$1 scrie:$2
$1 scrie:$2
$1 scrie:$2BS-ul controleaza doar blocarea rotii, nu au legatura intre ele.
...............
In cazul in care nu ai ESP, in situatia descrisa de mine mai sus vei avea o tendinta de rasucire.
Ca sa fie mai clar reluam exemplul cu ABS si lasam ESP-ul deoparte care e mult complex.
Ai 2 roti pe ud si 2 pe uscat. Calci frana. ABS-ul nu permite sa se blocheze nici cele de pe ud nici cele de pe uscat. Cum se va rasuci masina?
..........
Ca sa ne fie mai usor la "calcul", presupunem ca rotile din stanga sunt pe uscat si nu patineaza deloc, deci nu intra ABS-ul. Rotile din dreapta intra in acvaplanare, ABS-ul sesizeaza asta si le deblocheaza DOAR pe cele blocate, pe urma actiunea de franare continua si iar intra in acvaplanare si tot asa.
Se stie ca pe suprafata uda distanta de franare se lungeste, deci rotile din stanga ar putea sa opreasca in 10m sa zicem iar cele de pe dreapta in 15m. Stim ca masina nu se rupe la franare

, deci va incepe sa se roteasca catre stanga.
rationamentul asta porneste de la niste premize gresite.
sistemul ABS este destul de simplu. atunci cand este aplicata frana, el monitorizeaza toate rotile. daca detecteaza ca o roata se invarte mai incet decat celelalte roti, presupune ca acea rota se va bloca, deci micsoreaza presiunea din sistemul de franare al acelei roti pana cand roata ajunge sa se invarteasca cu aceeasi viteza ca si celelalte roti.
in cazul discutat de voi, premizele gresite sunt ca pe rotile aflate pe asfalt uscat nu actioneaza ABS-ul, pe cand pe rotile aflate pe asfalt umed actioneaza. este exact pe dos:
-rotile din stanga au aderenta mai mare si franeaza mai bine, deci in scurt timp viteza lor de rotatie va fi mai mica decat viteza de rotatie a rotilor din dreapta
-rotile din dreapta, de pe asfalt umed, nu au aderenta prea buna deci viteza lor va scadea foarte putin
-in acel moment, ABS-ul va interveni
asupra rotilor din stanga, pentru ca acestea sunt pe cale sa se blocheze; interventia consta in eliminarea presiunii din sistemul de franare, deci rotile din stanga nu vor mai fi franate
-in scurt timp, nemaifiind franate, rotile din stanga vor avea tendinta sa se roteasca cu o viteza mai mare decat a rotilor din dreapta; prin urmare, presiunea din sistemul de franare al rotilor din stanga va fi crescuta, rotile urmand a fi franate din nou
Concluzia, nu foarte evidenta, e ca atunci cand ai de a face cu mai multe suprafete cu aderente diferite, o masina echipata cu ABS franeaza ca si cum toate suprafetele ar fi cu aderenta cea mai mica(rotile care sunt pe suprafete cu aderenta mare nu vor fi franate tot timpul). din cauza asta, distanta de franare va creste(in exemplul vostru, va fi ca si cum toate 4 rotile ar fi pe asfalt umed) dar masina nu se va rasuci.