inerție a sistemului mai mica sau mai mare. Legat de avantajele unui 4X4 la limita ce vroiam eu sa spun este : cu cît ajungi mai rar la acea limita cu atît este mai inutil sistemul 4X4. Normal ca o mașina sport va fi condusa mai des la limita decît una domestica justificînd un sistem 4X4.
chiar si cele fara 4wd permanent au dezavantajele unuia permanent. alea cu lipsa consumului si alte cacaturi precum ca sistemul comuta doar o punte sunt basme. masina tot va consuma, va avea pierderi de putere prin transmisie, va uza anvelopele samd.
MaÅŸina: Ford Sierra RS Cosworth 4x4, 1990, N5D/YBJ, 220CP
Re: 4WD vs RWD
22 Iun 2010, 11:07
@edit
Fiabilitatea? Nu am vazut rinduri de masini 4x4 cu transmisia stricata in service dupa cum sustii. Reprize mai greoaie, Pierdere de putere prin transmisie? In general pe asemenea masini se pun motoare mai puternice, pentru a nu exista asemenea probleme. Zgomot mai mare? La Dacia camioneta, cind ai nivelul de ulei la grup mai scazut, dar nu la masinile serioase. Apropo, ai condus masini 4x4? Eram curios daca doar presupui, sau si vorbesti in cunostiinta de cauza? Da-mi voie sa afisez lista cu masinile 4x4 pe care am avut ocazia sa le conduc (avantajul muncii de teren):
- Ford Sierra RS Cosworth (personala) - Toyota Hilux 2700 EFI - Toyota Hilux 2.8D - Toyota Land Cruiser 4.2D - Toyota Land Cruiser 4500 - Toyota Land Cruiser 4500 EFI - Ford Ranger 2.9D - Mitsbishi Pajero 2.5TD - Mitsubishi L200 2.5TD - Nissan Patrol 2.8TD - Nissan Navara 2.5TD - Nissan Navara 3.2D - TATA Telcoline 2.0TDI - Volkswagen Transporter 2.5TD Synchro - Dacia Double Cabin 1.9D
Astept lista ta ...
Ultima oară modificat de marius_tsr pe 27 Iun 2010, 17:29, modificat de 3 ori în total.
MaÅŸina: Ford Sierra RS Cosworth 4x4, 1990, N5D/YBJ, 220CP
Re: 4WD vs RWD
22 Iun 2010, 11:10
$1 scrie:$2egat de 4X4 permanent sau nepermanent: în afara de mașinile menționate de tine și alte cîteva asemeni lor (în general modele sportive) plus cîteva SUV-uri majoritatea modelelor 4X4 sa le spun "domestice" nu au 4x4 permanent sistemul avînd o inerție a sistemului mai mica sau mai mare. Legat de avantajele unui 4X4 la limita ce vroiam eu sa spun este : cu cît ajungi mai rar la acea limita cu atît este mai inutil sistemul 4X4. Normal ca o mașina sport va fi condusa mai des la limita decît una domestica justificînd un sistem 4X4.
Asa este, dupa cum conduce fiecare. De aceea mi-am luat Sierra Cosworth 4x4, si nu altceva (nu vreau sa dau exemple ca sa nu fiu rau )
MaÅŸina: Ford Focus 2 Tournier 1.6 tdci 90cp - 2006
VIN: WF0WXXGCDW5D02417
Re: 4WD vs RWD
22 Iun 2010, 11:18
$1 scrie:$2edit Reprize mai greoaie, Pierdere de putere prin transmisie? In general pe asemenea masini se pun motoare mai puternice, pentru a nu exista asemenea probleme.
pai si atunci de ce un focus 2.0 este mai rapid ca un impreza 2.0 awd, tinand cont ca masinile au motorizari comparabile??
Legat de pierderi de putere: la un Hilux de exemplu nu se supară nimeni dacă mai pierzi cîțiva cai prin transmisie (oricum este lenta pe sosea) atîta timp cît te scoate din noroi pe cînd la o Skoda Octavia 4x4 cu care mergi zilnic la servici prin București este deranjant sa știi ca motorul învîrte un cardan de pomana 355 de zile pe an (excludem ultima iarna din București ).
MaÅŸina: Ford Sierra RS Cosworth 4x4, 1990, N5D/YBJ, 220CP
Re: 4WD vs RWD
22 Iun 2010, 11:31
@slider
Ma refeream ca e mai rapid in curbe. Insa acceleratia e mai importanta decit viteza maxima pe un drum sinuos legat de performanta. Viteza maxima e mai importanta pe autostrada.
MaÅŸina: Ford Sierra RS Cosworth 4x4, 1990, N5D/YBJ, 220CP
Re: 4WD vs RWD
22 Iun 2010, 11:35
$1 scrie:$2egat de pierderi de putere: la un Hilux de exemplu nu se supară nimeni dacă mai pierzi cîțiva cai prin transmisie (oricum este lenta pe sosea) atîta timp cît te scoate din noroi pe cînd la o Skoda Octavia 4x4 cu care mergi zilnic la servici prin București este deranjant sa știi ca motorul învîrte un cardan de pomana 355 de zile pe an (excludem ultima iarna din București ).
Am condus Hilux atit in desert, in Sahara, cit si in civilizatie, unde mai exista si asfalt. Cea de 2.8D (92 CP) e lenta de mori, dar cea de 2.7i (147 CP) e destul de rapida. Am atins pe asfalt 170km/h viteza maxima. Nu e rau pentru 1.7 tone. Are 13.4 sec 0 - 100 km/h.
Ultima oară modificat de marius_tsr pe 27 Iun 2010, 01:00, modificat 1 dată în total.
marius _tsr cele scrise de mine acolo sunt reale desi apar mai putin sau mai mult la diverse masini. ca poti merge 200.000 km si nici sa nu simti partea negativa a unui 4wd, e alta poveste. eu doar am enumerat partile negative ale sistemului, pt ca asa cum spuneam, partile pozitive le stie toata lumea.
am spus in numeroase randuri in diverse contexte: daca imi voi mai cumpara masina vreodata va fi obligatoriu 4wd si peste 200 cp dar doar 4 cilindri si maxim 2 litri. astea-s conditiile de baza pt viitoarea masina , aia care va fi cine stie cand.
@slider, tu spui acelasi lucru ca si mine
later edit am condus si eu ceva 4wd pt maxim 10.000 km: hilux si tucson