ATENTIE: topicurile care nu isi au locul aici sunt sterse sau inchise fara avertizare, iar userii care continua sa greseasca risca suspendarea contului !
Răspunde

Pentru reducerea fara frana de motor de la 60km/h la 20km/h cand introduceti treapta a2-a ?

La aprox 30kmh
71
88%
La aprox 60kmh tinand ambreiajul calcat pe perioada franarii pana la 25-30kmh
10
12%
 
Voturi totale : 81

Re: Stil de condus gresit

28 Aug 2011, 19:52

$1 scrie:$2a 60/h in a treia eu am cam 3000 rot/min. deci pot linistit sa folosesc frana de motor prin simplu fapt ca nu mai accelerez si sa cobor la 1800 rot /min, turatie care este fr apropiata de viteza de 20/h. atunci pot sa apas ambreiajul si sa retrogradez.

Poti folosi frana de motor daca ai destula distanta fata de cel din fata. Si eu o folosesc frecvent cand vad ca se pune galben si am timp de frana de motor, dau cand distanta fata de cel din fata o permite. Altfel, franez cum ziceam mai sus.

$1 scrie:$2ai asta ziceam , diferenta dintre unul care apasa si frana si ambreiajul si apoi e pregatit sa schimbe in inferioara si unul care apasa doar frana, e pregatit sa schimbe in inferioara si apasa ambreiajul doar cand trebuie sa faca acest lucru este ca al doilea a uzat mai putin ambreiajul. Si are si un plus de siguranta si consum mai mic.

Stai linistit ca uzura nu e asa mare pe cum se crede. Ca doar nu merg jumate de km cu ambreiajul apasat.
Nu inteleg partea cu plusul de siguranta. Eu schimb mai repede in alta treapta avand deja ambreiajul apasat. In plus franarea e mai rapida. Consumul inca nu m-a deranjat, sta bine acolo unde e ;)

Re: Stil de condus gresit

28 Aug 2011, 21:06

$1 scrie:$2
$1 scrie:$2...Eu schimb mai repede in alta treapta avand deja ambreiajul apasat...

Hmmm... hai sa vedem unde ne-ar interesa viteza schimbarii:
- daca intri in viteza a doua? nici gand, pentru ca este viteza mai mica...
- sa revii in viteza a treia - din varii motive, poate daca faci aceasta manevra te duci pe alta banda unde nu exista groapa... :D
Prin urmare, riscul e mare sa fie nesincronizata miscarea de schimbare de viteza: as presupune ca scad viteza la 40 si pe urma as vrea sa accelerez, ce fac? intru fortat in a doua cu frana de motor si manaresc din ambreiaj intrarea ca sa accelerez si sa mai schimb odata viteza, sau revin in a treia fara putere, pentru ca motorul are turatia de relanti?

Re: Stil de condus gresit

28 Aug 2011, 21:15

Hai sa stabilim alt scenariu. Mergeti cu 60Km/h , drum ideal, nici o masina in fata. Ajungi la 70m de un semafor si observati ca este rosu (nu este ceva nou sa vezi semafor ascuns dupa copaci) si drept urmare frinezi ca sa opresti. Ajungi la 5-10m de semafor insa acesta se face verde si trebuie s-o iei din loc. :))
Cum procedezi (asa iese din calcul frina de motor exclusa din scenariul initial dar mult discutata) ?

Re: Stil de condus gresit

28 Aug 2011, 21:50

Daca faci ca mine, bagi imediat a 2-a (sau a 1-a dupa caz) si ai plecat fara sa ai timpi morti.

@MihaiL: incerc sa inteleg ultima ta fraza si nu ma prind...

Re: Stil de condus gresit

28 Aug 2011, 23:10

Pai pe scurt, tu apesi ambreiajul pregatit sa schimbi in viteza a doua, motorul ajunge la turatia de relanti.
Pe la 30-40 km/h constati insa ca situatia s-a modificat, poti "evada" de pe banda cu groapa dar trebuie sa accelerezi pentru a nu incomoda traficul de pe noua banda.
Motorul la relanti, viteza undeva intre a doua si a treia, ambreiajul apasat... Daca schimbi a doua trebuie sa accelerezi motorul inainte sa cuplezi ambreiajul (destul de dificil sa faci o trecere insesizabila), daca schimbi a treia motorul trebuie sa ajunga la turatia respectiva...

Daca initial ai fi apasat doar pe frana, situatia era mult mai simpla: ridicai piciorul de pe frana si accelerai...

Re: Stil de condus gresit

29 Aug 2011, 00:30

Voi ati incercat sa cuplati a 2-a la 60km/h? Ca eu, de 4 masini incoace, nu reusesc...

Re: Stil de condus gresit

29 Aug 2011, 01:59

$1 scrie:$2YI, franarea ajutata de debreiere este mai eficienta decat franarea simpla. Exista teste facute in diverse situatii, se reduce distanta de franare suficient cat sa conteze in caz de probleme. Ei bine, eu am votat cu 2.

poti sa explici tehnic de ce este mai eficienta? Eu stiam fix pe dos iar explicatia ar fi ca frana de serviciu se combina cu frana de motor si rezulta o deceleratie mai rapida.

Re: Stil de condus gresit

29 Aug 2011, 02:00

$1 scrie:$2YI, franarea ajutata de debreiere este mai eficienta decat franarea simpla. Exista teste facute in diverse situatii, se reduce distanta de franare suficient cat sa conteze in caz de probleme. Ei bine, eu am votat cu 2.


Poti sa sustii tehnic aceasta afirmatie? Eu stiam fix pe dos iar explicatia ar fi ca frana de serviciu este ajutata de frana de motor rezultand o decelerare mai puternica decat daca s-ar actiona doar frana de serviciu sau frana de motor singure.

Re: Stil de condus gresit

29 Aug 2011, 09:29

Doar in cazul in care franarea este violenta, este posibil ca motorul, care franeaza f lin, sa reprezinte o piedica in calea decelerarii f rapide a franarii. Totusi, ca efect real, distanta castigata va fi de ordinul centimetrilor la o franare de zeci de metri. In viata reala, nu te lovesti de aceasta situatie deoarece calci ambreiajul sa nu iti moara motorul. La franari normale cred ca se combina fortele.

$1 scrie:$2ai sa stabilim alt scenariu. Mergeti cu 60Km/h , drum ideal, nici o masina in fata. Ajungi la 70m de un semafor si observati ca este rosu (nu este ceva nou sa vezi semafor ascuns dupa copaci) si drept urmare frinezi ca sa opresti. Ajungi la 5-10m de semafor insa acesta se face verde si trebuie s-o iei din loc. :))
Cum procedezi (asa iese din calcul frina de motor exclusa din scenariul initial dar mult discutata) ?

Faci frana de motor in a 3-a pana incepe sa se subtureze motorul dupa care calci ambreiajul si restul distantei te opresti din frana. Daca se face verde cat esti in a treia, doar accelerezi; daca se face cat esti cu ambreiajul calcat, dai a doua si pleci. La viteze de <25km/h timpii morti sunt aceeasi ca in cazul lui Viper (pe acest interval, amandoi avem ambreiajul calcat). Pe intervalul 60-25, Viper, care are ambreiajul calcat, trebuie sa elibereze pedala ca sa poata accelera, adica ar fi avut timp mort (ambreiaj lasat lin, ca motorul sa se tureze de la ralanti la 2000 sau ce turatie are la viteza aia in a 3-a).

Re: Stil de condus gresit

29 Aug 2011, 11:48

Aici pare ca e o diferenta intre doua abordari de franare (in conditii normale, line, nu frana de urgenta):
- calci doar frana si in functie de viteza/turatia la care ajungi calci ambreiajul si schimbi viteza - toxicristi
- calci frana si ambreiajul impreuna de fiecare data - viper

La mine in familie, taica-meu stie varianta viper si m-a invatat si pe mine asa. Cand am facut scoala de soferi mi-am luat urlete si injuraturi de la instructor asa ca am invatat rapid varianta toxicristi. Pare mai logica: prin debraiere, toata inertia masinii trece pe placutele de frana solicitandu-le mai mult. Cand calci doar frana, te ajuta si frana de motor astfel ca intregul proces de franare e mai lin.
Eu fac asa si la oprire (la semafor, de exemplu): calc doar frana si cand incepe sa se subtureze motorul calc si ambreiajul si o scot pe liber - continuand franarea pana la oprire.

Re: Stil de condus gresit

29 Aug 2011, 14:37

la folosirea franei de motor calculatorul masinii opreste functia de alimentare cu combustibil.
deci se economiseste combustibil plus uzura mai mica la placutele de frana.
asta la o franare de motor lina, ca la una mai pronuntata ambreiajul masinii plange.

Re: Stil de condus gresit

29 Aug 2011, 14:43

la ce te referi?

Re: Stil de condus gresit

29 Aug 2011, 15:29

1; masinile noi au calculator care iti arata si consumul instant. la folosirea franei de motor consumul instant aratat de cb este zero. deci dupa cate stiu, combustibil nu mai vine in capul pistoanelor.
2; faptul ca nu mai folosesti asa mult frana de serviciu.
3; daca la 60/h apesi ambreiajul si cuplezi a doua ptr o frana de motor mai puternica, cine preia acel soc prima data? ambreiajul. folosirea franei de motor se face lin prin decelerare (se merge pina la limita in care motorul sa nu fie subturat) si pe urma schimbarea treptei inferioare de viteza.

Re: Stil de condus gresit

29 Aug 2011, 17:05

Ma refeream strict la ultima fraza, pe aia nu am inteles-o. Ma rog, ambreiajul plange doar in timpul socului (turarii motorului). Oricum, in 1 si 2 nu se recomanda frana de motor, doar la coborare.

Re: Stil de condus gresit

29 Aug 2011, 20:14

$1 scrie:$2
$1 scrie:$2YI, franarea ajutata de debreiere este mai eficienta decat franarea simpla. Exista teste facute in diverse situatii, se reduce distanta de franare suficient cat sa conteze in caz de probleme. Ei bine, eu am votat cu 2.


Poti sa sustii tehnic aceasta afirmatie? Eu stiam fix pe dos iar explicatia ar fi ca frana de serviciu este ajutata de frana de motor rezultand o decelerare mai puternica decat daca s-ar actiona doar frana de serviciu sau frana de motor singure.


Ai de invins doar inertia masinii daca decuplezi motorul. Daca nu, pe langa inertia masinii ai de invins si motorul care invarte rotile (vorbim aici mai din topor, nu luam tot lantul cinematic in discutie, ci doar finalitatea).

Poate ca sunt un pic incorect cand sustin ideea mea (desi nu e ea numai a mea, o stiu si de la motociclisti). Eu sunt obisnuit sa o tin din ambreiaj cand plec pentru ca Baba nu stie sa mearga mai incet de 20 la ora cu pedalele libere... Ma rog, stie, dar la deal. Apoi, oricum la schimbarea vitezelor "patinez" un pic ambreiajul si nu schimb brutal cum ii vad pe multi ca fac (de aia intrebam pe paginile anterioare daca si cati stiu cum ar trebui schimbate vitezele si in functie de tipul de volanta - la cea cu masa dubla o schimbare "brutala" de viteze - tip "curse" - nu ii va face decat rau in final). Si va spun cu mana pe inima ca placutele nu s-au uzat mai mult, si nici ambreiajul. Dar, desigur, fiecare e bine sa faca ce zice constructorul si, eventual, instructorul. Desi la ultima parte am dubii...

Re: Stil de condus gresit

29 Aug 2011, 20:19

$1 scrie:$2..
Ai de invins doar inertia masinii daca decuplezi motorul. Daca nu, pe langa inertia masinii ai de invins si motorul care invarte rotile (vorbim aici mai din topor, nu luam tot lantul cinematic in discutie, ci doar finalitatea).
...

Aici e discutabila problema: daca nu mai apesi acceleratia, motorul are tendinta sa ajunga la turatia de relanti, prin urmare te-ar ajuta.
Acelasi lant cinematic dintre motor-roata te ajuta pentru ca sunt pierderi de putere pe traseu, care de asemenea te ajuta la franare.

Re: Stil de condus gresit

29 Aug 2011, 20:30

Nu prea e discutabila, e testata si ma straduiesc sa gasesc si testele alea facute chiar de niscaiva ingineri si piloti. O sa gasesc pana la urma documentul. Exista acolo distante de franare, conditii de franare samd.

Re: Stil de condus gresit

29 Aug 2011, 23:16

poate asta cauti: http://www.msf-usa.org/imsc/proceedings ... ystems.pdf

Ce-i drept din testele lor rezulta ca franarea cu debreiere se face in mai putini metrii decat fara (desi mi-e greu de crezut, si probabil depinde si de viteza in care esti). Timpul total insa e mai mare datorita delay-ului datorat debreierii in sine. Oricum, asta e pentru motociclete, nu stiu daca e 100% relevanta la autoturisme.

Re: Stil de condus gresit

29 Aug 2011, 23:36

Daca merg in a3a cu 60 imi moare motorul :)) :)), a1a-80, a2a-120,etc

Re: Stil de condus gresit

29 Aug 2011, 23:51

si in treapta a-5-a decolezi =))

Re: Stil de condus gresit

30 Aug 2011, 06:47

$1 scrie:$2oate asta cauti: http://www.msf-usa.org/imsc/proceedings ... ystems.pdf

Ce-i drept din testele lor rezulta ca franarea cu debreiere se face in mai putini metrii decat fara (desi mi-e greu de crezut, si probabil depinde si de viteza in care esti). Timpul total insa e mai mare datorita delay-ului datorat debreierii in sine. Oricum, asta e pentru motociclete, nu stiu daca e 100% relevanta la autoturisme.

Multumesc pentru document! Zi-mi tipul de bere preferat ;)

Vezi ca si timpul total e mai mic ;) Cu draga inima facem undeva niste teste, daca putem gasi o linie dreapta necirculata. Sau un poligon.
FiÅŸiere ataÅŸate
Franare.jpg

Re: Stil de condus gresit

30 Aug 2011, 08:01

$1 scrie:$2Multumesc pentru document! Zi-mi tipul de bere preferat ;)

Rece :D

Da, asa e, eu ma uitam si la cele doua tabele de mai jos, summary of 298 tests, cu sau fara ambreaj, la timpul de reactie, unde in cazul debreierii e mai mare cu aproape o secunda. Oricum, nu e ceva ce as incerca pe sosea. Ma simt foarte ciudat in momentul in care debreiez, nu ma simt stapan pe masina :).

Ar fi interesant un test, insa nu cunosc nici un poligon in care sa poti accelera pana la 100 si apoi sa ai si loc de franat :)

Re: Stil de condus gresit

30 Aug 2011, 08:04

Pai stai ca nu pana la 100, discutia incepuse in conditii de oras. Nu ma apuc la 100 sa calc ambreiajul cand franez ;) Daca e frana violenta, poate.

Re: Stil de condus gresit

30 Aug 2011, 08:16

va conduc io pe o strada necirculata in zona bd metalurgiei daca aveti chef de teste :)

Re: Stil de condus gresit

30 Aug 2011, 12:25

e destul de greu sa facem teste exacte... la 100km/h, daca franezi si cu 0.05 secunde mai tarziu/devreme, s-a dat peste cap rezultatul testului

Re: Stil de condus gresit

30 Aug 2011, 16:45

iar a plecat discutia catre franarea de urgenta ... in situatia in care franezi de urgenta de la maxim 60 automat iti cam pleaca piciorul si pe ambreiaj deci in amebele situatii si daca ar fi mai eficienta cu ambreiaj si daca nu ar fi oricum o sa folositi ambreiajul la viteze mici (max60) pentru franarea de urgenta.

Totusi ma intreb de ce nu au facut acelasi numar de incercari si cu ambreiaj apasat in acel test ... desi e irelevant pentru ca nu se compara tractiunea si stabilitatea , la o roata pierzi din stabilitate mai usor si acolo orice frana de motor te dezavantajeaza... deci puteti face si testul cu downshifting intre 2 masini sa vedeti daca si acolo distanta este mai mare desi tind sa cred ca acel tabel arata invers pentru tractiune 2 roti sau 4 .

Discutia era la franarea lina unde ai de ales daca il folosesti sau nu cu eventuale avantaje si dezavantaje .

Re: Stil de condus gresit

30 Aug 2011, 17:24

Un alt lucru care pe mine ma scoate din sarite e atunci cand cineva tine piciorul pe frana atunci cand coboara o panta. Pe drum de la servici catre casa e o panta lina de vreo 200 de metri si ma gasesc de multe ori in spatele unuia care de cum incepe sa coboare apasa frana. Eu, in spate, fara sa apas nici o pedala merg exact cu aceeasi viteza ca si el, frana de motor fiind suficienta pentru a mentine viteza constanta. Nu stiu niciodata daca cel din fata vrea sa opreasca pe bune sau doar merge asa cu piciorul uitat pe pedala din mijloc.

Re: Stil de condus gresit

30 Aug 2011, 18:29

Io oricum nu mai zic nimic pe subiect. Desi au votat 7 ca mine, sunt singurul care povesteste cum si de ce. A, si desigur, fiecare e bine sa faca cum a fost invatat ca e bine, sau cum se simte el in siguranta. Doar ca titlul, pus gresit, m-a "racait" sa raspund ;) Asta pentru ca "stilul" abordat de mine nu e gresit, ci doar (poate) nerecomandat.

Re: Stil de condus gresit

30 Aug 2011, 18:32

Discutia era la modul pur teoretic, franarea de urgenta oricum se face cu ambreiajul apasat ca sa nu moara motorul.

Re: Stil de condus gresit

31 Aug 2011, 08:16

$1 scrie:$2n alt lucru care pe mine ma scoate din sarite e atunci cand cineva tine piciorul pe frana atunci cand coboara o panta. Pe drum de la servici catre casa e o panta lina de vreo 200 de metri si ma gasesc de multe ori in spatele unuia care de cum incepe sa coboare apasa frana. Eu, in spate, fara sa apas nici o pedala merg exact cu aceeasi viteza ca si el, frana de motor fiind suficienta pentru a mentine viteza constanta. Nu stiu niciodata daca cel din fata vrea sa opreasca pe bune sau doar merge asa cu piciorul uitat pe pedala din mijloc.

Da, enervanta treaba, cu cei ce s-au nascut , cu piciorul pe frana...Solutia, "Arde-i"una din spate, sa-i spargi stopurile si nu te mai streseaza cu lampile de frana! ;)
Răspunde