din ce spui tu, valoarea de nou e cat de cat buna.
daca aplici coeficientul maxim de uzura (este de 59% pentru 5 ani, considerand ca masina este in stare "satisacatoare"), ar trebui sa-ti dea 41% din 19400, deci 7.954E. daca ti-au oferit 5600, inseamna ca vor sa plateasca 70% si sa-ti lase masina sa o valorifici.
eu zic sa nu te grabesti cu service-ul, sa mai astepti un pic, poate mai scoti ceva bani de la rca.
e bine ca stim de la ce valoare de nou s-a pornit si nu e bine pentru ca ti-au incadrat-o, probabil, la starea de intretinere "Satisfacatoare" (cea mai proasta).
incadrarea asta se face astfel:
ART. 3
............
(2) Starea de întretinere a unui autovehicul se clasifica în: buna, medie si satisfacatoare.
(3) Stabilirea starii de întretinere a autovehiculului se face potrivit starii acestuia dinainte de producerea evenimentului asigurat, pe baza criteriilor de mai jos:
a) stare de întretinere buna
Autovehiculul prezinta: integritatea elementelor caroseriei, barelor de protectie si capacelor de roti; vopseaua intacta, fara exfolieri sau urme aparente de rugina a tablei; tapiteria fara pete, urme de uzura prematura sau rupturi; cauciucuri uzate uniform, fara sa prezinte uzuri accentuate pe flancuri ca urmare a unui reglaj necorespunzator al directiei; motorul fara scurgeri de ulei pe partile laterale sau pe capotajele interioare ale spatiului afectat acestuia;
b) stare de întretinere medie
Autovehiculul prezinta: deformari ale caroseriei, barelor de protectie sau capacelor de roti pâna la 10 dm^2 însumat pe întreaga suprafata exterioara; degradari ale vopselei în ceea ce priveste luciul, cu urme de rugina aparenta pe o suprafata totala pâna la 10 dm^2, cu exfolieri pe o suprafata totala pâna la 0,5 cm^2 sau orice alte zgârieturi; pete pe tapiteria scaunelor;
c) stare de întretinere satisfacatoare
Autovehiculul prezinta: deformari ale caroseriei, barelor de protectie si capacelor de roti mai mari de 10 dm^2 însumat pe întreaga suprafata exterioara; degradari ale vopselei, pierderea totala a luciului, cu exfolieri pe o suprafata totala mai mare de 0,5 cm^2, cu urme pronuntate de rugina aparenta si zgârieturi; tapiteria deteriorata si murdara; cauciucurile uzate neuniform, cu accentuari pe unul dintre flancuri, ca urmare a unui reglaj necorespunzator al directiei; motorul cu urme de ulei pe partile superioare si laterale ca urmare a scurgerilor la capacul distributiei, al chiulasei sau pe lânga garniturile de etansare; joc mare la volanul directiei
e timpul sa le faci iar o vizita celor de la RCA si sa le ceri sa-ti dea
in scris decizia de a te despagubi cu numai 5600E. Le ceri sa specifice acolo valoarea de nou a autoturismului (cei 19400), precum si starea de intretinere pentru care s-a determinat coeficientul de uzura. cu ce-ti dau ei poti sa faci o vizita la CSA si sa le ceri parerea.
treaba cu starea de intretinere e foarte importanta. daca-ti clasificau masina la "stare buna", ar fi aplicat un coeficient de uzura de 37%, deci ar fi trebuit sa-ti evalueze masina la 63% din 19400, adica 12.222 E (in loc de 7954E, cat se pare ca au obtinut ei), asta insemnand probabil 8.555E (70%) + epava.
e vorba de bani destul de multi, nu te lasa dus cu vorba, mergi si clarifica lucrurile. printeaza ordinul 8 din 2001(
http://www.unsar.ro/legislatie/ordin-8-2001.htm) si mergi cu el in brate la ei, sa-ti explice exact cum au ajuns la suma oferita.