Pentru ca se cere, pentru ca vedem, pentru ca ne place, pentru ca vrem !!!!
09 Dec 2011, 09:18
corect ! forma curbelor de cuplu si putere fac diferenta intre tuneri : cu cit aceste curbe au un palier mai mare al livrarii cuplului si puterii (intins pe o plaja mai mare de turatii) , cu atit mai bine este lucrata masina.
e de preferat o curba cu palier de cuplu de 350 nm de la 1800rpm pina la 3100 rpm decit cu un palier de 400 nm intre 2500rpm si 3000 rpm. (curbele cu "cocoasa" sint de evitat pentru ca motorul livreaza brusc putere/cuplu , distruge internele si ambreiajul, pune pe sofer in situatia de a ramine fara directie la accelerari bruste din cauza pierderii aderentei).
orice ambreiaj este calculat sa reziste la MINIM 130% din cuplul maxim pe care il poate livra motorul.
asta deoarece orice masina poate tracta o remorca. deci 340 nm x 1.3 = 442 nm. la atit cuplu rezista , fara probleme, un ambreiaj livrat pe un motor care da 340 nm in mod obisnuit.
(mare atentie pentru cei care au tunat masina : fiti foarte blinzi cu ea atunci cind tractati o remorca !)
INAINTE de resoftare , OBLIGATORIU masina trebuie sa fie in stare perfecta de functionare. orice tuner serios va citi informatii precum incarcarea injectoarelor, timingul, incarcarea turbinei, si multi alti parametri, urmind sa iti recomande eventual reparatiile (inlocuirile) necesare. abia dupa ce motorul este adus la 100% din performanta se poate resofta masina.
(nici o masina nu vine de noua cu 100%. in general vin cu 85-95% optimizare. daca e nevoie voi explica de ce.)
in principiu o masina resoftata (CARE NU TRACTEAZA) e cu 10-15 % mai fiabila.
consumul nu scade pentru ca nu vei mai merge la fel ca inainte, ci mai sportiv. crede-ma.
insa nici nu va creste !
pina la 20-25 % crestere de putere si cuplu nu e necesara schimbarea filtrului de aer cu unul sport si nici inlocuirea evacuarii si a intercoolerului ( desi e RECOMANDAT sa faceti asta - numai prin schimbarea acestor componente , fara nici un fel de optimizare si/sau resoftare, veti limita pierderile de putere pe timp calduros si, in plus, veti cistiga citiva caluti voiosi cu REDUCEREA consumului)
Ultima oară modificat de
styx1 pe 09 Dec 2011, 09:31, modificat 1 dată în total.
09 Dec 2011, 09:29
de acord cu styx in tot ceea ce zice
09 Dec 2011, 09:45
masina noua (15.000 km la bord)
comanda deschidere injector = 89 ms ; realizat = 81 ms (-7 ms, adica 92 % optimizat)
comanda deschidere vnt = 12 grade (2 pasi) = presiune (relativa) turbo ceruta 460 mbar ; realizat 12 grade (2 pasi ), presiune 500 mbar (+40 mbar, adica 91 % optimizat)
dupa optimizare : comanda deschidere injector optimizata 98.9 % , vnt optimizat 99.9 %
asta e doar un exemplu , insa cam asa ceva trebe sa faca un tuner adevarat.
09 Dec 2011, 11:57
(desi cred ca sint oarecum off-topic, cu scuzele de rigoare)
sa dau si explicatia de ce masinile noi nu vin 100% optimizate din fabrica :
1. nu se optimizeaza un motor sub 1000 km
- componentele in miscare inca nu au ajuns la cotele nominale
- softul e in starea "learn on-auto update"
2. componentele vin de la producator cu o marja de +/- 20 % la optimizare (raspuns)
- aceleasi componente filtrate dupa optimizare +/- 5% sint de aprox 3 ori mai scumpe. (asa ceva face brabus, amg, m, in general toate diviziile sport)
- componentele (aceleasi) vin de la mai multi producatori.
3. senzorii nu au ajuns sa faca un ciclu complet "on duty"
4. nu e timp pentru a optimiza la fabrica si e foarte scump
- optimizarea nu poate tine pasul cu ritmul de productie
- optimizarea presupune teste. nu e timp si nu sint oameni pentru asa ceva.
ceea ce cred ca nu stiti, si veti fi surprinsi sa aflati, este ca softul masinii invata de la voi, de la stilul de condus. cel mai evident este raspunsul acceleratiei. mergeti 200-300 km fara sa apasati decit foarte lin pe acceleratie si veti obtine un comportament specific pentru masina voastra : mai lenta , dar mai economica. dimpotriva, mergeti 200-300 km in stil "smucit" si veti observa o reactie mult mai prompta a livrarii cuplului, cu sacrificiul consumului. (valabil pentru masinile dotate cu port obd 2 sau echivalent)
(orice masina de drive-test e mai infipta, tocmai datorita faptului ca e invatata asa chiar de catre noi, cei care o testam)
asta e si motivul pentru care primii 1000 km sint esentiali in rodajul masinii SI AL SOFTULUI!
in rodaj trebuie sa mergi trecind prin TOATE starile in care va fi utilizata masina, fara a utiliza niciuna din aceste stari exagerat , deci : se merge si usor si sportiv si incarcat si gol. un singur lucru trebe evitat : sa nu stai in zona rosie. asta se poate dupa 5000-8000 km , insa e recomandat s-o faceti dupa primul schimb de ulei.
09 Dec 2011, 12:16
Perfect adevarat si corect ce a spus colegul styx1.
La o masina care se respecta, optimizarea este obligatorie. Altfel, e ca si cum ai rula un Windows asa cum a fost instalat initial, dar ai refuza update-urile si service pack-urile ulterioare.
Top Cat, ti-as recomanda sa te mai gandesti si la folii. Puse cu cap si legal (ca transparenta), aduc un plus de eleganta si confort.
09 Dec 2011, 21:57
eu nu am lucrat cu asa ceva, doar am stat in spatele altora care preparau motoare , inclusiv softul de pe ele, pentru dtm.
ce-am spus in topic este doar un exemplu. (baietii utilizau si executau ecu- stand alone, deci cred ca se cam pricepeau , nu ?)
nu pot intra in amanunte pur tehnice deoarece nu ma pricep ca un profesionist, insa nici p-afara nu sint. eu am spus doar ce am vazut (si simtit, deorece am tot comparat timpii pe pista- inclusiv comportamentul masinii) si auzit de la tehnicieni. daca ma intrebi CUM se face optimizarea, imi pare rau, nu-ti pot raspunde : daca as fi stiut as fi investit eu bani in aparatura si soft. pentru mine optimizarea este aducerea componentelor la 100% din parametrii nominali.
mai stiu ca nu e deloc usor sa optimizezi un soft. asta cere timp si teste.
io eram la covrig, nu-mi cere mai mult decit stiu.
09 Dec 2011, 22:18
imi aduc aminte ca stateam pret de 15-20 minute pe repriza sa invatam masina, sa invete softul ce vrem de la el. poate e o exprimare aiurea , insa cite accelerari si decelerari faceam, reprize, mers constant la anumite turatii, plus dyno, plus ca daca frinam normal faceam paguba de peste 50.000 euro sfarimind toate sculele din masina, de ne venea sa ne ducem de suflet....
e cam off-topic discutia. poate ar trebui mutata in alta parte....
09 Dec 2011, 23:20
DanielArdelian2, bravo. Chiar te pricepi spre deoasebire de altii de aici de pe forum care se dau mari cunoscatori in masini si motoare. Sunt convins ca sunt si tuneri care nu se pricep ca tine.
styx1 bravo si tie. Si tu te pricepi chiar daca nu la nivelul lui DanielArdelian2. Te-am mai intrebat si pe topicul tau si te mai intreb si aici, nu ne zici si noua unde ai facut tuning la masina ta?
10 Dec 2011, 00:29
la racingcode. volvo l-am facut acolo.rs-ul a fost facut in colaborare superchips, colina, racingcode.
nu pot sa ma laud ca sint cunoscator in ale programarii soft pentru motoare. am fost doar observator.
ids nu e tester ? astia faceau ei ecu de la zero. e o diferenta intre a folosi un tester foarte bine si a concepe si realiza un ecu, inclusiv softul pentru el. astia erau platiti de renault si erau vreo 15 oameni in vreo 4 locatii.
in legatura cu injectoarele. asta am vrut sa spun prin a fi adus la 100%, adica sa bage fix cit i se cere. daca poate. daca nu poate tunerul serios trebuie sa-ti spuna ce solutie sa alegi. ar trebui sa-ti propuna minim 2 solutii cu justificarea lor economica si de performanta. insa aici nu e cazul de asa ceva. din cite mi s-a spus se poate umbla la modul de corectie. acum nu vreau sa intru in conflict cu cineva. atita ma pricep atita spun.
cu respect si fara patima...
10 Dec 2011, 11:31
Si acum vin eu si dau putin cu bata in balta

pentru ca nu sunt cunoscator

, dar vreau sa invat

In caz ca gresesc nu imi faceti urari, expicati ce gresesc. Multan
Nu stiam ce e VNT ... asa ca luat google si cautat si peste asta am dat:
VNT - Variable-Nozzle Turbine
VTG - Variable Turbine Geometry
Eu stiu ca pe Focus-ul pe care il am se foloseste turbina cu geometrie variabila. Da? Deci care dintre cele 2?
styx1: recunosc faptul ca daca as locui in Brasov ... as conduce mai sportiv si deci un consum mai ridicat, dar eu fac 90% din drumuri pe autostrazi si drumuri nationale in Europa ... si de aceea pentru moment ma intereseaza destul de mult fiabilitatea si consumul.
Fiabilitate , cum spunea si "db50rin", stiu ca o faci si singur in sensul ca daca pornesti motorul rece si l-ai dus in rosu sau mergi turat cu ea si ajungi acasa si opresti motorul inainte sa se raceasca turbina, nu are rost sa te miri de ce pica motorul. Eu personal indiferent de anotimp, pornesc motorul stau cateva minute parcat si dupa aceea cand ma pun in miscare turez si schimb usurel pana se mai incalzeste motorul si pe masura ce se incalzeste imi permit sa accelerez mai tare sau nu.
Partea cu ECU-ul care invata, "DanielArdelian2", nu stiam ca este pe toate masinile. Stiu ca am avut pe mana un MB E500 si mi-a explicat dealerul ca atunci cand selectez setarile per total comfort sau sport, trebuie si sa conduc asa pentru ca masina invata de la mine. De aceea era interesant ca oarecum schimbasem raspunsul mototrului intre cele doua, mersesm pe sport calm si pe comfort mai infipt.
Intrebarea mea este urmatoarea... ECU-ul se adapteaza constant la sofer sau doar in primele mii de kilometri? Personalizez intrebarea ... masina se invata acum cu mine?
Si deci pentru o prima resoftare buna trebuie verificat motorul, facute teste si optimizat motorul. Aceasta se poate considera Stage1 sau nu e nici pe aproape?
10 Dec 2011, 12:21
styx1 spunea ca prima resoftare a ECU pentra masina, fara nici un fel de modificare reprezinta defapt optimizarea motorului.
Asa am inteles eu.
10 Dec 2011, 20:50
din cite stiu se optimizeaza timpul de injectie, presiunea si cantitatea de combustibil injectata si probabil multi alti parametri.
nu sint un guru in domeniu . de ce nu intrebati voi pe tuneri lucrul asta ....
cum optimizeaza, nu stiu. probabil prin modificarea unor parametri din soft, si/sau a unor valori de imput/output , rescrierea unor programele, si dracu' stie ce mai fac ei p-acolo ca NU SINT TUNER !
io eram ala care le spunea daca sint sau nu multumit de comportamentul masinii.
11 Dec 2011, 15:40
cred ca nu citesti atent : NU STIU CUM REALIZEAZA CONCRET TUNERII OPTIMIZAREA.
nu eu am lansat conceptul de optimiza re, CI TUNERII L-AU LANSAT. eu doar l-am adus aici pe forum.
daca cineva vine si mentioneaza teoria relativitatii nu e neaparat necesar sa si fie doctor in fizica !
11 Dec 2011, 16:52
Daca vine cineva si are pretentia sa discute teoria relativitatii cu cifre exacte (
viewtopic.php?p=1010715#p1010715) si sa se dea priceput in domeniu (
viewtopic.php?p=1010784#p1010784), ma astept sa aiba o minima intelegere a teoriei respective si sa poata purta o conversatie coerenta si logica si care sa contina mai mult decat un amestec aleator de termeni tehnici pe care, pana la urma, nici respectivul nu i-a inteles.
11 Dec 2011, 17:55
Daniel, ma bucur sa vad ca esti priceput in acest domeniu, am cateva intrebari la care nu am gasit inca pe cineva instruit si obiectiv (adica sa nu aiba interes sa-si vanda "castravetii") sa-mi dea raspuns:
- ECU se adapteaza la motor doar in primii kilometri? Mai concret, daca ECU s-a calibrat in primii 70.000 km cu combustibilul, drumurile si reprizele de exploatare specifice - sa zicem - drumurilor din Franta, iar masina este adusa in Romania si condusa pe altfel de drumuri, cu combustibil sensibil diferit, ar fi o manevra buna sa scoatem borna bateriei pentru resetarea ECU? Sau adaptarea se face de la sine?
- tuning si tuneri: care este parerea ta despre tuning in general si despre tuneri in particular? Merita facuta operatiunea? Ai face-o pe masina ta? Exista diferente mari de pret intre tuningul facut la - sa zicem - domnul Voinea si tuningul facut de diversi ofertanti mai putin cunoscuti. Este tuningul doar o chestiune analitica, de configurare de parametri, sau este si arta, maiestrie, etc?
Multumesc.
11 Dec 2011, 20:13
Eu stiu ca se adapteaza permanent, dar dureaza ceva pana sa sesizezi schimbarea (ca la consumul mediu, de exemplu...). Resetarea iti asigura o schimbare rapida.
11 Dec 2011, 22:55
Multumesc Daniel. Parafrazand mesajul tau, as spune ca ma batea gandul sa transform masina de familie in... masina de distractie. Dar nu sunt disperat sa fac asta, iar acum dupa mesajul tau, cu atat mai putin.
11 Dec 2011, 23:49
Permiteti-mi sa ma bag si eu in seama in calitate de posesor a doua masini cu flashtuning. Sunt de acord cu ce zice Daniel in mare parte. El zice ca nu ai nevoie de mai mult de 100CP. Pai nu ai nevoie decat de 40 CP ca sa mergi la Billa sau Viena. Trebuie putere doar cat sa pornesti masina si o misti din loc. Doar ca 20-30 CP in plus la motor pot sa faca diferenta dintre viata si moarte intr-o depasire mai putin inspirata. Bineinteles ca vor fi unii care vor spune ca mai bine sa fii atent cand conduci, sa depasesti regulamentar, si tot felul de filozofii de cafenea prin care sa se simta mai destepti pe forum. Eu nu zic ca nu-i asa dar sunt situatii reale in care se intampla lucruri ireale. Si un motor mai puternic te scoate din rahat. Deci daca pot sa-i dau 25-30 CP in plus de ce sa nu o fac? Pentru ca motorul nu a fost facut sa mearga in parametrii de tuning?
Aici apare o intrebare: care e diferenta dintre un focus 1,8TDCI 101CP si unul de 115CP? Au altfel de injectoare, e turbina mai mare? Intreb pentru ca nu stiu. Am auzit in discutii cu unuii si altii (probabil niste necunoscatori) ca singura diferenta ar fi harta cu parametrii. Cum sta treaba in cazul asta?
Focusul are tuning de mai bine de 50.000km si merge fara probleme. Am facut testul de retur la injectoare saptamana trecuta si doar primul injector da semne de oboseala in sensul ca ar trebui schimbata supapa de retur. In final am schimbat senzorul de la axa cu came pentru ca s-a dovedit ca nu injectoarele erau problema. Cred ca senzorul ala nu s-a defectat din cauza tuningului.
Parerea mea, este ca tuningul este intr-adevar diferenta dintre ce am si ce vreau dar in acelasi timp si depinde si de posibilitatile financiare, in sensul ca trebuie sa ai bani sa dai pe tuning si apoi sa fii pregatit financiar in cazul in care nu a fost facut bine sau pur si simplu incep sa pice injectoarele sau turbina.
Deci cine vrea sa stea mai linistit sa nu-si faca tuning dar cine e dispus sa dea un ban pentru placerea personala sau eu stiu ce alta nebunie temporara poate sa riste. Eu am riscat si nu-mi pare rau. Oricum scoteam fulgii din masina si inainte de tuning, macar acum ma simt mai bine cand conduc

.
Si ce ma deranjeaza cel mai tare e ca fiecare isi da cu parerea (mai mult sau mai putin avizata) dar nimeni nu pune punctul pe I, sa spuna care sunt exact efectele negative ale flashtuningului (nu vorbesc de alte metode). Si ma refer la teste facute care sa dovedeasca ca durata de viatza a injectoarelor, a turbinei, a pompei sau a pistoanelor sau chiar a cutiei de viteze o sa scada cu 50% sau cu alt procent. Toata lumea zice ca nu e bine pentru ca asa a fost facuta masina si asa trebuie sa mearga. Vreau o alta explicatie, pe hartie cu niste rezultate la teste.
Deja am aberat destul, dar astept raspunsul la intrebarea cu 100CP vs. 115CP de la Daniel sau altcineva care e in domeniu.
Seara buna.
Mai am una si gata:
cred cu inversunare (parere neavizata) ca o exploatare nepotrivita a masinii (schimb de ulei tarziu, ulei prost, filtru de aer prost si tarziu schimbat, motorina proasta, plecare de pe loc inainte de ungerea cilindrilor, accelerari exagerate cu motorul rece, intarzierea eventualelor reparatii necesare la motor sa la cutia de viteze, in special SCHIMBAREA DISTRIBUTIEI), va obosi si va distruge motorul mult mai repede decat un flashtuning + o exploatare potrivita a masinii.
Ciao
12 Dec 2011, 15:18

eram sigur ca te aprinzi. Numai ca tot filozofie, nimic concret. Eu mi-am spus parerea, pentru ca pentru asta e forumul. Altul vine si citeste si decide pentru el ce e mai bine.
Si da, cimitirul e plin de soferi care au impresia ca sunt intr-un ferarri iar ei de fapt sunt in logan.
Si tot n-am primit raspunsul referitor la diferenta dintre 1,8 TDCI de 100CP si 115CP.
Astept raspunsul, de la tine sau de la altcineva care e in domeniu.
Bafta
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.